Reisverzekering: wat zijn de niet-genoten reisdagen?
Tip een vriend:

Reisverzekering: wat zijn de niet-genoten reisdagen?

Met een annuleringsverzekering kun je een vergoeding krijgen voor de niet-genoten reisdagen. Wat wordt er met niet-genoten reisdagen bedoeld en waar heb je recht op? We leggen het uit in dit artikel.

Niet-genoten reisdagen: vakantiedagen waar je geen gebruik van maakt

Bij je reisverzekering kun je ook  een aparte annuleringsverzekering afsluiten. Wil je dekking voor annulering dan moet je je meestal binnen zeven dagen na het boeken van de reis hiervoor verzekeren. Heb je een geldige reden om de reis te annuleren? Dan keert de verzekeraar uit. Was je nog niet op reis? Dan krijg je een vergoeding voor de reissom. Was je wel al op reis en moet je eerder terugkeren? In dat geval regelt jouw reisverzekeraar de terugreis. Je hebt dan niet van al je vakantiedagen gebruik gemaakt. Dat noemen we de niet-genoten reisdagen.

Vergoeding reisverzekering niet-genoten reisdagen

Voor de dagen dat je niet van je vakantie hebt kunnen genieten, krijg je een vergoeding. Dat is het deel van de reissom over de vakantiedagen die je gemist hebt. Dit kan zijn omdat je direct naar huis moet, maar ook door een ziekenhuisopname van minimaal één dag. Bij meer dan acht uur vertraging van je vliegtuig krijg je ook een vergoeding. Sommige reisverzekeraars hebben een luxe dekking.  In dat geval wordt het hele bedrag van je vakantie vergoed als je eerder terug moet.

 

Lees meer over: reisverzekering

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

55 Antwoorden op “Reisverzekering: wat zijn de niet-genoten reisdagen?”

  1. mark schreef op 

    hallo.

    ik heb een reisverzekering afgesloten bij nationaal spaarfonds.
    ik heb geen annulering erbij.
    nu is mijn vrouw 5 dagen opgenomen geweest in het ziekenhuis in turkije.
    valt dit dan onder de niet genoten reisdagen?

    1. Chant schreef op 

      Mijn zoon is geopereerd aan zijn knie..zijn kruisband was afgescheurd.
      Nu zouden we over 3 weken naar Spanje gaan met de auto.
      Maar omdat hij zijn knie niet 2 dagen achtereen kan buigen moet ik nu een ticket boeken. Valt dit onder mijn doorlopende reisverzekering?

      1. Marleen Schepers (Independer.nl) schreef op 

        Beste Chant,
        Het is goed om even contact op te nemen met de schade afdeling van uw reisverzekeraar. Zij kunnen precies aangeven wat zij nodig hebben om de schade te beoordelen.

        Veel sterkte met het herstel van zijn knie.

  2. Beste Mark,

    Zo een situatie valt inderdaad onder de niet genoten reisdagen, en dus onder de annuleringsverzekering. Helaas zal u dit dus niet vergoed krijgen.

  3. Lou schreef op 

    Beste Mayke,

    Door een ongeluk heb ik mijn reis eerder moeten afbreken. Ik zou nog zo’n 2 maanden doorreizen, maar dit was helaas niet meer mogelijk. Ik had niet veel vooraf geboekt, was echt een reis die nog niet helemaal uitgestippeld was… Mijn vraag is nu. Ik heb een annuleringsverzekering, kan ik daarbij beroep doen op ‘niet genoten reisdagen’? En zo ja, hoe moet ik deze vergoeding dan specificeren?

    Alvast bedankt,

    Groetjes.

  4. Beste Lou,

    Wat jammer dat je de reis eerder moet afbreken! De vergoeding van niet genoten reisdagen kan alleen gegeven worden als er een verblijf geboekt is. Je kan de annuleringsverzekering meestal wel gebruiken om de kosten voor een geannuleerde of omgeboekte vlucht vergoed te krijgen.

  5. Rick schreef op 

    Door achterstallig onderhoud aan de roosters rond het zwembad ben ik daar door gezakt ,en kon zes dagen niet optimaal van mijn vakantie genieten ,omdat mijn knie verdraaid is .en ik naar schatting vijf maanden fysio moet krijgen , Wat is een logisch bedrag om te claimen?

  6. Hoi Rick,
    Wat vervelend dat je niet optimaal van je vakantie hebt kunnen genieten. Als je extra kosten hebt gemaakt door het ongeluk kun je deze claimen bij de reisverzekering. De fysio behandelingen die nog gaan volgen, kun je niet op de reisverzekering verhalen. Je kan de eigenaar van het zwembad wel aansprakelijk stellen. Het lastig om aan te geven wat een logisch bedrag is.

