Veelgestelde vragen én antwoorden over het coronavirus
Tip een vriend:

Veelgestelde vragen én antwoorden over het coronavirus

In december 2019 brak het coronavirus uit in China. De uitbraak begon in de stad Wuhan. Inmiddels zijn ook in veel Europese landen mensen besmet met het virus. Het virus wordt verspreid van mens tot mens en via de lucht. Het is vooral belangrijk om de ogen en mond af te schermen, als je in besmet gebied bent. Hieronder vind je veelgestelde vragen en antwoorden.

* Update 12-03: Over de situatie in Amerika hebben we een apart artikel geschreven.

Wat als je al op vakantie of onderweg bent?

Volg instructies van de lokale autoriteiten. Je kunt de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken goed in de gaten houden. Hier vind je de meeste actuele informatie over het reisadvies naar je vakantieland. 

Ik wil mijn vakantie afbreken. Worden mijn ongebruikte vakantiedagen vergoed?

Heb je een vakantie gepland in een gebied waar corona is vastgesteld, maar wil je vanwege het virus thuisblijven? Het annuleren van je reis vanwege advies van Buitenlandse Zaken is niet altijd verzekerd op je annuleringsverzekering. Dit hangt af van je verzekeraar en soms van welke dekking je hebt gekozen. Check in ons overzicht hoe het bij jouw verzekeraar is geregeld.

Kan ik mijn annuleringsverzekering nog opzeggen en de premie terugkrijgen als ik niet meer op reis ga?

Bij het afsluiten van een reisverzekering sluit je vaak direct een annuleringsverzekering af. Hierbij kun je kiezen uit een kortlopende of doorlopende verzekering. Een kortlopende verzekering is afgesloten voor een specifieke reis en een doorlopende is het hele jaar door geldig. Je kunt deze niet tussentijds opzeggen. Bij een annuleringsverzekering (kort of doorlopend) krijg je de betaalde premie niet terug en kun je het niet meer opzeggen. De annuleringsverzekering is namelijk al geldig op het moment dat je deze afsluit en een deel van het risico is al gelopen op het moment dat je je reis wilt annuleren.

Kan ik mijn kortlopende reisverzekering opzeggen en premie terugkrijgen als ik niet meer op reis ga?

Je kunt je kortlopende reisverzekering opzeggen. Je kunt dan de betaalde premie terugkrijgen. Heb je een combinatie van een kortlopende reisverzekering met een annuleringsverzekering? Dan ontvang je alleen de premie terug voor je kortlopende reisverzekering. Een annuleringsverzekering kun je namelijk niet opzeggen, want als je reis niet doorgaat, maak je al gebruik van deze verzekering. Bij een doorlopende reisverzekering krijg je je premie ook niet terug. Deze verzekering is namelijk een jaar geldig en niet afgesloten is voor een specifieke reis. 

Wat heb je aan een annuleringsverzekering bij een virusuitbraak zoals het coronavirus?

Heb je al een ziekte en kun je aantonen dat je in een regio zit of naar een regio toegaat waarin een extra gezondheidsrisico geldt? Dan kun je in aanmerking komen voor een kosteloze annulering. Je moet dit dan wel aangeven als annuleringsreden. Je kunt dit doen bij een uitgebreidere annuleringsverzekering. Een normale annuleringsverzekering geldt alleen voor zaken die in je eigen familie gebeuren. Zoals het overlijden van iemand of ziekte. De voorwaarden verschillen per reisverzekeraar. Een overzicht daarvan vind je hier.

Ben je in een risicogebied en raak je toch besmet met het coronavirus?

Spoedeisende hulp wordt vanuit de basisverzekering gedekt tot het maximale tarief dat in Nederland geldt. Als je andere kosten vergoed wil krijgen, dan heb je een aanvullende zorgverzekering of een reisverzekering met dekking ‘geneeskundige kosten’ nodig. Als je dit niet hebt, betaal je het bedrag dat hoger is dan de vergoeding vanuit je basisverzekering zelf. 

