Opinie: Bijna driekwart van Nederlanders wil persoonlijk advies van de zorgverzekeraar
Tip een vriend:

Opinie: Bijna driekwart van Nederlanders wil persoonlijk advies van de zorgverzekeraar

Wat een interessante column schreef huisarts Joost Zaat maandag 26 februari in de Volkskrant. Zaat is van mening dat patiënten pas kunnen meebeslissen over hun behandeling als ze ook informatie krijgen om de beste beslissing te maken. Hij heeft helemaal gelijk. Een goed geïnformeerde patiënt kan voor zichzelf opkomen. Dat leidt als het goed is tot een behandeling die beter past bij zijn of haar wensen. En, niet onbelangrijk, kritisch zijn kan ook geld besparen. Ziekenhuizen hanteren verschillende tarieven per verzekeraar. Via het eigen risico betalen patiënten (een deel van) de behandeling zelf. Door ziekenhuizen goed te vergelijken, kan iemand voor bijvoorbeeld het laten verwijderen van een talgkliertje zomaar bijna honderd euro besparen.

Zaat stelt ook dat het informeren van de patiënt tijd kost. En naast goed opereren, vraagt het heel andere vaardigheden. Ook dat is waar. Zowel de arts als de zorgverzekeraar speelt een rol in het geven van informatie. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) lieten vorig jaar al weten dat zorgverzekeraars hun verzekerden beter kunnen helpen bij zorgbemiddeling of het geven van advies. Wij lieten onderzoek doen door Kantar TNS onder 1145 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Wat blijkt: bijna driekwart van de Nederlanders wil persoonlijk advies van de zorgverzekeraar. Ook zijn ze bereid de verzekeraar toestemming te geven om hun zorggegevens te gebruiken. Bijna de helft geeft aan dat hun zorgverzekeraar hen mag informeren als een andere zorgaanbieder meer ervaring heeft met een aandoening. Twee derde van de ondervraagden wil vrijblijvend advies over besparen op het eigen risico, bijvoorbeeld door door de huisarts een kleine behandeling uit te laten voeren in plaats van een specialist in het ziekenhuis. Oftewel: de patiënt staat open voor advies.

Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom zou ik graag eens met een zorgverzekeraar bekijken hoe we persoonlijk advies in de praktijk kunnen brengen, met als doel dat mensen de best passende zorg krijgen.

Lees meer over: zorgverzekering

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Alles was erg duidelijk en goed te volgen. "

Anoniem uit NUNSPEET
2019-04-25, zorgverzekering

"gewoon prima"

Anoniem uit ALPHEN AAN DEN RIJN
2019-04-24, zorgverzekering

"Lekker man"

Meneer Gay uit AMSTERDAM
2019-04-24, zorgverzekering

"Super"

Meneer Rutten uit UTRECHT
2019-04-24, zorgverzekering

"Prachtige en efficiente website!"

Anoniem uit AMSTERDAM
2019-04-24, zorgverzekering

"The staff had been very helpful, I could get proper information from them and was very easy to buy the Health Insurance quickly"

Meneer Shah uit HOOFDDORP
2019-04-24, zorgverzekering

"independer heeft me goed geholpen te kiezen!"

Anoniem uit UTRECHT
2019-04-23, zorgverzekering

"ik vind independer eerlijk in advies"

Meneer Sylvester uit ALMERE
2019-04-23, zorgverzekering

"snel en efficient"

Anoniem uit BEVERWIJK
2019-04-23, zorgverzekering

"Prettige website, niet ingewikkeld"

Anoniem uit SANTPOORT-NOORD
2019-04-23, zorgverzekering

"Gemakkelijk en helder."

Anoniem uit HELLEVOETSLUIS
2019-04-23, zorgverzekering

"Ik heb Independer voor het eerst gebruikt. Bij vragen per WhatsApp ben ik heel vriendelijk en snel geholpen. Nu nog even afwachten hoe het verder gaat. Maar ik verwacht dat het goed zal zijn."

Anoniem uit GRIJPSKERKE
2019-04-23, zorgverzekering

"Goed advies"

Anoniem uit ALMERE
2019-04-23, zorgverzekering

"Zeer prettig"

Meneer Ozinga uit DEVENTER
2019-04-22, zorgverzekering

"Simpel en makkelijk reageren. Goede hulp."

Anoniem uit VRIEZENVEEN
2019-04-20, zorgverzekering