Misverstanden over zorgverzekering blijken hardnekkig
Tip een vriend:

Misverstanden over zorgverzekering blijken hardnekkig

Eén op de drie Nederlanders veronderstelt dat hij niet mag overstappen naar een andere zorgverzekering als hij in het ziekenhuis ligt. En één op de vijf 18- tot 30-jarigen denkt dat een bezoekje aan de huisarts ten koste gaat van zijn eigen risico. Twee voorbeelden uit een reeks van misverstanden over de zorgverzekering, zo blijkt uit representatief onderzoek van Q&A Insights & Consultancy in opdracht van Independer. Vooral jongeren zijn lang niet altijd goed op de hoogte van wat de zorgverzekering wel en niet dekt.

Zorgverzekeringsexperts van Independer horen ze dagelijks van hun klanten: mythes en misverstanden over de zorgverzekering. Zo denken sommige mensen dat ze een aanvullende verzekering nodig hebben voor goede ziekenhuiszorg, of dat een zorgverzekeraar hen kan weigeren voor de basisverzekering. “Wij vonden het belangrijk om die misverstanden in kaart te brengen”, zegt Coen de Ruiter, algemeen directeur van Independer. “Als je niet precies weet hoe het zit, blijf je wellicht ten onrechte in een veel te dure of te uitgebreide verzekering zitten. En misschien vermijden mensen wel een bezoekje aan de huisarts omdat ze ten onrechte denken dat ze dat hiervoor zelf, via hun eigen risico, moeten betalen. Daarom is het van belang deze misverstanden uit de wereld te helpen.”

De overheid bepaalt de inhoud van de basisverzekering

Maar liefst 44% van de ondervraagden onderschrijft de volgende stelling: “De dekking in de basisverzekering is afhankelijk van welke zorgverzekeraar je hebt.” In de leeftijdsgroep van 18- tot 30-jarigen denkt zelfs 56% dat dit het geval is. De Ruiter: “Dit is een echte mythe. In Nederland beslist de overheid ieder jaar welke vergoedingen er binnen de basisverzekering vallen. Alleen in de aanvullende verzekeringen beslissen zorgverzekeraars zelf over de inhoud van hun pakketten.”

Verzekeraar heeft acceptatieplicht

Op de stelling “Een verzekeraar mag je weigeren voor de basisverzekering, op basis van je gezondheid” antwoordt 18% bevestigend. Maar bij 18- tot 30-jarigen is dit zelfs 23%. “Nog zo’n hardnekkig misverstand”, zegt de Ruiter. Zorgverzekeraars mogen je uitsluitend weigeren als je een betalingsachterstand hebt. Verder hebben ze voor iedereen een acceptatieplicht bij de basisverzekering. Het is jammer als zo’n misverstand mensen weerhoudt om een beter passende zorgverzekering af te sluiten, misschien zelfs tegen een lagere premie.”

Ziekenhuisbezoek gaat ten koste van eigen risico

28% van de ondervraagden geeft aan te denken dat een ziekenhuisbehandeling op afspraak niet van het eigen risico afgaat. Nog eens 14% zegt niet te weten of dit het geval is. “Ook hier is het goed om te weten hoe het precies zit”, zegt De Ruiter. Ziekenhuisbezoek gaat altijd ten koste van het eigen risico. Dat is belangrijke informatie als je bijvoorbeeld overweegt je eigen risico te verhogen om daarmee een lagere premie te betalen. Bovendien kun je sommige kleine behandelingen ook door  de huisarts laten doen. In dat geval kost het je niets, want een huisartsbezoek gaat niet koste van het eigen risico.”

Bekijk het volledige overzicht van het misverstandenonderzoek.

Lees meer over: zorgverzekering

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"Eftin si bun!"

Mevrouw Maricica Axentii uit ARNHEM
2019-05-24, zorgverzekering

"Ben snel geholpen en kan een keuze maken uit de selectie. Efficiënt ... "

Anoniem uit ACHEL
2019-05-23, zorgverzekering

"hoeveel sterren kan ik geven? ik wil het maximale aantal sterren geven vanwege de duidelijke en snelle service, mijn dank is groot "

Anoniem uit CAPELLE AAN DEN IJSSEL
2019-05-23, zorgverzekering

"Vanuit het buitenland tot aan aankomst in Nederland heeft Independer ons goed geadviseerd bij het selecteren van onze nieuwe verzekering. De Customer Service is van grote kwaliteit."

Anoniem uit ZEGVELD
2019-05-23, zorgverzekering

"duidelijk, snel en goede hulp via what's app"

Mevrouw de Bruijn uit OUD-BEIJERLAND
2019-05-23, zorgverzekering

"Duidelijk en makkelijk te doen."

Mevrouw Barendregt uit MAARSSEN
2019-05-22, zorgverzekering

"Snel en makkelijk geregeld"

Meneer Mulder uit BOVENSMILDE
2019-05-22, zorgverzekering

"Heel handig!"

Anoniem uit ROTTERDAM
2019-05-22, zorgverzekering

"gewoon"

Mevrouw de Gunst uit ARNHEM
2019-05-22, zorgverzekering

"Vriendelijk contact aan de telefoon. Duidelijk en overzichtelijk op de site."

Mevrouw Strijker uit COEVORDEN
2019-05-21, zorgverzekering

"Prima service."

Anoniem uit DRIEL
2019-05-21, zorgverzekering

"Thanks for everything "

Meneer Mustapha Zaabta uit HEERLEN
2019-05-21, zorgverzekering

"Praktisch en efficiënt"

Meneer Douglas Batista Silva uit AMSTERDAM
2019-05-20, zorgverzekering

"Alles waar zeer duidelijk. geen moeilijke uit;eg, korte stappen. Alles werkt soepel."

Anoniem uit WIJK BIJ DUURSTEDE
2019-05-20, zorgverzekering

"The page offers a great service and is easy to use. They even allowed me to save my choice, while clearing some things with my bank. The lack of English service was the only issue, but then again Google Translate is there for the rescue. "

Meneer Rodolfo Herrera Rodriguez uit 'S-GRAVENHAGE
2019-05-19, zorgverzekering