Independer digitaliseert klassiek adviesmodel
Tip een vriend:

Independer digitaliseert klassiek adviesmodel

Sinds dit voorjaar kunnen starters bij Independer volledig digitaal advies krijgen over hypotheekvormen en rentevaste perioden. Binnenkort wordt de adviesstraat uitgebreid met een volledig digitaal advies over de verschillende geldverstrekkers en de risico’s van overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid. Marga Lankreijer, Manager Hypotheken bij Independer: “Het is mogelijk om volledig digitaal te adviseren, zonder in te leveren op de persoonlijkheid en warmte van het klassieke adviesgesprek.”

Independer is de online adviesstraat gestart met het adviseren van starters tot 37 jaar in loondienst die voor het eerst een hypotheek sluiten voor een bestaande woning. Zij kunnen volledig digitaal advies inwinnen over hypotheekvormen en rentevaste perioden. Het verzamelen van alle informatie en wensen voor het hypotheekadvies verloopt via een geautomatiseerd chatgesprek. Op basis van de verstrekte gegevens wordt er digitaal een advies gegenereerd. Dat digitale advies is gebaseerd op data die gegenereerd zijn uit de kennis en ervaring van meer dan honderd interne en externe Wft-gecertificeerde adviseurs. Het tweede deel van het advies vindt vooralsnog op de klassieke wijze plaats, namelijk een telefoongesprek met een van de tien hypotheekadviseurs van Independer. Een hypotheekadvies dat op deze hybride wijze tot stand is gekomen, kost bij Independer 1.195 euro.

In de afgelopen maanden is hard gewerkt aan het voltooien van de adviesmodule die ook dit tweede deel van het adviestraject digitaliseert. Naast een advies over de brede range van geldverstrekkers waaruit gekozen kan worden, wordt de klant tevens geadviseerd over de aanvullende verzekeringen voor risico’s als overlijdens, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid. Dit onderdeel van de adviesstraat wordt hierna aangepakt. Tijdens het gehele proces kijken de hypotheekadviseurs van Independer mee en zijn beschikbaar om digitaal of telefonisch vragen te beantwoorden. Independer wil op termijn naast de starters ook andere doelgroepen (doorstromers en oversluiters) met uitgebreidere vraagstukken voorzien van een volledig digitaal gegenereerd advies.

De uitdaging

Vanuit de klant is er nog steeds een grote behoefte aan een fysieke adviseur en die behoefte zal zeker niet op korte termijn verdwijnen, zegt Lankreijer. De online adviesmarkt staat nog in de kinderschoenen en zal zich volgens haar de komende tijd doorontwikkelen. Independer geeft zelf geen fysiek advies, sinds 2017 wel telefonisch en vanaf dit jaar dus ook digitaal. Op basis van execution only kon al langer een hypotheek bij Independer worden afgesloten.

De twee grote uitdagingen waar Independer voor kwam te staan bij de ontwikkeling van een volledig geautomatiseerde hypotheekadviesstraat was enerzijds dat de gebruiker tijdens het digitale adviestraject de persoonlijkheid en warmte van een fysiek adviesgesprek zou ervaren en anderzijds het digitaliseren van een complex product dat moet voldoen aan alle regelgeving en leidraden. Lankreijer: “Die complexiteit van het bouwproces zie je terug in de duur. Na twee jaar bouwen en testen konden we dit voorjaar pas het eerst deel operationeel opleveren. We zijn twee jaar geleden dan ook gestart met de bouw van een adviesstraat die nog niet eerder was gebouwd. De eerste willen zijn maakte het een uitdagende onderneming. Bij Independer geloven we in een online adviesmarkt. Waar eens de schaker werd verslagen door een computer, zal ook de financieel adviseur voor wat betreft het minder complexe advies verslagen worden. Elke dag werd het geloof dat het specialistenteam dit voor elkaar kon krijgen sterker.

