Nederlanders lopen besparing van 1 miljard euro op zorgverzekering mis
Tip een vriend:

Nederlanders lopen besparing van 1 miljard euro op zorgverzekering mis

Zorgverzekeraars zetten steeds vaker goedkope internetlabels in de markt. Omdat deze labels hoofdzakelijk via internet werken, zijn de premies goedkoper zonder dat dit ten koste gaat van de dekking en service. Toch houdt het merendeel van de consumenten vast aan de traditionele merken van de zorgverzekeraars. Ze lopen hierdoor veel geld mis. Uit analyses van Independer.nl blijkt dat de gezamenlijke besparing 1 miljard euro bedraagt.

66% van de Nederlanders maakt gebruik van de collectiviteitkorting bij de traditionele zorgverzekeraar. Veel mensen denken dat deze korting ervoor zorgt dat ze de laagst mogelijke premie betalen voor hun zorgverzekering. De collectiviteitkorting bedraagt gemiddeld slechts 5%. Stappen deze consumenten over naar een internetlabel van hun huidige zorgverzekeraar, dan zijn ze maar liefst 10% voordeliger uit. Hiermee besparen consumenten gemiddeld 7 euro per maand. Dit komt neer op een gezamenlijke besparing van 1 miljard euro per jaar.

Het aantal consumenten dat het gemakkelijk vindt om hun verzekeringszaken online te regelen neemt toe. Steeds meer zorgverzekeraars richten zich op deze consument en starten een internetlabel. Vandaag maakt ook de grote zorgverzekeraar (VGZ) bekend dat ze met een internetlabel start: Blue. De premie van de basisverzekering van dit internetlabel is circa 10% goedkoper dan het aanbod van het hoofdmerk VGZ.

Besparingen zijn niet alleen mogelijk door kritisch te kijken naar de basisverzekering, veel mensen zijn ook in de aanvulling te uitgebreid verzekerd. Voor gezonde mensen kan een hoger eigen risico en/of minder tandartsdekking en aanvullende verzekering nog eens honderden euro besparing opleveren.

Independer.nl houdt met de overstapmonitor wekelijks de intentie bij van Nederlanders om over te stappen. Vorig jaar stapten 5,5% van alle verzekerden over. Daarvan sloot 10% een nieuwe zorgverzekering af via Independer.nl. Dit jaar ligt dat percentage waarschijnlijk veel hoger.

Bekijk de onderzoeksresultaten.

Lees meer over: zorgverzekering

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

6 Antwoorden op “Nederlanders lopen besparing van 1 miljard euro op zorgverzekering mis”

  1. A. van Huissteden schreef op 

    Independer als verkoper van internetzorgverzekeringen met provisiebelang. Daar wil iedereen toch vanaf? Een eenzijdig artikel door een provisie belanghebbende partij als Independer die dus internetzorgverzekeringen verkoopt. En wat maakt het uit. De consument kijkt toch alleen maar naar prijs, want in de tabel wordt Ohra natura even vergeleken met restitutie. Maakt dat niet uit? Éénmaal de switch naar goedkoop kun je vaak niet meer terug. Wat vindt u van de verplichting om bij een postorderbedrijf je medicijnen te kopen (wie kent u daar?) en verplicht naar een bepaalde arts of ziekenhuis te gaan (wie kent u daar?)Dat kan allemaal heel vervelend zijn.
    En wat staat er in de kleine lettertjes wat er in de toekomst nog gaat gebeuren? Moet je dan eerst met de verzekeraar gaan bellen voordat je naar je (eigen?) huisarts mag? Wel eens een callcentre gebeld? U bent de eerst wachtende? Probeer eerst dat eens, voordat je onafhankelijkheid inruilt voor afhankelijkheid. En wie adviseert u in de toekomst? Internet is een prachtig medium voor de verkoop van standaard producten. U behoort dus gewoon tot de bulk kopende consument van Independer. Bent u standaard? Zolang er niets aan de hand is en geen advies nodig heeft bespaart u 7 euro. Als je moet gaan bellen zijn die 7 euro zo op. En vervolgens om te horen wat u mag en niet mag. Onafhankelijk advies? In uw belang? Dacht het niet.

