Toelichting op petitie ‘Bescherm consument bij zorgcontractering’
Tip een vriend:

Toelichting op petitie ‘Bescherm consument bij zorgcontractering’

Consumenten met een natura zorgverzekering kunnen tot nu toe naar bijna elk ziekenhuis. Om de stijgende zorgkosten te beheersen vraagt de regering aan zorgverzekeraars om selectiever in te kopen. Gevolg is dat verzekerden niet meer bij iedere zorgverlener terecht kunnen zonder mogelijk geconfronteerd te worden met een eigen bijdrage. Ruim de helft van de Nederlanders heeft momenteel een natura verzekering en heeft dus met de beperkingen van zorgcontractering te maken.

Het schort momenteel aan tijdige en duidelijke informatie over de contractering van zorgverzekeraars waar verzekerden de dupe van kunnen worden. Het conflict met het Slotervaartziekenhuis heeft dat duidelijk gemaakt. En het komt vaker voor. Ook het tussentijds beëindigen van contracten met fysiotherapeuten of apothekers heeft zijn weerslag op verzekerden. Die moeten plots naar een andere zorgverlener of een deel van de kosten zelf betalen. Tussentijds overstappen naar een andere verzekeraar zodat zij bij hun vertrouwde zorgverlener kunnen blijven is immers niet mogelijk. In 2014 zal dit veel sterker gaan spelen, omdat het kabinet vanaf dat moment alleen nog maar naturapolissen wil toestaan.

Independer.nl streeft naar gemoedsrust voor consumenten over hun verzekeringen. Wij vinden daarom dat de regels omtrent contractering moeten veranderen in het belang van de verzekerden.

Wat moet er veranderen?

Independer.nl vindt dat verzekerden in de periode dat ze mogen overstappen naar een andere verzekeraar (november/december), moeten weten waar ze aan toe zijn. Dat wil zeggen: welke zorg krijg je waar vergoed? Daarom wil Independer.nl dat het ministerie van VWS tijdig de uitgangspunten voor 2014 vaststelt en zorgverzekeraars en zorgaanbieders verplicht de contracten voor 2014 tijdig af te ronden. Zij moeten zich daarbij aan de volgende afspraken houden:

  1. Elk jaar vóór 1 november maken de verzekeraars bekend bij welke ziekenhuizen en bij welke behandelaars verzekerden terecht kunnen. Begin november worden de nieuwe premies en voorwaarden van alle zorgverzekeringen bekend, gaan mensen zich oriënteren op een nieuwe verzekering en stappen over. Op dat moment moet het voor consumenten volstrekt helder zijn bij welke zorgverleners ze het jaar erop terecht kunnen, zonder te hoeven bijbetalen. Die informatie moet goed vindbaar zijn op de sites van verzekeraars maar ook gedeeld worden met zorgaanbieders, media, vergelijkingssites en andere partijen waar consumenten zich oriënteren.
  2. Verzekeraars moeten hun verzekerden bij het toesturen van de nieuwe polis in november laten weten of ze op dezelfde zorg kunnen rekenen als het jaar ervoor. Zijn er contracten met ziekenhuizen en behandelaars veranderd of opgezegd? Dan moet dat duidelijk worden vermeld. Meer dan 90% van de verzekerden blijft jaarlijks bij de huidige zorgverzekeraar. Veel daarvan zijn al jaren trouwe klant en weten welke zorg ze kunnen verwachten. Deze verzekerden kijken niet ieder jaar in november op de site van de verzekeraar of hun vertrouwde zorgverlener opnieuw gecontracteerd is. Het is de plicht van de zorgverzekeraar om haar verzekerden pro-actief en op een duidelijke manier te informeren over wijzigingen in de contractering. Wanneer dat gebeurt bij het toesturen van de nieuwe polis in november is de signalering duidelijk en heeft de verzekerde nog een aantal weken de tijd om van verzekeraar te veranderen als gewijzigde contractering daar aanleiding toe geeft. Alleen op deze manier kan worden voorkomen dat verzekerden onverwacht voor een dichte deur komen te staan, omdat ze verzuimd hadden in november te checken of hun zorgverzekeraar het contract met hun zorgverlener wel had verlengd.
  3. Wijzigt de verzekeraar na 1 november een contract met een ziekenhuis of behandelaar? Dan moet de verzekeraar de behandeling volledig blijven vergoeden in het hele volgende jaar. Wanneer een contract tussen een zorgverlener en een zorgverzekeraar toch na 1 november wordt beëindigd, dan mag de zorgverzekerde daar niet de dupe van worden. Dat betekent dat de verzekeraar het gehele daarop volgende jaar de zorg volledig moet blijven vergoeden of de verzekerde de mogelijkheid moet geven per direct over te stappen naar een andere verzekeraar.

Deze petitie is een initiatief van Independer.nl en gestart op 19 februari 2013. Op maandag 25 maart 2013 hadden 25.245 mensen de petitie ondertekend. Op dinsdag 26 maart 2013 is de petitie aangeboden aan de vaste Kamercommissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport in Den Haag door Independer.nl.

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Snel en duidelijk"

Anoniem uit AMSTERDAM
2020-02-20, energie

"Nvt"

Anoniem uit DRIJBER
2020-02-20, energie

"Prima site"

Meneer Levoleger uit AMERSFOORT
2020-02-20, autoverzekering

"omdat ik altijd uitstekend geholpen wordt en ik zeer vriendelijk wordt te woord gestaan."

Meneer Vos uit ENSCHEDE
2020-02-20, autoverzekering

"Service gerichte keuzes, no nonsense en toch gedetailleerd"

Anoniem uit HARDERWIJK
2020-02-20, reisverzekering

"heel te verden"

Dhr. Oosthuizen uit SCHAGEN
2020-02-20, lenen

"Snel duidelijk en makkelijk afsluiten"

Mevrouw Volkers uit VIJFHUIZEN
2020-02-20, autoverzekering

"Prima, duidelijke en heldere informatie. Gemakkelijk af te sluiten"

Anoniem uit BERGEN NH
2020-02-20, rechtsbijstandverzekering

"Top "

Dhr. Al Gereawy uit VLIJMEN
2020-02-20, overlijdensrisicoverzekering

"zeer duidelijk en gemakkelijk"

Dhr. Bilen uit ENSCHEDE
2020-02-20, reisverzekering

"vlot en duidelijk"

Meneer Pleijsier uit ZWOLLE
2020-02-20, autoverzekering

"Gewoon top met alle verzekeringen."

Meneer Kalpoe uit SCHIEDAM
2020-02-20, woonverzekering

"Ik kreeg een medewerker aan de lijn en die heeft mij heel goed geholpen"

Anoniem uit EGMOND-BINNEN
2020-02-20, autoverzekering

"Goede snelle antwoorden op tel. vragen."

Anoniem uit HAARLEM
2020-02-20, reisverzekering

"Goed te woord gestaan na tel.overleg"

Dhr. Spierenburg uit NIEUWKOOP
2020-02-20, lenen