Ik ben ziek en bang dat ik besmet ben. Wat moet ik doen?

Ben je terug van een vakantie uit een gebied waar besmettingen waren? Of ben je in aanraking gekomen met iemand die net terug is uit een van deze gebieden? Dan is het goed om alert te blijven. Als je nu verkouden bent of longklachten hebt, hoef je je geen directe zorgen te maken. Zeker niet als je niet recent in een risicogebied bent geweest, of in contact bent geweest met iemand die besmet zou kunnen zijn. De kans is groter dat je gewoon griep hebt of last hebt van een ander verkoudheidsvirus. 

Wanneer moet ik contact opnemen met mijn huisarts?

– Als je koorts hebt met luchtwegklachten, zoals hoesten, kortademigheid of longontsteking;
– Je de afgelopen twee weken in een gebied geweest waar corona is vastgesteld.
– Je de afgelopen twee weken contact hebt gehad met een patiënt met het nieuwe coronavirus.

Wat vergoedt mijn zorgverzekering?

Als je (mogelijk) besmet bent met het coronavirus, dan heb je zorg nodig of moet je getest worden. Op deze pagina hebben we een overzicht gemaakt wat je zorgverzekering vergoedt in deze gevallen.

Heb je een andere vraag over het coronavirus en je verzekeringen? We kunnen je het snelste helpen via WhatsApp: 06- 10 02 02 05

Lees meer over: reisverzekering, zorgverzekering

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

32 Antwoorden op “Veelgestelde vragen én antwoorden over het coronavirus”

  1. smolders schreef op 

    Ben je in Wuhan of Noord-Italië en raak je toch besmet met het coronavirus?:

    en zorg dat je met zo weinig mogelijk mensen in contact komt en hou bij welke mensen dat zijn ( en zijn geweest)

    1. Fred schreef op 

      Bangkok 28.2.2020

      Had 2 tickets gekocht voor bangkok-Amsterdam met Xiamenair.
      Met een stop in Fozhou, oostkust China, 800 km van Wuhan.
      Gezien het virus maakten wij, 76 en 69 jarige grote zorgen over de terugvlucht!
      Via hoofdkantoor in china contact opgenomen en uitgelegd, dat wij op onze leeftijd geen enkel extra…risico wilde lopen.
      En refund op prijs stelde!
      Werd verwezen naar hun kantoor in Kuala Lumpur….?
      Toen, bleek, dat de gekochte tickets, via een reisagent in Singapore waren gekocht.
      Echter KL kon toch niets doen en na een tijdje verwees men ons naar hun kantoor in Bangkok.
      Deze telefonisch en per email regelmatig benaderd, maar geen enkele reactie!
      Besloot toen persoonlijk het Chinese kantoor in bangkok te bezoeken.
      Om 10.00 in de ochtend stonden wij klaar voor de deur van het kantoor.
      De betreffende dame van het kantoor wilde een heleboel weten en ik vond het prettiger, gezien de voorgeschiedenis, de manager persoonlijk te spreken.
      Geen probleem en de manager was bereid over de refund te praten.
      Binnen 10 minuten was het geregeld en binnen enkele dagen hadden we het geld op de bankrekening minus de provisie voor de travelagent.
      De manager begreep het allemaal en ekskuses voor niet antwoorden van de emails, telefoontjes en voorgeschiedenis.
      Natuurlijk hebben oa vele reisburo’s ook nu vele problemen…….
      Zeer goede service ditmaal!
      Wenste dit graag ook te uitten.
      Sterkte, moed aan allen, die hiermede helaas te maken hebben/ krijgen….

      1. Orsidee schreef op 

        Erg interessant en dank voor het vertellen, hier leert men uit en ik denk dat iedereen, iedereen op deze manier kan helpen en informeren!!! 73 jarige met een geboekte reis in Europa.

