10 jaar zorgstelsel: chronisch zieke betaalt steeds meer voor minder
Deel met een vriend:

10 jaar zorgstelsel: chronisch zieke betaalt steeds meer voor minder

In 2006 werd het nieuwe zorgstelsel ingevoerd. Belangrijkste doel hiervan was: een betaalbare zorgverzekering voor iedereen. Nu 10 jaar later is hier niet voor iedereen meer sprake van. Met name mensen met chronische aandoeningen zijn steeds meer geld kwijt aan zorg.

Basisverzekering moest voldoende zijn, dekt steeds minder

De basisverzekering werd in 2006 neergezet als verzekering waarmee iedereen voor de belangrijkste zorg was verzekerd. Maar in 10 jaar tijd is er (fors) gesneden in het basispakket. Naast verschillende medicijnen zijn ook rollators en rolstoelen verdwenen uit het basispakket. Ook is de vergoeding van fysiotherapie flink beperkt. Chronisch zieken moesten bijvoorbeeld in 2006 maar 9 behandelingen fysiotherapie zelf betalen (of er een aanvullende zorgverzekering voor afsluiten). Nu zijn dat er al 20. Patiënten met diabetes en bepaalde vormen van reuma en astma vallen volgens de wet niet onder chronisch zieken. Zij moeten dus al hun fysiotherapiebehandelingen zelf betalen.

Aanvullende pakketten uitgekleed

Aanvullende verzekeringen werden in 2006 gezien als ‘luxe’ pakketten, voor mensen die zich voor meer zorg wilden verzekeren. Intussen zijn de aanvullende verzekeringen voor bijvoorbeeld ouderen en chronisch zieken eerder noodzaak dan luxe. Maar in de afgelopen 10 jaar zijn ook die pakketten uitgekleed. In 2006 waren er nog verzekeringen die alle tandarts- en fysiotherapiebehandelingen vergoedden. Dit soort pakketten bestaat bijna niet meer, terwijl de premies voor verzekeringen die minder vergoeden fors zijn gestegen.
Bij de grote zorgverzekeraars Menzis, Zilveren Kruis Achmea, VGZ en CZ is de premie voor het meest uitgebreide vergoeding fysiotherapie met minimaal 56% gestegen ten opzichte van 2006. Maar de dekking is bij Zilveren Kruis Achmea en CZ fors lager, zoals uit onderstaande tabel blijkt.

premie versus dekking

 

Veel tandartsverzekeringen zijn inmiddels verworden tot een soort abonnementen. De premie die je betaalt, komt bij veel verzekeringen min of meer overeen met de maximale vergoedingen die je kunt krijgen. Mensen met een slecht gebit betalen hun tandartskosten dus grotendeels zelf.

Onderstaande tabel laat zien dat een vergelijkbare dekking voor tandartskosten bij twee van de vier grote verzekeraars in 2016 het dubbele (of zelfs meer) kost dan in 2006.

tandarts

Eigen risico met 156% gestegen

Het eigen risico is bedoeld om mensen bewuster zorg te laten gebruiken. Maar consumenten die niet in een goede gezondheid verkeren (zoals chronisch zieken) hebben geen keus en zijn elk jaar zijn eigen risico kwijt. In 2006 werden mensen die geen of weinig zorg gebruikten, beloond met een no-claimkorting van maximaal 255 euro. In 2008 werd dat vervangen door een eigen risico van 150 euro en moesten mensen dus ineens een deel van hun zorgkosten zelf gaan betalen. In 2016 stijgt het eigen risico naar 385 euro. Over een periode van 8 jaar is dat een stijging van 156%, ofwel gemiddeld 12,5% per jaar. Dat is vele malen meer dan de inflatie in die jaren.

Eigen risico

Contractering

Qua contractering is er in het zorgstelsel nogal wat veranderd. Met een naturaverzekering kon je bij vrijwel alle ziekenhuizen en fysiotherapeuten terecht zonder bijbetaling. Mensen die nu een naturapolis afsluiten, doen er goed aan om na te vragen of hun zorgverlener(s) ook in 2016 nog een contract heeft met de zorgverzekeraar. Zo vanzelfsprekend als dat 10 jaar geleden was, is dat nu niet meer. Daar komt bij dat zorgverzekeraars, ondanks talloze beloftes en tegen de wil van de minister en Tweede Kamer in, nog steeds niet in staat zijn om half november alle zorgcontracten rond te hebben. Zolang niet alle contractbesprekingen zijn afgerond, blijven verzekerden in het ongewisse of hun zorgverlener wel wordt vergoed. Vooral voor mensen die veel zorg nodig hebben, is dat een probleem. Want het kan zo maar zijn dat de pedicure waar je al jaren komt vanwege diabetes, het jaar erna ineens geen contract meer heeft met je verzekeraar.

