Opinie: Zorgverzekerde ziet door de bomen het bos niet meer…
Tip een vriend:

Opinie: Zorgverzekerde ziet door de bomen het bos niet meer…

40% van de consumenten weet niet waarvoor hun zorgverzekering dekking biedt: 27% ondervond bij het declareren dat een verwachte vergoeding niet werd betaald en 13% weet niet precies waarvoor ze verzekerd zijn. Dat blijkt uit onderzoek onder 529 deelnemers aan het Independer-panel. Een zorgverzekering kost duizenden euro’s en toch stapt dit jaar maar 2% van de verzekerden over. Hoe kan dat?

De zorgverzekering is een belangrijke verzekering is waar bijna iedereen regelmatig gebruik van maakt. De premie ligt per gezin vaak rond de 3.000 euro ligt, dat is al snel 10% van het gezinsbudget. Als de dekking niet belangrijk wordt gevonden zou je verwachten dat mensen de aanvullende verzekeringen beëindigen en zo vele honderden euro’s per jaar besparen. Echter 95% heeft en houdt een aanvullende verzekering.

Slechts 2% overstappers
Op basis van de interesse van bezoekers op haar site verwacht Independer.nl dat slechts 2% van de verzekerden gaat overstappen dit jaar. Dat betekent dat mensen gemiddeld 50 jaar lang bij dezelfde verzekeraar blijven. Los van de forse wijzigingen in dekkingen is dat opmerkelijk omdat veel mensen in die 50 jaar veel meemaken waardoor de zorgvraag drastisch wijzigt. Een gezin met kinderen heeft andere behoeften dan een oudere alleenstaande. Verzekerden willen er blijkbaar geen aandacht aan besteden. Ze blijven zitten met een verzekering waar ze ontevreden over zijn en waarvan ze niet precies weten wat die dekt.

Kredietcrisis
Gezien de kredietcrisis is de beperkte marktwerking helemaal opmerkelijk. Er wordt wel beknibbeld op andere uitgaven , maar één van de grootste uitgavenposten wordt vergeten. Independer-bezoekers blijken in veel gevallen niet te zoeken naar een lagere prijs, maar naar een betere dekking voor dezelfde of zelfs een iets hogere premie. Al eerder bleek uit onderzoek van Independer dat het eigen risico vaak hoger kan bij gezonde mensen met enige reserves en dat de (beperkte) tandartsverzekering vaak kan vervallen. Dat scheelt samen al snel 1.000 euro per jaar. Consumenten kunnen vaak besparen door eerst vast te stellen waarvoor ze zich willen verzekeren en vervolgens de best passende verzekering erbij te zoeken.

Marktwerking half geslaagd
Van de verwachte marktwerking in de zorgverzekeringen is op deze manier geen sprake. Consumenten zijn weinig kritisch op hun zorgverzekering en als ze ontevreden zijn, zijn ze nog steeds niet echt geneigd over te stappen. Toch is er ook een groot voordeel. Zorgverzekeraars durven, ondanks het beperkte aantal overstappers, de basispremie niet of slechts beperkt te verhogen en accepteren zelfs forse verliezen. De grote vraag is hoe lang ze dat volhouden nu blijkt dat consumenten toch nauwelijks in beweging komen.

Zorgsturing
Los van de prijs, service, gewenste dekking en wijzigingen van verzekeraars is er sinds vorig jaar nog een nieuwe dimensie bij gekomen waar consumenten op zouden moeten letten. Zorgverzekeraars hebben een start gemaakt met het sturen van verzekerden richting geselecteerde ziekenhuizen en andere zorgverleners. Soms gebeurt dat met positieve prikkels (geen eigen risico of voorrang op de wachtlijst), maar soms ook  met negatieve prikkels in de vorm van het niet (volledig) vergoeden van zorg van niet-gecontracteerde zorgverleners.

Consumenten blijken vrijheid in keuze belangrijk te vinden. Independer heeft in haar vergelijking daarom een zorgsturingsindicator opgenomen die gebaseerd is op de ingevoerde postcode. Bij het selecteren van een zorgverzekering kan de bezoeker zien bij hoeveel procent van de ziekenhuizen en fysiotherapeuten de behandeling wordt vergoed door de gekozen verzekeraar. Hoewel dit relevant is maakt het de keuze helaas wel complexer.

