Eigen risico zorgverzekering pas na jaar afgeschreven: hoe kan dat?
Tip een vriend:

Eigen risico zorgverzekering pas na jaar afgeschreven: hoe kan dat?

Als jij voor een behandeling naar het ziekenhuis bent geweest, declareert het ziekenhuis bij jouw zorgverzekeraar de kosten. De zorgverzekeraar handelt deze declaratie af en betaalt dit aan de zorgverlener. Als deze zorg valt onder je basisverzekering, kijkt de zorgverzekeraar daarna of er nog een deel van jouw eigen risico openstaat. Is dit het geval, dan krijg je een rekening toegestuurd. Soms kan dit wel een jaar duren, maar hoe is dit mogelijk?

Declaraties komen laat binnen bij zorgverzekeraars

Je zorgverzekeraar kan pas naar jouw eigen risico kijken als zij een declaratie hebben ontvangen. Op welk moment dit gebeurt, is afhankelijk van de zorgverlener. Het komt vooral bij ziekenhuizen vaak voor dat een declaratie pas heel laat bij de zorgverzekeraar binnenkomt. Dit komt onder andere doordat ziekenhuizen pas kosten in rekening mogen brengen als de behandeling volledig is afgerond.

Van twee jaar het eigen risico betalen

Als jouw zorgverzekeraar de declaratie van jouw behandeling in 2014 pas in 2015 ontvangt, en jij in 2015 ook al voor iets anders naar het ziekenhuis moet, kan het zelfs voorkomen dat je in één keer het eigen risico van twee jaar moet betalen. Als jij het eigen risico niet vrijwillig verhoogd hebt, kan dit dus 360 + 375 euro zijn. In totaal 735 euro. Als je wel een vrijwillig eigen risico hebt, lopen de kosten nog hoger op.

Eigen risico gespreid betalen

Als je in één keer veel eigen risico moet betalen, kun je bij veel zorgverzekeraars een betalingsregeling afspreken. Je kunt namelijk bij veel zorgverzekeraars het eigen risico gespreid betalen. Ook voor de zorgverzekering 2015 is dat weer mogelijk. Wel zitten er soms speciale voorwaarden aan. Bekijk de voorwaarden per zorgverzekeraar.

Lees meer over: zorgverzekering

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

141 Antwoorden op “Eigen risico zorgverzekering pas na jaar afgeschreven: hoe kan dat?”

  1. hans schreef op 

    Rekeningen die nog niet geschreven (kunnen) worden, rekeningen die nog niet gedeclareerd zijn……behandelingen die niet zijn afgesloten…..allemaal nog onzichtbaar voor de verzekeraar.

    VRAAG: Hoe kunnen de zorgverzekeraars dan zo goed weten, dat de premies omhoog moeten dit jaar,
    terwijl er duidelijk totaal geen zicht is op de kosten?

    Natte vingerwerk…..klaarblijkelijk marktwerking op z’n Nederlands……gewoon uitproberen en een ieder laat maar met zich sollen! Controle door een frauduleuze NZa…….en graaiende accountants,

    Dit moet toch eens een einde krijgen! De zorg is onbetaalbaar?…..logisch……wanneer de winsten maar onstopbaar blijven en de reservepotjes (wettelijk voorgeschreven!) allang vol zijn en overlopen.

    1. ine van leuken schreef op 

      Ben 19 januari 2015 bij specialist geweest. Eigen risico 2015. Is verbruikt. Nu heeft het VGZ de rekening verpaatst naar 10 oktober 2014 zodat er toch nog e.r. Betaald moet worden. Pure diefstal ! Sinds wanneer mogen we in Nederland een datum veranderen omdat dat beter uitkomt?

      1. richard schreef op 

        Beste Ine,

        Bij mij precies hetzelfde. 19 januari 2016 geopereerd maar de rekening is 27-10 2015 al verstuurd. Echt diefstal maar ze mogen het gewoon doen. Geen poot om op te staan!!

        Te gek voor woorden!!!

        1. Marga Hendriks schreef op 

          Pure diefstal.! Op 30 dec 2015 voor de eerste keer naar uroloog, rest van de behandelingen in januarie 2016
          Ja hoor ,vandaag de rekening…. Er kan nog even €255 eigen risico van 2015 betaald worden..
          Dag vakantiegeld…!!!
          Dossier is van 2015.! Ik ga dus nooit meer in december naar een specialist .
          Wat een oplichters..bah bah

          1. Natasja Bakker schreef op 

            Als je dit jaar niks hebt dan heb je dit jaar dus geen eiegen risico af te dragen en scheelt het je toch maar mooi 10 euro ;-) Er is geen sprake van oplichting. Wel van iemand die nalatis is geweest eigen risico te reserveren. Daar kan je een ander niet de schuld van geven.

      2. Mieke Janssen schreef op 

        Dat is het en vind dat VGZ niet mag schommelen met datums en op deze manier kunnen frouderen want dat is het misschien de moeite dit eens bij radar neer te leggen volgens mij weten veel mensen dit niet eens dat het bestaat.dan kom je toch voor grote verrassingen te staa
        n.Vraag me af is het wel belaging aftrekbaar omdat het om een heel groot bedrag ineens gaat ?

