Strategische Alliantie Independer.nl – Achmea: de reacties deel 3
Tip een vriend:

Strategische Alliantie Independer.nl – Achmea: de reacties deel 3

Dit is het vervolg van deel 1 en deel 2 van ons verslag hoe we bij Independer.nl de afgelopen dagen beleefd hebben.

Donderdag 22 december

10:00 uur: Ik rij na mij eindelijk weer eens lekker verslapen te hebben naar Hilversum. Hoor in de auto de nieuwste commercial van Eyeopen. Eerst denk ik “shit!”. Ik realiseer me tegelijkertijd dat wanneer ik bij Eyeopen zou werken, ik het ook erg leuk zou vinden om aan zo’n stunt te werken. Toch best knap om zo snel met een commercial in de lucht te zijn. Op kantoor aangekomen word ik direct door collega’s aangesproken over de commercial. We zoeken hem op en luisteren nog een paar keer.

Als luisterende consument moet je maar net weten hoe je iopen-, aaiopen-, eiopen- of eyeopen.nl schrijft… Bovendien wordt Independer.nl lekker vaak genoemd en dat helpt weer bij naamsbekendheid.

We zien dat ze ook in Adwords de campagne voortzetten. Op zich goed gedaan.

Ze stellen de grootste te zijn maar de statistieken die wij kennen geven aan dat ze ver achterblijven bij andere vergelijkingssites. Daarnaast hebben zij Aegon als financier en zijn dus niet ‘onafhankelijker’ dan Independer.nl. Bovendien is het maar de vraag hoe sympatiek de consument het vindt om je zo af te zetten tegen een concurrent. De weinige reacties op Eyeopen tonen aan dat de bezoekers die hen weten te vinden vraagtekens plaatsen.

Hier hoeven we niet op te reageren.

10.30 uur: Het is tijd om de reacties van aanbieders te evalueren. We willen alle verzekeraars in de vergelijking tonen en uiteraard liefst met een samenwerking. Daarvoor zijn we afhankelijk van de medewerking van verzekeraars. Gelukkig zijn de eerste signalen neutraal of positief. Velen zijn verbaasd maar er zijn ook verrassend veel grotere verzekeraars die aangeven dat ze dit zelf ook wel hadden gewild. Als we hen uitleggen dat er wat ons (en Achmea) betreft niets verandert aan de samenwerking en we geen klanten gaan overzetten zijn sommigen blij verrast. In het verleden blijkt dat bij overnames van tussenpersonen wel gebeurd te zijn. Ook in de pers hebben praktisch alle verzekeraars zich onthouden van commentaar. Dat waarderen we.

11:00 uur: Het webcareteam merkt duidelijk een terugloop van reacties. We kunnen het nu goed bijhouden. Er zijn geen achterstanden meer. Er komen nu ook positieve reacties binnen. En reacties waarvan we niet goed kunnen beoordelen of ze positief of sarcastisch bedoeld zijn: “Ga in onafhankelijkheid zo verder.”

11:30 uur: Er wordt een poffertjeskraam opgebouwd op het plein. Achmea tracteert vandaag op poffertjes tijdens de lunch. Aardig gebaar naar alle medewerkers, die nog niet allemaal van de schrik zijn bekomen. Die zul je met poffertjes natuurlijk niet over de streep trekken. Maar het wordt toch gewaardeerd.

12:00 uur: Er start een vraag- en antwoordsessie waar alle medewerkers voor uitgenodigd zijn. Een aantal mensen van Achmea zijn beschikbaar om vragen te beantwoorden en met medewerkers in discussie te gaan. Ik vond het een goede sessie. Lekker kritische vragen. Ze gingen met name over de vraag inhoeverre Achmea zich met de strategie van Independer.nl zal gaan bemoeien, en met de dagelijkse gang van zaken. Vanuit met name de afdeling Bancair wordt er gevraagd of we dienstverlening die (nog) niet rendabel is zullen voortzetten. Het gaat dan bijvoorbeeld over de vergelijking van spaarrekeningen en de module ‘Zoek hypotheekadviseur’. Ruud Pieters en Bert Rensen leggen namens Achmea uit dat zij daar geen mening over hebben en dat het beleid volledig de verantwoordelijkheid blijft van het huidige management.

Na enige tijd wordt redelijk algemeen geaccepteerd dat de Raad van Bestuur van Achmea goede intenties heeft en ontstaat de vraag of dat verandert als er andere bestuursleden komen. Ruud Pieters legt uit dat ook de Raad van Commissarissen, aandeelhouders en centrale ondernemingsraad de voorwaarde hebben gesteld dat Independer.nl volledig onafhankelijk moet blijven opereren vanuit het welbegrepen eigen belang. Anders ontstaat er imagoschade. Daarom heeft de Raad van Toezicht ook vergaande bevoegdheden. Sommige medewerkers weten echt nog niet wat ze er van moeten denken. Anderen beginnen ons enthousiasme over de kans om betere producten te ontwikkelen en de kwaliteit van zorginformatie te verbeteren te delen en spreken hun vertrouwen uit. De sfeer is goed en er is ook ruimte voor grappen. We spreken af dat, als daar behoefte aan is, er nog meer van dit soort sessies zullen volgen. Dat lijkt mij een goed idee.

