Independer zet verandering energiemarkt in gang
Tip een vriend:

Independer zet verandering energiemarkt in gang

Bijna 1 miljoen huishoudens stapt elk jaar over naar een andere energieleverancier. Meestal om geld te besparen. Vergelijkingssites spelen hierbij een cruciale rol en kunnen het marktaanbod inzichtelijk maken. Maar de voordelige energietarieven die vergelijkers tonen, gelden meestal maar een jaar. Daarna schieten de prijzen ineens omhoog. Alleen door elk jaar opnieuw over te stappen, houden mensen hun energierekening laag. Independer rekent af met deze manier van klantenwerving en start daarom met een eigen EnergieVergelijker. Het doel hiervan: het bieden van een transparante vergelijking op basis van eerlijke tariefinformatie. Hiermee komt een einde aan de noodzaak van het jaarlijks overstappen voor een goede energieprijs. De Independer EnergieVergelijker is vanaf vandaag beschikbaar.

Eerlijk advies

Veel consumenten vroegen Independer een energievergelijking te starten omdat ze door de bomen het bos niet meer zagen. Zo worden veel zaken zoals contractduur, vast/variabel tarief en groenheid van energieproducten door elkaar heen getoond. Om de keuzestress die dit veroorzaakt tegen te gaan, ontwikkelde Independer een overzichtelijke keuzehulp. Mensen blijken bovendien nauwelijks te weten welke tarieven ze écht moeten betalen voor hun gas en stroom. De Independer EnergieVergelijker toont die achterliggende tarieven wél direct. Met 15 jaar ervaring in het eerlijk vergelijken van verzekeringen wil Independer ook de energiemarkt transparanter maken.

Goedkoop wordt duurkoop

Energieleveranciers lokken klanten vaak met actietarieven, welkomstbonussen en gadgets. De energievergelijkers rekenen de hoge eenmalige welkomstbonussen door in een tarief dat de klant vaak alleen het eerste jaar betaalt. Die ‘gemanipuleerde jaartarieven’ worden hiermee zo aantrekkelijk laag, dat klanten hier vaak voor kiezen. Maar na dat jaar moet die klant dus ineens de hoofdprijs betalen voor zijn gas en elektriciteit. Dit principe zorgt ervoor dat mensen op de lange duur veel meer betalen dan nodig is.

Bonussen apart vermelden

Independer verrekent bonussen niet in het getoonde jaarbedrag maar vermeldt deze altijd apart. Bovendien toont Independer ook altijd een indicatie van de energieprijs ná afloop van de contractperiode. Zo kunnen consumenten de werkelijke energietarieven beter vergelijken. Vooral mensen die niet ieder jaar willen switchen, zien direct of een overstap verstandig is of juist niet.

Independer pleit voor structureel lage tarieven

Eenmalige bonussen die energieleveranciers aan nieuwe klanten betalen zijn kostbaar. Net zoals de eenmalige vergoedingen die energievergelijkers ontvangen bij het aanbrengen van een klant bij de energieleverancier. Deze financiële prikkels zorgen ervoor dat de consument wordt ‘rondgepompt’ binnen het circuit van energievergelijkers en -leveranciers. De consument wordt dan ook aangemoedigd om steeds weer over te stappen. De kosten voor die bonussen worden uiteindelijk via de echte tarieven weer verhaald op de consument. Independer pleit ervoor de welkomstbonussen af te schaffen en dit geld te gebruiken om de tarieven structureel laag te houden.

Afrekenmodel zonder prikkel tot jaarlijks overstappen

Vergelijkingssites vragen nu een hoge eenmalige overstapvergoeding aan energieleveranciers. Een klant die na afloop van het contract switcht levert wederom een hoge overstapvergoeding op. Independer vindt deze werkwijze niet goed en hanteert daarom een ander verdienmodel, afgekeken van de verzekeringswereld. Hiermee wordt de klant niet jaarlijks gestimuleerd om over te stappen, zodat de hoge eenmalige vergoeding kan worden geïncasseerd. In plaats daarvan vraagt Independer aan energieleveranciers per klant jaarlijks een lage doorlopende vergoeding. Daarmee is de financiële prikkel om mensen te laten overstappen grotendeels verdwenen. En zo dalen ook de wervingskosten van de energieleveranciers. De tarieven voor consumenten kunnen hierdoor structureel dalen. Wel krijgt de klant desgewenst elk jaar te horen of hij nog steeds het beste contract voor zijn situatie heeft.

