Krokusvakantie naar de knoppen: wat dekt je verzekering?
Tip een vriend:

Krokusvakantie naar de knoppen: wat dekt je verzekering?

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Zeker als jouw kinderen tijdens deze voorjaarsvakantie al die kleine hoekjes opzoeken. Bjorn, tester bij Independer, schetst wat minder gezellige voorjaarssituaties met zijn twee kids Ruben en Sara. (Geen zorgen: dit is niet allemaal in één vakantie gebeurd.)

Dag 1: de iPad van opa en oma

Op de eerste dag van de voorjaarsvakantie gaan Ruben en Sara een dagje naar opa en oma. Na lekker buiten te hebben gespeeld, wordt de iPad tevoorschijn getoverd. Door alle spelopwinding stuitert de iPad per ongeluk op de grond. Een grote barst in het scherm. Balen. Als Bjorn Ruben en Sara komt ophalen, laten ze hem teleurgesteld de iPad zien. Bjorn: “Geen heel goed begin van de vakantie, natuurlijk. Maar ik dacht: gelukkig heb ik een aansprakelijkheidsverzekering.” Diezelfde dag neemt Bjorn contact op met zijn aansprakelijkheidsverzekeraar. Die vertelt hem dat hij dit het beste kan terugvragen via de inboedelverzekering van opa en oma. Het eigen risico (van in dit geval 125 euro) kan hij wel terugvragen via die aansprakelijkheidsverzekering.

Herkenbare situatie? Dit is wat je het beste kunt doen:

Dag 2: sprookje spat uiteen

Een mooie zonnige dag, dus spontaan met de familie naar de Efteling. Inclusief een nachtje in een Efteling vakantiewoning. “Omdat we niet lang in de rij willen staan, bestellen we ’s ochtends alle kaartjes vast online.” Allemaal de auto in, en op weg naar Kaatsheuvel. Daar komt het gezin in een langzaam rijdende file terecht. Maar de laagstaande zon verblindt Bjorn en hij komt zo met zijn auto tegen zijn voorganger aan. Omdat het de bestuurder achter hem niet lukt om op tijd te remmen, botst hij achterop. Bam, een kop-staartbotsing. Schade aan alle drie de betrokken auto’s, ook wel tweezijdige schade genoemd.

Zowel met zijn voorganger als achterligger worden de schadeformulieren ingevuld. “Omdat ik bij Independer werk, weet ik natuurlijk wel iets van verzekeringen. Zo wist ik dat mijn allrisk verzekering de schade aan mijn voorganger vergoedt, omdat ik hier verantwoordelijk voor ben.” De botsing met de achterligger moet eerst door de autoverzekeraar beoordeeld worden. Hield de achterligger wel voldoende afstand? Wie is aansprakelijk voor welke schade?

Het gezin besluit de auto direct naar een aangesloten schadehersteller te brengen. Ze hadden de schrik flink te pakken en laten de Efteling schieten. “Toen vroegen we ons wel af hoe het zit met de online kaartjes met overnachting. Kunnen we deze declareren op onze doorlopende reisverzekering?” Bjorn vertelt dat zijn reisverzekeraar aangaf dat het vergoed wordt, omdat Bjorn ook een annuleringsverzekering bij zijn reisverzekering heeft. Én omdat het gaat om een overnachting. Want: dagjes weg worden niet vergoed, één of meerdere nachten wel.

Herkenbare situatie? Dit is wat je het beste kunt doen:

  • Vul met alle betrokken partijen schadeformulieren in.
  • Is niet direct duidelijk wie aansprakelijk is voor de schade? Dan zal dit beoordeeld worden door de autoverzekeraar.
  • Wil je de schade laten repareren? Ga dan naar een schadeherstelbedrijf. Check wel even je polisvoorwaarden. Soms krijg je namelijk minder vergoed als je niet naar een niet-aangesloten herstelbedrijf gaat.
  • Ook tickets voor een nachtje weg? En heb je een reisverzekering met annuleringsverzekering? Neem contact op met je reisverzekeraar, het kan zijn dat je (een deel van) deze kosten vergoed krijgt.

Dag 3: klussen in de nieuwe badkamer

Om van de schrik bij te komen, een relaxt dagje thuis. Omdat er in de nieuwe badkamer nog één en ander moet gebeuren, gaat Bjorn daarmee aan de slag. Ruben en Sara helpen mee. Sara helpt zelfs zo goed mee, dat ze die avond zelf nog even aan het klussen slaat. Ze draait de schroefdop van de leiding nog wat steviger aan. Denkt ze. Maar in werkelijkheid draait zij hem per ongeluk los. Als Bjorn de volgende dag half in slaap de badkamer inloopt, krijgt hij natte voeten. Ook is er veel vocht in de muren getrokken.

