Bijna driekwart Nederlanders wil persoonlijk advies van zorgverzekeraar
Tip een vriend:

Bijna driekwart Nederlanders wil persoonlijk advies van zorgverzekeraar

Een ruime meerderheid van de consumenten wil meeprofiteren van de persoonlijke informatie die zorgverzekeraars van hen hebben. Zij zijn daarvoor bereid de verzekeraar toestemming te geven om hun zorggegevens te gebruiken, in ruil voor persoonlijk advies. Dat blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door Kantar TNS onder 1145 Nederlanders van 18 jaar en ouder, in opdracht van Independer. Een verzekeraar kan haar klanten proactief informeren op basis van hun zorggebruik en de levensfase waarin zij zich bevinden. De klant krijgt hierdoor informatie over een beter passende dekking, de hoogte van het eigen risico of over de expertise van zorgverleners. Coen de Ruiter, directeur van Independer: “Het lijkt erop dat veel mensen bereid zijn om onder specifieke voorwaarden een stukje privacy op te geven om, voordeel te behalen.”

Meer ervaren arts

Veel van de ondervraagden lijken geïnteresseerd in de expertise van een behandelaar. Zo geeft bijna de helft aan dat hun zorgverzekeraar hen mag informeren als er een zorgaanbieder is met meer ervaring met zijn aandoening. Dit sluit aan bij de aanbeveling die de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) eerder deden: “Zorgverzekeraars kunnen zich pro-actiever richting hun verzekerden opstellen bij het aanbieden van zorgbemiddeling of advies.” Dit staat in het door hen uitgebrachte rapport (juni 2017) ‘Ruimte voor onderscheid tussen zorgverzekeraars’. Ook mag de zorgverzekeraar van een derde van de consumenten zelfs vrijblijvend een zorgverlener adviseren die verder dan 25 km van het woonadres gevestigd is.

Voordeel voor de consument

De consument ziet meerdere voordelen in het delen van zijn zorggegevens met de verzekeraar. Het belangrijkste voordeel is de besparing op zorgkosten. Bijvoorbeeld door informatie over een beter passende aanvullende verzekering (74%). Twee derde van de ondervraagden wil vrijblijvend advies als hij eigen risico kan uitsparen, door de huisarts een kleine behandeling te laten uitvoeren. De helft reageert positief op de stelling: ‘de zorgverzekeraar kan korting geven op mijn eigen risico bij een ziekenhuis met meer kennis van mijn aandoening’.

Hoogste bereidheid onder chronisch zieken

Van de chronisch zieken is maar liefst 88% bereid toestemming te geven aan zijn zorgverzekeraar om zijn zorggegevens te gebruiken. Ook veertigplussers en mannen geven eerder deze toestemming dan jongeren en vrouwen.

Proactieve rol zorgverzekeraar

“Verzekeraars hebben de plicht om hun klanten optimaal bij te staan”, vindt de Ruiter. “Iemand met een kunstgebit hoeft geen tandartsdekking te hebben. Een verzekering zou zich moeten aanpassen aan je levensfase. Een verzekeraar kan daarbij adviseren op relevante momenten; over een beter passende dekking, de hoogte van het eigen risico of over de expertise van een zorgverlener. Waarom zou je naar ziekenhuis A gaan voor een heupoperatie als ziekenhuis B aantoonbaar meer ervaring heeft? Dat soort kennis zou de verzekeraar de consument proactief ter beschikking moeten stellen.”

Wet- en regelgeving

De wet biedt verzekeraars ruimte om proactief te informeren, zolang mensen hiervoor zélf toestemming geven. “Consumenten geven in dit onderzoek duidelijk aan hiervoor toestemming te willen geven. Wij vinden dat een positieve ontwikkeling omdat wij denken dat het belangrijk is dat zij zelf een keuze kunnen maken over hun eigen gezondheidszorg. Wij gaan daarom met verzekeraars in gesprek om te zoeken naar een veilige manier om deze informatie te delen”, aldus Coen de Ruiter, directeur van Independer.

Kijk hier voor meer informatie over het onderzoek

Lees meer over: zorgverzekering

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"snel"

Meneer Coerse uit AMSTERDAM
2019-10-19, zorgverzekering

"Very happy "

Mevrouw Mihaylova uit WEESP
2019-10-19, zorgverzekering

"alles is overzichtelijk en makkelijk te vinden"

Anoniem uit BERKEL EN RODENRIJS
2019-10-18, zorgverzekering

"Goede duidelijke site en goede uitleg. Fijn om te kunnen vergelijken."

Anoniem uit WIJCHEN
2019-10-18, zorgverzekering

"super helpful and easy to use"

Mevrouw Vicaria uit AMSTERDAM
2019-10-17, zorgverzekering

"De informatie die wordt vrijgegeven is betrouwbaar en je kunt gemakkelijk vergelijken."

Anoniem uit UDEN
2019-10-17, zorgverzekering

"Snel gedaan op een handige website en direct reactie op een vraag van de klantenserice."

Meneer Geerligs uit GOUDA
2019-10-17, zorgverzekering

"goeie uitleg"

Meneer Isik uit HILVERSUM
2019-10-17, zorgverzekering

"makkelijk en snel geregeld"

Mevrouw Gebreyesus uit UTRECHT
2019-10-16, zorgverzekering

"Zeer duidelijk "

Mevrouw Hooghiemstra uit GORINCHEM
2019-10-16, zorgverzekering

"Duidelijke uitleg en overzichtelijke vergelijking "

Anoniem uit ROTTERDAM
2019-10-16, zorgverzekering

"Goedkoop maar toch nog goed verzekerd en snel geregeld"

Meneer Leppers uit EINDHOVEN
2019-10-16, zorgverzekering

"Waiting confirmation"

Meneer Yiu Long Hin uit AMSTERDAM
2019-10-15, zorgverzekering

"Goed geholpen, leuke en vriendelijke klantenservice. "

Mevrouw Huisman uit LOENHOUT
2019-10-15, zorgverzekering

"Super goede hulp gekregen! Bedankt Sedley!"

Mevrouw Duk uit AMSTERDAM
2019-10-14, zorgverzekering