Nieuwe tak van sport

Ruud Martens (algemeen directeur Independer): “Als Independer maken we complexe markten transparant en we helpen mensen met kiezen. Dit doen we voor verzekeringen en hypotheken maar ook voor ziekenhuizen en andere zorgverleners. Wij denken dat de tijd nu rijp is voor deze nieuwe tak van sport, want in de energiemarkt valt nog veel te verbeteren. Transparantie is in deze branche zeer gewenst.”

Oproep

Independer denkt dat ze met haar EnergieVergelijker een grote stap maakt om energietarieven eerlijk te vergelijken. Tegelijk is dit nog maar het begin. Martens: “Independer gelooft altijd in het samen verbeteren van haar eigen diensten. Wij roepen consumenten en energieleveranciers daarom op ons te helpen met het doorvoeren van die verbeteringen. Op ons forum is hiervoor een aparte hoek ingeruimd. Daar kunnen we samen stappen zetten om de energiewereld transparanter en eerlijker te maken.”

Lees meer over: energie

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

19 Antwoorden op “Independer zet verandering energiemarkt in gang”

  1. hans de kritikaster schreef op 

    Niet alleen Independer is met deze zich veranderende markt bezig……

    -Onlangs startte Ben Wolders (van de allereerste telecomvergelijker) zijn energievergelijkingssite
    -De Consumentenbond heeft lage tarieven bedongen via een veiling
    -Energieveiling.nl ging onlangs nog eens over de veilingprijzen van de Consumentenbond heen

    Vorige week ben ik overgestapt en heb vooraf uit loyaliteit mijn Eneco geïnformeerd en om een betere prijs gevraagd, omdat het verschil meer dan € 400,- werd en daar houdt de loyaliteit echt wel op. Van het product zie je uiteindelijk alleen de stopcontacte, de rekening en het verhaal van groene stroom schijnt net zoveel gaten te hebben als de Emmentalerkaas.

    Eneco kon mij € 165,- tegemoetkomen…….bonjour Eneco dus…….zoveel service heb ik niet nodig!

    De winnaar bij e Consumentenbondveiling èn bij de Energieveiling was de NLE, die we met hun schreeuwerige reclame nog kennen als Nederlandse Energie Maatschappij. Wie niets tegen de Britten heeft, die eigenaar zijn van deze maatschappij, hoeft alleen nog te weten, dat het een reine commerciële club is, die overal gedkope energie inkoopt, maar!! opvallend weinig energie voor de klantendienst had in het verleden.

    TIP: Laat u zich niet afhouden wanneer u een meerjarescontract getekend heeft, want vaak wordt de opgelegde boete voor het te vroeg uitstappen volledig vergoed door de aanbiedende maatschappij!

    Ik wens Independer veel succes, voor mij kwam dit aanbod nèt te laat……

  2. hans de kritikaster schreef op 

    BLIJF ZITTEN!

    Een wijs inzicht van Ruud Martens, directeur van de ‘overstapsite’ Independer……..

    Blijven meer belonen dan overstappen!!!

    “Afgelopen juli besloten we de energiemarkt te onderzoeken. Allereerst wilden we kijken of we de consument een energievergelijker konden bieden die tegemoet komt aan de zo gewenste duidelijk op eerder genoemde terreinen. Ons onderzoek liet zien dat we het als Independer inderdaad anders zouden kunnen aanpakken. Een paar van onze bevindingen: mensen hebben liever een lage rekening dan een welkomstbonus. En!!……ze willen liever een bonus als ze blijven en niet overstappen.

