Zorgverzekerde moet kunnen switchen als verzekeraar zorgcontract opzegt
Tip een vriend:

Zorgverzekerde moet kunnen switchen als verzekeraar zorgcontract opzegt

Tussen half november en eind december kun je overstappen naar een andere zorgverzekering. Kies je voor een naturaverzekering dan kun je niet bij alle ziekenhuizen terecht. Jouw verzekeraar vergoedt de zorg alleen volledig als zij met het ziekenhuis een contract heeft. Het is daarom belangrijk dat je in de periode dat je kunt overstappen, weet of jouw verzekeraar het gehele verzekeringsjaar een contract heeft met het ziekenhuis van jouw keuze. Helaas is dat niet zo.

Verzekeraars sluiten vaak nog in het nieuwe jaar contracten af. Komen zorgverlener en verzekeraar er niet uit? Dan kan de consument er de dupe van worden. Daarom wil Independer.nl dat verzekeraars op tijd duidelijkheid geven over contracten met zorginstellingen. Kunnen zij dat niet? Dan moeten verzekeraars soepel omgaan met rekeningen van zorgverleners waarmee toch geen contract is afgesloten.

Stevige onderhandelingen

De zorg wordt steeds duurder. Daarom proberen verzekeraars voor een redelijke prijs goede zorg in te kopen. En lagere kosten betekent een lagere zorgpremie. Maar soms zijn daar stevige onderhandelingen voor nodig. Als verzekeraars hun contracten voortzetten is dat niet zo’n probleem. Echt vervelend wordt het als een contract met een ziekenhuis of fysiotherapeut na 1 januari wordt opgezegd. Dat overkomt nu de patiënten van het Slotervaartziekenhuis die verzekerd zijn bij Achmea, waartoe onder meer Zilveren Kruis, Interpolis, Agis en FBTO behoren.

Geen vergoeding nieuwe patiënten

Achmea maakte onlangs bekend dat ze het niet eens kon worden over een nieuw contract met het Slotervaartziekenhuis. Vanaf 1 april a.s. worden daarom nieuwe en niet spoedeisende behandelingen niet meer volledig door Achmea vergoed. Patiënten moeten dus naar een ander ziekenhuis gaan om wel alle kosten vergoed te krijgen. Toen ze in december de keuze maakten voor Achmea, was er nog wel sprake van volledige vergoeding van zorg in het Slotervaartziekenhuis. Dat is een heel vervelende situatie. Want jij mag er als verzekerde toch op vertrouwen dat de informatie die jij in de overstapperiode krijgt over zorgcontracten juist is en blijft.

Tussentijds opzeggen of wel vergoeden

Independer.nl vindt dat het tussentijds aanpassen van vergoedingen een reden is voor verzekerden om de zorgverzekering per direct te mogen opzeggen. Of de verzekeraar betaalt alsnog volledig de zorgkosten die verzekerden maken bij de zorginstelling waarvan het contract is opgezegd. Independer.nl heeft Achmea gevraagd om een van beide mogelijkheden aan te bieden aan haar verzekerden.

Voor 1 november duidelijkheid

Maar het zou nog veel beter zijn om dit soort situaties te voorkomen. De minister van Volksgezondheid zou de zorgverzekeringswet daarom moeten aanpassen. Zorgverzekeraars zouden moeten worden verplicht om vóór 1 november al hun contracten af te sluiten met ziekenhuizen. Dan weten mensen die willen overstappen precies waar ze aan toe zijn als ze een andere verzekeraar kiezen.

Lees het hele opiniestuk.

Lees meer over: zorgverzekering

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

15 Antwoorden op “Zorgverzekerde moet kunnen switchen als verzekeraar zorgcontract opzegt”

  1. Hans schreef op 

    Niet alleen contracten met ziekenhuizen, maar met alle zorgverleners.
    Het overkwam mij in januari. Ik declareerde een consult van een alternatieve behandelaar (VHZ), die al jaren werd vergoed. Nu niet, omdat “ze nog geen contract hadden afgesloten met deze behandelaar en de criteria zijn gewijzigd”. Via de koepelorganisatie alsnog mijn gelijk gekregen en is tot vergoeding overgegaan. Maar het is correct te stellen, dat de consument op het moment dat deze moet besluiten inzake continuering resp. wijziging van de polis, hij op de hoogte is van de voorwaarden etc. Dat is vanaf 1 november.

  2. FAH schreef op 

    Contractbreuk Achmea is reden tot beeindiging overeenkomst, met recht op schade vergoeding, zo staat het in de wet.

  3. Gerda schreef op 

    Van de week stond nog in de krant dat de Zorgverzekeringen zoveel winst maken. Dit is weer zo’n voorbeeld. Ik vind dit een heel goed ik idee als men het zorgcontract tussentijds kan switchen. Ik ben zelf ook het dupe geworden. Mijn zorgverz. is Zilveren Kruis en sinds aug 2012 ben ik bezig om bepaalde medicatie vergoed te krijgen. Heb destijds extra 4 sterren afgesloten. Mijn huisarts heeft een brief geschreven dat ik die nodig heb voor chronische ziekte. In dec 2012 dien ik de rekening in met de gevraagde gegevens, door de huisarts, van de verzekeraar. Dan krijg ik een brief van hen dat ze meer tijd hebben om het te verwerken, terwijl ze wel andere vergoedingen regelen en op 12 januari 2013 krijg ik alweer een afwijzing van vergoeding. Je hebt dan aan alle voorwaarden voldaan en komen ze weer met een ander beleid. Dan is het te laat om overtestappen.

