Klachtenfunctionaris in 2017 verplicht in de zorg
Deel met een vriend:

Klachtenfunctionaris in 2017 verplicht in de zorg

Het kan voorkomen dat je niet tevreden bent over de geleverde zorg of over je zorgverlener. Soms ben je zo ontevreden dat je er een klacht over wilt indienen. Vanaf 1 januari 2017 moet elke zorgverlener verplicht een klachtenfunctionaris hebben. Deze persoon helpt je bij het indienen van een klacht.

Taak klachtenfunctionaris

Bij de klachtenfunctionaris van je zorgverlener kun je gratis terecht om je klacht te bespreken. De klachtenfunctionaris helpt je met het indienen van de klacht. Hij of zij kiest geen partij voor jou of de zorgverlener. Je kunt je zorgverlener vragen hoe je de klachtenfunctionaris kunt bereiken.

Dit kun je doen met een klacht

Hieronder laten we je zien wat je kunt doen met een klacht:

  1. Bespreek je klacht met je zorgverlener
    Grote kans dat het indienen van een officiële klacht daarna niet meer nodig is. Wil je toch een officiële klacht indienen?
  2. Ga naar de klachtenfunctionaris of de klachtencommissie.
    Elke zorginstelling is aangesloten bij een klachtencommissie. Je kunt bij het ziekenhuis of bij de kliniek informeren hoe je ermee in contact komt. Is je klacht dan nog niet opgelost?
  3. Leg je klacht voor aan Geschillencommissie Zorginstellingen. Goed om te weten dat niet elke zorginstelling is aangesloten bij zo’n geschillencommissie. Is na behandeling door de geschillencommissie je klacht nog steeds niet opgelost?
  4. Leg je klacht dan voor aan het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg.

Landelijk Meldpunt Zorg

Meer weten of klachten en klachtafhandeling? Kijk dan op de site van het Landelijk Meldpunt Zorg. Dit is een platform waar je informatie vindt over het indienen van een klacht. Ook is er een Klachtenwijzer die je, door het stellen van een aantal vragen, wijst op de mogelijkheden om je klacht op te lossen. Het Landelijk Meldpunt Zorg lost geen klachten voor je op.

Deel je ervaring

Bij Independer kun je je ervaringen met een ziekenhuis of kliniek delen. Je kunt dat doen door het achterlaten van een review achter op onze website.

Reacties

2 Antwoorden op “Klachtenfunctionaris in 2017 verplicht in de zorg”

  1. Anne Mieke Wanst schreef op 

    In december 2016 belde ik om een afspraak voor een gezichtsveld test. Dit kon 19 januari 2017. Begin januari 2017 belde ik voor een afspraak bij Dr, May de oogarts. Tot mijn grote verbazing vertelde de telefoniste dat er geen afspraak voor me was op 19 januari. Dus nieuwe afspraak, dit kon 2 februari 2017 Maaaaaar de andere dag 3 februari werd ik geacht om bij de dokter te gaan. Dit kon niet op een dag wat een beetje raar was want de vorige keer kon dit wel op een middag.
    Dit voorval vind ik klant onvriendelijk. Ik hoop dat U iets doet met deze klacht.
    Met vriendelijke groeten

  2. Beste mevrouw Wanst,

    Wat vervelend dat uw afspraken bij uw oogarts niet naar wens verlopen.
    Helaas kan Independer uw klacht niet inhoudelijk in behandeling nemen.

    Ik wil u aanraden om bovenstaande stappen te volgen en op deze manier alsnog een klacht in te dienen. Uw ervaring kan heel waardevol zijn voor andere mensen, daarom kunt u ook een review over uw zorgverlener schrijven.

    Ik hoop dat uw klacht zo goed mogelijk wordt opgelost.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vind het beste ziekenhuis bij jou in de buurt

En bekijk de ervaringen van andere patiënten

zoek een ziekenhuis

"Altijd simpel en eenvoudig"

Dhr. C. Marquenie uit VOORSCHOTEN
2017-09-01, autoverzekering

"Gebruiksvriendelijk, klantvriendelijk, goede en heldere informatie. Kortom, ideaal om om met een goed gevoel een verzekering af te sluiten."

Dhr. Jehoul uit GELEEN
2017-09-17, rechtsbijstandverzekering

"Vlot en goed geholpen"

Anoniem uit MEERLO
2017-09-13, woonverzekering

"Eindelijk een duidelijk site, prettig in de omgang. petje af "

Dhr. H.J. Stradmeijer uit NEDERHORST DEN BERG
2017-11-13, zorgverzekering

"5 sterren zou perfect zijn,, just to keep you Sharp!"

Anoniem uit HARDENBERG
2017-09-12,

"Prima"

Anoniem uit AMSTERDAM
2017-11-09, beste-in-1-pakket

"prima service"

Anoniem uit GENDT
2017-11-18, autoverzekering

"Ik denk dat service tot nu toe goed is gegaan. En dat verwacht ik ook in de toekomst"

Dhr. F. Abori uit ROTTERDAM
2017-09-06,

"prima geregeld"

Anoniem uit BEUNINGEN GLD
2017-08-26, autoverzekering

"Tot zover ik nu zie gaat het helemaal super, hopelijk zit er geen ding onder het gras "

Dhr. van de Merwe uit PAPENDRECHT
2017-10-30, rechtsbijstandverzekering

"Snel en klantvriendelijk"

Mevr. A. Svet uit 'S-GRAVENHAGE
2017-09-27, autoverzekering

"Duidelijk"

Mevr. S. Zagli uit LEERDAM
2017-11-13, woonverzekering

"Jullie zijn goed"

Dhr. A. .R. Azimi uit ZWOLLE
2017-09-17, autoverzekering

"simple and reliable"

Dhr. M. Waters uit VOORSCHOTEN
2017-11-16, zorgverzekering

"nee"

Anoniem uit 'S-GRAVENHAGE
2017-10-05, autoverzekering