Strategische Alliantie Independer.nl – Achmea: de reacties deel 2
Tip een vriend:

Strategische Alliantie Independer.nl – Achmea: de reacties deel 2

Dit is het vervolg van deel 1 van ons verslag hoe we bij Independer.nl de afgelopen dagen beleefd hebben.

Dinsdag 20 december

17:00 uur: We kunnen weer Twitteren. Besluiten om op iets minder tweets te reageren. Snel aan de slag om achterstand in te halen.

17:30 uur: We zijn weer bij qua Twitter, weblog en directe mails van klanten. De kerstborrel is om 17 uur begonnen. We gaan er snel heen. Ruud Martens is net aan het speechen en neemt ontwikkelingen van vandaag nog even door.

Er wordt nog intensief nagepraat door de medewerkers. Blij met nuchtere (voorlopige) reacties van verzekeraars. Bezorgd om reacties van consumenten op Twitter en op het weblog. Vooral de reacties van mensen die nu ineens heel erg teleurgesteld zijn en denken dat het geheel afgelopen is met Independer en niet meer met ons te maken willen hebben doen pijn. Bij alle medewerkers. Ik begrijp dat er mensen zijn die grote moeite hebben met onze stap. Mensen die niet langer geloven in onze onafhankelijkheid. Deze reacties waren verwacht, we waren er goed op voorbereid, maar het is natuurlijk niet leuk. Ik begrijp het, maar ben teleurgesteld dat we bij sommigen niet de kans krijgen te bewijzen dat onze vergelijking objectief en onafhankelijk blijft in de toekomst. Dat we niet de kans krijgen te bewijzen dat we mooie producten kunnen (laten) maken waar de consument beter van wordt. Ik was nauw betrokken bij de voorbereidingen van de reacties, en kon me goed vinden in de benadering. Maar nu het zover is, heb ik het er best moeilijk mee.

Misschien zijn we zelf ook debet aan het feit dat alle discussie nu gaat over onafhankelijkheid. Hadden we gewoon moeten zeggen: we zijn vanaf nu minder onafhankelijk.

  • Qua inkomsten zijn we al sinds 2000 afhankelijk van verzekeraars
  • Nu onze grootste aandeelhouder een verzekeraar is, moeten we niet vol blijven houden dat we onafhankelijk zijn
  • Echter: onze vergelijkingen blijven onafhankelijk en objectief. We krijgen graag de kans om ons te bewijzen.

Nu zijn er zelfs (kritische) consumenten die medelijden met ons webcare team hebben omdat ze continu aan een dood paard aan het trekken zouden zijn:

WEBLOG:
Je doet je best Susan maar je trekt aan een dood paard. Mensen voelen zich verraden en dat gevoel laat zich niet meer keren. Het maakt daarbij niet uit of Independer objectief gezien nou wel of niet onafhankelijk kan blijven.

18:45 uur: We gaan weer aan het werk. Bestellen wat pizza’s die we uit de doos eten en buffelen met het webcare team nog even door. Om 20:15 gaan we er vandoor. Persoonlijk ben ik kapot van een dag heel hard werken, de draaien die we vandaag om onze oren hebben gekregen, en de ontlading dat het nieuws eindelijk naar buiten is gebracht. Niet de leukste dag in mijn bestaan bij Independer. Maar ik denk zeker niet dat onze wereld nu instort. Mijn handen beginnen des te meer te jeuken om nieuwe initiatieven op te pakken om te bewijzen dat Independer ook in de nieuwe situatie bestaansrecht heeft en mooie dingen voor consumenten kan doen.

We zien het bezoek aan de website gelukkig alleen maar toenemen. Alsook de verkoop van verzekeringen. Het wordt een goeie dag vandaag!

23:00 uur: Het journaal op 3 heeft nog een aardige uitsmijter voor vandaag. Wel een goede samenvatting van de dag qua consumentenreacties onder het motto “Wij van WC eend adviseren WC eend”. Als WC eend het beste is, dan is dat een goed advies. WC eend adviseren als iets anders beter is: over mijn lijk.

24:00 uur: Nog even kijken hoe het eigenlijk op de site gegaan is vanavond. Mooi! Beste dag van dit zorgverzekeringsseizoen so far.

