Arthur Docters van Leeuwen, voormalig topman van de AFM, lanceerde tijdens het congres ‘De Hypotheekadviseur 2009’ het idee dat intermediairs een rapportcijfer zouden moeten krijgen. Gezien de toenemende transparantie over provisies en de soms grote verschillen in de aard en reikwijdte van de dienstverlening wordt de keuze van de consument om de juiste adviseur te kiezen steeds belangrijker. Wat nog ontbreekt is duidelijkheid over de kwaliteit van de adviseur. Daarom wil Independer.nl naast de bestaande Independer Consumenten Monitor (ICM) ook een Independer Quality Monitor (IQM) gaan introduceren.

Independer Consumenten Monitor (ICM) geeft inzicht in klantbeleving
Independer.nl heeft de al 8 jaar bestaande methodiek met het verzamelen van honderdduizenden klantopinies hiervoor aangepast. Sinds mei is het op Independer.nl ook mogelijk een beoordeling en een rapportcijfer te geven over de beleving van de klant ten aanzien van de kwaliteit van een individuele hypotheekadviseur. Inmiddels zijn ruim 2300 beoordelingen van consumenten ontvangen. 15% van de beoordelingen scoort lager dan een 6 en 70% zit tussen 8 en 10.

Als er voldoende waarnemingen zijn worden die rapportcijfers ook getoond op de site. Deze zogenaamde Independer Consumenten Monitor hypotheken geeft een goed beeld van de klantbeleving en geeft aan dat klanten het contact in veel gevallen als prettig ervaren. Dat is een opsteker die de financiële wereld momenteel goed kan gebruiken.

Independer Quality Monitor (IQM) geeft inzicht in kwaliteit adviesproces
Op zich zegt die positieve klantbeleving overigens niets over de kwaliteit van het advies. Independer.nl gaat daarom de Independer Quality Monitor lanceren die een rapportcijfer geeft over het hypotheek adviesproces. De IQM wordt nu getest op duidelijkheid en gebruiksvriendelijkheid en wordt in september gelanceerd. De IQM bestaat uit een vragenlijst en een persoonlijke terugkoppeling. Via de terugkoppeling wordt aangeven of het adviesproces aan de belangrijkste vereisten om tot een passend advies te komen heeft voldaan en geeft ook aanbevelingen voor eventuele vervolgvragen van de consument aan zijn adviseur.

De IQM is gebaseerd op een systematiek die de Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft ontwikkeld om de consument inzicht te geven in de randvoorwaarden van een passend advies voor hypotheken. Deze systematiek is voortgekomen uit de vele onderzoeken die de AFM naar hypotheekadviezen heeft verricht. De systematiek bestaat uit een vragenlijst met terugkoppeling  bedoeld om consumenten te helpen om tijdens een adviesgesprek de juiste vragen samen met hun adviseur beantwoord te krijgen. Uit AFM onderzoek blijkt dat de kwaliteit van het adviesproces verband houdt met de kwaliteit van het advies. Een rapportcijfer over het adviesproces is dus geen rapportcijfer over het advies zelf, maar geeft wel een indicatie.

Zowel de ICM als IQM rapportcijfers worden vervolgens per kantoor teruggekoppeld op Independer.nl. Naast de bestaande ICM die iets zegt over de klantbeleving zegt de IQM iets over de mate waarin aan de randvoorwaarden van passend advies is voldaan. Hiermee krijgt de consument via independer.nl belangrijke informatie over ervaringen van andere consumenten alsmede meer inzicht in de kwaliteit van hypotheekkantoren in Nederland en krijgt Arthur Docters van Leeuwen al heel snel de rapportcijfers waar hij om vraagt.

Huis kopen?

Checken hoeveel hypotheek jij maximaal kan krijgen? Gebruik onze handige tool

Praat mee23 Reacties op “Rapportcijfer voor hypotheekadviseur op komst”
  1. J.S. ter Burg schreef op 

    @Els: ik probeer in ieder geval een genuanceerde mening te ventileren en u loopt hier een beetje sarcastisch te blaten dat iedereen het eerst maar beter moet gaan doen. Lekker gratuit…

  2. ELS KAMPERS schreef op 

    Meneer Ter Burg: ik een lompe opmerking en u weet het allemaal het beste – fijne man

  3. J.S. ter Burg schreef op 

    Nota bene net gekopieerd van jullie eigen site:
    – het vergelijken, aanvragen en afsluiten van auto-, woonhuis-, zorg- en reisverzekeringen;
    – het vergelijken, aanvragen en afsluiten van uitvaart- en overlijdensrisicoverzekeringen;
    – het vergelijken en aanvragen van hypotheken (!!!!);
    – het vergelijken en aanvragen van leningen en spaarrekeningen;
    – het vergelijken, aanvragen en afsluiten van direct ingaande lijfrentes en koopsommen.

