Opinie: Bijna driekwart van Nederlanders wil persoonlijk advies van de zorgverzekeraar
Tip een vriend:

Opinie: Bijna driekwart van Nederlanders wil persoonlijk advies van de zorgverzekeraar

Wat een interessante column schreef huisarts Joost Zaat maandag 26 februari in de Volkskrant. Zaat is van mening dat patiënten pas kunnen meebeslissen over hun behandeling als ze ook informatie krijgen om de beste beslissing te maken. Hij heeft helemaal gelijk. Een goed geïnformeerde patiënt kan voor zichzelf opkomen. Dat leidt als het goed is tot een behandeling die beter past bij zijn of haar wensen. En, niet onbelangrijk, kritisch zijn kan ook geld besparen. Ziekenhuizen hanteren verschillende tarieven per verzekeraar. Via het eigen risico betalen patiënten (een deel van) de behandeling zelf. Door ziekenhuizen goed te vergelijken, kan iemand voor bijvoorbeeld het laten verwijderen van een talgkliertje zomaar bijna honderd euro besparen.

Zaat stelt ook dat het informeren van de patiënt tijd kost. En naast goed opereren, vraagt het heel andere vaardigheden. Ook dat is waar. Zowel de arts als de zorgverzekeraar speelt een rol in het geven van informatie. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) lieten vorig jaar al weten dat zorgverzekeraars hun verzekerden beter kunnen helpen bij zorgbemiddeling of het geven van advies. Wij lieten onderzoek doen door Kantar TNS onder 1145 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Wat blijkt: bijna driekwart van de Nederlanders wil persoonlijk advies van de zorgverzekeraar. Ook zijn ze bereid de verzekeraar toestemming te geven om hun zorggegevens te gebruiken. Bijna de helft geeft aan dat hun zorgverzekeraar hen mag informeren als een andere zorgaanbieder meer ervaring heeft met een aandoening. Twee derde van de ondervraagden wil vrijblijvend advies over besparen op het eigen risico, bijvoorbeeld door door de huisarts een kleine behandeling uit te laten voeren in plaats van een specialist in het ziekenhuis. Oftewel: de patiënt staat open voor advies.

Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom zou ik graag eens met een zorgverzekeraar bekijken hoe we persoonlijk advies in de praktijk kunnen brengen, met als doel dat mensen de best passende zorg krijgen.

Lees meer over: zorgverzekering

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Helder en gemakkelijk proces vanaf selectie tot en met aanmelden."

Anoniem uit SITTARD
2018-09-17, zorgverzekering

"It was a easey process . "

Dhr. Vera Marques da Costa Junior uit HUIZEN
2018-09-17, zorgverzekering

"Smart, Kindness and Professionalism"

Dhr. Sabino Amato uit AMSTERDAM
2018-09-17, zorgverzekering

"Zitten goede voorwaardes bij "

Dhr. Thomas uit ZAANDAM
2018-09-15, zorgverzekering

"Ik heb nog nooit bij Ohra een zorgverzekering afgesloten maar ga uit van de beste prijs - kwaliteit. Volgend jaar kan ik dit beter beoordelen."

Anoniem uit OIRSCHOT
2018-09-14, zorgverzekering

"duidelijke website"

Dhr. van Dooijeweerd uit BUSSUM
2018-09-14, zorgverzekering

"Great service! Thank you for your assistance."

Anoniem uit AMSTERDAM
2018-09-14, zorgverzekering

"Ik wou snel een zorgverzekering afsluiten en dit verliep soepel en snel dus niks te klagen"

Dhr. van Muijlwijk uit STREEFKERK
2018-09-13, zorgverzekering

"snel geregeld "

Dhr. Roos uit GARDEREN
2018-09-12, zorgverzekering

"lekker duidelijk en snel!!!"

Anoniem uit HEEMSTEDE
2018-09-12, zorgverzekering

"Very clear website "

Dhr. Bruss uit MAASTRICHT
2018-09-12, zorgverzekering

"Fijn"

Dhr. Hugo Van der poel uit LUNTEREN
2018-09-11, zorgverzekering

"5"

Dhr. Ahmed uit 'S-GRAVENHAGE
2018-09-11, zorgverzekering

"Ik hoor goede berichten."

Dhr. van Dijk uit DRONTEN
2018-09-10, zorgverzekering

"fast service, correct company"

Dhr. Matyas Gyurko uit VENRAY
2018-09-09, zorgverzekering