  7. Vos schreef op 

    Wij zijn op dag 2 van onze vakantie. Echter zijn onze koffers achtergebleven op schiphol. Deze komen naw pas 5 dagen later. Wij zijn nu alleen maar bezig met het regelen. Wij genieten niet van onze dure vakantie. Hebeen wij recht op een genoegdoening?

  8. Beste Vos,
    Wat balen dat de koffers zijn achtergebleven. Voor het niet kunnen genieten van de vakantie wordt geen vergoeding gegeven. Wel kunnen jullie bijvoorbeeld de kosten claimen die gemaakt zijn voor het aanschaffen van spullen ivm het achterblijven van de koffers.

  9. Judith schreef op 

    Beste Mayke,

    Tijdens onze vakantie op Lefkas (Griekenland) van mij, mijn vriend en ons zoontje van 1,5 jaar heeft mijn vriend zijn rug gebroken op een boot. Dit is op een donderdag gebeurd (de 3e dag van onze 12 daagse vakantie), maar we gingen er vanuit dat ie zijn rug ‘gewoon’ zwaar gekneusd had. Toen de pijn zaterdag niet minder werd, hebben wij een dokter laten komen die mijn vriend heeft doorverwezen naar het ziekenhuis om foto’s te laten maken. Daar werden 2 breuken vastgesteld en kreeg hij laat op de avond een korset aangemeten om het te stabiliseren.
    Vanaf dat moment was de vakantie natuurlijk helemaal over. Hij kon vanaf donderdag al niet veel meer, maar nadat hij het korset heeft aangemeten gekregen was het helemaal klaar. We zaten aan het appartement gekluisterd omdat mijn vriend niet veel meer kon bewegen.
    Nadat we moesten wachten op de medische papieren (die we zondagavond pas kregen) hebben we deze direct doorgestuurd naar de reisverzekering. De arts die daar aan verbonden was heeft maandag besloten dat er betere foto’s gemaakt moesten worden op het vaste land.
    Vervolgens is de verzekering gaan regelen dat we opgehaald zouden worden met een ambulance en overgevlogen zouden worden naar Athene. Op maandagavond zijn we opgepikt bij ons appartement in Lefkas. Vervolgens heeft mijn vriend t/m vrijdag daar in het ziekenhuis gelegen, om die middag teruggevlogen te worden naar Nederland. Eigenlijk zouden we de dag er na pas terug komen.

    Dus resumé:
    Dinsdag 5 mei: aangekomen op Lefkas
    Donderdagochtend 7 mei: rug gebroken
    Zaterdag 9 mei: foto’s laten maken + breuk vastgesteld + korset gekregen
    Zondag 10 mei: Medische papieren opgestuurd naar verzekering
    Maandagavond 11 mei: Overgebracht naar Athene
    Vrijdagmiddag 15 mei: Overgevlogen naar Nederland
    Zaterdag 16 mei: oorspronkelijke laatste dag van de vakantie

    Van hoeveel ‘niet genoten’ dagen is er volgens u sprake?

    Alvast bedankt voor uw antwoord!

    Groetjes Judith

    1. Wouter schreef op 

      Hallo Judith,
      Ik heb vorige week zaterdag mijn rug gebroken op een boot.
      Zag dat jou vriend hetzelfde is overkomen. Ik heb een paar vragen, zou hij contact met op willen nemen?
      Groeten Wouter
      Wouter150@gmail.com

  10. Beste Judith,
    Wat naar zeg dat jullie vakantie zo verlopen is! De meeste verzekeraars keren alleen uit voor niet genoten reisdagen, als je eerder terug moest keren en bij minimaal 1 dag in het ziekenhuis. In deze situatie zijn jullie 1 dag eerder naar huis gegaan. Strikt genomen zou het dus om 1 dag gaan. Aangezien jullie al 5 dagen eerder om medische redenen naar Athene zijn overgeplaatst zou dit ook gezien kunnen worden als niet genoten reisdagen. Hopelijk gaat jullie verzekeraar hier coulant mee om! Als we nog ergens mee kunnen helpen horen we het graag! Wij zijn telefonisch bereikbaar op 035-626 55 44.

  11. Henrie schreef op 

    wij hadden een 10-daagde pakketreis geboekt naar Mallorca met vertrek 1ste dag om 22.20uur. Door het vervangen van het vliegtuig en nieuwe bemanning vertrokken we pas de 2de dag van de reis om 0.30uur.
    We missen dus 1 reisdag. Om 5.30uur in hotel. 2de dag is dan praktisch weg.

    Kunnen we hier een claim voor indien, en zo ja, is dit bij de reisorganisatie of de vliegtuigmaatschappij?

    Alvast bedankt voor uw reactie.

  12. Beste Henrie,
    Jammer dat jullie hierdoor een dag gemist hebbeb. In deze situatie kun je een claim indienen bij de vliegtuigmaatschappij.