    Een nieuwe klantvriendelijke BONUS-cultuur bij Independer……ook bij verzekeringen?

  3. hans de kritikaster schreef op 

    Inmiddels heb ik de Energievergelijkingssite van Independer ingevuld en ik denk, dat we het gevonden resultaat beter op een intern, besloten pannel kunnen bespreken en uitwerken.

    Er wordt op de site gevraagd naar extra service van de energie leverancier en ik neem aan, dat daar het aanbod van de slimme thermostaten’ ook onder vallen. Een actuele link over deze, eerder slimme marketingmethode, voeg ik bij.

    http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/slimme-thermostaat-bespaart-geen-energie/speel/1/

    Toevoegen kan ik nog, dat de slechte naam van de goedkope NLE nog steeds bevestigd wordt op reviews en overstaphulpsites. Mijn overstaphulp is er inmiddels zelfs toe overgegaan een eigen medewerker binnen de organisatie te plaatsen, om commnicatieproblemen sámen te kunnen oplossen. De Consumentenbond heeft óók deze leverancier voorgetrokken. Ik denk, dat je met zulke aanbevelingen inderdaad de gevolgen ook moet dragen en de consument niet kan laten zitten.

    De NLE moet dus véél meer energie gaan leveren op het gebied van de klantenservice. Ik heb u dus gewaarschuwd, goedkoop heeft uiteindeijk toch een prijs! Veel gedoe, wanneer het misgaat! Een gewaarschuwde overstapper telt voor twee…..

    VRAAG: Houdt Independer wél rekening met onoplosbare overstapproblemen en biedt dan hulp?
    (dubbele rekening gekregen, verkeerde tarief, onjuiste overname meterstand, vergoeding klopt niet, geen antwword op een klacht, looptijd verkeerd ingevult……..enz.)

  4. hans de kritikaster schreef op 

    Sorry, dat ik alweer nieuws heb…..Zojuist wordt me door de Telegraaf een energie-vergelijker aangeboden en….ook daar komt de NLE als beste uit de bus (beste is dus goedkoopste, maar dat kàn ook duurkoop heten, zoals we het bij de verzekeraars kennen).

    Tóch ben ik actueel overgestapt met een nòg beter aanbod……..dat was NIET van Independer, NIET van de Consumentenbond en dus ook NIET van de Telegraaf!!! maar wèl bij de NLE met nog een uiteindelijk verschil van ca. € 15,- per maand, en dat is € 180,- op jaarbasis.

    Mijn totale besparing ligt nu boven de € 400,- op jaarbasis!

  5. hans de kritikaster schreef op 

    …..en de goedkoopste waren óók NIET Vereniging Eigen Huis VEH en óók NIET Sloop de Crisis!

    Er zijn inderdaad veranderingen in gang, zoals de titel hierboven al aangeeft!

  6. Beste Hans, je vraagt: “Houdt Independer wél rekening met onoplosbare overstapproblemen en biedt dan hulp? (dubbele rekening gekregen, verkeerde tarief, onjuiste overname meterstand, vergoeding klopt niet, geen antwword op een klacht, looptijd verkeerd ingevult……..enz.)”

    We hebben die ambitie zeker. We willen een rol spelen in het oplossen van overstapproblemen. Niet alleen (waar mogelijk) op individueel klantniveau, maar juist ook door een rol te spelen bij het voorkomen van die problemen. Daarnaast willen we inzicht gaan geven in hoe de energieleveranciers het op dit terrein doen ten opzichte van elkaar.

    De website en onze dienstverlening zullen we dan ook op basis van feedback van onze bezoekers, van energieleveranciers, milieuorganisatie etc etc verder gaan verbeteren. Als je suggesties hebt dan hoor ik ze graag van je!

    1. hans schreef op 

      @Serge van Lier (Independer.nl) Precies deze door jou beschreven service is nodig om al de schuwe energieverbruikers die blijven zitten te kunnen animeren over te stappen.