    1. jet vogelaar schreef op 

      Beste meneer van Huisteden
      Overstappen via Independer scheelt ons 8 % van de premie. ( €15,– per maand, elk jaar!!)
      Ik kan ook gewoon met Ohra zelf bellen en independerservice bevalt me prima snel, aardig) en kost echt geen 7 euro..
      Ik vind het een handige site en vind uw mail onzinnig en geheel niet feitelijk ook.

  2. Dank voor uw opmerkingen en suggesties. Het klopt dat wij geld verdienen als mensen besluiten iets via ons af te sluiten. Dat is niet geheim en is nodig om onze kosten te dekken aangezien wij geen subsidie of andere inkomsten hebben. Wij vergelijken en verkopen ook duurdere traditionele merken en verdienen dan meer per polis omdat de provisie gerelateerd is aan de hoogte van de premie. Het is dus niet in ons commerciele belang om mensen te wijzen op goedkopere alternatieven. Dat doen we wel omdat ze in veel gevallen uitstekend aan de vraag voldoen en mensen dan kunnen besparen.
    Als u bij ons een vergelijking maakt kunt u overigens zien dat ook wij vrije zorgkeuze, kwaliteit van de dekking en persoonlijk advies over nuttige aanvullingen belangrijk vinden en prominent meewegen in de Beste Keuze formule. Verder adviseren wij ook zowel on line, als per mail of telefoon. Het advies is volledig gericht op het belang van de consument en veel bezoekers kiezen ook voor duurdere polissen omdat dekking, vrije zorgkeuze of service daar beter zijn. Uiteraard kan het altijd beter en wij horen graag uw suggesties heeft om de methodiek, dialoog, selectie en presentatie te verbeteren.

  3. aagje schreef op 

    Beste Edmond,

    In je oproep voor suggesties.

    De beste keuze formule gaat primair uit van het volgende, zoals overigens zeer open op de website wordt vermeld:
    Verzekeraars met wie Independer.nl geen samenwerking heeft, komen niet in het top 3 zoekresultaat voor.

    Dit is niet te verenigen met je stelling dat: Het advies is volledig gericht op het belang van de consument.

    Mijn suggestie: Laat in de beste keuze formule alle verzekeraars mee doen. Dan is het advies weer volledig gericht op het belang van de consument.

    Overigens blijf ik gewoon Independer bij familie en vrienden aanbevelen. Al geef ik ze wel het advies mee om alle verzekeringen te bekijken.

    Met vriendelijke groet,
    Aagje

  4. Beste Aagje,
    Dank voor je suggestie en aanbevelingen. Jouw opmerking raakt de essentie van onze vergelijking. In 2009 begrepen we na 10 jaar werken aan zoveel mogelijk transparantie (eindelijk) dat onze aanpak tot veel keuzestress leidde. Veel bezoekers zagen door de bomen het bos niet meer.
    Na uitgebreide discussie en veel marktonderzoek hebben we toen besloten dat we ons in eerste instantie willen richten op mensen die niet al te veel tijd kwijt willen zijn aan het zoeken. De volledige vergelijking met alle aanbieders en details bleek te ingewikkeld voor hen. Deze “gemakzoekers” gaven in onderzoek aan in de eenvoudige top 3 vergelijking alleen aanbiedingen te willen zien die goed bij hun passen en ze ook direct kunnen afsluiten. Ze zeiden letterlijk: “Bij de Hema staan toch ook geen producten in de winkel die ik niet mag kopen?”. We hebben daarom besloten in de top 3 alleen producten te tonen waar we een samenwerking mee hebben. Als bewijs van objectiviteit tonen we daarnaast, op de 4e plek, overigens ook direct een eventuele goedkopere aanbieding van een partij zonder samenwerking als die er is. Daarnaast is de volledige marktvergelijking met alle aanbieders waarvan wij informatie kunnen krijgen nooit verder dan een muisclick weg. Sinds we dit hebben ingevoerd is de klanttevredenheid fors gestegen en wij houden hier vooralsnog aan vast. We willen hier volledig open en helder over zijn dus eventuele suggesties om de toelichting hierop te verbeteren zijn zeer welkom.
    Als je meer achtergronden wilt lezen over de grote veranderingen die we in 2009 in hebben gezet en de overwegingen daarbij is het wellicht leuk het feuilleton eens te lezen dat we daarover hebben gemaakt.
    http://weblog.independer.nl/independer/the-making-of-indy-een-nieuw-avontuur/
    Dank en groet,
    Edmond