  4. J.S. ter Burg schreef op 

    Blijft staan dat uw organisatie naar mijn mening niet de partij is om dit op te pakken. Nog afgezien van het feit dat de onafhankelijkheid niet gewaarborgd is. Testen van de AFM klinkt al iets beter, maar waarom organiseert zij een dergelijke kwaliteitstoets (zoals u blijkbaar beoogd) niet zelf? Wie zegt mij op welke wijze u met hun informatie omgaat? Iedereen die iets van statistiek weet dat je met statistiek fantastisch kunt manipuleren, dus nogmaals u bent niet de geschikte, vertrouwenwekkende organisatie. (hooguit voor de onwetende consument en dat is nu net zo vervelend en voor organisaties met een vette laag boter op het hoofd als VEH)

    Helaas reageert u niet op dit punt. Ik vraag mij af waarom u dit doet. What’s in it for you? Als De Hypotheker een dergelijk initiatief organiseert, dan vraag ik mij of ‘men’ wel zo enthousiast is. Uw positie maakt dat u altijd kwetsbaar bent voor kritiek over onafhankelijkheid. Ik heb daar ook sterk mijn vraagtekens bij, maar dat blijkt wel uit mijn eerdere commentaren. Een site in het leven roepen om vakbroeders te (laten)beoordelen? Twijfelachtig hoor… Ik kan mij niet voorstellen dat Independer dit initiatief uit nobele overwegingen doet: om consumenten te helpen bij het maken van juiste keuzes. Laat me niet lachen. U kunt nog zo mooi praten maar u heeft een eigen belang. Uw pijp moet ook roken. Misschien wilt u wel zo veel mogelijk consumenten naar uw site lokken om zo producten te verkopen. Misschien wilt u wel een hele populaire site maken, waar bedrijven graag willen adverteren? Misschien wel een populaire site maken om te verkopen? Kijk naar zoekallehuizen.nl. Lekker hypen, verkopen aan de Rabobank, die het vervolgens weer afstoot omdat ze er onvoldoende handel uit halen. Gek he en wie is de lachende derde? Misschien straks independer in dit voorbeeld?

    Als uw streven echt nobel is dan dit idee neerleggen bij een echt inafhankelijk instituut, dan neem ik mijn petje voor u af.

    Tot slot: u fietst naar mijn smaak veel te gemakkelijk over het afbreukrisico van intermediairs heen.

  5. Geachte heer Ter Burg,

    Dank voor uw uitgebreide betoog, u maakt zeker een punt. Wellicht hebben we tot nu toe nog onvoldoende duidelijk gemaakt dat de beoordelingscijfers alleen getoond worden als er voldoende betrouwbare waarnemingen zijn. Dus alle adviesorganisaties worden zichtbaar op onze site, maar niet bij iedere adviesorganisatie worden ‘rapportcijfers’ getoond.

    Het is ook in het belang van de adviesorganisatie zelf om zich te onderscheiden. Veel hypotheekadviesorganisaties vragen hun klanten daarom actief om een beoordeling achter te laten op Independer.nl.

    Iedere adviesorganisatie in Nederland krijgt straks de mogelijkheid om te reageren op de beoordelingen. Hierdoor wordt in feite het principe van hoor en wederhoor toegepast, zodat consumenten zich een objectief beeld kunnen vormen.

    De beoordelingen bij Independer.nl worden op twee manieren in kaart gebracht:
    1. Via de Independer Consumenten Monitor waar de consument een subjectieve beoordeling kan geven, vergelijkbaar met Zoover (reiswereld) en Iens (horecagelegenheden).
    2. Aan de hand van een onafhankelijke test, die gebaseerd is op onderzoek van de AFM. De vragenlijst wordt gevalideerd door de AFM om de onafhankelijkheid te waarborgen.

    De nieuwe plannen van Independer.nl om de kwaliteit van dienstverlening m.b.t. hypotheken transparant te maken, zijn juist bedoeld om consumenten te helpen bij het maken van de juiste keuzes. Maar ook het intermediair dat het wel goed doet, wordt hiermee geholpen bij het (opnieuw) opbouwen van het vertrouwen in de financiële advieswereld.