    2. Teunis schreef op 

      Eigen risico 2014 klein gedeelte verbruikt, verder nergens onder behandeling, mei 2015 een middag op spoedeisende hulp doorgebracht.
      Dat ik eigen risico moet betalen begrijp ik ook maar dat het eigen risico van 2014 dan wordt aan gesproken is volgens mij onterecht.
      Over de opnamedatum is geen discussie, alleen welk jaar eigen risico.
      het was geen controle of een bestaande behandeling of klacht, ik was 2 jaar niet bij een specialist geweest. Ik wacht nu op de officiele klacht afhandeling die ik ingediend heb, maar ik heb er weinig vertrouwen in.

    3. H.C.Bartelings schreef op 

      Dus de zorgverzekeraar kan naar believen de declaratie van het eigen risico afschrijven van het jaar waarin het eigen risico nog volledig ongebruikt is.
      Over zwendel gesproken. !!!!
      Wordt tijd om in te grijpen door de overheid of advocaten om deze praktijken aan de kaak te stellen .

  2. Wim Sant schreef op 

    Eigen risico van € 360 maar we krijgen afrekeningen met bedragen waarvan men zegt terhandstellinskosten. Dit klopt nimmer , maar is mooi verhaal om naar het eindbedrag van 360 te komen.
    Stel dat ik niet aan die 360 kom, moet ik die dan toch betalen??

  3. Hoi Wim,
    De € 360 eigen risico betaal je alleen als er daadwerkelijk kosten gemaakt zijn. Stel dat je € 75 aan zorgkosten gemaakt hebt, dan betaal je alleen die € 75.

    1. Dat is niet waar. In febr en mrt 2016 bij specialist geweest, dus kosten 2016 nietwaar? Maar nu wordt mijn eigen bijdrage 2015 daarvoor aangesproken. Want de verwijzing naar de specialist was in nov 2015, afspraak kon pas in febr 2016. schreef op 

      Dat is niet waar. In febr en mrt 2016 bij specialist geweest, dus kosten 2016 nietwaar? Maar nu wordt mijn eigen bijdrage 2015 daarvoor aangesproken. Want de verwijzing naar de specialist was in nov 2015, afspraak kon pas in febr 2016. In 2015 die beste man nooit gezien! Nu kan voor 2016 nog volledig 385 in rekening gebracht worden mocht ik in 2016 nog een keer een specialist nodig hebben; pure oplichting!

      1. Jeroen schreef op 

        Dat is niet altijd zo….het gaat om de zorgvraag. Op het moment dat jij naar een zorgverlener stapt, dan krijgt die zorgvraag een nummertje zeg maar. Dat nummertje is een jaar lang geldig en alle gemaakte kosten voor dat nummertje vallen dan onder het verzekeringsjaar van het betreffende nummertje.

        Ga je dus op 20 december naar een specialist en komen daar kosten uit in 2016, dan vallen die toch nog onder je eigen risico van 2015.

        Andersom geldt het ook, ben je aanvullend verzekerd en ga je binnen je aanvullende pakket in december 2015 naar een arts, dan gelden voor die zorgaanvraag je voorwaarden van 2015 ook al ga je voor die aanvraag in 2016 naar een specialist en ben je in 2016 niet meer aanvullend verzekerd…

        Dat is hoe het mij ooit is uitgelegd. Ik doe dus ook niet mee aan gespreid betalen, maar zet elke maand zelf het bedrag op een spaarrekening. Hier staat het op dit moment op van 2014, 2015 én 2016 tot en met augustus. Pas in 2017 haal ik het van 2014 van de bank…zo loop ik nooit risico. Een belachelijke constructie, maar de enige manier om niet in de problemen te komen.

        1. jeroen schreef op 

          Dus….wees slim indien mogelijk…

          Eigen risico toch al op? Stel niets uit, maar ga dit jaar nog naar die specialist, dan kan je in 2017 nog lekker onder kosten van 2016 zorg ontvangen.

          Nog geen eigen risico gebruikt en je kan werkelijk wachten? Wacht dan tot begin van het jaar tot je naar een specialist stapt en hoe die eigen risico voor 2016 in je zak.

          Nogmaals…belachelijk, maar zo werkt het systeem nu eenmaal.

