Klachtenfunctionaris in 2017 verplicht in de zorg
Tip een vriend:

Klachtenfunctionaris in 2017 verplicht in de zorg

Het kan voorkomen dat je niet tevreden bent over de geleverde zorg of over je zorgverlener. Soms ben je zo ontevreden dat je er een klacht over wilt indienen. Vanaf 1 januari 2017 moet elke zorgverlener verplicht een klachtenfunctionaris hebben. Deze persoon helpt je bij het indienen van een klacht.

Taak klachtenfunctionaris

Bij de klachtenfunctionaris van je zorgverlener kun je gratis terecht om je klacht te bespreken. De klachtenfunctionaris helpt je met het indienen van de klacht. Hij of zij kiest geen partij voor jou of de zorgverlener. Je kunt je zorgverlener vragen hoe je de klachtenfunctionaris kunt bereiken.

Dit kun je doen met een klacht

Hieronder laten we je zien wat je kunt doen met een klacht:

  1. Bespreek je klacht met je zorgverlener
    Grote kans dat het indienen van een officiële klacht daarna niet meer nodig is. Wil je toch een officiële klacht indienen?
  2. Ga naar de klachtenfunctionaris of de klachtencommissie.
    Elke zorginstelling is aangesloten bij een klachtencommissie. Je kunt bij het ziekenhuis of bij de kliniek informeren hoe je ermee in contact komt. Is je klacht dan nog niet opgelost?
  3. Leg je klacht voor aan Geschillencommissie Zorginstellingen. Goed om te weten dat niet elke zorginstelling is aangesloten bij zo’n geschillencommissie. Is na behandeling door de geschillencommissie je klacht nog steeds niet opgelost?
  4. Leg je klacht dan voor aan het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg.

Landelijk Meldpunt Zorg

Meer weten of klachten en klachtafhandeling? Kijk dan op de site van het Landelijk Meldpunt Zorg. Dit is een platform waar je informatie vindt over het indienen van een klacht. Ook is er een Klachtenwijzer die je, door het stellen van een aantal vragen, wijst op de mogelijkheden om je klacht op te lossen. Het Landelijk Meldpunt Zorg lost geen klachten voor je op.

Deel je ervaring

Bij Independer kun je je ervaringen met een ziekenhuis of kliniek delen. Je kunt dat doen door het achterlaten van een review achter op onze website.

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

2 Antwoorden op “Klachtenfunctionaris in 2017 verplicht in de zorg”

  1. Anne Mieke Wanst schreef op 

    In december 2016 belde ik om een afspraak voor een gezichtsveld test. Dit kon 19 januari 2017. Begin januari 2017 belde ik voor een afspraak bij Dr, May de oogarts. Tot mijn grote verbazing vertelde de telefoniste dat er geen afspraak voor me was op 19 januari. Dus nieuwe afspraak, dit kon 2 februari 2017 Maaaaaar de andere dag 3 februari werd ik geacht om bij de dokter te gaan. Dit kon niet op een dag wat een beetje raar was want de vorige keer kon dit wel op een middag.
    Dit voorval vind ik klant onvriendelijk. Ik hoop dat U iets doet met deze klacht.
    Met vriendelijke groeten

  2. Beste mevrouw Wanst,

    Wat vervelend dat uw afspraken bij uw oogarts niet naar wens verlopen.
    Helaas kan Independer uw klacht niet inhoudelijk in behandeling nemen.

    Ik wil u aanraden om bovenstaande stappen te volgen en op deze manier alsnog een klacht in te dienen. Uw ervaring kan heel waardevol zijn voor andere mensen, daarom kunt u ook een review over uw zorgverlener schrijven.

    Ik hoop dat uw klacht zo goed mogelijk wordt opgelost.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vind het beste ziekenhuis bij jou in de buurt

En bekijk de ervaringen van andere patiënten

zoek een ziekenhuis

"Prima en uitgebreide informatie. Snelle aanmelding via Independer."

Stuart-Emmen uit EMMEN
20 minuten geleden, rechtsbijstandverzekering

"snelle, efficiënte en klantvriendelijke website"

Anoniem uit BUSSUM
33 minuten geleden, reisverzekering

"Omdat ik deze site heel gemakkelijk vind bij het afsluiten . Heel duidelijk"

Anoniem uit ROTTERDAM
33 minuten geleden, bestelautoverzekering

"Super handige website"

Anoniem uit OOSTERWOLDE GLD
36 minuten geleden, energie

"Makkelijk en overzichtelijk "

Anoniem uit HOOFDDORP
48 minuten geleden, autoverzekering

"Was wel duidelijk "

Anoniem uit GRONINGEN
1 uur geleden, lenen

"GEWOON TOP"

Anoniem uit ROTTERDAM
1 uur geleden, autoverzekering

"Tevreden klant "

Dhr. Ruiterkamp uit RIJSSEN
2 uur geleden, energie

"vertrouwen."

Meneer Nguyen uit SITTARD
2 uur geleden, autoverzekering

"duidelijk overzicht"

Anoniem uit LOOSDRECHT
2 uur geleden, autoverzekering

"vertrouwen."

Meneer Nguyen uit SITTARD
2 uur geleden, autoverzekering

"Makkelijke site"

Meneer Van der Tang uit ALPHEN AAN DEN RIJN
3 uur geleden, autoverzekering

"Lekker eenvoudig en heel duidelijk!"

Anoniem uit AMSTERDAM
3 uur geleden, energie

"Snelle afhandeling en informatie over voortgang"

John uit WEERT
5 uur geleden, overlijdensrisicoverzekering

"Makkelijke website, bemiddelingskosten zijn wel 2x hoger dan direct afsluiten. Wat hogere prijs helaas. "

Anoniem uit LEIDEN
10 uur geleden, overlijdensrisicoverzekering