  5. marc schreef op 

    Omdat het in Den Haag is koos ik voor Azivo 68 euro van per maand. Toen de rekening kwam van honderdvijftig euro inplaats van € 68,- vond ik een ander lijstje met de goedkoopste van Nederland Anderzorg, mét eenvoudige tand uitbreiding en opzegservice van de vorige verzekeraar € 58,- per maand. Krijg ik een brief van Anderzorg, dat ze me tóch niet kunnen verzekeren, omdat er iets met Azivo was. Na wat speurwerk gedeeltelijk door de door mij onmiddellijk ingeschakelde Ombudsman blijkt het om een z.g. Bestuursrechtelijke premie te gaan van € 148,- per maand, die automatisch van mijn loon wordt ingehouden. Nu bemoeid het CJIB zich er ook nog eens mee en ik krijg 2 keer in de week een lading brievenbusverstopping met die onzin over de bestuursrechtelijke premie. Via de website van SKGZ heb ik net vorige week opnieuw geklaagd. De Skgz kunnen net zoals CVZ beter opheffen.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"snel"

Meneer Coerse uit AMSTERDAM
2019-10-19, zorgverzekering

"Very happy "

Mevrouw Mihaylova uit WEESP
2019-10-19, zorgverzekering

"alles is overzichtelijk en makkelijk te vinden"

Anoniem uit BERKEL EN RODENRIJS
2019-10-18, zorgverzekering

"Goede duidelijke site en goede uitleg. Fijn om te kunnen vergelijken."

Anoniem uit WIJCHEN
2019-10-18, zorgverzekering

"super helpful and easy to use"

Mevrouw Vicaria uit AMSTERDAM
2019-10-17, zorgverzekering

"De informatie die wordt vrijgegeven is betrouwbaar en je kunt gemakkelijk vergelijken."

Anoniem uit UDEN
2019-10-17, zorgverzekering

"Snel gedaan op een handige website en direct reactie op een vraag van de klantenserice."

Meneer Geerligs uit GOUDA
2019-10-17, zorgverzekering

"goeie uitleg"

Meneer Isik uit HILVERSUM
2019-10-17, zorgverzekering

"makkelijk en snel geregeld"

Mevrouw Gebreyesus uit UTRECHT
2019-10-16, zorgverzekering

"Zeer duidelijk "

Mevrouw Hooghiemstra uit GORINCHEM
2019-10-16, zorgverzekering

"Duidelijke uitleg en overzichtelijke vergelijking "

Anoniem uit ROTTERDAM
2019-10-16, zorgverzekering

"Goedkoop maar toch nog goed verzekerd en snel geregeld"

Meneer Leppers uit EINDHOVEN
2019-10-16, zorgverzekering

"Waiting confirmation"

Meneer Yiu Long Hin uit AMSTERDAM
2019-10-15, zorgverzekering

"Goed geholpen, leuke en vriendelijke klantenservice. "

Mevrouw Huisman uit LOENHOUT
2019-10-15, zorgverzekering

"Super goede hulp gekregen! Bedankt Sedley!"

Mevrouw Duk uit AMSTERDAM
2019-10-14, zorgverzekering