Volkskrant en NRC hebben vandaag een artikel over de verschillen tussen vergelijkingssites. Ondanks onze verklaring van de verschillen aan de betreffende journalisten zijn enkele belangrijke fouten niet gecorrigeerd. Graag lichten we hier meer over toe. Deze fouten zijn:

  • Independer laat zich niet leiden door haar verdiensten bij het tonen van zorgverzekeringen. Alle aanbieders worden getoond.
  • In de top 3 staan de verzekeringen die het best passen bij de wens van de klant gesorteerd op beste keuze. Die beste keuze is naast premie gebaseerd op voorwaarden en kwaliteit dienstverlening. Bovendien houdt Independer rekening met de vraag of de klant vrije zorgkeuze heeft.
  • In de top 3 staan, op verzoek van consumenten, alleen verzekeraars waarvoor Independer het hele proces van aanvragen kan begeleiden zodat het hele proces begeleid kan worden.
  • Direct naast de top 3 vind je de verzekering met de laagste prijs met of zonder samenwerking voor die mensen die alleen naar prijs kijken. Lees meer over hoe ons zoekresultaat werkt.
  • Direct op de volgende pagina staat het overzicht van de hele markt, met of zonder samenwerking.
  • Independer verdient niet 10% van de premie zoals gesteld wordt, maar slechts 2% voor deze dienstverlening en de ruim 200 mensen die aan het werk zijn om alle vragen te beantwoorden. Daarover zijn we overigens altijd open: lees meer over onze provisies en beloning.
  • Beide artikelen noemen een polis van Agis, van Achmea. Dit gaat om de ‘Take Care Now’ jongerenpolis van Agis, onderdeel van Achmea. Hoewel dit voorbeeld bevestigt dat Independer polissen van haar aandeelhouder Achmea niet bevoordeelt speelt hier iets anders. Deze polis biedt een lage prijs die gebaseerd is op een zeer selectieve toegang tot 29 van de 90 ziekenhuizen. Daarom scoort Agis bij Independer in de Beste Keuze formule minder goed. Uiteraard is hij wel voor de dezelfde prijs bij Independer te vinden.

Independer ziet de genoemde valkuilen (beperkte keuze, verplichte apotheek en risico op bijbetalen) ook als belangrijke punten van overweging bij het kiezen van je zorgverzekering.

Wij hebben beide kranten voor publicatie gevraagd deze fouten te corrigeren maar dat hebben ze helaas niet volledig gedaan.

Update: In de loop van de dag hebben beide kranten hun online artikelen op onderdelen gecorrigeerd:

Praat mee11 Reacties op “Reactie Independer artikel NRC en Volkskrant”
  1. Michael P. schreef op 

    Ik ben blij met jullie

  2. peter welfblom schreef op 

    Iedereen moet vooral doen of schrijven wat hij of zij wil. Independer is van achmea maar een stuk bruikbaarder dan de rest…. ga zo door

  3. Klaas vd Velden schreef op 

    Heren JOURNALISTEN… iedereen weet toch dat Independer geld verdient aan verzekeraars… VOOR NIETS GAAT DE ZON OP… stukje gelezen in mijn ochtendkrant. ZUUR en makkelijk scoren. Ik ben blij met Independer, ze helpen echt goed… je blijft toch zelf nog nadenken

    1. kritikaster schreef op 

      @Klaas vd Velden. Prima, dat journalisten onderzoeken en prima dat Independer zich mag/kan verweren. Juist daarmede blijft het zéker, dat Independer ècht niet helemaal hetzelfde is als Machtmea! Strategisch was het een onverklaarbare zet om in deze afhankelijkspositie te manouvreren, maar daarbij is tòch het mogelijk objectief te blijven. Je zult je als Independer dus wèl altijd moeten blijven verdedigen……….daar zullen de medewerkers aan moeten gaan wennen.

  4. Jan Smets schreef op 

    Terecht dat de Volkskrant en NRC dit onderwerp aansnijden. Alleen erg jammer dat hier Independer als onderwerp gebruikt wordt. De heren (en dames) journalisten zouden eens goed moeten kijken wat er voor andere (zgn.) vergelijkers zijn. Independer is verreweg de beste. Kijk voor de grap eens naar tientallen andere websites waar het totaal onduidelijk is wie er achter zit – hoe ze werken – waar ze verdienen en wie ze NIET vergelijken. Echt een lachtertje. Voor nu: hulde aan Independer

  5. Jan E. schreef op 

    “In de top 3 staan, op verzoek van consumenten, alleen verzekeraars waarvoor Independer het hele proces van aanvragen kan begeleiden zodat het hele proces begeleid kan worden.”

    En daar zit’m de kneep. Independer is in haar adviezen afhankelijk van degenen met wie ze een contract hebben. Hoezo onafhankelijk? De reclame code commissie maakt hier gehakt van.

  6. kritikaster schreef op 

    Independer geef ik nog even het voordeel van de twijfel. Veel te laat worden alle gegevens aangeleverd, aangepast en de regels nog eens veranderd. Waarschijnlijk nachtwerk in Hilversum om met man en macht de input en het systeem te organiseren. Hetzelfde voor de collega-vergelijkers. Tòch liggen de premies zó dicht bij elkaar, dat er al lang vooraf overleg geweest moet zijn………de “AUTORITEIT” moest hier
    maar eens naar kijken! want alhoewel de zorgverleners volgens Achmea vèèl te laat hun rekeingen inleverden, zijn de onkosten voor het jaar erop wèl helemaal duidelijk?
    Ziet erg naar natte vingerwerk uit, maar Independer en de medewerkers krijgt nu de Zwarte Piet……

  7. Paul schreef op 

    “In de top 3 staan, op verzoek van consumenten, alleen verzekeraars waarvoor Independer het hele proces van aanvragen kan begeleiden zodat het hele proces begeleid kan worden.”

    Kortom; in de top-3 staan alleen verzekeraars waar jullie een vergoeding van krijgen. Lekker onafhankelijk dan…

  8. Paul Rispens schreef op 

    In de tekst staat “Hoewel dit voorbeeld bevestigt dat Independer polissen van haar aandeelhouder Achmea niet beoordeelt speelt hier iets anders.” In deze zin moet beoordeelt worden vervangen door bevoordeelt.

    1. MJ. Schrasser schreef op 

      N.a.v. reactie independer.
      Independer stelt dat het artikel op de website van de Volkskrant is aangepast. Ik zie in het artikel waar ik via de link terecht kom echter geen enkele wijziging.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Dit vinden onze klanten van ons
9,2
Op basis van 375.630 klantbeoordelingen hoe we dit berekenen bekijk ze allemaal
Independer heeft een paar grote fouten gemaakt met me wat betreft het overstappen pp 31 dec 2023 van NN naar FBTO en alleen aanvraag voor Basis verzekering en niet voor Aanvullende Verzekering
4