Opinie: Eenvoud om vertrouwen te herstellen
Tip een vriend:

Opinie: Eenvoud om vertrouwen te herstellen

De verzekeringswereld komt in hoog tempo tot het inzicht dat er in het verleden fouten zijn gemaakt en dat de klant toch niet altijd centraal stond. De behoefte aan transparantie rondom kosten en voorwaarden wordt breed gedeeld. Er zijn veel goede initiatieven, maar het gaat niet snel genoeg. Ook onze premier heeft hier op 25 juni jl. zijn zorgen over uitgesproken:

Verzekeraars moeten meer oog hebben voor hun publieke verantwoordelijkheid. Als de branche er niet in slaagt een ‘cultuuromslag’ tot stand te brengen en ‘de noden van de klant’ weer centraal te stellen, moet het systeem van zelfregulering op de helling.” Dit citaat is afkomstig uit de toespraak die premier Balkenende hield voor het Verbond van Verzekeraars (VVV), aldus het Financieel Dagblad van 26 juni jl. Volgens de premier is het vertrouwen van klanten en publiek in de verzekeringsbranche geschokt, onder meer door de woekerpolisaffaire. ‘We moeten helaas constateren dat niet alle verzekeraars verantwoordelijk zijn omgesprongen met hun publieke rol. Het vergroten van de winst in plaats van de wensen van de consument stond centraal.” Balkenende vindt dat de branche snel orde op zaken moet stellen. ”Ik ga ervan uit dat de branche doordrongen is van de noodzaak om nu stappen te zetten.

Het is nu wel duidelijk de roep om meer transparantie niet meer een achterhoedegevecht is van enkele opstandige consumentenvoorvechters. Gelukkig worden de signalen opgepikt. Het initiatief van verzekeraars om polissen niet meer stilzwijgend te verlengen is een mooie stap. De kern van het probleem is door premier Balkende treffend omschreven: de noden van de klanten moeten weer centraal. De afgelopen decennia zijn er samengestelde producten ontwikkeld waarin hoge kosten en premies eenvoudig konden worden versleuteld. Adviseurs hielpen kiezen wat de klant niet begreep. Het fiscale stelsel heeft dat ook uitbundig gefaciliteerd. Het trieste resultaat is dat veel consumenten geen idee hebben voor welke constructies en verzekeringen ze getekend hebben en nu teleurgesteld raken door tegenvallende resultaten en onbedoelde risico’s. Dat maakt ze onzeker en gefrustreerd.

De klant raakt het vertrouwen in de branche kwijt. En, laat het bij verzekeren nu net om vertrouwen draaien! Dat vertrouwen moet terug. Dat begint bij herstel van zelfvertrouwen bij de klant en dat kan alleen als de klant het begrijpt en vraagt om:

  1. Producten die eenvoudig zijn opgebouwd naar enkelvoudige behoeften (lening, vermogensopbouw en risico’s afdekken)
  2. Klant laten combineren van verschillende producten die passen bij verschillende behoeften
  3. Eenvoudige en korte set voorwaarden met heldere dienstverlening en prijzen
  4. Vereenvoudigen van processen en elimineren van vragen die weg kunnen

Als verzekeren zo simpel is dat de klant het zelf begrijpt komt het vertrouwen vanzelf terug, eerst bij de klant zelf, daarna in adviseurs en verzekeraars.

Dit betekent een enorme cultuuromslag. In plaats van op zoek te gaan naar steeds weer nieuwe combinaties en uitzonderingen moeten we focussen op begrip en eenvoud. Dat klinkt gemakkelijker dan het is. Kijk maar eens naar de iPod. Heel simpel om te gebruiken, maar om het zo te krijgen is visie, kennis, creativiteit en overtuiging nodig. Laten we die kerncompetenties als branche nu optimaal benutten.

Independer.nl gaat inzetten op eenvoud en doet dat graag samen met alle partijen die het zelfvertrouwen van de klant centraal stellen.