  4. Leendert Maas schreef op 

    Ik heb al jaren een restitutie polis en ik weet niet beter dan dat ik naar elk ziekenhuis kan gaan.
    Uiteraard betaal ik zelf de rekening eerst en declareer deze dan bij CZ.
    Ik betaal daar dan ook per maand een paar Euro extra voor.

    In die tijd was er nooit sprake van een contract met een ziekenhuis, althans dit werd niet echt aan de grote klok gehangen. Nu hoor en lees ik steeds meer over contacten met ziekenhuizen.

    En ga ik twijfelen of die restitutie polis nog wel die vrije keuze heeft van weleer………….

    mvrgr.
    Leendert Maas

  5. Marianne schreef op 

    Ja, ik maakte hetzelfde mee met mijn alternatieve zorgverlener. Deze had geen contract afgesloten om reden van dat de verzekeraar allerlei eisen stelt aan de wijze van zorg verlenen. Voor deze praktijk betekende dat zo’n achteruitgang in de dienstverlening dat ze het contract opgezegd heeft. Ik kan me zo boos maken hierover! Zorgverzekeringen bepalen veel te veel in ons zorgstelsel!! Wat er moet gebeuren is dat dit wordt teruggedraaid. Dan is het hele probleem over.

  6. Netty Meelen schreef op 

    Ik ben het geheel met bovenstaand artikel eens. De voorwaarden van de gekozen zorgverzekeraar moeten helder zijn en blijven, anders wordt het veel te veel eenrichtingverkeer en dat is niet in het voordeel van de klant. Het is allemaal al duur genoeg. Ik kom van Achmea. Ik ben daar weggegaan omdat ik hen onduidelijk en arrogant vind.

  7. A.J. schreef op 

    Achmea is toch eigenaar van Independer !
    Hoe zo is Independer onafhankelijk?
    Dit is een mooi communicatie middel van Achmea

    1. @ A.J. Al sinds de oprichting in 1999 staat Independer aan de kant van de klant om verzekeren gemakkelijk te maken, gemoedsrust te bieden en misstanden aan de kaak te stellen. Vorig jaar hebben we Achmea toegelaten als aandeelhouder o.a. om meer voor elkaar te kunnen krijgen in het belang van de consument. Dat onder de strikte voorwaarde dat we volstrekt zelfstandig en onafhankelijk konden blijven werken en publiceren, ook al zou dat soms een kritische noot richting onze aandeelhouder zijn. Dat is precies wat we hier doen.

  8. M Schipper schreef op 

    Zilveren kruis heeft ook afspraken gemaakt met audicien’s .
    Hetgeen mij nu noodzaakt om minimaal 20 km te reizen.
    Gaan ze dit ook vergoeden!

  9. C.Dijkhuizen schreef op 

    Als je een contract afsluit met wie dan ook, kan er tussentijds zonder wederzijdse goedkeuring het contract niet gewijzigd worden, dus Achmea zal dit jaar moeten betalen aan de verzekerde. Het ziekenhuis zal de rekening aan de verzekerde moeten toesturen. Als het een contract voor een jaar geldt het alleen dit jaar. Als het contract doorlopend is kan er tussentijds niet veranderd worden. Kan een leuke discussie worden over de ontbindende voorwaarden van verzekerd zijn!

  10. flip schreef op 

    Niks nieuws : Vorig jaar gebeurde hetzelfde met de tandartsvergoedingen . .
    .
    Op 28 december 2011 had ik gebeld om te informeren over het contract met mijn tandarts:De reactie van de verzekeraar “ja hoor, er is een contract’ met uw tandarts”. .
    Dat contract verviel 3 dagen later , op 1 januari 2012 , maar dat wisten zelfs de medewerkers van het callcenter niet .
    en door de vrije tarieven viel de rekening van een behandeling in januari hoger uit .

    Pas maanden later na – veel gezeur en vooral ook- veel reuring in de media, ging ook mijn verzekeraar eindelijk overstag ;Ze vergoedde alsnog de meerpirjs …’uit coulance’