      Gevraagd waarom ze de moeite niet nemen is het vooral gemakzucht en vrees, dat er iets niet goed zal gaan. Fouten en slechte communicatie zijn echter ook mijn eerste ervaringen geweest, Ik sprak al aan, dat ik dit al jaar bedankt had om over te stappen naar de goedkope veilingenwinnaar NLE, juist omdat deze makelaar in het verleden geen service-energie meer voor hun klanten konden opbrengen. Het aanbod van de tussenpersoon om met hun eigen medewerker(s) te hulp te schieten indien iets vastloopt, was het duwtje om toch nog over te stappen. Zekerheid door overstaphulp en backofficehandelingen trok mij uiteindelijk toch nog over de streep, het prijsverschil was erg groot.

      Overigens waren de redenen om bij energie over te stappen divers: de eerste keer deed ik het voor het millieu en de zekerheid 100% groene stroom te krijgen. De tweede overstap was het ondersteunen van de windenergie in Nederland. De derde overstap kwam door het instorten van vorige idealistische instellingen: Groen was ineens net zo schimmig als bio, er werd gesjoemeld en dat de windmolens inmiddels niet meer op wind, maar op subsidie draaien is betalen voor iets waarvoor je eerder al eens belasting hebt betaald.
      De laatste overstap werd dus gewoon los van idealen, zoeken naar de goedkoopste.

      Of ik een TIP heb? Juist door de wantrouwende houding tegenover de NLE had ik volgende tip bewaard waarvan ik echter spontaan de bron niet meer kan achterhalen:

      >>Let op verschil contractaanvraag en leveringsdatum<<

      "Hop je graag van aanbieding naar aanbieding op de energiemarkt, dan moet je bij het overstappen extra goed opletten. Want soms is het niet slim om je oude contract op te zeggen vóór de einddatum (bij een contract voor bepaalde tijd). Sommige leveranciers passen de eerder beloofde actiekorting namelijk alleen toe bij uitdienen van het contract. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Nederlandse Energiemaatschappij (NEM) met haar ‘Vaste klantenkorting’.
      Diezelfde maatschappij maakt ook onderscheid tussen de datum van de contractaanvraag en de dag dat de levering van energie daadwerkelijk is gestart. Als je een jaarcontract had, gaat dat volgens de NEM pas in op de dag van levering; als je binnen een jaar na de aanvraagdatum (dus vóór de eerste leveringsdatum) overstapt, krijg je een boete én loop je de korting mis.
      Nederlandse energieleveranciers gebruiken een centraal register waarin ze kunnen zien (na de aanvraag van je overstap) wanneer je contract afloopt. Via dat systeem, het Centraal Aansluitingenregister, regelen ze de overstap. Maar check dus altijd of je nieuwe leverancier de goede overstapdatum hanteert in de bevestigingsbrief van het nieuwe contract."

      Een tweede TIP: is meer informatie geven over de zin van een contract langer dan één jaar met de huidige vallende gas en olieprijzen. De producerende energiemaatschappijen in Nederland hebben miljarden in nieuwe centrales geïnvesteerd die geamortiseerd moeten worden waardoor zij juist weer duurder zullen (moeten) worden. Makelaars kopen daarentegen de overproductie in Europe gunstig op en hebben als handelaars niets met investeringen te maken.

      Kun je aangeven waar eventuele andere TIPS geplaatst kunnen worden?

  7. hans schreef op 

    @ Serge van Lier -2- De bron van bovenstaande TIP-1 over het verschil tussen conctract- en leverdatum heb ik toch nog teruggevonden, hier staan overigens nog meer TIPS resp. valkuilen in!

    http://www.z24.nl/geld/overstappen-naar-andere-energieleverancier-dit-zijn-de-valkuilen-480513

    Ik vind het tactisch/strategisch niet zo slim van Independer om TIPS te verzamelen die publiekelijk zichtbaar zijn. De vele concurrenten hoeven alleen nog maar jullie site in de gaten te houden en blijven zonder moeite net zo slim als Independer……vandaar ook de laatst gestelde vraag, waarheen met TIPS en ervaringen? Er is niets mis met transparant willen zijn, maar dat moet nu ook niet teveel overdreven worden.

