Misverstanden over zorgverzekering blijken hardnekkig
Tip een vriend:

Misverstanden over zorgverzekering blijken hardnekkig

Eén op de drie Nederlanders veronderstelt dat hij niet mag overstappen naar een andere zorgverzekering als hij in het ziekenhuis ligt. En één op de vijf 18- tot 30-jarigen denkt dat een bezoekje aan de huisarts ten koste gaat van zijn eigen risico. Twee voorbeelden uit een reeks van misverstanden over de zorgverzekering, zo blijkt uit representatief onderzoek van Q&A Insights & Consultancy in opdracht van Independer. Vooral jongeren zijn lang niet altijd goed op de hoogte van wat de zorgverzekering wel en niet dekt.

Zorgverzekeringsexperts van Independer horen ze dagelijks van hun klanten: mythes en misverstanden over de zorgverzekering. Zo denken sommige mensen dat ze een aanvullende verzekering nodig hebben voor goede ziekenhuiszorg, of dat een zorgverzekeraar hen kan weigeren voor de basisverzekering. “Wij vonden het belangrijk om die misverstanden in kaart te brengen”, zegt Coen de Ruiter, algemeen directeur van Independer. “Als je niet precies weet hoe het zit, blijf je wellicht ten onrechte in een veel te dure of te uitgebreide verzekering zitten. En misschien vermijden mensen wel een bezoekje aan de huisarts omdat ze ten onrechte denken dat ze dat hiervoor zelf, via hun eigen risico, moeten betalen. Daarom is het van belang deze misverstanden uit de wereld te helpen.”

De overheid bepaalt de inhoud van de basisverzekering

Maar liefst 44% van de ondervraagden onderschrijft de volgende stelling: “De dekking in de basisverzekering is afhankelijk van welke zorgverzekeraar je hebt.” In de leeftijdsgroep van 18- tot 30-jarigen denkt zelfs 56% dat dit het geval is. De Ruiter: “Dit is een echte mythe. In Nederland beslist de overheid ieder jaar welke vergoedingen er binnen de basisverzekering vallen. Alleen in de aanvullende verzekeringen beslissen zorgverzekeraars zelf over de inhoud van hun pakketten.”

Verzekeraar heeft acceptatieplicht

Op de stelling “Een verzekeraar mag je weigeren voor de basisverzekering, op basis van je gezondheid” antwoordt 18% bevestigend. Maar bij 18- tot 30-jarigen is dit zelfs 23%. “Nog zo’n hardnekkig misverstand”, zegt de Ruiter. Zorgverzekeraars mogen je uitsluitend weigeren als je een betalingsachterstand hebt. Verder hebben ze voor iedereen een acceptatieplicht bij de basisverzekering. Het is jammer als zo’n misverstand mensen weerhoudt om een beter passende zorgverzekering af te sluiten, misschien zelfs tegen een lagere premie.”

Ziekenhuisbezoek gaat ten koste van eigen risico

28% van de ondervraagden geeft aan te denken dat een ziekenhuisbehandeling op afspraak niet van het eigen risico afgaat. Nog eens 14% zegt niet te weten of dit het geval is. “Ook hier is het goed om te weten hoe het precies zit”, zegt De Ruiter. Ziekenhuisbezoek gaat altijd ten koste van het eigen risico. Dat is belangrijke informatie als je bijvoorbeeld overweegt je eigen risico te verhogen om daarmee een lagere premie te betalen. Bovendien kun je sommige kleine behandelingen ook door  de huisarts laten doen. In dat geval kost het je niets, want een huisartsbezoek gaat niet koste van het eigen risico.”

Bekijk het volledige overzicht van het misverstandenonderzoek.

Lees meer over: zorgverzekering

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"snel geregeld, gratis tandongevallen verz. erbij is een pre."

Anoniem uit DALEN
1 uur geleden, zorgverzekering

"Goed"

Mevrouw Joanna Monica uit LEIDERDORP
8 uur geleden, zorgverzekering

"Vind het goed"

Meneer Achalhi uit 'S-GRAVENHAGE
2019-09-18, zorgverzekering

"Very satisfied"

Mevrouw Huang uit UTRECHT
2019-09-18, zorgverzekering

"Makkelijk en snel"

Anoniem uit ARKEL
2019-09-18, zorgverzekering

"makkelijk!"

Anoniem uit RAALTE
2019-09-17, zorgverzekering

"The CS number I was prompted to call during the process of taking out an insurance did not have any info on what to press for English, small thing as I was able to use the whatsapp function (super excellently amazing btw) to find the answers I needed"

Meneer French uit MAASTRICHT
2019-09-17, zorgverzekering

"Gewoon lekker duidelijk en overzichtelijk "

Anoniem uit NIEUWAAL
2019-09-17, zorgverzekering

"Alles was overzichtelijk"

Anoniem uit ROTTERDAM
2019-09-17, zorgverzekering

"Alles is duidelijk aangegeven en de site help je goed met uitkiezen wat je nodig hebt."

Meneer Riddle uit ZWOLLE
2019-09-16, zorgverzekering

"raar dat ik geen kopie kon maken van iets wat ik net heb afgesloten"

Anoniem uit MUIDERBERG
2019-09-16, zorgverzekering

"ging makkelijk"

Anoniem uit EINDHOVEN
2019-09-16, zorgverzekering

"Ik kon nergens een collectiviteitsnummer ingeven? Verder een duidelijk invulformulier."

Anoniem uit BRASSCHAAT
2019-09-16, zorgverzekering

"GOOD"

Mevrouw Joy Ehighalua uit AMSTERDAM
2019-09-15, zorgverzekering

"goede website"

Mevrouw Brugmann uit APELDOORN
2019-09-15, zorgverzekering