Jaar lang geen autoverzekering kan consument duizenden euro’s kosten
Tip een vriend:

Jaar lang geen autoverzekering kan consument duizenden euro’s kosten

Meer dan 50.000 autobezitters betalen miljoenen euro’s te veel voor hun autoverzekering. Dit komt omdat deze consumenten bij verzekeraars zitten die schadevrije jaren niet meer meetellen als de klant een jaar niet heeft gereden. Bij twee derde van de autoverzekeraars raakt een consument, na één autoloos jaar, al zijn schadevrije jaren direct kwijt. Wil hij weer gaan rijden? Dan verliest hij zijn opgebouwde korting op de premie.De nieuwe premie kan wel drie keer zo hoog uitkomen als de premie van zijn laatste autoverzekering. Na het verlies van een grote hoeveelheid schadevrije jaren duurt het vaak wel tien jaar voordat de autobezitter weer een maximale korting krijgt. Dat kan hem duizenden euro’s extra premie kosten. Voor sommige verzekerden loopt dit bedrag zelfs op tot meer dan 10.000 euro.

Chaos rondom schadevrije jaren moet stoppen

Independer wil dat verzekeraars stoppen met de onduidelijkheid en oneerlijkheid rondom schadevrije jaren. Consumenten snappen vaak niet hoe verzekeraars schadevrije jaren gebruiken. En verzekeraars gaan er niet altijd zorgvuldig mee om. Omdat schadevrije jaren de belangrijkste factor is bij het berekenen van de premie voelen consumenten zich vaak oneerlijk behandeld. Independer is het hiermee eens en wil dat het stelsel van schadevrije jaren op de schop gaat. Het moet duidelijker en beter. Hiervoor heeft Independer vier eisen opgesteld:

1. Opbouw en afbouw schadevrije jaren moet even snel gaan
Autobezitters bouwen ieder jaar één schadevrij jaar op. Maar heeft een consument een jaar geen auto dan is hij bij de meeste verzekeraars in één keer al zijn opgebouwde jaren kwijt. En daarmee dus ook al zijn opgebouwde korting. Independer vindt dat het afbouwen net zo snel moet gaan als het opbouwen. Dus na één jaar niet rijden, zou de verzekeraar ook maar één schadevrij jaar mogen aftrekken.

2. Verplichte registratie schadevrije jaren binnen 48 uur
Als de consument zijn autoverzekering opzegt, moet de verzekeraar de opgebouwde schadevrije jaren registreren in een centrale database. Maar dit gebeurt vaak niet op tijd. Bij het afsluiten van een nieuwe verzekering bestaat de kans dat de nieuwe verzekeraar in eerste instantie een premie berekent die is gebaseerd op een verkeerd aantal schadevrije jaren. Independer wil dat verzekeraars verplicht zijn om schadevrije jaren binnen 48 uur te registreren.

3. Na één keer schade, geen tientallen jaren kwijt
Wie na tientallen jaren schadevrij rijden een keer schade claimt, wordt in de toekomst meteen teruggezet naar tien schadevrije jaren. Dat geldt zowel voor een automobilist die 15 jaar schadevrij gereden heeft, als voor een automobilist die 35 jaar schadevrij reed. Independer vindt dat chauffeurs die heel lang schadevrij rijden, na één keer schade, minder moeten worden gekort dan chauffeurs die minder lang schadevrij reden.

4. Kortingspercentages moeten bij alle verzekeraars gelijk zijn
Verzekeraars bepalen nu nog zelf welk kortingspercentage zij geven voor opgebouwde schadevrije jaren. ‘Ruim 85% korting’ klinkt mooi, maar zegt niets over de werkelijke premiehoogte. Verzekeraars stellen zelf hun basispremies vast. Bij een lage basispremie is bijvoorbeeld 60% korting veel voordeliger dan 85% korting op een hoge basispremie. Daarom moeten alle verzekeraars dezelfde kortingspercentages gaan gebruiken. Zo wordt het systeem eenvoudiger en duidelijker voor consumenten.

Independer wil dat de verzekeraars deze eisen overnemen. Doen zij dit niet dan zal Independer stappen nemen om de regelgeving structureel te verbeteren.

Terugkrijgen van je schadevrije jaren?

Consumenten die de afgelopen drie jaar schadevrije jaren zijn kwijtgeraakt en hierdoor geen premiekorting meer krijgen, kunnen overstapen naar een andere verzekering. Sommige verzekeraars accepteren schadevrije jaren die tot drie jaar geleden zijn opgebouwd.