  11. J.Bethlehem schreef op 

    Ik ben al jaren verzekerd bij FBTO, tot op heden zonder klachten en ik verkeerde in de veronderstelling dat ik een restitutie polis had. Niets is minder waar, onder het mom van kostenbesparing eerst een brief gekregen over (verplichte) audicien keuze en vervolgens deze affaire met het Slootervaart ziekenhuis. Mijn vrouw en ik zijn beiden patient bij een kaakchirurg in dit ziekenhuis en gezien de opgebouwde relatie en het vertrouwen willen we dit graag zo houden. De directie van het Slootervaart stelt zich gelukkig zeer patient vriendelijk op , “de patient heeft een medisch probleem en moet zich ook nog niet eens met dit soort financiele kopzorgen bezig ouden”, vandaar dan ook dat zij de rekening overnemen.
    Kostenbesparing waar mogelijk OK, maar niet over de rug van de patient.
    Ondanks al deze goed gemeende reacties op deze beleidswijziging van Achmea moet ik toch konstateren dat het niet zoveel zoden aan de dijk zet, ook niet de goedbedoelde MENING van Ruud Martens. Ik vind dat het tijd wordt voor echte ertoe doende akties zoals het aanspannen van een rechtszaak in een concreet geval. Of het volgend jaar massaal weglopen als verzekerde bij Achmea en haar zusterbedrijven, als gezamenlijke “klanten” hebben we natuurlijk wel een positie in deze.
    Zeer schrijnend is het in dit geval toevallig uit de pers te moeten vernemen dat de ex-voorzitter van de Raad van Bestuur van Achmea, Gerard van Olphen, meende met 1,5 miljoen Euro per jaar naar huis te moeten gaan. Hoe de salariering van de rest van de bestuurders eruit ziet weet ik niet, maar laat zich wel raden.
    Kortom er moet wat konkreets gebeuren op juridisch terrein, goedbedoelde meningen en morele opvattingen helpen helaas niet meer.

    Jan Bethlehem

    1. @Jan Zoals je wellicht al hebt gezien hebben we het niet beperkt tot het geven van onze opinie, maar zijn we gisteren een petitie gestart om daadwerkelijk een verandering in gang te zetten. Hoe meer mensen deze petitie steunen, hoe groter de kans is dat er iets verandert: http://www.independer.nl/petitie

  12. a.roos schreef op 

    Het is goed als de boodschappen kleurloos worden doorgegegven (opzeggen contract door achmea.)
    Maar de boodschap van het Slotervaart moet u dan ook doorgeven:Patienten U hoeft zich niet ongerust te maken: wij willen voor u de financiele afhandeling regelen! Het mag gezegd worden dat het SLZ zijn (a.s) klanten niet in de steek laat!

  13. de vries schreef op 

    zou het niet verstandigge zijn om weer terug te gaan na het oude zieken zorg zoals het vroeger was het is nu voor een leek als ik niet mogelijk om verschillen te onder zoeken wat de beste zorgverzekering is voor mij daarom blijf ik gewoon zitten waar ik zit
    zo als ik het kan bekijken is het op dit moment gewoon zaken vullen voor de hoge heren

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"Overzichtelijk, goed advies"

Anoniem uit KRIMPEN AAN DE LEK
55 minuten geleden, zorgverzekering

"Super tevreden "

Anoniem uit 'S-GRAVENHAGE
11 uur geleden, zorgverzekering

"Erg fijne webpagina en alles werkt goed en snel."

Anoniem uit TER APEL
2020-01-22, zorgverzekering

"Goed vergelijken en makkelijk afsluiten"

Anoniem uit GOUDA
2020-01-21, zorgverzekering

"vlotte reactie via whatsapp."

Meneer Kramer uit BALK
2020-01-21, zorgverzekering

"Als oud-Hilversummer al jaren tevreden over dit Hilversums bedrijf. Goede service, fijne klantenservice en je krijgt een gratis Tandartsverzekering van hun."

Meneer Aquina uit NIJMEGEN
2020-01-21, zorgverzekering

"altijd goede service makkelijk en snel geregeld."

Meneer Borg uit DEN HELDER
2020-01-20, zorgverzekering

"overzichtelijke website"

Meneer Zayzaoui uit DIEMEN
2020-01-20, zorgverzekering

"eenvoudiger kan niet"

Meneer van den Biggelaar uit LIEMPDE
2020-01-20, zorgverzekering

"Goed"

Anoniem uit HOOFDDORP
2020-01-20, zorgverzekering

"Geen 5 sterren omdat informatie over dekking beter kan denk ik. Wel erg fijn dat deze site bestaat!"

Anoniem uit HENGELO OV
2020-01-20, zorgverzekering

"Ben hét beu om teveel te betalen voor dingen die ik niet nodig hebben dat doe ik al 4 jaar lang en tegen mij zeggen ze dat ik kan waarschijnlijk een zorgverzekering vanuit de Gemeente kan krijgen maar ze laten niks van zich horen"

Meneer Fransen uit BREDA
2020-01-19, zorgverzekering

"Thanks"

Meneer Parab uit AMSTELVEEN
2020-01-19, zorgverzekering

"Helder en overzichtelijk!"

Anoniem uit BREDA
2020-01-19, zorgverzekering

"Makkelijk invullen en goede collectiviteit aanbieding. Wat ik miste: op osteopathie te kunnen zoeken. Dit kon wel bij een andere zorgvergelijker. Drie verzekeringen selecteren en naast elkaar zetten om te vergelijken, kon vroeger wel bij independer."

Mevrouw Sluis uit LEUSDEN
2020-01-19, zorgverzekering