Het alziend oog van Independer.nl
Tip een vriend:

Het alziend oog van Independer.nl

Transparantie is de kern van de nieuwe Independer.nl campagne. Etcetera bedacht een webcam character.

‘Ik blijf ze arrogant en egocentrisch vinden.’ Als een klant in een pitch review dat over een kandidaat-bureau zegt, verwacht je geen verdere samenwerking. Toch koos Independer.nl voor Etcetera. Bovenstaand citaat is te vinden op de publieke site van verzekeringsvergelijker Independer.nl.

Marketingmanager Mieke van Os doet in haar blog verslag van het herpositioneringsavontuur waarin Independer.nl eind vorig jaar in stapte. Ze vertelt over de weerzin die er bestond over het inschakelen van een reclamebureau, laat de spotjes zien die in het verleden weinig resultaat hebben opgeleverd en schrijft over de bureaus die de revue passeerden nadat besloten was dat Independer.nl het toch niet alleen kon.

Een soort reality soap in marketingland, of een uit het leven gegrepen marketing masterclass, zo u wilt. Zo leren we dat XXS, Doom&Dickson, Dawn, Alfred, Leukwerkt en Purple Cows Unlimited het aflegden tegen Etcetera in combinatie met Red Urban. En dat terwijl ze wel ‘het duurste van het stel’ waren. Het bureau wordt op de hoogte gesteld van het winnen van de pitch, maar dan moet nog wel even de arrogantiekwestie aangekaart worden. ‘Ze lijken het te begrijpen’, meldt van Os in de volgende blog-aflevering.

Deze openheid van zaken, niet gebruikelijk binnen de marketingwereld en al helemaal niet de stijl van de financiele dienstverleningsbranche, is kenmerkend voor Independer.nl, zegt directeur en oprichter Edmond Hilhorst: ‘Transparantie staat bij ons hoog in het vaandel’. Etcetera is er inmiddels al aan gewend, al wisten ze nog niet van het boekje dat opengedaan zou worden over het pitchproces en de campagneontwikkeling. ‘Dat was wel even slikken’, zegt Dick van der Lecq, directeur Etcetera, ‘maar we hebben niets te verbergen. Ik vind het ook wel mooi dat ze zo ongezouten zijn, dat zegt wel iets over onze relatie.’ En die is inmiddels erg goed, zegt Van Os. ‘Na een stroeve start is een vruchtbare samenwerking ontstaan. We weten dat we een goede keuze hebben gemaakt, zowel op strategisch als creatief vlak.’

Pixar Lamp
Het resultaat van die samenwerking is vanaf maandag op tv te zien. Independer.nl heeft bij de briefing twee doelgroepen omschreven; de inspecteur en de gemakszoeker. De inspecteur, de internetvaardigde kritische consument, wist Independer.nl altijd al wel te vinden, maar de gemakszoeker, de gemiddelde consument die geen trek heeft in al dat gezoek en zich liever houdt bij wat hij kent, minder. En juist daar ligt groot groeipotentieel. Het roer moest dus om, adviseerde Etcetera; van bescheiden profileren naar herkenbare massacommunicatie. Van der Lecq: ‘Independer.nl was een actief beestje, maar wel slecht zichtbaar. Het bedrijf moest minder introvert worden.’ Etcetera visualiseerde dat ‘beestje’ dat destijds als molletje. Dat molletje moest bovengronds en herkenbaar. Creatief Stan van Zon vertaalde deze strategie naar het personage Indy, een webcammetje met één alziend oog. Het character is in de Verenigde Staten ontwerpen en heeft veel weg van Luxo Jr., de beroemde Pixar lamp uit de begindagen van de computeranimatie. In de tv spot gaat Indy op bezoek bij verschillende verzekeraars en neemt alles onder de loep, van klantenservice tot kleine lettertjes. Van der Lecq: ‘Indy is het toonbeeld van objectiviteit, hij laat niet alleen zien wat negatief is. Maar hij blijft wel kritisch natuurlijk, dat zit in het DNA van Independer.nl.’

Hilhorst: ‘Indy is net als wij streng maar rechtvaardig, hij is een objectieve observator die de verzekeringswereld stevig onder de loep neemt.’ Of Indy die vurig begeerde gemakszoekende verzekeringsconsument binnen gaat halen moet natuurlijk nog blijven, maar daar zal Mieke van Os ongetwijfeld uitgebreid over reppen op haar weblog. Streng, maar rechtvaardig.

Bron: Adformatie

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Simpel en vlot"

Dhr. Wuyts uit SLUISKIL
12 minuten geleden, energie

"Veel en volledige informatie, maakt het maken van een keuze tussen al die opties een stuk makkelijker!"

Anoniem uit AMERSFOORT
14 minuten geleden, woonverzekering

"GEWOON MAKKELIJK"

Mevr. Kerkvliet uit HILLEGOM
24 minuten geleden, reisverzekering

"Super "

Anoniem uit ALBLASSERDAM
37 minuten geleden, energie

"Super service"

Anoniem uit HEERLEN
2 uur geleden, lenen

"Nee"

Anoniem uit ELBURG
2 uur geleden, autoverzekering

"Bedankt Tim en Tom"

Anoniem uit ROSMALEN
2 uur geleden, autoverzekering

"Goede service "

Meneer Van Donge uit DE LIER
3 uur geleden, autoverzekering

"Mooie site"

Anoniem uit ZWAAG
3 uur geleden, lenen

"Makkelijke service, snel geregeld. Enige bezwaar is de terugkoppeling van kosten waarbij die per maand en per jaar door elkaar werden gehaald."

Anoniem uit BARENDRECHT
4 uur geleden, reisverzekering

"Gebruiksvriendelijke site. "

Anoniem uit TYNAARLO
4 uur geleden, woonverzekering

"super handig en recht door zee "

Dhr. Schriekenberg uit SOEST
5 uur geleden, lenen

"Goede informatie, overzichtelijke site, heldere duidelijke uitleg, goed invulbaar, en eenvoudige schermen."

Anoniem uit WARNSVELD
5 uur geleden, energie

"gaat snel"

Mevr. van Halderen uit TERWOLDE
5 uur geleden, lenen

"Ik moet eerst ervaren hoe het geleverde product (reisverzekering) van kwaliteit is."

Dhr. van Hout uit DRUTEN
6 uur geleden, reisverzekering