    De kans dat een bedrijf daarbij ten onrechte ernstig beschadigd wordt, is misschien aanwezig, maar Independer.nl zal er alles aan doen om dit te voorkomen.

  6. J.S. ter Burg schreef op 

    Beste Christian,

    Jullie verwachten ruim voldoende reacties voor een verantwoorde weergave, maar dat is nog maar zeer de vraag en dat kun je niet garanderen. Er zijn ik weet niet hoeveel intermediairs en het is natuurlijk een utopie dat je van al die tussenpersonen een statistisch verantwoorde hoeveelheid reacties krijgt.

    Dat terwijl je wel een partij die slecht scoort publiekelijk aan de schandpaal slaat. Het beoordelen van verzekeraars (waar jullie dan ervaring mee hebben) vind ik een andere zaak in die zin dat dit partijen zijn, die de middelen hebben om tegengas te geven als er negatieve oubliciteit is. Voor de kleinere partijen als intermediairs ligt dit anders. Recent heeft er nog een uitgebreid artikel in het NRC gestaan waarin een webshop ten onrechte negatief in het nieuws kwam. Voor de rechtbank heeft deze partij zijn gelijk gehaald, maar de zaak is wel op de fles.

    Mocht er een soort beoordelingssysteem komen (waar ik geen voorstander van ben), dan alleen van een onafhankelijke partij en dat zij jullie ten enenmale niet. Sterker nog het is een kwalijke zaak dat jullie je toch zo profileren om daar zakelijk succes mee te boeken. Het is naar mijn mening dus onverstandig om op zijn minst de verdenking op e te laden dat jullie niet objectief handelen.

    Kortom slecht idee want:
    – beoordelingssysteem wordt door een niet onafhankelijk instituut opgezet
    – de kwaliteit van dat systeem wordt ook niet onafhankelijk gewaarborgd
    – de beoordelingen zijn volstrekt subjectief, want door de consument zelf gegeven
    – de belangen van de te beoordelen intermediairs zijn levensgroot
    – een belangenafweging mag dan niet doorslaan in het doorzetten van dit plan. De kans dat een bedrijf ten onrechte ernstig beschadigd wordt is zeker aanwezig

    Voor de duidelijkheid: ik ben zelf geen intermediair. @Els: lompe opmerking en lekker makkelijk roepen. Weinig constructieve bijdrage aan deze discussie. Zeker zelf geen eigen bedrijf en geen idee van de belangen van hardwerkende ondernemers.

    Bovenstaande staat wat mij betreft los van pogingen om het vak van intermediair goed gereguleerd en op niveau te krijgen. Dat de cowboys aangepakt worden, juich ik allen maar toe. Echter niet op deze manier.

  7. Beste Aart,

    Independer heeft jarenlange ervaring met het verzamelen van klantbeoordelingen. Daarbij worden er uitgebreide fraudechecks in de database gedaan en zijn moderatoren in dienst om actie te ondernemen op beoordelingen die een nadere toelichting behoeven. Tot slot verwachten we dat er ruim voldoende aantallen reacties van consumenten zullen zijn om een verantwoorde weergave van de kwaliteit van dienstverlening van de betreffende adviesorganisatie te kunnen doen.

    Christian Bouter

  8. Aart schreef op 

    Beste Christian,
    Ik ben benieuwd in hoeverre de objectiviteit van beoordelingen gewaarborgd kan worden met deze metingen. In de branche zijn namelijk hele slimme commerciële jongens actief. Het zal mij niet verbazen als zij wat mensen uit hun netwerk vragen om een positieve beoordeling te schrijven. Hoe zien jullie dit?

  9. ELS KAMPERS schreef op 

    hihi het stinkt hier naar jalousy – anoniem independer bekritiseren terwijl het bij u zelf geen haar beter is… lekker makkelijk. doe het zelf eerst maar eens eerst beter

  10. J.S. ter Burg schreef op 

    Goede actie Independer, vakbroeders op jouw site (laten) beoordelen terwijl dat ook je concurrenten zijn?? Je kunt nog zo veel letters typen, maar dat stinkt ten allen tijde. Jullie marketing en pr is blijkbaar op orde als de VEH dit toejuicht. Maar goed die club heeft ook boter op het hoofd. Een belangebehartiger die hypotheekoffertes gaat beoordelen?? De maatregelen vanuit de politiek laten alleen maar zien dat onze volksvertegenwoordigers mijlenver van de praktijk af staan en geen idee hebben waar ze over praten.