  13. jolijn schreef op 

    na in turkije te zijn aangekomen…na een paar uurtjes uitgegleden van de trap bij me hotelkamer me elleboog gebroken.
    gelijk de eerste avond in het ziekenhuis fotos laten maken en advies van de turkse artsen was met spoed opereren.
    dit durfde ik niet in een vreemd land te doen.
    advies van de artsen was dan binnen 3 dagen in nederland geopereerd te worden.
    na 3 dagen zijn ik en mijn vriend met coulance?? teruggevlogen naar huis.
    in nederland na 3 fotos te hebben gemaakt zeggen de artsen toch geen operatie nodig!!
    dus geen vakantie gehad alleen maar moeten regelen en bellen..
    had alleen een reisverzekering en geen annuleringsverzekering.
    heb ik recht op enig geld terug van onze gemiste dagen/reis??
    mvg jolijn

  14. Beste Jolijn,
    Wat vervelend dat je bent gevallen! De kosten van de gemiste reisdagen vallen onder de dekking van een annuleringsverzekering. Deze worden helaas niet vergoed door de reisverzekering. De telefoonkosten die je hebt moeten maken kun je wel indienen bij de reisverzekeraar. De gebeurtenis moet dan wel gemeld zijn bij de alarmcentrale en er geldt wel altijd een maximaal verzekerd bedrag. Dit kun je navragen bij je reisverzekeraar.

  15. Ingrid schreef op 

    Tijdens onze vakantie in Turkije met familie, gezin kids en oma is oma onwel geworden en met ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Na veel onderzoeken werd advies gegeven dat ze minimaal 1 nacht moest blijven voor medicijnen per infuus. De volgende ochtend na gesprek met arts een 2e infuus zodat ik (dochter) eindelijk einde 2e dag het ziekenhuis samen met oma kon verlaten. Alles is voor oma keurig via Eurocross geregeld en verzorgd. Vervoer ambulance , opname, mijn taxikosten ook van mijn bezoeken op haar reisverzekering. Ook haar niet genoten reisdagen worden op haar annuleringsverzekering vergoed.
    Nu de vraag : ik heb haar natuurlijk niet alleen achter gelaten en heb 2 dagen aan haar bed gezeten…kan ik mijn niet genoten reisdagen ook claimen en bij welke maatschappij ? zelf heb ik ook een doorlopende annuleringsverzekering bij een andere maatschappij.

  16. Beste Ingrid,

    Wat vervelend dat je moeder opgenomen moest worden in het ziekenhuis tijdens jullie vakantie.

    Ik raad je aan contact op te nemen met je eigen verzekeraar om te vragen of jij ook de niet reisdagen terug kunt krijgen in deze situatie.

  17. julia schreef op 

    Ik ben in Turkije ziek geworden (voedselvergiftiging) en ben hiervoor twee keer naar het ziekenhuis geweest voor een infuus. in totaal ben ik de laatste vier dagen ziek geweest en nadat ik thuis was ook nog een behoorlijke tijd. Is er een mogelijkheid om die vier dagen vergoed te krijgen?

  18. Beste Julia,

    De meeste verzekeraar hebben hier wel een dekking voor. Als je aan kunt tonen dat je naar het ziekenhuis moest voor bijvoorbeeld een infuus. Je kunt dit het beste bespreken met de schadeafdeling van je reisverzekeraar.

  19. Henri schreef op 

    Ik heb op de 5e vakantiedag schouder letsel opgelopen, hierdoor mocht ik niet meer langlaufen van de Arts (+ verklaring van 6 weken rust met arm). Ik heb een specifieke langlaufreis geboekt van 15 dagen. Ik heb dus 10 dagen niet genoten-langlaufdagen. Komt dit voor een vergoeding in aanmerking, ik heb een doorlopende vakantie- en annuleringsverzekering.
    Ik hoorde van een reisgenote die een arm gebroken had in het verleden dat haar verzekering de niet genoten-langlaufdagen vergoede.

  20. Henri schreef op 

    Ik heb op de 5e vakantiedag schouder letsel opgelopen, hierdoor mocht ik niet meer langlaufen van de Arts (+ verklaring van 6 weken rust met arm). Ik heb een specifieke langlaufreis geboekt van 15 dagen. Ik heb dus 10 dagen niet genoten-langlaufdagen. Komt dit voor een vergoeding in aanmerking, ik heb een doorlopende vakantie- en annuleringsverzekering.
    Ik hoorde van een reisgenote die een arm gebroken had in het verleden dat haar verzekering de niet genoten-langlaufdagen vergoede.