Paradox: Vergelijken blijkt wel eenvoudig
Op basis van het bovenstaande is duidelijk dat de belangen voor de verzekerde groot zijn. Waarom gebeurt er dan zo weinig? Blijkbaar denken consumenten dat vergelijken heel moeilijk is. Dat is ook zo als je polisvoorwaarden naast elkaar probeert te leggen. Door de toenemende ervaring van klantgerichte sites op internet wordt vergelijken steeds eenvoudiger. Op verschillende vergelijkingssites kunnen verzekerden polissen vergelijken op het niveau van de dekking en premie en op het detailniveau dat de consument wenst. Omdat zorgverzekeraars de overstap afhandelen is ook dat eenvoudig. Consumenten die overstappen zijn in het algemeen verbaasd uit over het gemak waarmee vergeleken kan worden. Enkele reacties:

  1. “Goed geholpen, goede snelle service. Aanrader” Maureen Meinke uit MAASTRICHT. vrijdag 28 november 2008 13:56
  2. “goed en duidelijk overzicht van alle premies plus een snelle reactie tijd.” marcel Burgwal uit ZEIST. vrijdag 28 november 2008 10:19
  3. “Het is een heel duidelijke en overzichtelijke website met veel informatie. Ik heb nu voor de tweede keer via depender mijn zorgverzekering afgesloten. Dit gaat tot nu toe heel goed.” Jessica Romein uit ZETTEN. donderdag 27 november 2008 20:17
  4. “overzichtelijk en duidelijk” Ans Steegh uit GRUBBENVORST. donderdag 27 november 2008 15:07
  5. “het overzicht was heel duidelijk, zo kon ik een goede keuze maken en de korting is altijd heel erg meegenomen natuurlijk! ” chantal Bosma uit ZUTPHEN. donderdag 27 november 2008 14:21

(Lees meer reacties)

Werkt ‘beste keuze’ om keuzestress te verminderen?
In een poging de keuzestress te verminderen is Independer verder gegaan dan vergelijken. Naast een volledige doe-het-zelfroute waarbij consumenten meer of minder gedetailleerd kunnen aangeven wat ze zoeken, heeft Independer de ‘beste keuzeroute’ verbeterd. Op basis van gezinssituaties en voorkeuren geeft Independer een dekkingsadvies en een advies over de best passende aanbieding. De ‘beste keuze’-berekening is gebaseerd op uitgebreid onderzoek naar voorkeuren onder consumenten. Uiteraard kan de bezoeker zijn eigen wensen altijd verfijnen. Het blijkt dat veel mensen dit ‘beste keuze-advies’ volgen. Daarnaast heeft Independer nu ook Independer Easy ontwikkeld, waarbij het meest gekozen product al direct wordt aangeboden op de pagina Zorgverzekeringen. Mensen die geen zin hebben in een uitgebreide vergelijking kunnen afgaan op de selecties die andere bezoekers gedaan hebben. Wij zijn erg benieuwd naar de ervaringen van bezoekers en meningen van iedereen die deze ontwikkelingen volgen.

Uw mening?
Zoals uit bovenstaande blijkt verbaast het gebrek aan interesse bij zorgconsumenten ons zeer. Uiteraard hebben wij als online tussenpersoon ook een commercieel belang bij bewust kiezen en overstappen. Maar het feit dat verzekerden ontevredenheid over dekking en hoge kosten niet of zeer beperkt vertalen in overstappen naar eenvoudig bereikbare alternatieven, is fascinerend. Wij zijn zeer benieuwd naar verklaringen, meningen en reacties op onze verbazing en roepen iedereen op om te reageren. Dat kan in reactie op dit artikel, maar uiteraard ook in reactie op één van de andere postings over de zorgverzekering 2009. Daar zijn al deze onderwerpen en veel vragen en reacties van consumenten terug te vinden.

