Keuzes zorgverzekering 2014 van 3,2 miljoen vergelijkingen
Tip een vriend:

Keuzes zorgverzekering 2014 van 3,2 miljoen vergelijkingen

Nu december voorbij is kunnen we de balans opmaken over het zoek- en switchgedrag bij zorgverzekeringen op de site van Independer. De laatste twee maanden van 2013 hebben 3,2 miljoen mensen een vergelijking gemaakt en zijn er 168.000 mensen via Independer overgestapt. Het aantal vragen was groter dan afgelopen jaar, maar het aantal overstappers bleef 13% achter. Deze trend van meer vragen en minder actie was al vanaf eind november zichtbaar.

Analyse overstappers 2014 

54% van de consumenten die via Independer overstapt naar een andere zorgverzekering kiest in 2014 voor een naturapolis. Daarnaast kiest 8% voor de goedkope selectiefpolis. Dat is een naturaverzekering waarbij consumenten maar in een zeer beperkte aantal ziekenhuizen terecht kunnen. Het percentage restitutiepolissen dat via Independer wordt afgesloten bedraagt 27%. Nog eens 11% kiest voor een combinatie van natura en restitutie. Dat blijkt uit een analyse van ongeveer 168.000 zorgverzekeringen die via Independer zijn afgesloten in de periode 11 november t/m 31 december 2013.

Soort polis20132014
Natura selectiefn.v.t.8%
Natura42%54%
Combi natura/restitutie21%11%
Restitutie36%27%

Meer tandartsverzekeringen, minder andere aanvullende verzekeringen

De aanvullende tandartsverzekering wordt voor 2014 vaker afgesloten dan voor 2013 het geval was. 56% kiest dit jaar voor een tandartsverzekering. Dat was een jaar geleden nog 50%. De gewone aanvullende verzekeringen dalen juist in populariteit. Dit blijkt na analyse van bijna 3,2 miljoen vergelijkingen voor zorgverzekeringen die de afgelopen zes weken op de site van Independer zijn gemaakt. Eind 2012 werden in dezelfde periode 2,8 miljoen vergelijkingen gemaakt.

De afgelopen jaren bleken de trends die Independer zag (na analyse van de miljoenen bezoeken op haar site) steeds een goede voorspeller van de algehele marktbeweging zoals de NZa die ieder voorjaar publiceert. De gesignaleerde verschuivingen zijn gebaseerd op een verandering in de dekkingswensen ten opzichte van 2013 . Met name voor fysiotherapie en medische hulp in het buitenland is minder belangstelling.

20132014
Basisverzekering19%20%
Basis + Aanvullende verzekering (soms met wat tandartsdekking)30%23%
Basis + Tandartsverzekering15%20%
Basis + Aanvullende verzekering + Tandartsverzekering35%36%

 

Lees meer over: zorgverzekering

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

8 Antwoorden op “Keuzes zorgverzekering 2014 van 3,2 miljoen vergelijkingen”

  1. kritikaster schreef op 

    Al vóór de bekendmaking van de actuele zorgpremies-2014 begon Independer met (uiteindelijk nietwaargemaakte) PR- berichten, “dat er (volgens de onderzoekers) ongeveer 8% = 1,7 miljoen verzekerden zouden gaan/willen overstappen…….
    Misschien dit jaar een ander onderzoekburo of minder pushen?

    1. @kritikaster, het klopt dat consumenten in onderzoek van TNS Nipo afgelopen oktober nog aangaven massaal te gaan overstappen. Die verwachting hebben wij, zoals je aangeeft direct getemperd tot een beperkte stijging tot 8%. Medio november, nadat premies bekend werden, stapten er ook meer mensen over dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarna bleef het aantal overstappers achter maar zagen we wel meer bezoek en vragen. Dat hebben wij vanaf dat moment ook gecommuniceerd.

  2. Mathilde schreef op 

    Ik ben zelf verbaasd over het gering aantal overstappers. Door de prijsdalingen zijn veel mensen blijven zitten waar ze zaten. Maar er waren dit jaar wel interessante ontwikkelingen. Bijvoorbeeld de degelijke restitutieverzekering ONVZ die enorm in prijs daalde, tot een niveau dat onder het gemiddelde niveau van de normale naturapolissen bij de grote verzekeraars ligt. En niet te vergeten het reclameoffensief over de goedkoopste polis ooit, de Take Care Now / of de Beter Af Selectief. Ik heb de rol van Independer daarin niet goed begrepen. Enerzijds werd er gewaarschuwd voor die polissen, anderzijds kwamen ze steevast bovenaan te staan.
    Persoonlijk zou ik het niet op mijn geweten willen hebben om klanten aan de Selectief van ZIlveren Kruis te hebben geholpen. Het is de slechtste verzekering ooit en ik vind het verwijtbaar als een vergelijkingssite deze polis bovenaan zet, ja zelfs opneemt in de vergelijking.

    1. @Mathilde, eens dat er veel interessante ontwikkelingen waren en wij vinden een miljoen overstappers nog steeds een fors aantal. De marktwerking komt echt op gang en dat geeft verschillen in aanbod en keuze. Ook helemaal eens dat een waarschuwing voor de selectieve budget polissen op zijn plaats is. Dat doen we dan ook actief en uitgebreid in de media, in de top 3 en bij de detail informatie. Als mensen er overtuigd voor kiezen om een beperkte keuzevrijheid te accepteren is er overigens niets mis met een goedkopere polis. Het draait er om dat menen zich bewust zijn van de beperkingen en gezien het lage aantal consumenten (8%) dat er via Independer voor kiest en de vele duizenden klanten die we er over gesproken hebben zijn we daar behoorlijk in geslaagd.

