1 op de 6 klanten ontevreden over hypotheekadvies
Deel met een vriend:

1 op de 6 klanten ontevreden over hypotheekadvies

Eén op de zes klanten is niet tevreden over het hypotheekadvies. Daar staat tegenover dat twee op de drie klanten zeer tevreden is. Dat blijkt uit het grootste onderzoek naar de kwaliteit van hypotheekadvies uit de historie, opgezet door Independer.nl. De scores per adviesgesprek lopen sterk uiteen van 0 tot een 10. Opvallend is dat 67% van de consumenten de eigen hypotheekadviseur zou aanbevelen aan vrienden of familie.

Independer.nl meet continu de geleverde kwaliteit van het hypotheekadvies in Nederland en de tevredenheid bij consumenten. Alle gegevens worden op de website van Independer.nl gepubliceerd. “Iedereen die hypotheekadvies nodig heeft, kan daardoor snel en eenvoudig de beste hypotheekadviseurs zoeken en vinden.” aldus Christian Bouter van Independer.nl. De kwaliteit van alle hypotheek advieskantoren in Nederland wordt met elkaar vergeleken door middel van een rapportcijfer.

Het rapportcijfer is gebaseerd op ervaringen van consumenten die een hypotheek adviesproces hebben doorlopen. Deze bestaat uit een persoonlijke review (de ervaring met de adviseur) en de Kwaliteitsceck Hypotheekadviseur, een objectieve kwaliteitsmeting van het adviesproces, gebaseerd op een methodiek van de AFM. Tot nu toe zijn al ruim 8000 rapportcijfers van consumenten verzameld. Dagelijks komen daar enige tientallen bij. Independer.nl heeft een speciaal detectiesysteem ontwikkeld en meerdere moderators in dienst om de betrouwbaarheid van rapportcijfers te waarborgen. Voor ieder hypotheekkantoor zijn alle reviews en rapportcijfers op de site weergegeven en door iedereen na te lezen.

“Het initiatief komt voort uit onze missie om de financiële dienstverlening transparant te maken voor consumenten” aldus Bouter “Het kiezen van een goede en passende hypotheek is een lastig, langdurig en vaak mistig proces. De consument heeft veelal zelf onvoldoende kennis en is daarom volledig afhankelijk van een hypotheekadviseur. Tot op heden had de consument geen inzicht in de kwaliteit van hypotheekadviseurs. Door ervaringen van andere consumenten te verzamelen en op internet te delen wordt zichtbaar waar de consument het beste af is.”

Consumentenorganisaties, waaronder Vereniging Eigen Huis, zijn enthousiast over dit nieuwe initiatief. Maar ook geldverstrekkers en brancheorganisaties zijn positief. Zij zien in dat door het transparant maken van de kwaliteit van het advies, deze omhoog zal gaan. Daar profiteert niet alleen de consument van, maar ook de gehele branche als gevolg van het toegenomen vertrouwen.

Independer.nl heeft de eigen bemiddeling in hypotheken stopgezet om deze dienstverlening mogelijk te kunnen maken. Er is geen inkomstenmodel gekoppeld aan deze gratis dienst. Consumenten nog adviseurs hoeven te betalen voor het plaatsen of onttrekken van informatie. Op termijn denkt Independer.nl met o.a. advertentie-inkomsten de kosten te kunnen dekken.

Lees meer over: hypotheek

Reacties

Één reactie op “1 op de 6 klanten ontevreden over hypotheekadvies”

  1. Liesbeth van Dijk schreef op 

    Dit is inderdaad een heel goed initiatief. De meeste hypotheekadviseurs realiseren zich niet dat de tijd, dat alles vanzelf ging voorbij is. Banken stellen hogere eisen, maar ook de consument stelt hogere eisen aan de kwaliteit van de dienstverlening. Aan een goede, snelle en efficiënte dienstverlening mag best een prijskaartje hangen. Het neemt tenslotte een stukje zorg en onrust weg als alles goed afgehandeld wordt. Helaas is nog niet iedere hypotheekadviseur zich hiervan bewust en laat de communicatie te wensen over.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Zelf online je hypotheek regelen?

Bij Independer kies je zelf je hypotheek, met deskundige begeleiding van ons

online hypotheek regelen

"Zeer overzichtelijk en eenvoudig alleen jammer dat de max hypotheek lager uitvalt dan die van de externe hypotheek adviseur. hypotheek aanvragen is eitje"

Anoniem uit UITGEEST
2017-11-20, hypotheek

"Gebruiksvriendelijke site"

Dhr. E. Heijst uit ZWARTEWAAL
2017-11-19, hypotheek

"Duidelijk om af te sluiten, goed overzicht kenmerken. Jammer dat er niet direct gevraagd wordt naar een ORV, want ik wil de combi-korting en nu moet ik de ORV apart afsluiten. "

Anoniem uit NIJMEGEN
2017-11-15, hypotheek

"Over de samenwerking met Independer ben ik absoluut tevreden maar niet over de kredietverstrekker die Independer heeft gekozen t.w. bijBouwe. Nu opnieuw aangevraagd bij Argenta en ik hoop dat dit sneller en beter gaat. Groet, Paul van Rossum"

Dhr. M.J. Boeve uit WOUDENBERG
2017-11-07, hypotheek

"Eerst telefonisch contact gehad. Erg duidelijk, behulpzaam en vriendelijk geholpen. Later site gevuld. Op zich erg duidelijk alleen ik kon niet alles vullen wat ik wilde zoals de marktwaarde van de woning "

Anoniem uit BRIELLE
2017-10-31, hypotheek

"Geen"

Anoniem uit ZWARTEWAAL
2017-10-18, hypotheek

"Ok"

Anoniem uit 'S-GRAVENHAGE
2017-10-17, hypotheek

"Duidelijk en compleet! Goede prijs als je weet waar je het over hebt."

Dhr. J. Wolters uit NOOTDORP
2017-10-17, hypotheek

"uitstekende service, alleen beetje lastig om op deze wijze aanvraag te doen als gepensioneerde. Alleen daarom geen 10."

Anoniem uit HOLLUM
2017-10-16, hypotheek

"Tot nu toe tevreden daar het online sluiten van de hypotheek heel eenvoudig en begrijpbaar is via deze website."

Dhr. R. Lavrelashvili uit BEEK LB
2017-10-14, hypotheek

"De website is best gebruiksvriendelijk. "

Anoniem uit AMSTERDAM
2017-10-05, hypotheek

"In de berekeningstool worden de kosten van de makelaar vor de verkoop van de woning niet meegenomen! Ook een WAO uitkering kun je niet invullen"

Anoniem uit ALPHEN GLD
2017-10-04, hypotheek