Online bestelling te laat voor kerst, wat kun je doen?
Tip een vriend:

Online bestelling te laat voor kerst, wat kun je doen?

Met smart zit je te wachten op je online bestelling: een kerstcadeautje voor je moeder. Maar wat als het pakketje vertraagd is? Al eerder kon PostNL de drukte van Black Friday en Sinterklaas niet aan. Want net als jij shoppen veel mensen voor de feestdagen online. Loopt er dan iets mis? Weet dan dat je als consument een aantal rechten hebt. Meestal kun je het probleem zelf met de webshop oplossen. Maar soms kom je er samen niet uit. Wist je dat je rechtsbijstandverzekering dan kan helpen?

Jouw rechten als consument

Als je online een aankoop doet, kan het zijn dat je bij ontvangst toch niet tevreden bent. Of misschien is het product beschadigd. Ook komt het soms voor dat de bestelling later komt dan beloofd. En in het ergste geval, helemaal niet. Handig om te weten: je hebt – net als bij shoppen in de winkel – een aantal rechten als consument. Daar kun je je op beroepen als er iets misgaat tijdens het koopproces.

Zo heb je bijvoorbeeld:

  • 14 dagen bedenktijd, vanaf dat je het product binnen hebt. Je mag de aankoop dan annuleren. Je hoeft niet aan te geven waarom je dat doet. En: de webshop moet vervolgens binnen 14 dagen nadat ze het product van je hebben ontvangen, het aankoopbedrag terugstorten. Meer lezen over de bedenktijd? Lees dan verder op de website van de Rijksoverheid;
  • recht op een goed product. Gaat je product stuk binnen de garantietijd? Dan heb je recht op gratis reparatie of vervanging. Maar misschien ook na de garantieperiode. Wel moet je kunnen aantonen dat het product buiten jouw schuld kapot is gegaan;
  • recht op de levertijd die je met de webshop hebt afgesproken. Is daar geen afspraak over? Dan geldt een levertermijn van dertig dagen. Ontvang je het product niet op de afgesproken leverdatum of binnen die dertig dagen? Dan moet je de verkoper eerst extra levertijd geven, van bijvoorbeeld twee weken. Heb je het product dan nog niet binnen? Dan mag je de koop ontbinden. Stuur daarvoor een brief of een e-mail naar de webshop.

Conflict met een webshop? Je rechtsbijstandverzekering kan hulp bieden

Mocht er iets misgaan, dan kun je een klacht indienen bij de webshop. Vaak bieden zij je dan een gepaste oplossing en kom je er samen uit. Maar het kan zijn dat dit niet lukt. Dan kan je rechtsbijstandverzekering van pas komen. Een jurist gaat voor je aan de slag om het geschil op te lossen. Soms is bijvoorbeeld een brief naar de tegenpartij al voldoende.

Let op. Heb je een conflict met een webwinkel? Dan heb je vaak alleen recht op hulp vanuit je rechtsbijstandverzekering als:

  • het gaat om een grotere aankoop met een minimum van 100 tot 250 euro;
  • er een tegenpartij is en er bewijzen zijn;
  • de situatie voldoet aan de voorwaarden die de verzekeraar stelt.

Rechtsbijstandverzekering alleen voor onverwachte conflicten

Met een rechtsbijstandverzekering verzeker je je voor onverwachte schade. Een conflict dat nu speelt of dat je ziet aankomen is dan ook niet gedekt. Je sluit de verzekering dus van tevoren af. Liever niet verzekerd? Of heb je een conflict dat je aan zag komen? Dan is er rechtshulp on demand. Daarmee kun je binnen 24 uur gebruikmaken van rechtshulp tegen een iets hoger tarief. Hiervoor kun je terecht bij verzekeraars DAS en ARAG.

Lees meer over: rechtsbijstandverzekering

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Erg snel duidelijk en makkelijk."

Dhr. Bakema uit JULIANADORP
2018-04-20, rechtsbijstandverzekering

"dit was de eerst keer dat ik hier gebruik van maak maar bevalt prima dus maak hier vaker gebruik van om wat te vergelijken"

Dhr. van Dartel uit HAARLE GEM HELLENDOORN
2018-04-18, rechtsbijstandverzekering

"Geweldig zoals altijd"

Dhr. Wilson uit 'S-GRAVENHAGE
2018-04-18, rechtsbijstandverzekering

"helemaal te gek"

Mevr. Nebbeling uit DE BILT
2018-04-18, rechtsbijstandverzekering

"Tevreden"

Dhr. Lindgreen uit 'S-GRAVENHAGE
2018-04-17, rechtsbijstandverzekering

"Independer is prima, soms wat verwarrend of je bij independer moet zijn of bij de maatschappij maar grosso modo prima"

Dhr. de Leeuw uit 'S-GRAVENHAGE
2018-04-16, rechtsbijstandverzekering

"Duidelijk, snel!"

Dhr. Hermans uit HULSBERG
2018-04-16, rechtsbijstandverzekering

"Rechtsbijstand afgesloten i.v.m. grote aanschaf (auto) , had een vraag over de wachttijd > snel en correct geholpen"

Dhr. Waltmnann uit UGCHELEN
2018-04-13, rechtsbijstandverzekering

"helder en duidelijke vergelijking"

Anoniem uit PRINSENBEEK
2018-04-13, rechtsbijstandverzekering

"Duidelijke uitleg en makkelijk af te sluiten "

Dhr. van Schadewijk uit LINSCHOTEN
2018-04-11, rechtsbijstandverzekering

"Snel en foutloos een nieuwe verzekering afgesloten."

Dhr. Stroo uit HOOFDDORP
2018-04-11, rechtsbijstandverzekering

"Awesome"

Dhr. Frencken uit AMERSFOORT
2018-04-06, rechtsbijstandverzekering

"Snel geholpen klant vriendelijke "

Mevr. Snik uit OPHEUSDEN
2018-04-06, rechtsbijstandverzekering

"envoudig, snel service."

Dhr. Dadi uit ZOETERMEER
2018-04-06, rechtsbijstandverzekering

"Very knowledgeable individual on the phone (I called for help) as well as having a good website that made it easy to navigate."

Anoniem uit AMSTERDAM
2018-04-06, rechtsbijstandverzekering