Bjorn draait de schroefdop weer aan, zet de badkamerramen open en belt met zijn woonverzekeraar. Hij spreekt af dat er de volgende dag een inspecteur langskomt om de schade te inspecteren. Deze checkt de oorzaak van de schade, waarna de verzekeraar bepaalt of Bjorn hier wel of geen vergoeding voor krijgt.

Herkenbare situatie? Dit is wat je het beste kunt doen:

  • Pak de oorzaak van de waterschade zo snel mogelijk aan.
  • Probeer de schade niet te herstellen, maar laat alles zo goed mogelijk drogen.
  • Meld de waterschade bij je inboedelverzekeraar.
  • Een inspecteur inspecteert de schade, waarna de verzekeraar vaststelt of je wel of geen vergoeding krijgt.

Dag 4: van fiets naar huisarts

Terwijl de inspecteur de volgende dag de waterschade inspecteert, rijden Ruben en Sara buiten rondjes op hun fiets. Sara springt bij Ruben achterop. Au! Voet tussen de spaken. Ruben rent snel naar zijn ouders. Nog geen kwartier later zijn ze op weg naar de huisarts. De huisarts verwijst Sara door naar het ziekenhuis, om voor de zekerheid maar even een foto van haar voet te laten maken.

Herkenbare situatie? Dit is wat je het beste kunt doen:

  • Je kunt langs de huisarts of de spoedeisende hulp in het ziekenhuis gaan. Lees hier meer over wat je in welke situatie het best kunt doen. Is het weekend of avond? Dan kun je terecht bij de huisartsenpost van het ziekenhuis. Zorg door de huisarts wordt vergoed door de basisverzekering en gaat niet ten koste van je eigen risico. Wanneer je naar de spoedeisende hulp moet, vallen de kosten wel onder het eigen risico.
  • Voor kinderen onder de 18 jaar geldt: zij zijn gratis meeverzekerd bij de zorgverzekering één van de ouders. Ook betalen zij geen eigen risico.
  • Is je kind 18 jaar of ouder? Dan valt bijvoorbeeld het maken van een foto wel onder het eigen risico van de zorgverzekering.

Lees meer over: autoverzekering, opstalverzekering, reisverzekering, zorgverzekering

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

3 Antwoorden op “Krokusvakantie naar de knoppen: wat dekt je verzekering?”

  1. Daj .smeets schreef op 

    Ja is erg slot bevroren

    1. Daj Smeets schreef op 

      Erg koud gehad

  2. Alejandra schreef op 

    Nu hopen dat we geselecteerd worden 😀

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Vlot en tot de laatste cent accuraat"

Mevrouw Ferwerda-lammerts uit SELLINGEN
2019-10-19, autoverzekering

"Overzichtelijke website met duidelijke keuze mogelijkheden. En toch de mogelijkheid van telefonische backup."

Anoniem uit 'S-HERTOGENBOSCH
2019-10-19, autoverzekering

"Snel en duidelijk."

Meneer Tuzuner uit ROTTERDAM
2019-10-19, autoverzekering

"lekker snel geregeld!!"

Anoniem uit GRONINGEN
2019-10-19, autoverzekering

"Is makkelijker alles doen"

Mevrouw Szafarczyk uit ZALTBOMMEL
2019-10-19, autoverzekering

"Makkelijk, snel en goedkoop"

Anoniem uit WAALWIJK
2019-10-19, autoverzekering

"Njej"

Meneer Alhamadi uit MADE
2019-10-18, autoverzekering

"Goed verzekering"

Meneer Kheder uit KRIMPEN AAN DEN IJSSEL
2019-10-18, autoverzekering

"Alles top"

Mevrouw Blaszkow uit HELLEVOETSLUIS
2019-10-18, autoverzekering

"snel verzekerd"

Meneer Vergeer uit SAS VAN GENT
2019-10-18, autoverzekering

"Quick and easy. Many thanks! "

Meneer Kolesnikov uit LELYSTAD
2019-10-18, autoverzekering

"Hele goede site! Zeer tevreden"

Anoniem uit AMSTERDAM
2019-10-18, autoverzekering

"Alles wordt duidelijk aangegeven"

Anoniem uit ROTTERDAM
2019-10-18, autoverzekering

"Snel makkelijk overzichtelijk"

Mevrouw Peter uit METSLAWIER
2019-10-18, autoverzekering

"Je ontvangt altijd de juiste info en krijgt de juiste hulp."

Meneer Ghanmi uit WEERT
2019-10-18, autoverzekering