  21. Hi Henri,
    Goede vraag. Hoe zij de schade behandelen kan per verzekeraar verschillen. Ik raad je aan om contact op te nemen met je verzekeraar en de situatie uit te leggen. Zij kunnen je direct vertellen óf je niet-genoten reisdagen vergoed worden en hoe je dit moet melden.

    Ben je via Independer verzekerd? Neem dan contact op met onze schade-afdeling op 035-626 55 44

  22. Thabita schreef op 

    Goeiedag,

    ik zou volgend jaar graag naar Peru gaan in april.
    Ik weet pas in december of ik daadwerkelijk verlof heb.
    Maar het is nu goedkoper om mijn vliegtickets te kopen en ook dat er nog vluchten zijn.
    Kan ik hier ook een annuleringsverzekering voor vragen?

    Zit dit bij een annuleringsverzekering?

    Annuleringsverzekering
    Sluit uw annuleringsverzekering binnen 7 dagen na boeking af en voorkom hoge kosten als u plotseling moet annuleren.

    Waarom een annuleringsverzekering
    – Vergoeding van uw annuleringskosten
    – Vergoeding annulering 1ste en 2de graad familie bij ernstige ziekte
    – Vergoeding annulering bij 1ste, 2de en 3de graad familie bij overlijden
    – Vergoeding niet genoten reisdagen bij eerder afbreken reis

    Van alle afgesloten annuleringsverzekeringen wordt 1 op 5 daadwerkelijk geclaimd.

    Kosten
    – 5.5% van de totale reissom. Hierover wordt 9.25% assurantiebelasting berekend. Plus eenmalig poliskosten van € 5 (incl assurantiebelasting).

    Voor het uitgebreide dekkingsoverzicht en voorwaarden verwijzen wij u naar de Polisvoorwaarden van Europeesche Verzekeringen.

    !! Sluit u geen annuleringsverzekering af, dan zijn eventuele kosten welke met een annulering gemoeid gaan voor eigen rekening.

  23. Marleen Schepers (Independer.nl) schreef op 

    Beste Thabita,

    Wat vervelend dat u in december pas hoort of uw verlof wordt goedgekeurd. Helemaal omdat dit een gunstige tijd is om te boeken.

    Helaas kunt u geen gebruik maken van de annuleringsverzekering als u geen verlof krijgt. De kosten komen dan voor eigen rekening.

    Ik hoop dat er vanuit uw werk snel meer zekerheid geboden kan worden.

  24. Maria schreef op 

    Goede dag,

    Op dag 5 van onze vakantie in Thailand die 3 weken zou duren heb ik een Tia gehad. Ik ben 2 dagen opgenomen en moest daarna thuis herstellen om vervolgens direct terug te vliegen voor verdere onderzoeken in Nederland. De medische kosten zijn vergoed. Weten jullie of we ook de kosten die we voor het gezin hebben gemaakt om terug te reizen kunnen verhalen? Of de niet genoten dagen toen ik was opgenomen? We hebben alleen een doorlopende reisverzekering zonder aanvulling…

    Gr M

    1. Beste Maria,
      Wat erg dat je een Tia kreeg tijdens de vakantie. Hopelijk gaat het inmiddels beter met je. Extra reis en verblijfskosten die jij en je gezin gemaakt hebben vallen meestal onder de dekking van de reisverzekering. Het is wel belangrijk dat hierover contact is geweest met de verzekeraar.

      De vergoeding voor niet genoten reisdagen valt onder de dekking van een annuleringsverzekering. En niet de dekking van de standaard reisverzekering.

  25. Rob schreef op 

    Wij hebben onze reis in Noorwegen voortijdig moeten afbreken ivm ziekenhuisopname van mijn man. Wij zijn met vliegtuig thuis gekomen en caravan en auto zijn door ANWB opgehaald. Prima verlopen, althans het deel door de ANWB. Wij hebben reis en annuleringsverzekering. Wij zouden pas 14 dagen later terug gaan. Hebben wij nu recht op gederfde vakantiedagen. Wij reizen langs campings en reserveren in Noorwegen nooit iets?

  26. Marleen Schepers (Independer.nl) schreef op 

    Beste Rob,

    Wat vervelend dat u de reis moest afbreken om gezondheidsredenen. Ik hoop dat het beter gaat met uw man.

    Omdat u geen reserveringen heeft moeten afzeggen zijn er ook geen kosten gemaakt omtrent de ‘niet genoten reisdagen’. De reisverzekeraar kan deze kosten dan ook niet vergoeden.

    U kunt het beste contact opnemen met de schade afdeling van uw reis- en annuleringsverzekering. Misschien zijn er ook nog andere kosten gemaakt (bijvoorbeeld telefoonkosten). Samen met de schade afdeling kunt u dan kijken of u recht heeft op een vergoeding.

