
Premie autoverzekering elektrische auto nauwelijks hoger
Het herstellen van schade aan een elektrische auto is een stuk duurder dan een reparatie bij een ‘gewone’ auto. Maar voor een autoverzekering betaal je bij beide types ongeveer hetzelfde. Dat blijkt uit cijfers van Independer.
Alleen grote verschillen bij dure auto’s
Je zou verwachten dat je vanwege de dure reparaties ook een dure verzekering krijgt. Maar dat valt mee. Bij kleine auto’s, als voorbeeld een Volkswagen Up, betaal je minder dan tien euro per maand extra voor een elektrische variant. Bij middenklasse auto’s kun je voor € 47,36 per maand een allrisk-verzekering afsluiten voor een Volkswagen Golf en voor € 39,29 per maand een elektrische Renault Zoe of Nissan Leaf verzekeren.
De grote verschillen ontstaan ook pas bij de grote, dure auto’s. Zo kost een autoverzekering voor een Jaguar I-Pace bijna 200 euro per maand. En een Tesla Model S maar liefst € 280,03. Een Volvo V90 benzineauto is voor een maandpremie van € 66,19 te verzekeren.
Bekijk hier nog meer voorbeelden van premieverschillen.
Meer elektrische auto’s betekent hogere premie
“Dat de auto van binnen elektrisch is, doet niet veel af aan de premie”, vertelt Suzan Samson van Independer. Wel is het mogelijk dat de komende jaren de premies zullen stijgen, als er meer en oudere elektrische auto’s rondrijden. “Als de schadelast in de toekomst toeneemt, zullen de premies gaan stijgen en daarmee ook verder uiteen gaan lopen.”
Wat ook meespeelt bij auto’s als de Tesla Model S, is dat verzekeraars nog geen historische schadecijfers hebben. Het is namelijk een relatief nieuw automerk. Daarom is het lastig om het werkelijk schaderisico in te schatten. Dit maakt ook het bepalen van de premie moeilijker.
De cijfers van Independer kwamen ook aan bod bij het RTL Nieuws vanochtend:
Elektrische auto repareren duurder, maar verzekeren valt wel mee
Lees meer over: autoverzekering
Reacties