  8. Goedemorgen Hans, dank voor de door jou geplaatste tips. Je kan ze mailen naar mijn email adres svanlier at independer punt nl.

  9. hans schreef op 

    @Serge van Lier (Independer.nl)

    Oók goedemorgen…….’vroege vogel’. Gisteren heb ik nog wat aan brainstorming gedaan en de ideëen/resultaten verzonden via ‘jouw mening”.

    In de Quote staat, dat de DNB banken waarschuwt voor schimmige praktijken bij grote oliehandelshuizen, waaronder ook ’s werelds grootste Vitol, inmiddels het omzetsterkste en onbekendste bedrijf in Nederland. Ook met het gesjoemel van ‘groene rechten’, of gedoe met windmolensubsidies, lijkt het me dat jullie bijzonder veel aandacht in de berichtgeving zullen moeten richten op (on-)eerlijke contracten en (on-)eerlijke partners. Vertrouwen komt te voet!

    Woekerpolissen, onbegrijpelijke kleine lettertjes en veel ondoorzichtigheid bij claimafwikkelingen zijn al een zware belasting door het omveld van verzekeraars en verzekeringsgeschiedenis. De komende burgerontevredenheid met de zorg slaat bovendien nog eens terug op deze branche, waarmee Independer zo nauw in contact staat…..en dat kan afkleuren!

    Daarom lijkt mij de opstart Energie vanuit het schone-vest-perspectief mede een TIP!

    Ik zou het vooral een goed idee vinden om snel een besloten enegiepaenel in te richten en beginnen met de werving van vakkundige deelnemers uit de energiebranche, journalisme, marketing en politiek. Vrijwilligers die in een participatimaatschappij geloven en willen meewerken aan de realisatie.

    Prettige zondag!

  10. hans schreef op 

    Op de energiecommunity.eigenhuis.nl staat volgend bericht:

    ‘Ik wil overstappen naar een andere maatschappij omdat mijn 1 jarig contract per 1-1 afloopt. Echter toen ik mijn eigen energiemaatschappij belde of ze een tegenvoorstel wilde doen adviseerde men mij te wachten tot januari omdat dat de energie nieuwe energieprijzen fors lager zullen zijn.ik las dit ook op gaslicht.com. Als dit zo is dan is het zinvol om de collectieve inschrijving naar januari te verschuiven.’

    VRAAG aan Independer-Energie: Is haastige spoed inderdaad NIET goed?

  11. hans schreef op 

    Betreffende Energiesparen: DE slimme thermostaat………heeft u nòg niet?

    In Spanje hebben beveiligers de sleutels gehackt om in uw slimme thermostaat te kunnen kijken. Leuke tool voor gespecialiseerde inbrekers die nu weten wanneer er niemand thuis is. Heeft u een spaanse thermostaat?

    Radar zet de voor- en nadelen op een rijtje. Of je werkelijk enegie kunt besparen is hierboven al eens thema geweest, maar misschien zijn er bereidwillige ervaringsdeskundigen met vóór’s – en/of tégens ie hun ervaringen willen delen?

    http://www.radartv.nl/columns/archief/detail/article/slimme-thermostaat-verovert-nederlandse-huishoudens/

  12. hans schreef op 

    Inmiddels zal het wel duidelijk zijn: Independer gaat ook energiecontracten vergelijken. Een geheel andere sporttak. Ook support wordt al aangekondigd en misschien is het een goed idee om de jaarlijkse Energie-APK door Independer te laten doen? Geen vergelijkingssores meer, ;e;en keer per jaar de materstand doorgeven en het contract voor het volgende jaar afwachten.