  27. Ramo schreef op 

    Mijn vrouw is tijdens onze vakantie in Frankrijk uitgegleden bij het zwembad op onze camping en heeft haar onderbeen op drie plaatsen gebroken. Ze is meteen opgenomen in het ziekenhuis en is aldaar geopereerd. In totaal heeft ze drie nachten in het ziekenhuis doorgebracht. Vervolgens hebben we onze “vakantie” voortgezet en tot het einde volgemaakt. Hebben we via een annuleringsverzekering (van reisorganisatie) recht op een vergoeding voor drie niet genoten vakantiedagen?

    1. Hoi Ramo,
      Dat klinkt als een nare val.. Balen zeg! Het verschilt per verzekeraar in welke gevallen je een vergoeding krijgt voor niet genoten reisdagenn. Het beste kun je telefonisch contact met ons of de verzekeraar opnemen. We zoeken het graag voor jullie uit.

      1. Ramo schreef op 

        Dank voor je reactie Simone. We hebben de betreffende annuleringsverzekering afgesloten via Yelloh! Village. Het is mij niet bekend met welke maatschappij zij werken, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk een Franse zijn. Yelloh! Village zegt niets voor ons te kunnen betekenen omdat we onze vakantie niet hebben afgebroken en dus gebleven zijn. Volgens hun hadden we de rest van het verblijf moeten annuleren om in aanmerking te komen voor een vergoeding. Ik lees dat niet duidelijk in hun voorwaarden. Ik lees daar wel: Wat dekken wij? En daar staat ziekenhuisopname bij genoemd. Er wordt niet gerept over of dat voor of tijdens het verblijf is. Zie http://www.yellohvillage.nl/footer/praktische_informatie/algemene_verkoopvoorwaarden (en dan onder ‘annuleren en wijzigingen’ en de bijbehorende download (PDF).

  28. Beste Ramo,

    Wij hebben de voorwaarden ook even doorgenomen en er staat inderdaad dat ziekenhuisopname van de verzekerde onder de dekking valt. Er staat verder niet vermeld dat de gehele reis moet worden afgebroken.

    Ik wil u dan ook zeker aanraden om opnieuw contact op te nemen met Yellow! Village en tegen hun beslissing in te gaan. U kunt daarbij verwijzen naar de voorwaarden waarin vermeld staat dat een ziekenhuisopname onder de dekking valt en er geen uitsluitingen of aanvullende voorwaarden voor worden benoemd in de voorwaarden.

    Ik wens u veel succes en hoop dat zij toch nog tot vergoeding over zullen gaan.

  29. T schreef op 

    Na eerder terugkomen wegens een bloedende hondenkrabbel bij mijn dochter,waarbij volgens de Ggd een injectie met marig binnen een week na eerste rabiës injectie nodig was.Die niet in Azie te krijgen is.Heb ik een claim ingediend.Mijn bel kosten,taxikosten en terugvlucht zijn netjes betaald.Echter ondanks een luxe annuleringsverzekerig heb ik niks van de niet meer te annuleren kosten van hotels en vliegticket naar Langkawi teruggehad.Alleen een pro ratia over 10 niet genoten vakantie dagen.Die kwam neer op 15 euro per dag met twee personen.Geen reele berekening ook omdat we al ruim twee weken aan het reizen waren en ook gevlogen zijn vanaf Kuala Lumpur naar Phnom penh.En 15 dagen hotel hebben gehad.Dus reisverzekering vroeg niet eens naar mijn werkelijke uitgaven om daar een berekening over te maken.Geen reactie gekregen op mailtjes die ik heb verstuurd om uitleg en of ik niet recht had op meer vergoeding.Waar heb ik nu recht op?En is 15 euro voor twee personen een normale vergoeding over niet genoten reisdagen?Er zat ook geen berekening bij.Alleen drie losse bedragen die samen op ongeveer 150 euro kwamen.Hoe kan ik hier tegen bezwaar aanmaken?

  30. Marleen Schepers (Independer.nl) schreef op 

    Beste meneer/mevrouw,

    Vervelend dat de afhandeling van de schade niet goed is verlopen. Het is mogelijk om bezwaar te maken. Hoe de reisverzekeraar dit bezwaar ingediend wilt hebben kan per verzekeraar verschillen. U kunt het beste telefonisch contact opnemen om dit na te vragen.

    Is de schade afhandeling via Independer gegaan? Dan kunt u uw bewaar per mail indienen op het e-mailadres: schade@independer.nl . Er wordt dan nogmaals naar de schade gekeken.

    Ik hoop dat u er uit gaat komen met de verzekeraar.