  11. Gerard Mcbean schreef op 

    Beste Edwin Hage , je slaat de spijker op z’n kop . Die hele regelgeving van 4,5 maal het inkomen slaat nergens op . Zelfs met eem modaal inkomen van 30.000 Euro per jaar lukt het dan niet als starter of alleenstaande om een fatsoenlijke woning te kopen. De nu reeds kwakkelende woningmarkt zal alleen maar verder stagneren . En dat independer ( in mijn opinie zeker een goede site om financiele producten te vergelijken) zich nu bezig gaat houden met rapport cijfers voor hypotheekadviseurs is zeer bedenkelijk. Hoe betrouwbaar en realistich zullen deze cijfers zijn als je zelf ook financiele producten en diensten in je aanbod hebt. Het lijkt erop dat bepaalde partijen zich roomser willen gedragen dan de paus.Er wordt tegenwoordig van alles geroepen in de media ,vaak door mensen die zelf niet werkzaam zijn in de praktijk . Deze uitlatingen zorgen voor meer verwarring dan helderheid bij de consument.
    Het wordt maar eens tijd dat vooral kleine zelfstandige hypotheekadviseurs zich gaan bundelen om een krachtig signaal af te geven dat er zeer goede en integere hypotheekadviseurs zijn die hun werk met heel veel toewijding doen.

  12. johan siebers schreef op 

    Ik ben hier blij mee!

  13. Theo schreef op 

    Is het niet zo dat de bezoekers van Independer de adviseurs beoordelen en niet Independer zelf? Gewoon een positief of negatief signaal vanuit de klant dus?

  14. Remco V. schreef op 

    Beste Independer,
    En wanneer stopt u zelf met de onrealistische, niet haalbare en foutief berekende ‘vanaf maandlasten’ op Funda?

  15. Edwin Hage schreef op 

    Alles is gericht op de verstrekkingsnorm van 4,5 maal het inkomen en het aanpassen van de hoogte van de verstrekking van de hypotheek. Niet de consument staat centraal, die de woning aan wil schaffen en die uitdrukkelijk zijn wens kenbaar maakt met betrekking tot de maandlasten, maar de regelgeving. De consument vraagt om een oplossing en wij kunnen die aanbieden, rekening houdend met maatschappelijk verantwoorde zaken (overlijden, WW en A.O. etc.). In mijn beleving stond, staat en zal de consument altijd centraal staan in de keuze hypotheekvorm, de hoogte hypotheek en de verantwoorde maandlasten.

    De regelgeving gaat helemaal voorbij aan de wensen van de klant. De consument wordt iets opgelegd wat de consument niet wenst en wij worden afgeschoten omdat wij een excellent advies geven wat past bij de consument maar niet bij de regelgeving. Wat is nu belangrijker? De consument heeft er niet om gevraagd maar de AFM in samenspraak met de politiek denkt nu regelgeving te hebben ontwikkeld ter bescherming van de consument. En wie is de dupe van dit alles? De consument, want die kan zijn wens momnteel niet vervullen!

    En dan ook nog een pluim voor de belangenverenigingen de NBVA en de NVA die onze belangen uitstekend behartigen! Betaal je de nota van de AFM te laat trek de vergunning maar in. Ja, dat is een uitstekende oplossing. Zij kunnen beter eens echt belangen gaan behartigen, want ze slapen al jaren om ons vakgebied in stand te houden. De lobby bij de politiek hebben ze ook al jaren achterwege gelaten. Daar schort het enorm aan! Politieke kopstukken met voldoende kennis van de financiële wereld zijn met een vergrootglas te zoeken in Den Haag. Misschien iets voor ons adviseurs om maar eens de politiek in te gaan en zelf onze belangen te gaan verdedigen.

    Ons mooie vak wordt in een kwaad daglicht geplaatst en dat is niet juist! Want zonder onafhankelijk adviseurs is de consument overgeleverd aan de bank. En dacht, dat mevrouw Kroes geen monopolypositie toestaat?

    En Independer is goed om te vergelijken, maar ik ben van mening dat het verstandig is om niet mee te gaan in het geven cijfers, stemmingmakerij en andere zaken die ons vakgebied kunnen schaden. Daar zijn nu al genoeg partijen mee doende.