Lees meer over: autoverzekering

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

3 Antwoorden op “Jaar lang geen autoverzekering kan consument duizenden euro’s kosten”

  1. Wolf schreef op 

    Actueel item voor mij! Sinds 1 april mijn auto verkocht ivm auto vd zaak. Ik wilde mijn verzekering bij Univé schorsen. Bij het aangaan van de verzekering was dit Max 3 jaar mogelijk. Nu krijg ik doodleuk te horen dat schorsen bij Univé afgeschaft is.. In mijn geval gaat het om 25 schadevrije jaren(!). Het is zeer klantonvriendelijk dat deze jaren na 1 jaar komen te vervallen. Eens met alle genoemde eisen hierboven. Goed initiatief, succes!

  2. Carole Klappe schreef op 

    Na een aantal jaren een relatie te hebben gehad. Waar in wij besloten hadden om mijn auto te verkopen. Samen een auto terug gekocht op zijn naam. Nooit verder over nagedacht over de schade vrije jaren, het vervallen, enz. Kortom: relatie uit, nieuwe auto gekocht, verzekering.. “Ja mevrouw, het spijt mij zeer, maar alles wat er is of was, is vervallen. U had uw autoverzekering van uw’s man auto (????!) ook op uw beide naam kunnen zetten. Dan, had u alles behouden..” Dus, oftewel, na ruim 20 jaar, autoschadevrij te hebben gereden, mag ik de hoofdprijs betalen. Dus independer, maak u naam waar. Succes!

  3. Beste Carole Klappe,
    Wat vervelend, ik kan me voorstellen dat het erg frustrerend is om dat achteraf te horen, als het al te laat is. Bij de meeste verzekeraars werkt het precies zoals u omschrijft. Als u samen één auto gaat rijden, dan wordt de verzekering op naam van de aanvrager gezet. Deze behoudt de schadevrije jaren en de schadevrije jaren op naam van de partner komen na enige tijd te vervallen. Mogelijk zijn uw schadevrije jaren nog niet voor alle verzekeraars verlopen. U kunt in het overzicht zien, hoe lang uw schadevrije jaren nog worden geaccepteerd bij verschillende verzekeraars.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Autoverzekering vergelijken en direct afsluiten

Bij Independer staat de beste autoverzekering bovenaan, ook als we die niet verkopen

vergelijk autoverzekeringen

"Ik kan met gemak door de website heen en vind de meest belangrijke informatie direkt"

Mevrouw Veeris uit AMSTERDAM
2019-08-21, autoverzekering

"Ales prima:)"

Mevrouw Boronowska uit HELLEVOETSLUIS
2019-08-21, autoverzekering

"Makkelijk, snel en duidelijk"

Mevrouw Vreugde uit BREDA
2019-08-21, autoverzekering

"Zeer snelle en goede service "

Meneer Koolen uit EINDHOVEN
2019-08-21, autoverzekering

"heel behulpzaam"

Anoniem uit URMOND
2019-08-21, autoverzekering

"Altijd snel en goed geregeld"

Meneer De Lijster uit KRIMPEN AAN DEN IJSSEL
2019-08-21, autoverzekering

"Duidelijke prijsvergelijkingen Alles vlug geregeld, mailcontact loops soepel"

Dhr. von Kriegenbergh uit ZWIJNDRECHT
2019-08-21, autoverzekering

"Overzichtelijk en helder "

Meneer Oosterhuis uit HAREN GN
2019-08-21, autoverzekering

"It's quick to make"

Meneer Bartusevicius uit NIJMEGEN
2019-08-21, autoverzekering

"Altijd makkelijk en snel geregeld."

Meneer Kruts uit HEERLEN
2019-08-21, autoverzekering

"snel en correct. duidelijke communicatie"

Anoniem uit STRIJEN
2019-08-21, autoverzekering

"Prima, overzichtelijk en professioneel."

Anoniem uit LEIDSCHENDAM
2019-08-20, autoverzekering

"alles is goed en vlot verlopen"

Meneer de Vries uit OUDE PEKELA
2019-08-20, autoverzekering

"Altijd snel geregeld"

Meneer Van Baal uit ETTEN-LEUR
2019-08-20, autoverzekering

"Eenvoudig en overzichtelijk"

Anoniem uit SINT-OEDENRODE
2019-08-20, autoverzekering