  2. Maria schreef op 

    Blijf normaal nadenken. Desinfecterende handgel en mondkapjes vliegen de deuren van winkels uit. Water en zeep werkt nog altijd beter dan desinfecterende gel. Gewone zeep werkt beter dan anti-bacteriële zeep. Handzeep op ? Douchegel, shampoo, afwasmiddel e.d. heeft dezelfde werking. Veel mensen hebben ook geen idee hoe en wanneer je een mondkapje draagt. https://www.nu.nl/binnenland/6033113/rode-kruis-nederlanders-weten-onvoldoende-over-gebruik-mondkapjes.html
    Mondkapjes worden vooralsnog geadviseerd voor hulpverleners die in aanraking komen met mensen die (mogelijk) besmet zijn met het virus, mantelzorgers van mensen met het virus en mensen met het virus zelf.

    Enig idee hoeveel mensen er jaarlijks overlijden aan de griep ? Met als grootste oorzaak longontsteking. Corona is te vergelijken met griep, misschien wat erger. Dat dachten we ook van de Mexicaanse griep. Dat bleek achteraf een storm in een glas water. Zoek het virus niet op en blijf vooral kalm !

    1. Jaap schreef op 

      8 à 9 duizend overlijden jaarlijks aan influenza.

  3. Gerben schreef op 

    Wat hier niet staat is wat er gebeurt als je niet naar huis mag, bijv. quarantaine in een hotel of op een cruise. Wie betaalt dan de extra kosten? is dat gedekt op de reisverzekering?

    1. Maria schreef op 

      Bel de reisverzekering zelf even om dat te vragen.
      Eerder op de avond was dit een onderwerp bij KASSA. Kort samengevat: tig verzekeraars en tig regels.

  4. fred schreef op 

    1.3.2020

    Vroeg mij plotseling af, of deze reactie’s straks blijven hangen in de Google map?
    Graag as Maandag 2 Maart reactie van independer..
    Dank voor openheid,

  5. R. D. Dijkstra schreef op 

    Wij hadden tickets geboekt, reis 3 maanden Jakarta, heen 6-12-2019 terug. 4-3-2020 bij South China Airlines, vlucht via chanzou,, het was niet mogelijk terug te vliegen via China en melden ons op kantoor in Jakarta bij South China Airlines, wij kregen direct nieuwe tickets aangeboden, nu bij Garuda.. Vlucht Jakarta Amsterdam… Wou toch even vermelden dat de service van South China erg goed is…

  6. Ellis van Dijk schreef op 

    Wat gebeurd er als het land je binnenkomst weigert? Israel geeft nu geen toegang aan toeristen uit landen zoals Duitsland, Frankrijk, Italie, etc.
    Als Nederland nu ook op die lijst wordt gezet, zal de reisverzekering dan het annuleren van de vlucht vergoeden?

    Alvast bedankt

    1. Maria Kwakman schreef op 

      Een reisverzekering vergoed onverwachte kosten van bijvoorbeeld ziekte, een ongeluk of overlijden. Als je wil annuleren heb je een annuleringsverzekering nodig. Heb je die niet dan zal de reisverzekering het annuleren van de vlucht niet vergoeden.

    2. Bert schreef op 

      Geldt nu ook voor reizen naar Amerika.
      Ben ook nieuwsgierig wat wordt vergoed onder de annuleringsverzekering.
      Vlucht, hotel, autohuur, excursies, etc.

  7. Maria schreef op 

    ONZE overheid moet een negatief reisadvies geven. Als andere landen de grenzen dichtgooien valt dat niet onder de dekking van Nederlandse verzekeringen.

  8. Orsidee schreef op 

    Erg interessant en dank voor het vertellen, hier leert men uit en ik denk dat iedereen, iedereen op deze manier kan helpen en informeren!!! 73 jarige met een geboekte reis in Europa.

  9. Baas schreef op 

    Wanneer vergoed een reisverzekering een losse vlucht zonder overnachtingen? Ik heb namelijk vorig jaar een vlucht geboekt bij KLM maar kon toen niet weg vanwege gescheurde enkelbanden waardoor ik slecht kon lopen.
    Heb toen maar een andere vlucht geboekt later in de tijd maar moest wel omboekingskosten betalen. Dit om niet het risico te lopen dat de verzekering niet zou uitbetalen na hun onderzoek bij de huisarts.