  3. kritikaster schreef op 

    @Mathilde. Het aantal overstappers van 168.000 is een beperkt Independercijfer. Vermoedelijk heeft Independer stevig aan marktaandeel verloren alleen al om het feit, dat er meer vergelijkingssites actief waren dan vorig jaar. Tegenwind kwam door “affaires”, zoals de afgezette reclamespot en de juridische kwestie met betch.nl.
    Wanneer voor 168.000 Independeroverstappers door verzekeraars gemiddeld € 40,- vergoed werden heeft dit Independer € 6.720.000,- on het laadje gebracht. Enorme reclamekosten en 200 vaste medewerkers op de loonlijst met een afnemend marktaandeel versterkt door niet ingetrede prognoses, lijken me een onconfortabele positie voor een bedrijf, die het beste in verzekeraars naar boven gaat halen.
    Troost: voor diegenen die zijn blijven zitten betalen de verzekeraars óók een vergoeding, dus ik heb totaal geen medelijden met deze dienstenbranche, die de salesafdelingen van de verzekeraars hebben overgenomen. Het komt nú op de kwaliteit van de ingewikkelde producten én adviesen aan.

    1. @kritikaster, interessante analyse. Bij Independer zijn we in ieder geval blij met 3,2 miljoen vergelijkingen en 168.000 nieuwe zorgverzekerden die ons gemiddeld met een 9,1 beoordelen. Dat is in alle opzichten ruim boven onze verwachting. Wij weten nog niet wat de hele markt gedaan heeft maar weten wel dat Independer 13% minder zorgverzekeringen heeft afgesloten. Als de verwachting van de zorgverzekeraars uitkomt is de hele markt circa 20% gekrompen en is het aandeel van Independer gegroeid ipv gekrompen…
      We zijn het helemaal eens dat het op de kwaliteit van de advisering en dienstverlening aan komt en gaan ook in 2014 weer ons best doen die verder te verbeteren.

  4. kritikaster schreef op 

    Graag wil ik bevestigen, dat jullie als team goed in de markt staan en overkomen. Persoonlijk advies kan echter op den duur niet opbeperkt (gratis) plaatsvinden, terwijl de producten steeds ingewikkelder blijken te worden. Financiële adviseurs bij banken, hypotheken en ingewikkelde producten berekenen voor advies een uurloon. Zou er bij Independer ooit een grens kunnen komen tussen eenvoudige vergelijkingen tegen 0-tarief en complexere persoonlijke situaties die vakkundig verbintelijk uitgezocht/gerechercheerd moeten gaan worden tegen een extra vergoeding, zoals zelfstandige verzekeringsadviseurs
    het nu practiceren? Marketingtechnisch zou ik dit logisch vinden en als klant ook als extra-aanbod accepteren.

    1. Mathilde schreef op 

      U adviseert zeker zelf? Ik vind het als klant maar niets al die betaalde adviezen. Ik schrik ervan terug. Ik denk juist dat de klant zelfstandiger wordt dan voorheen. De Direct Writers moeten het winnen. Het is toch achterhaald als een zorgverzekeraar zegt: “dit oroduct moet je via een tussenpersoon sluiten.” Er zijn ook nog steeds verzekeraars zoals Nationale Nederlanden die zo werken. Ik vind dit volstrekt onnodig. Op een website kun je betere informatie geven dan een verzekeringsadviseur kan doen.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"snel"

Meneer Coerse uit AMSTERDAM
2019-10-19, zorgverzekering

"Very happy "

Mevrouw Mihaylova uit WEESP
2019-10-19, zorgverzekering

"alles is overzichtelijk en makkelijk te vinden"

Anoniem uit BERKEL EN RODENRIJS
2019-10-18, zorgverzekering

"Goede duidelijke site en goede uitleg. Fijn om te kunnen vergelijken."

Anoniem uit WIJCHEN
2019-10-18, zorgverzekering

"super helpful and easy to use"

Mevrouw Vicaria uit AMSTERDAM
2019-10-17, zorgverzekering

"De informatie die wordt vrijgegeven is betrouwbaar en je kunt gemakkelijk vergelijken."

Anoniem uit UDEN
2019-10-17, zorgverzekering

"Snel gedaan op een handige website en direct reactie op een vraag van de klantenserice."

Meneer Geerligs uit GOUDA
2019-10-17, zorgverzekering

"goeie uitleg"

Meneer Isik uit HILVERSUM
2019-10-17, zorgverzekering

"makkelijk en snel geregeld"

Mevrouw Gebreyesus uit UTRECHT
2019-10-16, zorgverzekering

"Zeer duidelijk "

Mevrouw Hooghiemstra uit GORINCHEM
2019-10-16, zorgverzekering

"Duidelijke uitleg en overzichtelijke vergelijking "

Anoniem uit ROTTERDAM
2019-10-16, zorgverzekering

"Goedkoop maar toch nog goed verzekerd en snel geregeld"

Meneer Leppers uit EINDHOVEN
2019-10-16, zorgverzekering

"Waiting confirmation"

Meneer Yiu Long Hin uit AMSTERDAM
2019-10-15, zorgverzekering

"Goed geholpen, leuke en vriendelijke klantenservice. "

Mevrouw Huisman uit LOENHOUT
2019-10-15, zorgverzekering

"Super goede hulp gekregen! Bedankt Sedley!"

Mevrouw Duk uit AMSTERDAM
2019-10-14, zorgverzekering