  31. Sharon schreef op 

    Gisteren ben ik teruggekomen van een 8-daagse Ultra All Inclusive vakantie in Turkije. Daar ben ik na 3 dagen vakantie ziek geworden, hevige diarree. Na 2 dagen heb ik via de vakantiedokter app van mijn zorgverzekeraar een arts geraadpleegd, deze heeft na het beantwoorden van diversen vragen aangegeven welke medicijnen ik moest halen. Deze door het hotel laten komen en de volgende dag stopte de diarree zodat ik vrijdag gelukkig wel terug kon vliegen, ook al voelde ik me nog wel beroerd. Thuis direct de huisarts ingeschakeld voor een consult en nu de resultaten afwachten.
    Ik heb dus een groot deel van de vakantie niet kunnen genieten en vooral doorgebracht op bed of op de wc. Kan ik in zo’n situatie ook een vergoeding krijgen van de verzekering voor niet genoten vakantie dagen?

    Groetjes
    Sharon

    1. Susanne Boogers (Independer.nl) schreef op 

      Beste Sharon,
      Wat naar dat u zo ziek bent geweest op vakantie! Ik hoop dat u snel de uitslagen van de huisarts terug krijgt en dat alles goed is.

      Ik raad u aan om contact op te nemen met de schade afdeling van uw reisverzekering. Zij kunnen u verder helpen en samen met u kijken of u recht heeft op een vergoeding.

  32. Jc Alberts schreef op 

    Mijn vrouw is ziek geworden in Italië vier dagen in bed gelegen in ons hotel
    Dokter laten komen ze kreeg een antibiotica kuur
    Thuis gekomen daar mijn huisarts
    Nierbekonsteking was de uitslag
    Kan ik hier voor een vergoeding krijgen van mijn reisverzekering

  33. Beste Meneer Alberts,

    Wat ontzettend vervelend voor uw vrouw. Ik hoop dat ze inmiddels weer is opgeknapt. U kunt het beste contact opnemen met uw reisverzekeraar. Vergoedt de reisverzekering de kosten niet, dan kunt u ook contact opnemen met uw zorgverzekering, wellicht heeft u daar wel recht op een vergoeding.

  34. Diana schreef op 

    Afgelopen zomer ben ik samen met mijn vriend op reis gegaan naar Turkije voor 12 dagen. We zijn op een donderdagavond net voor 00.00 uur aangekomen. Vrijdag ’s avonds zijn we met de animator van het hotel naar een barretje gegaan. (1 cocktail gedronken en 1 tapbiertje) en daarna hebben we aan een tafeltje gezeten in de discotheek (2 tapbiertjes). Tijdens het drinken van mijn laatste biertje (dat anders smaakte dan het eerste biertje, maar dacht dat het een ander biermerk was) ging mijn licht aan en uit, en daarna ben ik bewusteloos geraakt en niet meer aanspreekbaar. met de ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. Daar werd ik 8 uur later weer wakker.
    Ik was helemaal slap en versuft, maar heb meteen gevraagd of ze mijn bloed ook hebben getest op ghb*. dit hadden ze niet gedaan, maar kon niet meer want dit moest binnen 4 uur gebeuren volgens hun.
    (*hiervoor werden we gewaarschuwd door de reisleiding, dat je vergiftigd kon worden om je te beroven of je te verkrachten)
    (vrijdag = dag in het ziekenhuis
    zaterdag en zondag = mijn hotelkamer niet af geweest want was te slap om te zitten of te lopen. liggen en slapen was het beste.
    maandag = in de eetzaal met airco doorgebracht.
    vanaf dinsdag weer naar buiten, maar geen uitstapjes of drukke dingen ondernomen die veel energie vergen. dus helaas niet de dingen kunnen doen die we graag wilden: boottocht, bergopwaarts naar het kasteel lopen

    Nu is mijn vraag: wij hebben allebei een doorlopende reis- en annulering verzekering bij Zilverenkruis achmea 2016. Ik krijg alleen mijn dag in het ziekenhuis vergoed. Maar de zaterdag, zondag en eventueel maandag zijn toch ook niet genoten dagen? Kan ik die ook nog verhalen op mijn annuleringsverzekering?
    Daarnaast heeft mijn vriend de hele dag bij mij in het ziekenhuis gezeten. Kan hij deze dag declareren bij zijn annuleringsverzekering? en de zaterdag, zondag dat hij bij mij op de kamer is gebleven, en mij voorzien heeft van eten en drinken en helpen met het naar de wc gaan omdat ik amper op mijn benen kon staan?

    Ik zie uw reactie graag tegemoet

  35. Marleen Schepers (Independer.nl) schreef op 

    Beste Diana,

    Wat een vervelende situatie. Ik kan mij heel goed voorstellen dat dit jullie vakantie flink heeft beïnvloed. Lief dat uw vriend zo goed voor u heeft gezorgd in deze periode.

    U zou het beste met de schade afdeling van Zilveren Kruis contact op kunnen nemen. Zij kunnen precies uitzoeken aan de hand van de voorwaarden op welke eventuele vergoedingen jullie nog recht hebben.