Bron: VVP

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Één reactie op “Opinie: Eenvoud om vertrouwen te herstellen”

  1. Frank Cooler schreef op 

    Het Verbond van Verzekeraars heeft onlangs een nieuwe gedragscode aangenomen over het stilzwijgend verlengen van verzekeringspolissen. De code wordt gepresenteerd als een “tegemoetkoming” op de kritiek van verzekerden dat de maatschappijen hen jarenlang proberen vast te pinnen. Want polissen beginnen meestal met een looptijd van één tot vijf jaar en dan ben je er nog niet vanaf. Je moet precies de expiratiedatum kennen, de opzegtermijn en andere annuleringsvoorwaarden. Soms moet je een aangetekende brief versturen of zijn er boeteclausules. Verzekerden hebben daarom het gevoel dat ze gekneveld zijn door hun verzekeraar.

    Het Verbond van Verzekeraars komt nu met een halfzacht compromis. Nog steeds mogen meerjarige contracten worden afgesloten. Nog steeds is de looptijd een jaar of meer. Nog steeds is er automatische verlenging, zij het dat de klant daarvan bijtijds bericht moet krijgen. Nog steeds blijft er na verloop van de overeengekomen looptijd een opzegtermijn, al is die nu een volle kalendermaand na de datum van ontvangst van de opzegging (dat kan dus oplopen tot bijna twee maanden). En het gaat pas begin volgend jaar in.

    Waarom kun je wel op elk gewenst moment een verzekering starten? En waarom zou je níet op elk gewenst moment een verzekering kunnen stoppen? Verzekeraars hebben op deze simpele vraag alleen maar heel moeilijke antwoorden. Maar het is gewoon eigenbelang. Want natuurlijk is elk-moment-opzeggen van een verzekering – opzegtermijn van één dag – heel goed te doen. Wij doen het al sinds 2002. Volgens ons kan dat met een soepele administratie prima en is het gewoon zoals het hoort. En het is niet zoals het hoort, dat alle andere verzekeraars de klant proberen vast te houden. Verzekeraars moeten hun klanten bedíenen, en niet frustreren!

    Frank Cooler,

    Verzekeruzelf.nl,

    s’-Hertogenbosch

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Snel en duidelijk"

Anoniem uit AMSTERDAM
2020-02-20, energie

"Nvt"

Anoniem uit DRIJBER
2020-02-20, energie

"Prima site"

Meneer Levoleger uit AMERSFOORT
2020-02-20, autoverzekering

"omdat ik altijd uitstekend geholpen wordt en ik zeer vriendelijk wordt te woord gestaan."

Meneer Vos uit ENSCHEDE
2020-02-20, autoverzekering

"Service gerichte keuzes, no nonsense en toch gedetailleerd"

Anoniem uit HARDERWIJK
2020-02-20, reisverzekering

"heel te verden"

Dhr. Oosthuizen uit SCHAGEN
2020-02-20, lenen

"Snel duidelijk en makkelijk afsluiten"

Mevrouw Volkers uit VIJFHUIZEN
2020-02-20, autoverzekering

"Prima, duidelijke en heldere informatie. Gemakkelijk af te sluiten"

Anoniem uit BERGEN NH
2020-02-20, rechtsbijstandverzekering

"Top "

Dhr. Al Gereawy uit VLIJMEN
2020-02-20, overlijdensrisicoverzekering

"zeer duidelijk en gemakkelijk"

Dhr. Bilen uit ENSCHEDE
2020-02-20, reisverzekering

"vlot en duidelijk"

Meneer Pleijsier uit ZWOLLE
2020-02-20, autoverzekering

"Gewoon top met alle verzekeringen."

Meneer Kalpoe uit SCHIEDAM
2020-02-20, woonverzekering

"Ik kreeg een medewerker aan de lijn en die heeft mij heel goed geholpen"

Anoniem uit EGMOND-BINNEN
2020-02-20, autoverzekering

"Goede snelle antwoorden op tel. vragen."

Anoniem uit HAARLEM
2020-02-20, reisverzekering

"Goed te woord gestaan na tel.overleg"

Dhr. Spierenburg uit NIEUWKOOP
2020-02-20, lenen