Coen de Ruiter: ‘Online hypotheekadvies is de toekomst’
Deel met een vriend:

Coen de Ruiter: ‘Online hypotheekadvies is de toekomst’

Hij is inmiddels een aantal maanden aan het werk als de nieuwe directeur van Independer en geniet volop van zijn nieuwe uitdaging. Independer lanceert binnenkort volledig online hypotheekadvies voor starters in loondienst. Online hypotheekadviezen zijn de toekomst zegt De Ruiter, het zal beter zijn dan advies dat je op de traditionele manier kunt krijgen.

De Ruiter spreekt op 21 september tijdens am:hypotheken. Wat voor stappen zijn er tot nu toe gezet en hoe kijkt hij tegen de toekomst van online hypotheekadvies aan?

De Ruiter is een idealistische bestuurder. Hij creëert graag synergie tussen idealisme en commercie. Hij begon zijn loopbaan bij Unilever waar hij de commerciële wereld goed leerde kennen. Na elf jaar wilde hij meer een maatschappelijke bijdrage leveren en maakte hij de overstap naar Max Havelaar. Als directeur ontwikkelde hij de visie van deze keurmerkstichting verder op de positieve impact van eerlijke handel op duurzaamheid en ontwikkeling. Daarna kwam hij terecht bij stichting Apenheul waar hij ervaring opdeed met het vergroten van liefde voor de natuur door in te spelen op bezoekersplezier. De Ruiter liep al een paar maanden door de brede gangen van het oude schoolgebouw in Hilversum waar Independer kantoor houdt, toen Ruud Martens er ook nog werkte. Beide mannen wilden graag een gedegen voorbereiding op ‘de overgang’. Hij voelt zich er thuis en gelooft in de kracht van Independer. Wat De Ruiter het belangrijkste vindt, is verbinden en mensen ‘empoweren’, ze zelf in staat stellen beslissingen te nemen in complexe vraagstukken.

Geautomatiseerd hypotheekadvies, heeft dat de toekomst?


“Ja, dat heeft zeker de toekomst. Ik ben daar sterk van overtuigd. We zijn nu nog volop aan het testen en ontwikkelen maar de kwaliteit van het advies zal echt beter zijn dan dat van de gemiddelde adviseur. Natuurlijk zullen er ook mensen blijven die meer waarde hechten aan advies dat komt van een fysieke adviseur en er zullen ook altijd heel goede adviseurs blijven en nodig zijn, dat staat buiten kijf. Het grote voordeel van online hypotheekadvies is de objectiviteit in het proces. Bij adviseurs ontstaat in de loop van hun werk –naast ervaring-  ook kleuring door eigen voorkeuren en negatieve ervaringen. Bij een geautomatiseerd proces houd je het proces transparant en objectief. Met online hypotheekadvies kun je het hele traject in je eigen omgeving doorlopen, waarbij mensen zich op hun gemak in een vertrouwde omgeving voelen. Het is een flexibele manier om een complex proces te vereenvoudigen. Het zal het proces van de hypotheekaanvraag versnellen, de kwaliteit verhogen en het traject ook goedkoper maken. Onze voorspelling is dat straks de meerderheid van de mensen via deze manier de hypotheekaanvraag zal doorlopen.”

Jullie hebben de deadline gesteld op eind dit jaar. Gaat dat lukken en wat is er tot nu toe bereikt?

“Dat kan ik helaas nog niet met zekerheid zeggen. Ik verwacht dat we dan in ieder geval een pilot versie hebben. We zitten nu nog in de testfase maar dit is hét centrale project waar we dit jaar mee bezig zijn dus het krijgt ook veel aandacht en investering. Een paar weken geleden hebben we een aantal testpersonen thuis bezocht om echt mee te kijken hoe iemand het proces in zijn/haar eigen huis ervaart en de reacties waren goed. De proefpersonen vonden het een eenvoudige, degelijke én verrassende tool dus daar zijn we blij mee. In het automatiseren zijn twee zaken van belang: de kennis van de adviseur moet worden ingebracht en een prettige manier van communiceren is van belang. Wat betreft dat laatste: we willen binnen het aanvraagproces mensen toch in contact kunnen brengen met een fysieke adviseur, omdat die behoefte duidelijk bestaat. Het is nu nog de vraag tijdens welk moment in het proces mensen hier mogelijk behoefte aan hebben. Het automatiseren van de inhoud van hypotheekadvies is zeer complex. Een goede adviseur legt allerlei verbanden, dat is geen lineair proces. Dat in kaart te brengen en die verbanden op de juiste manier te leggen is een flinke uitdaging voor onze datascientists op dit moment.”