Woensdag 21 december

7:00 uur: De kranten bekijken. Erg negatief stuk in de telegraaf. Lekker wakker worden zo… Volkskrant en Financieel Dagblad zijn gelukkig genuanceerder. Ik begin weer zin in de dag te krijgen.

8:30 uur: We komen met alle betrokkenen qua communicatie en PR bij elkaar om de dag van gisteren te evalueren en acties voor vandaag te bepalen. De Twitterbox stroomt alweer over. Weblog ook. Naast de onafhankelijkheid is er nu ook discussie over de uitspraak dat Achmea nooit meer dan 35% van de productie mag hebben. “Hoeveel procent hebben ze nu dan?” wordt gevraagd. Logische vraag. We besluiten de analyses vandaag naar buiten te brengen op ons weblog. Verder geen bijzonderheden. Alles is onder controle.

9:30 uur: We hebben contact met de PR mensen van Achmea. Ze vragen zich af hoe wij onze webcare organiseren. Zij hadden gisteren ook veel Tweets, maar reageren daar niet op. Toch leuk dat wij ze misschien nu al iets kunnen leren.

12:00 uur: We zetten de aandelen van Achmea bij zorg- en autoverzekeringen op het weblog. Wat van mijn favoriete tweets over de afgelopen 24 uur:

De volgende is een reactie op onze beantwoording van Arnouds’ Tweets. Als je tweets serieus neemt en er op reageert, geeft dat blijkbaar het gevoel gestalked te worden…

En de volgende vind ik gewoon grappig. Best een leuk idee voor een incentive trouwens.

Logische vraag, die eerder in dit artikel al beantwoord is:

Deze is ook humoristisch:

15:00 uur: We zijn bij! Geen achterstand meer. We hebben 300 tweets en honderd mails van klanten en weblogreacties beantwoord. We maken het team iets kleiner en de extra mensen gaan weer hun “gewone” werk doen. De 1000ste Tweet komt net binnen.

Vanavond nog een artikel in het NRC. De versie die we daarvan gezien hebben is genuanceerd en goed. Ben benieuwd hoe het ons de komende dagen vergaat. Keert de rust terug of houdt dit nog een tijd aan?

Je hoort nog van mij!

Lees ook deel 3.

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Super service zelfs even gebeld. goed en netjes geholpen. "

Dhr. van Lunenburg uit LELYSTAD
20 minuten geleden, rechtsbijstandverzekering

"Altijd goed bereikbaar en goede tips. "

Anoniem uit LEIDSCHENDAM
26 minuten geleden, reisverzekering

"we hebben net een nieuwe auto verzekering afgesloten,dat ging heel vlot."

Anoniem uit NUMANSDORP
28 minuten geleden, autoverzekering

"makkelijk, snel geregeld"

Mevrouw Demir uit AMSTERDAM
49 minuten geleden, autoverzekering

"overzichtelijk"

Anoniem uit ENSCHEDE
1 uur geleden, lenen

"Makkelijk en snel een verzekering vergelijken en afsluiten"

Anoniem uit SCHAGEN
1 uur geleden, rechtsbijstandverzekering

"klaar en duidelijk"

Anoniem uit NAARDEN
2 uur geleden, autoverzekering

"Makkelijk in gebruik en overzichtelijk"

Meneer Rodermond uit BILTHOVEN
2 uur geleden, autoverzekering

"laatste ster na afwikkeling van de aanvragen toch?"

Meneer Rayan uit REEUWIJK
2 uur geleden, woonverzekering

"overstappen gaat makkelijk"

Anoniem uit MEERSSEN
3 uur geleden, energie

"Overzichtelijk en snel geregeld"

Anoniem uit HAREN GN
3 uur geleden, energie

"Website duidelijk, whatsapp maakt het af wat betreft eventuele vragen."

Anoniem uit NIEUWLEUSEN
3 uur geleden, energie

"4"

Anoniem uit ARNHEM
3 uur geleden, autoverzekering

"All necessary information is sufficiently explained. The whole process was very fast and simple"

Dhr. Stosic uit LEIDEN
3 uur geleden, overlijdensrisicoverzekering

"Prima"

Mevr. Shi uit BEST
3 uur geleden, energie