  10. Danielle schreef op 

    Mijn zoon gaat voor het eerst met vrienden op vakantie. De reis is geboekt. We hebben nu nog de mogelijkheid tot het afsluiten van een reis- en annuleringsverzekering.
    Nu is mij vraag, stel dat er een negatief reisadvies wordt uitgegeven voor de betreffende locatie krijgt hij dan de reis vergoed uit een reis of annuleringsverzekering en zijn er dan hele andere regels?

  11. Estella Hart schreef op 

    Wij hebben een familiehuis in noord Brabant wat wij voor vakantie/weekend verhuren.
    Volgende week komen de eerste gasten van het seizoen. We hebben veel boekingen staan. Alle gasten hebben de helft van de huur aanbetaald. De gasten van volgende week hebben het volle bedrag betaald. In onze huurovereenkomst hebben wij een annuleringskosten schema. Gasten kunnen zelf annuleren maar hoe werkt het als zij wel willen maar als bv Brabant op slot gaat? Wij zijn erg begaan met onze gasten dus wil dit goed oplossen. Maar de huuropbrengsten zijn wel de hypotheek en onderhoudskosten van ons huis…

    1. Maria schreef op 

      Ze kunnen zoveel willen maar als je Brabant niet meer in en uit mag hebben jullie geen gasten meer. Ik hoop dat jullie een buffer hebben voor de hypotheek.

  12. dana schreef op 

    Wij hebben 4 tickets geboekt voor curaçao vertrek 29-06-2020, tot nu toe hadden wij geen annuleringsverzekering geboekt (weet ook niet of dat misschien bij sommige verzekeringen nog mogelijk is). Op dit moment is het luchtruim daar gesloten, het duurt nog even voordat wij op reis vertrekken, maar stel dat het tegen dan nog steeds van kracht is, worden onze tickets dan terugbetaald door tui? ook al heb je geen annuleringsverzekering of kan je die dan omboeken naar een latere datum? Ik wil zelf niet annuleren maar als je de toegang verboden wordt in dat land wat dan?

  13. Anton schreef op 

    Hallo, wij moeten volgende week de restbetaling voldoen voor onze vakantie Curacao. Nu wacht ik liever tot we meer zekerheid hebben of de reis doorgaat begin mei. Als ik niet betaal wat zijn dan de mogelijke gevolgen? Op diverse sites van reisorganisaties lees ik dat ik resrtantbetaling moet voldoen, maar zit niet lerse te wachten op een voucher die een jaar geldig is. Als ik niet betaal, wat gebeurd er dan met mijn aanbetaling?

  14. Loes schreef op 

    Ook ik moet nog een restbedrag betalen voor een reis begin juni naar Oosterijk, en zit ook niet op een voucher te wachten.
    Kan iemand zeggen wat er gebeurt als ik eerst afwacht, voor ik betaal???
    Heb wel een annuleringsverzekering

  15. Chantall schreef op 

    Hallo lezers,

    Hulp nodig.

    Mijn dochtertje en ik hebben een reis gepland naar Jamaica op 29 april 2020 tot 5 mei 2020 voor een bruiloft via Air Cananda. Dit heb ik geboekt via cheaptickets.nl Ik heb geen annuleringsverzekering omdat wij gewoon van plan zijn/waren te gaan totdat het hele gebeuren van de coronavirus. Mijn vraag aan jullie is: gezien ik geen annuleringsverzekering heb en in het ergste geval wordt mijn vlucht gecanceld krijg ik dan mijn ticketgeld terug. Ik kan namelijk nergens informatie vinden. Dit is toch onmacht?