Execution only nam geen hoge vlucht, hoe weet je of dit wel een hoge vlucht gaat nemen?

“Die situatie is heel anders. Bij execution only heb je zelf een bepaalde basis nodig van financiële kennis. Daar moet je bepaalde studies of werkervaring voor hebben (op)gedaan. We hebben zelf ook kritische testen ontwikkeld om die kennis te toetsen. Het gaat om dus om mensen met een bepaalde achtergrond en de markt is beperkt. In dit proces van de online hypotheekaanvraag heb je dat niet nodig om het te kunnen doorlopen. Online advies is straks voor iedereen beschikbaar.”

Tot slot: je was hiervoor actief bij de Apenheul. Heb je nog wat geleerd van de apen dat je mee kunt nemen in deze functie?


“Ha! Nou, wat ik vooral heb geleerd is dat de omgang van apen met elkaar heel sterk afhankelijk is van de omgeving. Is er vaak acuut gevaar, dan past daar een andere leiderschapsstijl bij dan in een ontspannen omgeving. En al die soorten zijn succesvol in hun eigen omgeving! Daar kunnen we dus wat van leren. Een andere achtergrond geeft een andere manier van handelen en dat is ok.”

Op het am:hypotheken congres op 21 september vertelt De Ruiter meer over de lancering van het volledig online advies voor starters in loondienst. Hij legt dan uit hoe Independer dat vormgeeft en hoe het leerproces er uitziet. De onderdelen waar hij dan o.a. op in zal gaan zijn: wat verwacht een klant in dit proces en op welke momenten haakt hij/zij af en ontstaat er de wens om met een adviseur van vlees en bloed te spreken?

Lees meer over: hypotheek

Bron: am:web

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Zelf online je hypotheek regelen?

Bij Independer kies je zelf je hypotheek, met deskundige begeleiding van ons

online hypotheek regelen

"goed"

Anoniem uit SPIJKENISSE
2017-10-13, autoverzekering

"Zeer gemakkelijk en duidelijk "

Dhr. R.M.A. van Neer uit EINDHOVEN
2017-09-18, autoverzekering

"Makkelijk en overzichtelijk"

Anoniem uit DELFT
2017-09-23, autoverzekering

"Ik vond het makkelijk zo alle verzekeraars te kunnen vergelijken. Via de App hebben de aardige medewerkers mij steeds snel geholpen met mijn vragen. Super! "

Anoniem uit HOOFDDORP
2017-10-17, zorgverzekering

"Makkelijk aan te vragen. "

Mevr. I. Berrouho uit UTRECHT
2017-09-16, autoverzekering

"erg makkelijk vergelijken/kiezen, heldere uitleg door telefonische adviseuse, meteen de rechtsbijstandverzekering aangevraagd en goedgekeurd. gewoon perfect! "

E. Zervaas uit 'S-GRAVENHAGE
2017-10-13, rechtsbijstandverzekering

"zeer snel en overzichtelijke website"

Anoniem uit POORTUGAAL
2017-08-22, reisverzekering

"Goed geregeld, snel en eenvoudig!!"

Mevr. Kammerlander uit LANDGRAAF
2017-10-11, rechtsbijstandverzekering

"snel en soepel"

Anoniem uit AMSTERDAM
2017-09-29, autoverzekering

"Makkelijk zoeken naar (hopelijk) de beste verzekering"

Mevr. N.M.W.P. Van Minderhout uit RIJEN
2017-09-27, autoverzekering

"Fijne informatie over zorgverzekeringen en daardoor snel geregeld :)"

Anoniem uit LOTTUM
2017-09-29, zorgverzekering

"Duidelijk en eenvoudig in te vullen. "

Mevr. I.H. De Vries uit PURMEREND
2017-09-28, reisverzekering

"netjes en duidelijk geholpen"

Anoniem uit NOORDWIJK ZH
2017-10-12, overlijdensrisicoverzekering

"Snel en gebruiksvriendelijk."

Dhr. J.W.J. van Ommen uit WAPENVELD
2017-09-12,

"Prima geregeld!"

Anoniem uit 'S-GRAVENHAGE
2017-10-12, reisverzekering