  36. Diana schreef op 

    Per 01-01-2017 zijn de reis- en annuleringsverzekering over gegaan van Zilverenkruis Achmea naar Centraal beheer Achmea. Op de site van Zilverenkruis staat dat je de nota’s van 2016 nog wel kan indienen bij Zilverenkruis, maar de dekkingsvoorwaarden over 2016 kun je niet meer op de site vinden. Dus ik kan niet controleren of mijn vriend en ik nog recht hebben op (meer) vergoedingen. Wie kan mij hierbij helpen?

  37. Susanne Boogers (Independer.nl) schreef op 

    Hi Diana,

    Voor de juiste voorwaarden verwijs ik je door naar Centraal Beheer. Zij kunnen de vergoedingen en de exacte voorwaarden van jullie verzekering erbij zoeken en toesturen.

  38. Martijn schreef op 

    Goedemiddag,
    Ik ben vrijdag met mijn vrouw naar Rotterdam gegaan. We verbleven een nacht in een hotel. Vrijdagavond zijn wij naar Ahoy gegaan om Vrienden van Amstel bij te wonen. kaarten los van het hotel geboekt. Echter ik was ziek geworden. Dus konden niet naar het concert gaan. Blijkbaar zo ziek dat ik de volgende morgen in mijn eigen woonplaats in het ziekenhuis werd opgenomen.

    Hoe zit dit met mijn reisverzekering e.d? Zoals niet genoten dagen?

    Groet,
    Martijn

  39. Marleen Schepers (Independer.nl) schreef op 

    Beste Martijn,

    Vervelend dat u ziek bent geworden. Ik hoop dat het inmiddels beter gaat. Als u ook een annuleringsverzekering heeft afgesloten kunt u kijken of u de boeking van het hotel vergoed kan krijgen.

    U zou contact op kunnen nemen met de schade afdeling om te vragen wat er nodig is om de schade te beoordelen.

  40. Fred schreef op 

    Hallo,

    Wij vertrokken 29 jan eind v/d middag van Groningen naar Las Palmas.
    Wij vertrokken 05 febr s morgens om 07.00 uur van Las Palmas, via tussenstop Eindhoven, weer naar Groningen. Wij missen dus twee volledige vakantiedagen. Ergens heb ik eens gelezen dat hier regels voor afgesproken zijn. Kunt u mij duidelijkheid verschaffen?

  41. Susanne Boogers (Independer.nl) schreef op 

    Beste Fred,

    De vliegtijden zijn voor aanvang van de vakantie al bekend. Helaas valt dit niet onder een reis of annuleringsverzekering.

  42. Jasper Langbroek schreef op 

    Hallo,

    Op de eerste dag van onze All-inclusieve vakantie in Dominicaanse Republiek kreeg ik last van darmkrampen en diarree, 2 dagen later op het resort naar de kliniek gegaan, bleek het om een darmontsteking te gaan. Ik kreeg een infuus en een antibiotica kuur plus een dieet voor 3 dagen. (thee,rijst, brood). Van mijn verzekering (uitgebreide) hoorde ik dat er niets vergoed werd. Ik had een nacht in het ziekenhuis moeten liggen. Zelf vind ik dat grote onzin omdat ik een groot aantal dagen gewoon ziek was en geen gebruik kon maken van alle maaltijden. Op deze manier blijft er maar weinig te declareren.

  43. ingrid van doornik schreef op 

    op maandag 20 maart 2017 zouden wij om 11.00 uur vliegen naar de Dominicaanse Republiek.
    Helaas bleek ons vliegtuig kapot en na wat sms van Tui vlogen we deze dag niet, met alle naar n hotel gebracht , eten kregen we drinken voor eigen kosten. Om 10.00 de volgende ochtend kregen we te horen dat we deze dag dinsdag 21 maart om 15.00 gingen vliegen wat betekende dat we s avonds pas om 23.00 tijd Dominicaanse aan kwamen ipv 18.00 de dag ervoor. Dus direct t bed in en op woensdag 22 maart kon onze vakantie beginnen. wat krijgen we hiervan vergoed van de reis/annulering verzekering?

  44. Marleen Schepers (Independer.nl) schreef op 

    Beste mevrouw van Doornik,

    Vervelend dat jullie later aan de vakantie konden beginnen door oponthoud. Wat u terug krijgt vanuit de verzekering is afhankelijk van de dekking. Hiervoor kunt u het beste gelijk contact opnemen met de schade afdeling van uw reis- en annuleringsverzekering.

    Als uw vliegtuig vertraging heeft kunt u vaak een schadevergoeding krijgen. Op deze site kunt u lezen welke rechten u heeft als passagier.