  16. Maria schreef op 

    Bel de vliegmaatschappij, de reisverzekering, het reisburo. Die kunnen antwoord geven op vragen. Er duiken her en der coulance regelingen op maar officieel is niets of niemand je iets verschuldigd. Dit valt onder de dekking Terrorisme en Natuurrampen. Iets dat nog geen risico was toen je deze dekking afsloot dekt geen kosten.

    Voorbeeld:
    De aanvullende dekking Terrorisme en Natuurrampen van de ANWB dekt veel annuleringsredenen. Je bent aanvullend verzekerd voor de kosten van het annuleren van de reis bij: negatief reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse zaken / besmettelijke ziekte / natuurgeweld / terrorisme / politieke onrusten / plotselinge, onaangekondigde stakingen
    Let op: op dit moment is het Corona-virus (COVID-19) niet verzekerd.

  17. Maths schreef op 

    Wie weet het? Wij hadden voor Mei 2020 een huis gehuurd in de Belgische Ardennen. We hadden eind dec. 2019 al een aanbetaling gedaan van €250,- . We hebben de reservering nu geannuleerd vanwege de onzekere situatie en hoeven de rest van de huur in ieder geval niet meer te betalen. Maar hebben wij wellicht recht op teruggave van die 250 euro mocht België begin Mei nog op slot zitten? Aangezien er dan sprake is van overmacht ?
    Al hadden we willen gaan in Mei dan zou dat, in geval van een lockdown, gewoon niet toegelaten worden. We hebben geen annuleringsverzekering.

    1. Maria Kwakman schreef op 

      Zelf annuleren is niet aan te raden. Nu zie je zelf af van je reservering. Wees blij dat je de rest van de huur niet hoeft te betalen. Wie zou je die 250 euro aanbetaling terug moeten betalen ? Dat gaat de verhuurder niet doen als je zelf annuleert.

      De wereld staat in de fik. Wie weet het ? Misschien zitten we volgend jaar rond deze tijd nog steeds in lock-down. Ooit gehoord van de Spaanse griep – 1918. Je mag kiezen: 4 weken IC + een jaar herstellen of 250 euro kwijt. Ik hoef niet zo lang na te denken.

      1. Maths schreef op 

        Sorry, maar je vertelt me niks nieuws en reageert hierboven overal nogal opvallend kattig. En wat een vreemde irrelevante vergelijking met je dit of dat kiezen. Alsof jij de enige bent die begrijpt hoe ernstig de situatie is. Zit ik niet op te wachten. Als je niks te melden hebt, reageer dan niet. Je hebt duidelijk geen pasklaar antwoord op mijn vraag. Ik denk dat als de verhuurder een sociaal iemand is die bovendien het geld niet echt hard nodig heeft, hij of zij een aanbetaling wellicht wel terug gaat geven. Ik huur 2x per jaar vanaf 2004 dat huis dus dat maakt wellicht ook wel verschil. Ik heb bovendien niks getekend, juist vanwege die lange connectie. Ik heb uiteraard wel het bewijs van de overmaking.
        Er zijn de vorige eeuw zelfs vier pandemieën geweest. Ik wens ook jou een goede gezondheid.

        1. Maria Kwakman schreef op 

          Kennelijk kun jij dat pasklare antwoord ook niet vinden. Ik heb het overigens wel gevonden. Je hebt een reservering waar je geen bewijs van hebt geannuleerd en om die reden nergens recht op. Als je het op zijn beloop had gelaten was de verhuurder wellicht nog met een oplossing gekomen.

          Een sociaal iemand die een huis verhuurt heeft dat geld niet echt hard nodig. Enig idee hoeveel geld je misloopt als je een huis een heel seizoen niet kan verhuren ? Misschien betaalt diegene zijn/haar hypotheeklasten daar wel van. Je hebt een goede band met de verhuurder, bel of mail even en vraag of je die 250 euro als tegoed mag gebruiken op een later tijdstip. Die coulance is het enige wat nog geboden kan worden maar zie ik enkel bij pakketreizen.

