“Verzekeraars kunnen niet meer denken: als ik maar genoeg provisie betaal dan legt de tussenpersoon me wel boven op het schap.” Dat zegt Ruud Martens, de algemeen directeur van Independer die na 17 jaar vertrekt bij Independer. Zijn droom om de verzekeringsbranche transparanter te maken, is uitgekomen, vindt hij zelf.

Martens betoogt dat zijn bedrijf veel voor de consument heeft betekend. De branche is transparanter geworden en daar heeft Independer een belangrijke rol in gehad, zegt hij in een interview in am:magazine. “Voorheen moest je als klant zelf offertes vergelijken. Door het in een database te zetten en die op een consumentvriendelijke manier te ontsluiten, zie je dat verzekeraars veel sterker met elkaar zijn gaan concurreren.”

“De polisvoorwaarden zijn door die transparantie beter geworden en zo niet, dan maken wij dat bekend”, vervolgt Martens. “Er is veel druk ontstaan op prijzen en daardoor op efficiency. We hebben het echt beter gemaakt voor de consument.”

Blije klant en blije verzekeraar

Door die druk op de prijzen hebben schadeverzekeraars het moeilijk en kampen zij met hoge combined ratio’s. Maar dat is niet iets waar Martens zich schuldig over voelt. “Wij bepalen de prijzen niet. Dat is echt hun eigen verantwoordelijkheid. Wij proberen overigens met data aan hen weer inzichtelijk te maken waar de problemen zitten. Naast een blije klant willen wij ook een blije verzekeraar. Het is een driehoek. De verzekeraar moet rendement kunnen maken want de consument is er niet bij gebaat als verzekeraars zich massaal terugtrekken.”

Premie niet in verhouding met schade

Om dat rendement te behalen, moeten verzekeraars nog een forse efficiencyslag maken, stelt Martens. Er zijn nog veel te veel kosten in het systeem waardoor de premie volgens hem nu niet in verhouding staat met de schade. “Sommige verzekeraars hebben nog 45% van de premie nodig die niet naar schade gaat, maar naar ontwikkeling, beheer en distributie. Dat moet op den duur maximaal 25% zijn. Dat kan veel efficiënter.”

Slechte pricing is een andere reden dat het rendement niet goed is. Veel premies op autoverzekeringen zijn te laag en er wordt nog veel te traditioneel gepricet, meent de Independer-topman. “Het verbaast mij dat verzekeraars niet veel meer naar data kijken en hun databases koppelen. Ze geven dezelfde premie af aan een kinderloze café-eigenaar als aan een vader van een jong gezin.”

Rol intermediair in simple risk

Over de rol voor het intermediair bij ‘simple risk’ toont Martens zich niet optimistisch. Sterker, het intermediair raakt op dat gebied uitgespeeld door digitalisering, voorspelt hij. “Met data en kunstmatige intelligentie kunnen we straks elke klantsituatie meteen in kaart brengen. Zeker voor particuliere schadeverzekeringen wordt dat heel eenvoudig. Wij lanceren voor autoverzekeringen binnenkort een chatbot die steeds intelligenter wordt. Als dit interview verschijnt zijn we waarschijnlijk aan het testen.”

Lees het volledige interview met Ruud

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Dit vinden onze klanten van ons
9,2
Op basis van 375.630 klantbeoordelingen hoe we dit berekenen bekijk ze allemaal
Snel afgesl
10