“Naar mijn mening staan we pas aan het begin van vergaande veranderingen van de financiële sector… ”
Tip een vriend:

“Naar mijn mening staan we pas aan het begin van vergaande veranderingen van de financiële sector… ”

Dit opiniestuk verscheen onlangs in de uitgave Tendensen van Delta Lloyd

In de financiële sector is de wind nog niet gaan liggen. Hoewel banken en verzekeraars de afgelopen jaren al behoorlijke stormen hebben doorstaan, denk ik dat de echt uitdagende omstandigheden met brekende golven die dwars staan op de forse deining bij een forse stroom over ondieptes* nog gaan komen. Naast tussenpersonen zullen ook banken en verzekeraars hun bedrijfsmodellen moeten aanpassen om daadwerkelijk de klant in alles centraal te stellen. De klant en politiek eisen transparante lage kosten en goede voorwaarden.

Independer.nl is in 1999 gestart vanuit de visie dat de klant meer centraal moet komen te staan. Enerzijds vanuit verontwaardiging over onduidelijke hoge kosten en voorwaarden en anderzijds als marketing strategie die gebaseerd is op het vooruitlopen op trends van toenemende transparantie en klantbelang. Anno 2011 spreken adviseurs, banken en verzekeraars ook over actieve transparantie en verandering in klantbenadering. Er zijn de laatste jaren grote stappen gezet.

Dat is mooi, maar niet genoeg. Meer transparantie leidt namelijk tot lagere kosten en betere voorwaarden voor de klant en dus tot lagere opbrengsten en hogere kosten voor de verzekeraar. Dat leidt bij ongewijzigd beleid tot lagere winst. De steeds zwaardere solvabiliteitseisen vragen om een hoger vermogen en dat vraagt juist om een hogere winst. Aanbieders zijn dus bezig met een kunstige balanceer act tussen de verschillende belanghebbenden.

Naar mijn bescheiden mening vraagt dit om drastische heroverwegingen en zullen diverse vragen beantwoord moeten worden. De centrale vraag is eigenlijk: hoe krijgen we het voor elkaar dat consumenten weer gemoedsrust ontlenen aan hun financiële producten? De onderliggende vragen zijn dan: is kruissubsidiëring van risico’s nog mogelijk als de beste risico’s worden uitgefilterd, ofwel hoe fijnmazig moeten risico inschatting en prijsstelling worden? Wat is nog het belang van een merknaam bij de koopbeslissing van de consument en is de investering in meerdere merknamen nog rendabel? Welk deel van de distributie en dienstverlening van eenvoudige risico’s gaat over vijf jaar nog via menselijk contact en wie betaalt dan voor die premium dienstverlening? Wanneer wordt het maatschappelijk en dus commercieel noodzakelijk om ook passieve klanten actief te informeren over betere aanbiedingen?

Ik besef dat het veel makkelijker is dergelijke vragen te stellen dan ze te beantwoorden. Maar antwoorden moeten er wel komen. De veranderingen in vertrouwen en koopprocessen bij consumenten en in de distributie gaan steeds sneller. Wat ik wel zie in de praktijk van Independer.nl is dat een meerderheid van de consumenten substantieel meer wil betalen voor premium voorwaarden en dienstverlening. Service en voorwaarden met een echt onderscheidend voordeel voor de consument. Meer dan ooit is visie, snelheid en lef noodzakelijk om te overleven.

Zeker is dat wendbare aanbieders hier sterker uit gaan komen en de consument er beter van wordt.

* voor de niet-zeilers onder ons; dit zijn de gelukkig weinig voorkomende zwaarst denkbare toestanden op zee die een zeer gevaarlijke situatie kunnen veroorzaken.

Bron: Delta Lloyd Tendensen

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Eenvoudig en overzichtelijk."

Mevr. Geerlings uit LINNE
2 uur geleden, overlijdensrisicoverzekering

"Makkelijk en vertrouwd"

Anoniem uit 'S-GRAVENHAGE
2 uur geleden, zorgverzekering

"Snel verzekering geregeld!"

Meneer Lingbeek uit HAARLEM
9 uur geleden, autoverzekering

"Super makkelijk en snel"

Meneer Spamer uit ASTEN
2019-02-19, autoverzekering

"Good "

Anoniem uit MELDERSLO
2019-02-19, autoverzekering

"Nou, het is gewoon okay. "

Anoniem uit DIEREN
2019-02-19, autoverzekering

"FAST GOOD"

Anoniem uit HONSELERSDIJK
2019-02-19, autoverzekering

"Snel, soepel en overzichtelijk. Werkt super als je voor het eerst op jezelf gaat!"

Dhr. Baten uit APELDOORN
2019-02-19, energie

"nu al de vierde maal dat ik van independer gebruik maak en hoop dat deze keer net als alle voorgaande keren weer zonder problemen zal verlopen"

Dhr. vd Werf uit RIJEN
2019-02-19, energie

"Ging makkelijk het afsluiten van de verzekering"

Anoniem uit ALMERE
2019-02-19, overlijdensrisicoverzekering

"Mooie snelle service, via whatsapp binnen 1 minuut contact gekregen. Verder alles heel duidelijk en snel."

Anoniem uit NIJVERDAL
2019-02-19, zorgverzekering

"ik werd prima geholpen. evert, Oss."

Anoniem uit OSS
2019-02-19, autoverzekering

"Goed aap snel"

Barmutabouwservice uit EDE GLD
2019-02-19, bestelautoverzekering

"Makkelijk en overzichtelijk"

Dhr. Jansen uit HOOGLANDERVEEN
2019-02-19, rechtsbijstandverzekering

"werkt prima. Snel en eenvoudig aan te vragen"

Anoniem uit GROENEKAN
2019-02-19, reisverzekering