Opinie: Tikkende tijdbom tijdig ontmantelen
Tip een vriend:

Opinie: Tikkende tijdbom tijdig ontmantelen

Afgelopen juni hield premier Balkenende het Verbond van Verzekeraars (VVV) een spiegel voor. Volgens de premier is het vertrouwen van klanten en publiek in de verzekeringsbranche afgenomen, onder meer door de woekerpolisaffaire. ‘We moeten helaas constateren dat niet alle verzekeraars verantwoordelijk zijn omgesprongen met hun publieke rol. Het vergroten van de winst in plaats van de wensen van de consument stond centraal.” Balkenende vindt dat de branche snel orde op zaken moet stellen.

Dat vraagt om een actieve bijdrage van alle partijen. Independer.nl is betrokken bij diverse initiatieven om vertrouwen te herstellen. Het sterk vereenvoudigen van producten, voorwaarden en administratieve processen zal keuzestress verminderen. Momenteel wordt er met meerdere verzekeraars hard gewerkt om producten en processen snel en simpel te maken. Uitgangspunt is dat de consument snel zelf een goede keuze kan maken en daarmee het vertrouwen herstelt.

Een andere ontwikkeling om het vertrouwen te herstellen is het meten van de kwaliteit van hypotheekadvies. Bij vakantiebestemmingen, gadgets en elektronica is het gebruikelijk dat gebruikers reviews delen via internet. Deze subjectieve ervaringen geven andere consumenten een beeld van de ervaren kwaliteit. Independer.nl vraagt bezoekers al jaren om hun mening over hun hypotheekadviseur en heeft daar nu ook reviews aan toegevoegd. De volgende stap is het toetsen van de objectieve kwaliteit van het adviesproces. De kwaliteit van het adviesproces is namelijk een goede graadmeter voor de kwaliteit van het hypotheekadvies zelf. Veel geldverstrekkers en andere belanghebbenden zijn hier inmiddels bij betrokken en de introductie van een breed gedragen toetsing lijkt nog dit najaar te kunnen plaatsvinden.

Ook de AFM laat steeds nadrukkelijker van zich horen in haar toezichthoudende rol en durft ook grote spelers aan te spreken. Ook bij veel andere spelers zien wij een actieve rol gericht op het herstel van vertrouwen.

Dat is allemaal mooi maar vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Het artikel in De Telegraaf van 30 augustus jl.: “Tienduizenden hypotheekeigenaren dreigen er financieel flink op achteruit te gaan als zij werkloos worden of arbeidsongeschikt nu hun verzekeraar Genworth Financial met de noorderzon vertrokken lijkt te zijn.” helpt niet. Het bericht circuleerde al op 27 augustus en werd direct weersproken door Genworth. Het ontstaan van het gerucht schuilt in het niet volledig of adequaat reageren op klachten en vragen. Zeker in economisch onzekere tijden wordt dan snel getwijfeld aan de soliditeit. Genworth haastte zich het te weerspreken. Maar het toont weer eens dat het vertrouwen in de Nederlandse verzekeringswereld wordt bepaald door de betrouwbaarheid die individuele aanbieders uitstralen. Als een van de vele verzekeraars haar verplichtingen niet na zou kunnen komen is er geen enkele garantie dat verzekerden er niet de dupe van worden. En alleen die kans geeft al onrust. Nu moeten klanten en tussenpersonen zelf de stabiliteit van verzekeraars inschatten zonder dat ze over alle informatie beschikken. Een ’verzekeringsgarantiestelsel’ zou die onrust kunnen voorkomen.

In het vervolg van het bewuste Telegraafartikel komen de provisiepercentages, koopsomstortingen en matige voorwaarden van veel inkomensbeschermers en woonlastenverzekeringen aan bod. Veel lezers zullen concluderen dat deze producten niet alleen vanuit klantbelang worden verkocht. Voor het herstellen van vertrouwen zijn ze een tijdbom. Het zou goed zijn als we er als branche in slagen die tijdbom deze keer te ontmantelen vóórdat een nieuwe affaire uitbreekt.

Bron: VVP

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Snel en duidelijk"

Anoniem uit AMSTERDAM
2020-02-20, energie

"Nvt"

Anoniem uit DRIJBER
2020-02-20, energie

"Prima site"

Meneer Levoleger uit AMERSFOORT
2020-02-20, autoverzekering

"omdat ik altijd uitstekend geholpen wordt en ik zeer vriendelijk wordt te woord gestaan."

Meneer Vos uit ENSCHEDE
2020-02-20, autoverzekering

"Service gerichte keuzes, no nonsense en toch gedetailleerd"

Anoniem uit HARDERWIJK
2020-02-20, reisverzekering

"heel te verden"

Dhr. Oosthuizen uit SCHAGEN
2020-02-20, lenen

"Snel duidelijk en makkelijk afsluiten"

Mevrouw Volkers uit VIJFHUIZEN
2020-02-20, autoverzekering

"Prima, duidelijke en heldere informatie. Gemakkelijk af te sluiten"

Anoniem uit BERGEN NH
2020-02-20, rechtsbijstandverzekering

"Top "

Dhr. Al Gereawy uit VLIJMEN
2020-02-20, overlijdensrisicoverzekering

"zeer duidelijk en gemakkelijk"

Dhr. Bilen uit ENSCHEDE
2020-02-20, reisverzekering

"vlot en duidelijk"

Meneer Pleijsier uit ZWOLLE
2020-02-20, autoverzekering

"Gewoon top met alle verzekeringen."

Meneer Kalpoe uit SCHIEDAM
2020-02-20, woonverzekering

"Ik kreeg een medewerker aan de lijn en die heeft mij heel goed geholpen"

Anoniem uit EGMOND-BINNEN
2020-02-20, autoverzekering

"Goede snelle antwoorden op tel. vragen."

Anoniem uit HAARLEM
2020-02-20, reisverzekering

"Goed te woord gestaan na tel.overleg"

Dhr. Spierenburg uit NIEUWKOOP
2020-02-20, lenen