  16. ed bos schreef op 

    precies…..met die schone schijn al veel mensen in verleden bij veel van dit soort boys er ingeluisd, onder het motto onafhankelijk etcetc….

  17. J. de Wit schreef op 

    Standaard groot en langdradig verhaal waar de consument snel afhaakt
    ( zal de bedoeling ongetwijfeld ook zijn ) de vinger op de zere plek leggen is nooit een lekker gevoel. Kom er toch gewoon voor uit dat Independer een voor de collega verkopers / adviseurs vage en dubieuze dubbelrol speelt, de consument is onwetend en daar maakt independer handig gebruik van.

  18. W. Bos schreef op 

    Independer is niets meer dan een commerciele site en vooral bedoelt als leadgenerator, alles behalve indepent dus…

  19. Beste J. de Wit

    Binnen de branche wordt vaak gedacht dat Independer.nl een dubbelrol speelt. Independer profileert zich immers als belangenbehartiger en streeft naar meer transparantie in de branche.

    Tegelijkertijd is Independer.nl ook een tussenpersoon. 10 jaar geleden zijn we gestart om vanuit het belang van de klant onafhankelijk advies te geven. Hoewel wij de rol van tussenpersoon zinvol vinden, is dat verdienmodel niet ideaal. Eigenlijk zouden consumenten, en niet de aanbieders van financiële producten, ons moeten betalen voor onze diensten. Ons initiatief om als eerste in de markt betaald advies aan te bieden bij hypotheekadvisering werd in 2004 enthousiast ontvangen door de pers, maar consumenten hadden er helaas geen trek in.

    De consument wenst ook niet te betalen voor informatie op internet. Independer is primair een belangenbehartiger en onafhankelijk adviseur, maar verdient haar geld net als elke andere tussenpersoon of leadgenerator.

    U noemt dit valse schijn, maar Independer.nl is altijd open geweest over deze dubbelrol. In VVP heeft een paar maanden geleden een column van oprichter Edmond Hilhorst hierover gestaan. Maar ook op de pagina over onze dienstverlening zijn we hier open over.

    Independer.nl attendeert, net als iedere goede adviseur doet, zijn klanten op zaken als hoge kosten van beleggingsverzekeringen, uitsluitingen bij woonlastenverzekeringen of continuatietarieven bij hypotheken. Die oprechte adviseur informeert klanten ook over het serviceniveau van financiële aanbieders, wijst bijvoorbeeld op rentedalingen en legt uit dat een beperkte of zelfs geen risicodekking soms toereikend is.
    Independer.nl geeft deze adviezen via haar site aan het grote publiek.
    Voor veel consumenten is de dubbelrol van tussenpersoon en belangenbehartiger geen issue. Dat is wat zij verwachten van hun financieel adviseur.

  20. J. de Wit schreef op 

    Leuk idee van een voor de consument onafhankelijke organisatie wat overigens een verkoopkantoor is. Als er enige valse schijn is naar de consument dan is het Independer wel, klanten lokken met en vergelijkingssite en tegelijkertijd wel polissen verkopen. Dat is nou een goed voorbeeld van transparantie !
    Als we het dan toch over rapportcijfers hebben : deze site is er al : hypotheekadviseursvergelijk.nl als alle hypotheekadviseurs daar zich door hun klanten laten beoordelen hebben we zelfregulering, niemand zit te wachten om door een concurrent collega beoordeeld te worden, zeker niet door Independer.

  21. Beste Arthur,

    Sinds eind 2007 geeft Independer zelf geen hypotheekadvies meer, maar werkt samen met ruim 100 onafhankelijke hypotheekadviesorganisaties in het land.

    Overigens sinds begin oktober 2003 verzamelt Independer al opinies van bezoekers op de Independer site over de maatschappij waar zij verzekerd zijn of de hypotheek hebben lopen.

    Zodoende geeft Independer niet alleen een inzage in de prijs en voorwaarden, maar ook het serviceniveau van aanbieders. Dat laatste gaan we nu dus ook op een volledig objectieve manier doen voor alle hypotheekadviesorganisaties in Nederland.

  22. Arthur schreef op 

    Merkwaardig, Independer is zelf een tussenpersoon. Gaan ze nu zichzelf ook waarderen???
    Kan me niet voorstellen dat dit opbjectief gaat gebeuren.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Dit vinden onze klanten van ons
9,2
Op basis van 375.630 klantbeoordelingen hoe we dit berekenen bekijk ze allemaal
Good overview and explanations, but progress saving isn't always working
8