Overstappen voor chronisch zieken wel gemakkelijker geworden

Het nieuwe zorgstelsel heeft er in de afgelopen tien jaar toe geleid dat chronisch zieken steeds meer geld kwijt zijn aan zorg. Het positieve nieuws is dat ze dit jaar voor het eerst gemakkelijker kunnen overstappen. Zorgverzekeraars Nederland heeft zich daarvoor hard gemaakt en de meeste zorgverzekeraars komen die belofte na. Voor de meeste aanvullende verzekeringen geldt geen medische selectie meer. Alleen nog voor de meest uitgebreide aanvullende verzekeringen kunnen mensen worden geweigerd. Ook mensen die nu een aanvullende verzekering hebben met uitgebreide dekking en medische selectie kunnen overstappen. Want de afspraak is dat zij, bij overstappen naar een vergelijkbaar pakket met medische selectie, bij een andere verzekeraar direct moeten worden geaccepteerd.

Lees meer over de veranderingen in 10 jaar zorgstelsel.

Lees meer over: zorgverzekering

Geschreven door: Esther Storm,

Reacties

4 Antwoorden op “10 jaar zorgstelsel: chronisch zieke betaalt steeds meer voor minder”

  1. Ben Vloon schreef op 

    Het bovenstaande wordt voor een groot deel veroorzaakt door de verzekeraars, waaronder Achmea. En dat is jullie aandeelhouder. Hoe gaan jullie een rol spelen in de oplossing?

  2. George van Vliet schreef op 

    @Ben… Ik raadt je aan elk jaar je verzekering goed te bekijken en kritisch te blijven. Jarenlang blijven zitten bij dezelfde ziektekostenverzekering is exact wat de grote verzekeraars willen. Goedkoop naar binnen maar daarna prijzen voor trouwe klanten verhogen!!!!!

    Niet wijzen maar hop – zelf in actie komen. Vergelijkingssites kunnen je daarbij helpen. Als heel Nederland dit doet dan zullen de prijzen naar beneden vliegen is mijn voorspelling. Samen staan we sterk.

  3. Heero Pol schreef op 

    En dit is dan niet het hele verhaal over de kostenstijging voor chronisch zieken. Ook de compensatie eigen risico voor sommige chronisch zieken (die werd uitbetaald door het CAK) is afgeschaft/versoberd. Als ik het goed heb is deze regeling overgedragen aan de gemeenten, maar in mijn gemeente (Delft) heb ik geen recht meer op de compensatie die ik jarenlang kreeg.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"Lekker makkelijk en overzichtelijk"

Anoniem uit AMSTERDAM
2017-09-28, zorgverzekering

"Prima verzekering , prima telefonische hulp"

Anoniem uit FIJNAART
2017-09-16, autoverzekering

"Simpel ,snel ,gemakkelijk en zo geregeld !!(Nieuwe slogan independent?) ;-). "

Anoniem uit TOLKAMER
2017-09-16, autoverzekering

"Makkelijk toegankelijke website, snel volledig zoek resultaat, makkelijk overzicht, snelle wizard om verzekering ook gelijk af te sluiten. "

Dhr. R.M. Smits uit RIJNSATERWOUDE
2017-09-08,

"Goede website"

Mevr. D.A.C. Patterson uit LELYSTAD
2017-09-07,

"Ik ben tevreden met de manier waarop hét invullen en de online service aanvraag gelopen is. Ik heb verder nog geen enkel ervaring met independer Independer. Voor nu liep het overstappen en aanvraag nieuwe verzekering, snel en vlekkeloos. "

Mevr. G.G. Hertsberg uit HOORN NH
2017-10-12, autoverzekering

"Tot nu toe 4* Verzekering is nog niet afgerond."

Dhr. J.P.M. Verkerk uit VELDDRIEL
2017-09-23, autoverzekering

"Duidelijke vragen. Daarnaast is het altijd mogelijk om extra toelichting te geven bij een vraag. "

Dhr. M. Yassini uit UTRECHT
2017-10-09, autoverzekering

"Bij deze aanvraag zeer tevreden, bij een vorige aanvraag minder."

Dhr. R.C.G. Waardenburg uit AMERSFOORT
2017-08-24, autoverzekering

"Mijn vragen zijn keurig beantwoord door de klantenservice. Robin"

Dhr. R.J. Peereboom uit AMSTERDAM
2017-08-26, reisverzekering

"Ik ben zeer tevreden met Independer, omdat als er een spontane premieverhoging plaats vind ,ik direct weer kan overstappen naar een goedkopere verzekering."

Anoniem uit KUDELSTAART
2017-10-09, autoverzekering

"fijne klantenservicemedewerker"

Anoniem uit ALMERE
2017-09-27, zorgverzekering

"easy !"

Anoniem uit VENLO
2017-10-12, autoverzekering

"Snel, duidelijk en overzichtelijk en ook klantcontact helpt goed en is vriendelijk. "

Anoniem uit VLAARDINGEN
2017-09-28, woonverzekering

"Prima online geregeld!"

Dhr. Tieleman uit RIDDERKERK
2017-10-09, beste-in-1-pakket