  45. rogier schreef op 

    ik heb tijdens mijn duikvakantie mijn trommelvlies gescheurd.
    nu kon ik niet terug vliegen met de geboekte vlucht en moest ik een ticket boeken + extra dagen in het hotel + niet genoten van 8 dagen vakantie van de 12.

    nu heb ik een annuleringsverzekering en reisverzekering speciaal gekeken ook verzekerd te zijn voor het recreatief duiken.

    nu heb ik de alarmcentrale gebeld en dit gemeld, alleen geen factuur van de doktor mee gekregen maar hem wel direct moeten betalen.
    ik heb een brief van deze dokter wat zijn constateringen waren en dat ik niet mocht vliegen de komende 10 dagen.

    wat moet ik nu doen en waar heb ik recht op?

  46. Marleen Schepers (Independer.nl) schreef op 

    Beste Rogier,

    Ai dat doet behoorlijk veel pijn. Ik hoop dat de pijn inmiddels al een beetje is gezakt. U kunt het beste contact opnemen met schade afdeling van je reis- en annuleringsverzekering. Zij kunnen aan de hand van de polisvoorwaarden kijken wat er onder dekking valt. Dit verschilt namelijk per verzekeraar.

    Heel veel sterkte met de genezing van uw trommelvlies.

  47. Theo van hoof schreef op 

    Beste
    Ik ben pas op vakantie geweest naar Kreta in een all-in resort
    De reis duurde van 17-05-2017 tot 31-05-2017
    Ik heb een doorlopende reis en annuleringsverzekering
    Op 21-05-2017 kreeg ik hier een hartinfarct
    Ik ben met spoed per ambulance naar een kliniek in heraklion gebracht waar ik de volgende morgen gecatheteriseerd ben en een stent aangebracht is op 26-05-2015 mocht ik de kliniek verlaten om terug te gaan naar het hotel waar ik heeeel rustigaan verder kon herstellen
    De terugvlucht was op 31-05-2017 onder begeleiding van een verpleegkundige naar Nederland
    Ik mocht ook niet eerder terug naar Nederland omdat men binnen 10 dagen na plaatsen van een stent niet mag vliegen.
    Ook ben ik op 30 -05-2017 nog een halve dag in de kliniek geweest voor onderzoek i.v.m. Een fit to fly verklaring
    Mijn vraag nu waar heb ik recht op?

  48. Beste Theo,

    Ik hoop dat u ondanks de vervelende situatie toch nog een beetje hebt kunnen genieten van de vakantie. Ik heb op dit moment te weinig informatie om een goed advies te kunnen geven. Ik raad u aan om de schade afdeling van uw verzekeraar te bellen. Ze kunnen u precies vertellen waar u recht op hebt.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk reisverzekeringen en sluit direct af

Vind de beste kortlopende of doorlopende reisverzekering

reisverzekering vergelijken

"Altijd goed bereikbaar en goede tips. "

Anoniem uit LEIDSCHENDAM
55 minuten geleden, reisverzekering

"Gewoon goed"

Mevr. Groen- Montecillo uit SCHEEMDA
5 uur geleden, reisverzekering

"Omdat het allemaal lekker soepel en snel gaat"

Mevr. Klarenbeek uit SCHOONHOVEN
7 uur geleden, reisverzekering

"Snel een mooie verzekering gevonden zonder uren te moeten zoeken"

Anoniem uit ALMERE
2020-01-21, reisverzekering

"Eenvoudig proces. Heldere uitleg"

Anoniem uit LEEUWARDEN
2020-01-21, reisverzekering

"Snel makkelijk en geld besparen "

Mevr. De Kruijff uit ROTTERDAM
2020-01-21, reisverzekering

"duidelijke info en snel geregeld"

Anoniem uit HOENSBROEK
2020-01-21, reisverzekering

"adequate service en informatie"

Dhr. Naber uit SOEST
2020-01-21, reisverzekering

"Top geregeld en lekker snel!"

Anoniem uit 'S-GRAVENZANDE
2020-01-21, reisverzekering

"Uitstekende website. Duidelijk, eenvoudig, efficiënt."

Anoniem uit PIJNACKER
2020-01-21, reisverzekering

"Snel en prima geregeld"

Anoniem uit STRAMPROY
2020-01-21, reisverzekering

"Goed overzicht, goed advies, heldere uitleg."

Dhr. de Hulster uit WAALWIJK
2020-01-21, reisverzekering

"Snel en duidelijk "

Anoniem uit MAASBRACHT
2020-01-20, reisverzekering

"PRIMA SUPER SNEL GEREGELD"

Mevr. Buck uit KERKRADE
2020-01-20, reisverzekering

"Snelle reactie"

Anoniem uit CAPELLE AAN DEN IJSSEL
2020-01-20, reisverzekering