13:00 uur: Even poffertjes eten.

13:45 uur: Er zijn tweets geweest over het feit dat er nu wel een Achmea-vlag in de vlaggenmast bij onze ingang zal komen te hangen. Dat is natuurlijk niet het geval. Maar het leek ons wel leuk om een Independer-vlag te hijsen bij Achmea in Zeist. Dat is inmiddels gebeurd.

14:30 uur: Ik heb nog even tijd om te kijken hoe het eigenlijk met de business gaat. Goed! We hebben ons tot doel gesteld dit jaar 100.000 autoverzekeringen te verkopen. Alles wordt uit de kast gehaald om dat te halen. En we zitten op schema. Het zorgverzekeringenseizoen is in volle gang. Gaat dus ook goed. We zijn veel beter voorbereid op grote aantallen bezoekers, afsluiters en telefoontjes dan vorig jaar. Toen werden we echt ‘overvallen’. Opvallend dat de consumenten aan de telefoon nauwelijks kritische geluiden laten horen of vragen stellen over de ‘Achmea-case’. Is toch een andere wereld blijkbaar dan Twitter? Twitter is gemakkelijk en anoniem. Als we kijken naar reacties op fora van Radar en Kassa, zien we daar toch ook een andere mix van reacties. Het publiek daar kijkt er blijkbaar toch wat anders tegenaan.

15:00 uur: Er zijn ook medewerkers die de samenwerking met Achmea al met een knipoog kunnen bekijken. De knip- en plakkampioenen van Independer.nl komen voor de grap met een nieuw logo:

Even voor de duidelijkheid: wij houden ons eigen logo. Dit gaat ‘m niet worden.

15:30 uur: Leuke reactie van een klant die gisteren de vraag stelde: “Verandert de naam nu in “depende(nt)r ?”. Naar aanleiding van ons antwoord reageerde zij:
“Dank voor Uw reactie . Ik vertrouw dat de taakinhoud zoals die U voor ogen staat verwezenlijkt gaat worden. In dat proces dat zeker aanloopprobleempjes zal kennen wens ik U van harte veel succes.
Met vriendelijke groeten alsmede al het goede met Kerst en in 2012.”

‘t Was een mooie dag vandaag!

Lees ook deel 4.

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

2 Antwoorden op “Strategische Alliantie Independer.nl – Achmea: de reacties deel 3”

  1. Natasja Hogendoorn (Independer.nl) schreef op 

    Jammer dat dit (voorlopig?) weer het laatste deel was.Zowel voor de ‘buitenwereld’ als voor Independers erg boeiend om te lezen.

  2. Roel ter Brugge (Independer.nl) schreef op 

    Mooie overzicht van alles wat er afgelopen week gebeurd is en mijn complimenten voor de schrijfstijl. Erg leuk om te lezen!

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Prima informatie met goede vergelijkingsmogelijkheden op een rij. Snelle afhandeling en duidelijk proces."

Anoniem uit NOORDEN
23 minuten geleden, autoverzekering

"Prima service en een snelle en goede afwikkeling"

Meneer van Bommel uit OSS
45 minuten geleden, autoverzekering

"Top"

Anoniem uit IJSSELMUIDEN
46 minuten geleden, autoverzekering

"prima premie en snel"

Meneer Vos uit GRONINGEN
54 minuten geleden, autoverzekering

"prima service, maar probeer de premies en kosten lager te houden!"

Meneer du Cloo uit HEILOO
1 uur geleden, autoverzekering

"5 sterren. Mooi helder overzicht, prima werkende site, duidelijke informatie en belangrijk, aanbieding beter dan bij Eigen Huis, bij zelfde leverancier."

Anoniem uit GENDT
1 uur geleden, energie

"Independer. Top !"

Meneer Voorhaar uit HILVERSUM
1 uur geleden, autoverzekering

"alles wordt zeer correct afgehandeld"

Dhr. Bettonvil uit EINDHOVEN
2 uur geleden, reisverzekering

"Duidelijke site"

Anoniem uit ELBURG
4 uur geleden, energie

"snel geregeld "

Anoniem uit HULSHORST
4 uur geleden, autoverzekering

"Duidelijk en makkelijk te volgen"

Anoniem uit UTRECHT
2020-02-17, overlijdensrisicoverzekering

"."

Anoniem uit ASSENDELFT
2020-02-17, reisverzekering

"great english site!"

Meneer Smith uit AMSTERDAM
2020-02-17, zorgverzekering

"Goed, snel en vriendelijk"

Anoniem uit LEEK
2020-02-17, energie

"Snel en makkelijk. Gegevens invullen en afwachten"

Anoniem uit BAARLE-NASSAU
2020-02-17, lenen