Lees meer over: zorgverzekering

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Één reactie op “Opinie: Zorgverzekerde ziet door de bomen het bos niet meer…”

  1. Ria Peters schreef op 

    Ik vind dat bij het promoten, aanbevelen van zorgverzekeraars, er vaak misleidende info word gegeven.
    Het onderwerp; tandarts kosten, mondverzorging,orthodontie,zou in de info meer duidelijkheid moeten geven.
    Ik vind dat te zwak,aangegeven word hoe het werkelijk zit met bovenvernoemde kosten.
    Ook vind ik het krom;dat orthodontie, door tandarts, of orthodontist uitgevoerd, niet word vergoed, of soms voor een klein deel maar word vergoed.
    Ook krom is;dat je jezelf vaak niet tegen deze kostenpost kan verzekeren,waardoor je voor gigantische kosten komt te staan.
    Het is toch te gek voor woorden, je betaald al zoveel aan zorgkosten premie, en dan moet je nog zo veel zelf betalen wat voor een gewoon mens met een minimaal inkomen niet te betalen is.
    Hier komt nog bij;dat het echt belachelijk is; dat er word beweerd door de zorgverzekeringen,tandartskosten, mondverzorging zit in het pakket, je hoeft geen extra tandverzekering af te sluiten voor een kind onder de 22?
    En dat daarna blijkt, dat je zelfs in de aanvullende verzekering, niet bent ingedekt voor orthodontie kosten?
    Orthodontie is toch ook, tandverzorging, mondverzorging of niet soms?
    De zorgverzekeringen sluiten allemaal stuk voor stuk orthodontie buiten hun pakket vergoeding, en als je heel soms voor een klein gedeelte ingedekt wil worden voor deze kostenpost, moet je gigantisch veel bijverzekeren, in je aanvulling,maar meestal door vele zorgverzekeringen word er niets betaald door zorgverzekeraar
    Zelfs bij een medische indicatie, waarbij bijv. een voortzetting van orthodontie nodig is, zit de client met de gigantische onkostenpost.
    Ik vind dat orthodontie kosten volledig moeten worden vergoed!
    Ik heb voor de kerst een onkostenplaatje van mijn zorgverzekering;AGIS, orthodontie voor 2 kinderen;maar liefst;1800 euro.
    Ik wil daarom iedereen waarschuwen hiervoor, en het onder de aandacht brengen, zodat in het jaar 2009,mogelijk wel deze kostenpost word ingedekt door de zorgverzekeraars.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"Luisterend oor van de klantendienst, goede opvolging"

Anoniem uit MAASTRICHT
2020-02-20, zorgverzekering

"Omdat ik makkelijk vind om zo "

Meneer Qorbani uit AMSTERDAM
2020-02-20, zorgverzekering

"Alles snel en makkelijk kunnen vergelijken! Misschien handig om wat beter alle kleine extraatjes te tonen die de verzekeraars bieden? Bijv. de vergoeding van de SkinVision app bij JustCZ & CZ, scheelt toch wel 50,-!:)"

Anoniem uit SCHIEDAM
2020-02-19, zorgverzekering

"Easy to get a insurance "

Meneer Caio AMARAL uit ZOETERMEER
2020-02-18, zorgverzekering

"Erg fijne hulp bij het kiezen van de juiste verzekering. Alles verliep soepel en het fijne ontwerp van de site maakte het vergelijken eenvoudig."

Anoniem uit AMSTERDAM
2020-02-18, zorgverzekering

"zeer blij met gratis tandarts . ben blij met me nieuwe verzekering. dank uw "

Anoniem uit 'S-GRAVENHAGE
2020-02-18, zorgverzekering

"Makkelijk, snelle en duidelijke service"

Anoniem uit WORMERVEER
2020-02-18, zorgverzekering

"Makkelijk, goede telefoniese inlichtingen."

Anoniem uit LEIDEN
2020-02-18, zorgverzekering

"great english site!"

Meneer Smith uit AMSTERDAM
2020-02-17, zorgverzekering

"Is ok. I start wit you so... It is about instinct. Thank you"

Meneer Saratenu uit PUTTEN
2020-02-17, zorgverzekering

"Perfect "

Meneer Bogdan uit HARDENBERG
2020-02-17, zorgverzekering

"Alles is erg overzichtelijk "

Anoniem uit IJSSELSTEIN UT
2020-02-17, zorgverzekering

"Tevereden ? "

Meneer Bouchkroute uit ROTTERDAM
2020-02-17, zorgverzekering

"My name is Przemyslaw Jezierski and the name of my girlfriend is Dorota Trzupek Please make it correct if possible"

Anoniem uit DONGEN
2020-02-16, zorgverzekering

" Heel goede service."

Meneer Stempher uit ARNHEM
2020-02-16, zorgverzekering