    Independer is open over het verdienmodel:

    “Energie vergelijken: hoe verdienen wij ons geld?
    Independer krijgt jaarlijks een vergoeding als een consument via Independer klant wordt bij een energieleverancier. Dus als een klant totaal 2 jaar klant blijft, ontvangt Independer 2 keer deze jaarlijkse vergoeding. En als de klant 4 jaar klant blijft ontvangen we deze vergoeding 4 keer. We helpen de klant met het vinden van het voor hem of haar beste product en met het overstappen naar de gekozen leverancier. Na het overstappen kan de klant ons bellen over vragen die hij of zij heeft over zijn energieleverancier- of contract. Daarnaast informeren we de klant regelmatig (bijvoorbeeld vlak voor aflopen van de contractperiode) of het aanbod van de energieleverancier (nog steeds) aantrekkelijk is.
    In de toekomst willen we klanten gaan helpen bij vragen als: zijn zonnepanelen voor mij interessant, wat ontvang ik als ik zonnepanelen heb en energie teruglever, welke mogelijkheden tot isolatie heb ik en hoe kan ik besparen?”

    NB. Veel informatie over de service en het verdienmodel, maar wat Independer precies aan een overstap verdient……heb ik nog niet gevonden!! Gezien de enorme toeloop aan nieuwe energievergelijkingssites…….moet het wel interessant zijn. Dus zal het in de toekomst op de extra-service en informatie per vergelijker gaan aankomen wie je favoriseert!

  13. hans schreef op 

    Natasja Froger (ja de vrouw van)…. heeft een tijd lang de was in de avonduren en weekenden gedaan, totdat ze er achter kwam, dat ze voor geen meter stroom spaarde……..omdat ze geen dubbele meter had! Foutje dus.

    NUON (die korting steeds meer korting geeft des te langer je klant blijft!!) heeft op de website een goede uitle over het gebruik van de verschillende meters en een rekenmodel wanneer de dubbele meter geld kost i.p.v. brengt. Ikzelf wilde die dubbele neter ooit niet meer, maar mijn energieleverancier vroeg er zo’n hoog bedrag voor om de meters uit te wissenen, dat ik het wel kon vergeteInmiddels zie ik paralelle verhalen over consumenten, die bij voorbeeld een TOON thermostaat hebben aangeschaft en op een stom scherm zitten te kijken. Stom in zoverre, dat ze z

  14. hans schreef op 

    Een beetje infotainment op Independer màg…….

    Natasja Froger (ja de vrouw van)…. heeft een tijd lang de witte en de bonte was in de avonduren en weekenden gedaan om de energierekening te drukken, totdat ze erachter kwam, dat ze voor geen ‘enkele meter’ stroom spaarde……..omdat ze geen ‘dubbele meter’ had! Foutje dus.

    NUON (de energieleverancier, die steeds meer korting geeft des te langer je klant blijft!!), heeft op de website een goede uitleg over het gebruik van de verschillende meters en een rekenmodel staan wanneer de dubbele meter meer geld aan huur kost i.p.v. besparing brengt. Ikzelf wilde die dure dubbele meter ooit niet meer, maar mijn leverancier vroeg er zo’n hoog bedrag voor om de meters uit te wisselen, dat ik het wel moest vergeten.
    Imiddels zie ik paralelle verhalen op het Eneco-forum van consumenten, die bij voorbeeld een TOON-thermostaat hebben aangeschaft en op een ‘stom’ scherm zitten te kijken. Stom in zoverre, dat ze online dit speeltje hebben gekocht, zèlf gemonteerd, maar niet in de gaten hadden, dat je daarvoor ook een slimme meter in de meterkast moet hebben…….Foutje!

    Prettig weekend en u bent dus gewaarschuwd! Niet alles is slim waar slim op staat!

    http://www.nuon.nl/energie/energieprijzen-vergelijken/dubbeltarief-enkeltarief/

    Heeft u ook een leuke annekdote…….vertel, het energie-leven is al zo ernstig!

  15. hans schreef op 

    INfFOtainment leest prettiger en informeert beter……..

    Natasja Froger (ja de vrouw van)…. heeft een tijd lang de witte en bonte was in de avonduren en weekenden gedaan, totdat ze er achter kwam, dat ze voor geen meter stroom spaarde……..omdat ze geen dubbele meter had! Foutje dus.

