Opinie: Bijna driekwart van Nederlanders wil persoonlijk advies van de zorgverzekeraar
Tip een vriend:

Opinie: Bijna driekwart van Nederlanders wil persoonlijk advies van de zorgverzekeraar

Wat een interessante column schreef huisarts Joost Zaat maandag 26 februari in de Volkskrant. Zaat is van mening dat patiënten pas kunnen meebeslissen over hun behandeling als ze ook informatie krijgen om de beste beslissing te maken. Hij heeft helemaal gelijk. Een goed geïnformeerde patiënt kan voor zichzelf opkomen. Dat leidt als het goed is tot een behandeling die beter past bij zijn of haar wensen. En, niet onbelangrijk, kritisch zijn kan ook geld besparen. Ziekenhuizen hanteren verschillende tarieven per verzekeraar. Via het eigen risico betalen patiënten (een deel van) de behandeling zelf. Door ziekenhuizen goed te vergelijken, kan iemand voor bijvoorbeeld het laten verwijderen van een talgkliertje zomaar bijna honderd euro besparen.

Zaat stelt ook dat het informeren van de patiënt tijd kost. En naast goed opereren, vraagt het heel andere vaardigheden. Ook dat is waar. Zowel de arts als de zorgverzekeraar speelt een rol in het geven van informatie. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) lieten vorig jaar al weten dat zorgverzekeraars hun verzekerden beter kunnen helpen bij zorgbemiddeling of het geven van advies. Wij lieten onderzoek doen door Kantar TNS onder 1145 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Wat blijkt: bijna driekwart van de Nederlanders wil persoonlijk advies van de zorgverzekeraar. Ook zijn ze bereid de verzekeraar toestemming te geven om hun zorggegevens te gebruiken. Bijna de helft geeft aan dat hun zorgverzekeraar hen mag informeren als een andere zorgaanbieder meer ervaring heeft met een aandoening. Twee derde van de ondervraagden wil vrijblijvend advies over besparen op het eigen risico, bijvoorbeeld door door de huisarts een kleine behandeling uit te laten voeren in plaats van een specialist in het ziekenhuis. Oftewel: de patiënt staat open voor advies.

Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom zou ik graag eens met een zorgverzekeraar bekijken hoe we persoonlijk advies in de praktijk kunnen brengen, met als doel dat mensen de best passende zorg krijgen.

Lees meer over: zorgverzekering

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"very good and easy"

Meneer Romano uit AMSTERDAM
2019-08-20, zorgverzekering

"Makkelijke aanvraag"

Meneer Post uit ROTTERDAM
2019-08-19, zorgverzekering

"asked question via whatsAp and they responded very quickly with full details"

Anoniem uit UTRECHT
2019-08-18, zorgverzekering

"Altijd snel en accuraat, duidelijke informatie en als er extra hulp nodig is wordt je telefonisch bijgestaan. Top!"

Mevrouw Hendriks uit LEMMER
2019-08-17, zorgverzekering

"Duidelijk, eenvoudig en tophulp."

Anoniem uit AMSTERDAM
2019-08-17, zorgverzekering

"Very good solution with a lot of gtreat insights for expats and a super effective echat on Whatsapp."

Anoniem uit AMSTERDAM
2019-08-16, zorgverzekering

"simpel, duidelijk en snel"

Anoniem uit SCHALKHAAR
2019-08-15, zorgverzekering

"Alvast bedankt"

Mevrouw Popescu uit UTRECHT
2019-08-15, zorgverzekering

"Easy to use website"

Meneer Naik uit AMSTERDAM
2019-08-13, zorgverzekering

"goed hoor"

Meneer Vermeulen uit HUIZEN
2019-08-13, zorgverzekering

"Ging vrij makkelijk."

Anoniem uit 'S-GRAVENHAGE
2019-08-13, zorgverzekering

"niets op aan te merken op jullie service"

Mevrouw Demmers uit BERGEN OP ZOOM
2019-08-13, zorgverzekering

"Weary esy to make it "

Meneer Emils Dicpeteris uit DONGEN
2019-08-13, zorgverzekering

"Snel en makkelijk geregeld"

Mevrouw Van Wendel uit GRAFHORST
2019-08-12, zorgverzekering

"Het afsluiten was erg gemakkelijk en ik ben goed geholpen door de klantenservice bij een vraag die ik had."

Anoniem uit TILBURG
2019-08-12, zorgverzekering