Opinie: Bijna driekwart van Nederlanders wil persoonlijk advies van de zorgverzekeraar
Tip een vriend:

Opinie: Bijna driekwart van Nederlanders wil persoonlijk advies van de zorgverzekeraar

Wat een interessante column schreef huisarts Joost Zaat maandag 26 februari in de Volkskrant. Zaat is van mening dat patiënten pas kunnen meebeslissen over hun behandeling als ze ook informatie krijgen om de beste beslissing te maken. Hij heeft helemaal gelijk. Een goed geïnformeerde patiënt kan voor zichzelf opkomen. Dat leidt als het goed is tot een behandeling die beter past bij zijn of haar wensen. En, niet onbelangrijk, kritisch zijn kan ook geld besparen. Ziekenhuizen hanteren verschillende tarieven per verzekeraar. Via het eigen risico betalen patiënten (een deel van) de behandeling zelf. Door ziekenhuizen goed te vergelijken, kan iemand voor bijvoorbeeld het laten verwijderen van een talgkliertje zomaar bijna honderd euro besparen.

Zaat stelt ook dat het informeren van de patiënt tijd kost. En naast goed opereren, vraagt het heel andere vaardigheden. Ook dat is waar. Zowel de arts als de zorgverzekeraar speelt een rol in het geven van informatie. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) lieten vorig jaar al weten dat zorgverzekeraars hun verzekerden beter kunnen helpen bij zorgbemiddeling of het geven van advies. Wij lieten onderzoek doen door Kantar TNS onder 1145 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Wat blijkt: bijna driekwart van de Nederlanders wil persoonlijk advies van de zorgverzekeraar. Ook zijn ze bereid de verzekeraar toestemming te geven om hun zorggegevens te gebruiken. Bijna de helft geeft aan dat hun zorgverzekeraar hen mag informeren als een andere zorgaanbieder meer ervaring heeft met een aandoening. Twee derde van de ondervraagden wil vrijblijvend advies over besparen op het eigen risico, bijvoorbeeld door door de huisarts een kleine behandeling uit te laten voeren in plaats van een specialist in het ziekenhuis. Oftewel: de patiënt staat open voor advies.

Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom zou ik graag eens met een zorgverzekeraar bekijken hoe we persoonlijk advies in de praktijk kunnen brengen, met als doel dat mensen de best passende zorg krijgen.

Lees meer over: zorgverzekering

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"fast, safe"

Anoniem uit UITHOORN
5 uur geleden, zorgverzekering

"site en hulp is zeer gebruikersvriendelijk"

Dhr. T.M.D. Doorakkers uit GILZE
2018-07-10, zorgverzekering

"compleet!"

Anoniem uit BARENDRECHT
2018-07-10, zorgverzekering

"De acties van wat extra zijn erg leuk en het geheel is redelijk overzichtelijk."

Anoniem uit ETTEN-LEUR
2018-07-10, zorgverzekering

"Goede en snelle vergelijking."

Mevr. M. Cankilic uit HAARLEM
2018-07-09, zorgverzekering

"telefonische support is super alles goed uitgelegd en snel geregeld "

Anoniem uit DRIEBERGEN-RIJSENBURG
2018-07-09, zorgverzekering

"goede hulp"

Anoniem uit AMSTERDAM
2018-07-09, zorgverzekering

"De aanvraagprocedure is duidelijk en gemakkelijk,met de juiste aanvullende informatie"

Dhr. S. Veenstra uit CULEMBORG
2018-07-09, zorgverzekering

"prima instrument om verzekeringen goed en snel met elkaar te kunnen vergelijken"

Anoniem uit AMERSFOORT
2018-07-09, zorgverzekering

"Erg handig dat ze vragen stellen zodat je door een simpel antwoord je beste zorgverzekering kan vinden. Ik vond het makkelijk en betrouwbaar."

Mevr. G. Schoen uit ZAANDAM
2018-07-09, zorgverzekering

"Snel en goed geregeld met korting."

Anoniem uit ROTTERDAM
2018-07-09, zorgverzekering

"Ik vind het top dat ik een gratis tandongevallen verzekering krijg."

Dhr. J.R. Hilhorst uit HILVERSUM
2018-07-08, zorgverzekering

"omdat het een heldere uitleg wordt gegven"

Dhr. J.H. Domburg uit ALPHEN AAN DEN RIJN
2018-07-08, zorgverzekering

"Vorige verzekering waren de kleine lettertjes niet duidelijk. Uiteindelijk heeft mijn broer een erg dure tandartsverzekering zonder dekking voor kronen waarop wel geselecteerd was."

Anoniem uit RIJSSEN
2018-07-07, zorgverzekering

"Hartstikke mooi."

Dhr. T. Ticheler uit ENSCHEDE
2018-07-07, zorgverzekering