Online bestelling te laat voor kerst, wat kun je doen?
Tip een vriend:

Online bestelling te laat voor kerst, wat kun je doen?

Met smart zit je te wachten op je online bestelling: een kerstcadeautje voor je moeder. Maar wat als het pakketje vertraagd is? Al eerder kon PostNL de drukte van Black Friday en Sinterklaas niet aan. Want net als jij shoppen veel mensen voor de feestdagen online. Loopt er dan iets mis? Weet dan dat je als consument een aantal rechten hebt. Meestal kun je het probleem zelf met de webshop oplossen. Maar soms kom je er samen niet uit. Wist je dat je rechtsbijstandverzekering dan kan helpen?

Jouw rechten als consument

Als je online een aankoop doet, kan het zijn dat je bij ontvangst toch niet tevreden bent. Of misschien is het product beschadigd. Ook komt het soms voor dat de bestelling later komt dan beloofd. En in het ergste geval, helemaal niet. Handig om te weten: je hebt – net als bij shoppen in de winkel – een aantal rechten als consument. Daar kun je je op beroepen als er iets misgaat tijdens het koopproces.

Zo heb je bijvoorbeeld:

  • 14 dagen bedenktijd, vanaf dat je het product binnen hebt. Je mag de aankoop dan annuleren. Je hoeft niet aan te geven waarom je dat doet. En: de webshop moet vervolgens binnen 14 dagen nadat ze het product van je hebben ontvangen, het aankoopbedrag terugstorten. Meer lezen over de bedenktijd? Lees dan verder op de website van de Rijksoverheid;
  • recht op een goed product. Gaat je product stuk binnen de garantietijd? Dan heb je recht op gratis reparatie of vervanging. Maar misschien ook na de garantieperiode. Wel moet je kunnen aantonen dat het product buiten jouw schuld kapot is gegaan;
  • recht op de levertijd die je met de webshop hebt afgesproken. Is daar geen afspraak over? Dan geldt een levertermijn van dertig dagen. Ontvang je het product niet op de afgesproken leverdatum of binnen die dertig dagen? Dan moet je de verkoper eerst extra levertijd geven, van bijvoorbeeld twee weken. Heb je het product dan nog niet binnen? Dan mag je de koop ontbinden. Stuur daarvoor een brief of een e-mail naar de webshop.

Conflict met een webshop? Je rechtsbijstandverzekering kan hulp bieden

Mocht er iets misgaan, dan kun je een klacht indienen bij de webshop. Vaak bieden zij je dan een gepaste oplossing en kom je er samen uit. Maar het kan zijn dat dit niet lukt. Dan kan je rechtsbijstandverzekering van pas komen. Een jurist gaat voor je aan de slag om het geschil op te lossen. Soms is bijvoorbeeld een brief naar de tegenpartij al voldoende.

Let op. Heb je een conflict met een webwinkel? Dan heb je vaak alleen recht op hulp vanuit je rechtsbijstandverzekering als:

  • het gaat om een grotere aankoop met een minimum van 100 tot 250 euro;
  • er een tegenpartij is en er bewijzen zijn;
  • de situatie voldoet aan de voorwaarden die de verzekeraar stelt.

Rechtsbijstandverzekering alleen voor onverwachte conflicten

Met een rechtsbijstandverzekering verzeker je je voor onverwachte schade. Een conflict dat nu speelt of dat je ziet aankomen is dan ook niet gedekt. Je sluit de verzekering dus van tevoren af. Liever niet verzekerd? Of heb je een conflict dat je aan zag komen? Dan is er rechtshulp on demand. Daarmee kun je binnen 24 uur gebruikmaken van rechtshulp tegen een iets hoger tarief. Hiervoor kun je terecht bij verzekeraars DAS en ARAG.

Lees meer over: rechtsbijstandverzekering

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"tevreden"

Anoniem uit HOOGVLIET ROTTERDAM
6 uur geleden, rechtsbijstandverzekering

"Moeiteloos aanvraag ingediend."

Anoniem uit AMERSFOORT
2018-01-18, rechtsbijstandverzekering

"Rechtsbijstand: Ter vergelijking zou er meer naar voren moeten springen in het korte overzicht o.a. de *wachttijd van soms 3 maanden*. Dit scheelt weer extra onderzoek. (Alle info is uiteraard beschikbaar op de site)"

Anoniem uit DE MEERN
2018-01-18, rechtsbijstandverzekering

"Zeer snelle afwikkeling"

Anoniem uit ENSCHEDE
2018-01-17, rechtsbijstandverzekering

"Superdienst"

Dhr. Molnár uit GALDER
2018-01-17, rechtsbijstandverzekering

"Goede service bij Independer, staan altijd klaar."

Dhr. van der Post uit OUDE-TONGE
2018-01-16, rechtsbijstandverzekering

"heel tevreden"

Mevr. Lemeer uit MAASTRICHT
2018-01-16, rechtsbijstandverzekering

"Makelijk om af te sluiten na vergelijking."

Anoniem uit HEEMSKERK
2018-01-15, rechtsbijstandverzekering

"Duidelijk en overzichtelijk. Zo is er een goede keuze te maken."

Mevr. Weenink-Alink uit BARCHEM
2018-01-15, rechtsbijstandverzekering

"Simpel en online"

Dhr. Veenstra uit ZAANDAM
2018-01-15, rechtsbijstandverzekering

"helaas zorgen jullie niet dat er vanuit jullie een opzegbrief gelijk naar de huidige verzekering gaat :("

Dhr. Visser uit NOARDBURGUM
2018-01-14, rechtsbijstandverzekering

"prima"

Anoniem uit DIDAM
2018-01-14, rechtsbijstandverzekering

"Helder en eenvoudig om bij de voordeligste verzekering een polis af te sluiten!"

Dhr. Verdonschot uit NEDERWEERT
2018-01-14, rechtsbijstandverzekering

"Zeer handige tool om je geld zaken goed te regelen."

Dhr. Parlevliet uit BARENDRECHT
2018-01-14, rechtsbijstandverzekering

"Overzichtelijk!"

Anoniem uit ALMERE
2018-01-13, rechtsbijstandverzekering