          1. Maths schreef op 

            Mijn vraag was uiteraard of er wettelijk iets geregeld is bij zaken als oorlog…of een pandemie. Mijn bewijzen zijn de overmaking, de huurovereenkomst en alle mails. .
            Verder kan ik alle mogelijke niet pasklare antwoorden ook wel zelf bedenken.
            En nee, het is goed dat we geannuleerd hebben. Want ik kreeg van de verhuurder een standaard mail ( weliswaar met een persoonlijke aanvulling) dat noch de aanbetaling, noch de betaalde huur teruggegeven kon worden.
            Wel vreemd, want in de voorwaarden op hun website staat dat bij annulering 8 weken voor het ingaan van de huur (wat het geval was) de helft gerestitueerd wordt. Die 250 euro is veel minder dan de helft . Bedankt in ieder geval voor je moeite om mee te denken en een fijne dag gewenst.

            1. Maths schreef op 

              Aanvullend: ik wacht eerst af of de verhuurder zelf misschien nog over de brug komt. Anders ga ik nog een balletje opwerpen ;)

            2. Maria Kwakman schreef op 

              Wettelijk is er weinig geregeld. ANWB/Unigarant is één van de weinige verzekeraars die de mogelijkheid biedt om extra annuleringsredenen af te sluiten waaronder besmetting.

              Wat betreft de restitutie. Geldt dat niet als je de volledig huur al hebt betaald. Ook dan krijg je je geld niet terug. De verhuurder had en heeft nog steeds een huis dat je kunt reserveren. Hij /zij blijft niet in gebreke. Dat je vanwege overheidsmaatregelen momenteel niet naar dat huis toe kan is voor de verhuurder ook overmacht.

              Vouchers om je reis later te maken zijn pakketreizen met SGR garantie. Die zijn verplicht om vanuit het garantiefonds een alternatief te bieden. Als een vergelijkbare reis tegen die tijd 500 euro duurder is mag je genoegen nemen met minder of bijbetalen.

              Succes en blijf gezond

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"Duidelijke uitslag"

Anoniem uit AMSTERDAM
9 minuten geleden, energie

"Handige site"

Anoniem uit PIJNACKER
12 minuten geleden, energie

"Nog geen ervaring met independer"

Anoniem uit VEENENDAAL
22 minuten geleden, autoverzekering

"Gewoon top "

Anoniem uit AMSTERDAM
1 uur geleden, energie

"DE GOEDKOOPSTE"

Dhr. VAN Agtmaal uit HUIJBERGEN
1 uur geleden, energie

"Makkelijk en overzichtelijk. Snel een verzekering afgesloten!"

Meneer Hartveld uit SOEST
1 uur geleden, woonverzekering

"overzichtelijke vergelijkingen, vriendelijk aan de telefoon."

Meneer den Uijl uit SOESTERBERG
1 uur geleden, autoverzekering

"Snel en duidelijk overzicht, ook snel geholpen bij de klantenservice."

Anoniem uit OLDENZAAL
1 uur geleden, energie

"Goede en duidelijke vergelijking"

Anoniem uit VLAARDINGEN
1 uur geleden, energie

"Gebruikgemak"

Anoniem uit SLIEDRECHT
1 uur geleden, overlijdensrisicoverzekering

"Zeer makkelijk gebruik van website en duidelijk vergelijking"

Dhr. Thompson uit HOUTEN
2 uur geleden, energie

"het betalen van de zorg gaat door middel van de premie en de volksverzekering inhouding van je loon. X de aantal werkende en verzekerden en je hebt de bonus van geraamd 24 miljoen per maand welke ligstoel neem jij. Verplicht verzekeren! "

Anoniem uit DRONTEN
2 uur geleden, zorgverzekering

"Snel en duidelijk"

Anoniem uit TILBURG
3 uur geleden, autoverzekering

"makkelijke service"

Anoniem uit KAMPEN
3 uur geleden, autoverzekering

"Heel tevreden"

Meneer EL Boubsi uit ROTTERDAM
3 uur geleden, autoverzekering