Klant overtuigen

De wil overigens niet zeggen dat de rol van d adviseur is uitgespeeld. De adviseur blijft volgens Lankreijer een belangrijke spil in het aanvraagproces. “Vergelijk het met zorgverzekeringen, waar we al langer met online advies- en afsluitmodules werken. Als de klant gedurende het aanvraagproces tegen een vraag aanloopt, dan zoekt hij contact met een van onze adviseurs. Dat zal bij het hypotheekadvies niet anders zijn.

Waar de ene klant het gehele aanvraagproces online doorloopt zal een ander dit liever voor een deel of volledig samen met een adviseur willen doen. Dat is inherent aan de complexiteit van het product. Bij hypotheken bevinden we ons nog in de fase waarin de klant overtuigd moet worden van de voordelen van een online adviestraject. In het algemeen heerst nog de gedachte dat je voor een hypotheek naar een hypotheekadviseur gaat.”

De hypotheekadviseur wordt dus niet geheel vervangen door de online adviesstraat, stelt lankreijer ons gerust. “De manier van werken wordt voor hen wel totaal anders. Een klantgesprek begint vele verder in het hypotheekproces. De adviseur bespreekt de keuzes die de klant online heeft gemaakt en geeft hem het gewenste schouderklopje als teken dat de juiste keuzes zijn gemaakt.”

Lees meer over: hypotheek

Bron: Infinance

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Zelf online je hypotheek regelen?

Bij Independer kies je zelf je hypotheek, met deskundige begeleiding van ons

online hypotheek regelen

"Jullie dwingen me hier een recensie te schrijven anders kan ik niet afsluiten, niet fijn!"

Anoniem uit 'S-HERTOGENBOSCH
2020-01-19, hypotheek

"Tot nu toe bevalt het heel goed. Ik hoop dat de verdere afhandeling ook zo soepel verloopt!"

Anoniem uit EINDHOVEN
2020-01-17, hypotheek

"Makkelijk te regelen alleen op de site is niet in te vullen de duur van het contract en het maandbedrag."

Anoniem uit ZWOLLE
2020-01-16, hypotheek

"Duidelijk en goed invulbare site. Goede telefonische bereikbaarheid. Goede uitleg over moeilijke details "

Meneer van Oers uit ERMELO
2020-01-15, hypotheek

"Handige site, behulpzaam aan de telefoon"

Meneer Rouw uit DUIVENDRECHT
2020-01-06, hypotheek

"Snelle en duidelijke site."

Meneer Schaap uit 'S-GRAVENHAGE
2020-01-03, hypotheek

"Duidelijk, snel en overzichtelijk"

Meneer van den Berg uit AMSTERDAM
2020-01-02, hypotheek

"So far so good. Aanvraag gestart."

Anoniem uit HOOGLAND
2019-12-25, hypotheek

"Site is duidelijk en snel om itererend de juiste hypotheek mogelijkheden onderzoeken"

Meneer van Weerdenburg uit SASSENHEIM
2019-12-23, hypotheek

"Weebsite invullen was eenvoudig en duidelijk, aangezien ik nog niet weet hoe de verdere afhandeling gaat geef ik nog niet het volle aantal sterren"

Meneer van Wanrooij uit EINDHOVEN
2019-12-16, hypotheek

"Dit gaat soepel en snel. "

Meneer van Wissen uit LEIDSCHENDAM
2019-12-15, hypotheek

"Alle producten kun je goed vergelijken"

Meneer Bahceci uit 'S-GRAVENHAGE
2019-12-08, hypotheek

"Invullen is zeer goed te doen. Duidelijk en overzichtelijk met uitleg naast moeilijke begrippen."

Meneer van der Vaart uit IJSSELSTEIN UT
2019-11-29, hypotheek

"Zeer heldere informatie en duidelijke omschrijving."

Meneer Bergers uit EINDHOVEN
2019-11-25, hypotheek

"Telefonisch uitstekend. Pensioen niet aan te geven; weer opbellen "

Meneer Steyerberg uit SOEST
2019-11-25, hypotheek