    NUON (die steeds meer korting geeft des te langer je klant blijft!!) heeft op de website een goede uitleg over het gebruik van de verschillende meters en een rekenmodel vanaf wanneer de dubbele meter geld kost i.p.v. brengt. Ikzelf wilde die dure dubbele meter ooit niet meer,want ik spaarde alleen maar stroom om die dubbele meter te kunnen betalen. Maar mijn leverancier vroeg er zo’n hoog bedrag voor om de meters uit te wissenen, dat ik óók dat wel het wel kon vergeten.

    Inmiddels zie ik paralelle Natasja-verhalen over consumenten, die bij voorbeeld zelf online een TOON-thermostaat hebben aangeschaft maar na de montage op een blanco scherm zitten te turen. Stom in zoverre, dat ze niet in het bezit zijn van de daarvoor noodzakelijke slimme meters in de meterkast…..jammer dan.!

    Heeft u een (leuke) energie-gerelateerde annekdote? Laat ons eens meelezen……..

  16. Joost schreef op 

    Hans,

    Na het lezen van al je bijdrages ontbreekt mij helaas de verdere energie om nog een leuke anekdote te verzinnen…… @Independer: doe mij maar een portie energie alsjeblieft. Medium graag, met mayo!

    1. hans schreef op 

      @Joost. Misschien op een later en geschikter tijdstip?

      Heb je overigens nu al een spaarrekening in Australië? Met Energiecertificaten is de beloofde rendite in Nederland inmiddels op hetzelfde niveau en dat spaart een extra reis naar Australië en kerosine….;-)).

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Energie vergelijken en direct afsluiten

Check in vijf minuten wat voor jou de beste energieleverancier is

energie vergelijken

"Overzichtelijk en duidelijk "

Mevr. Duchiene uit ROTTERDAM
12 minuten geleden, reisverzekering

"Overzichtelijke site met veel info"

Anoniem uit HOENSBROEK
25 minuten geleden, lenen

"Independer bespaart veel werk met vergelijken en in dit geval geld i.v.m. veel hogere offerte."

Meneer van Dijk uit HEERLEN
31 minuten geleden, autoverzekering

"snel geregeld, gratis tandongevallen verz. erbij is een pre."

Anoniem uit DALEN
46 minuten geleden, zorgverzekering

"prima informatie"

Meneer van Tongeren uit IJSSELMUIDEN
50 minuten geleden, woonverzekering

"Snel en gemakkelijk een keuze uit vele verzekeringen en nog ietsje goedkoper dan op de site van de verzekeraar. top !"

Anoniem uit ZAANDAM
51 minuten geleden, autoverzekering

"alles was duidelijk, nu nog hopen op een goedkeuring van de verzekeraar"

Anoniem uit KATWIJK ZH
1 uur geleden, woonverzekering

"Prima website. Klantenservice ook telefonisch goed te bereiken."

Dhr. Van den Oever uit KATWIJK ZH
1 uur geleden, energie

"Eenvoudig en vergelijkbaar"

Dhr. de Herdt uit BERGEN OP ZOOM
1 uur geleden, overlijdensrisicoverzekering

"Tevreden en snel"

Mevrouw Bennink uit DOETINCHEM
1 uur geleden, bestelautoverzekering

"Goede website en makkelijk af te sluiten."

Anoniem uit ANNA PAULOWNA
2 uur geleden, rechtsbijstandverzekering

"Altijd een goed en inzichtelijk advies, vaak met een extraatje."

Anoniem uit HENGELO OV
2 uur geleden, autoverzekering

"Allemaal super eenvoudig en optimaal resultaat. Prima dus."

Meneer van der Velde uit ROTTERDAM
2 uur geleden, autoverzekering

"Sterren spreken voor zich. "

Jorrell uit SPIJKENISSE
2 uur geleden, overlijdensrisicoverzekering

"Super sait "

Anoniem uit EINDHOVEN
2 uur geleden, energie