          1. Marc schreef op 

            Nou niet dus!!! ik had omdat ik geen geld had en omdat ik nooit ziek ben het hoogste eigen risico. Toen ben ik naar de psycholoog gestapt vanwege de belasting door de ziektes van mijn ouders en de kans dat ik zelf ook de ziekte van mijn vader zou hebben. En zonder na te denken ben ik het traject gerollt. 770 euro voor de psycholoog. en op 30 dec 2015 naar het ziekenhuis voor een gesprek of ik het onderzoek wel echt wilde, maar alle onderzoeken waren in 2016 dus ik dat dat zit wel goed voor dit jaar.

            maar toch werd er in 1x 100 euro afgeschreven terwijl ik een lopende betaalregeling had voor het eigen risico van 2015 en kwam ik erachter dat alle onderzoeken in 2015 betaald waren. En door een leesfout dacht ik dat mijn eigen risico naar 500 euro was verlaagd (netjes dacht ik nog, niet dus!!) en ging dus bellen omdat ik in eerste instantie boos was en en het ziekenhuis liever op die 500 euro had gehad van 2016.

            en toen verzekerde ze mij dat alles van een behandelperiode in het jaar dat het gestart is wordt verrekend. dus ging ik ervanuit dat alles gesprekken het bloedonderzoek en vervolgen de neuroloog binnen diezelfde periode vielen hetzelfde ziekenhuis met steed een maand tussen de afspraken. En toen ik erachter kwam dat ik verkeerd gelezen had was dus heel blij dat alles in 2015 werd afgerekend.

            Ik ben meteen op de rem getrapt wat zorg betreft om te hopen zo laag mogelijk uit te komen met dat 2e jaar…. BOEM 500 euro verrekent van de neuroloog in 2016!!!!

            1. Marc schreef op 

              Ga er dus niet zomaar vanuit dat alles onder 1 rekening word gedaan. Ik heb het ziekenhuis gebeld en zei zeiden dat het 2 verschillende dingen waren en dus 2 aparte rekeningen. Anders misschien even dingen vragen bij de financiële afdeling van het ziekenhuis.

  4. Wim Sant schreef op 

    Dank voor de uitleg, maar waarom geven apothekers ongevraagd uitleg over medicijnen terwijl we goed weten hoe en wat, en vaak zit er een beschrijving bij. Vervolgens krijg je afrekeningen die niet meer te achterhalen zijn, ga je dan verhaal halen dan doet men erg wazig daarover. Volgens mij os dat een verkapt inkomen.

    1. Els schreef op 

      Hoi Wim
      Dit is mij ook opgevallen en ook ik kreeg een wazig antwoord van de apotheker! Zoiets van we zijn verplicht u te informeren. Jaja maar ondertussen hebben we er een nieuw probleem bij want als je zegt dat je geen uitleg nodig hebt, gaan ze net nog even door en tada daar betaal je voor. Ook VRAGEN ze je niet eens of je uitleg wilt EN vermelden ze er niet bij wat het je gaat kosten!
      Kortom wees gewaarschuwd voor dit soort praktijken van je apotheker.

      1. Linda schreef op 

        Inmiddels kom ik nauwelijks nog bij de apotheek, ga naar de drogist of elders voor bepaalde middelen, dan kan ik het geld in mijn zak houden. Receptregelvergoeding apotheek….7,81 euro terwijl het “medicijn” 4,00 euro kost bijvoorbeeld. Word dus 11,81 euro. Dan bij een nieuw medicijn die verplichte uitleg….ruim 6 euro extra. Tik maar aan. Dit terwijl er een bijsluiter bijzit en ik nog minstens 3 A4tjes van de apotheek er bij krijg, weer met uitleg. Ik lijk wel een kleuter die niet kan lezen. Moet ik nog een “verhaaltje”aanhoren ook nog. Volgens mij betaal je bij de apotheek extra: terhandstelling medicijn en dan receptregelvergoeding.
        Nee, als het kan dan mijdt ik de apotheek .

  5. Erik schreef op 

    Loop al jaren bij een ziekenhuis, al vele jaren slechts een keer per jaar ter controle, niets aan de hand. In 2014 een ingreep moeten laten doen, krijg nu met terug werkende kracht een rekening eigenrisico 2013 gestuurd en een voor 2014. iza stelt dat de behandeling eigenlijk al loopt ( ook in 2013) en zij verplicht moeten innen. 2014 is oké, heb de ingreep laten doen, kan iza zomaar (voor een controleconsult prijs is veel lagen dan e.r.) 350,= bij mij vorderen ?

  6. Beste Erik,
    De verzekeraar kan niet zomaar eigen risico in rekening brengen voor alleen een controleconsult. Behandelaars werken met DBC’s. De startdatum van zo een DBC is bepalend voor het eigen risico. Als het consult dat u had onderdeel is van het behandeltraject waar ook de operatie bij hoort wordt het eigen risico van 2013 aangesproken. Als dit zo is, mag de verzekeraar niet ook nog het eigen risico van 2014 aanspreken voor deze behandelingen. U kunt nog navragen bij IZA waar het eigen risico van 2014 precies voor berekend is.

    1. Erik schreef op 

      Dank je Simone, zal weer eens met Iza bellen ………

  7. Wiekenaar schreef op 

    Geldt het bedrag van het eigen risico voor een kalenderjaar of een periode van 365 dagen
    vanaf de datum van het 1e. consult bij een specialist en zo voortschrijdend in navolgende
    jaren?
    Ik ben n.l. 1 september 2012 bij een specialist geweest, in 2013 niet en in 2014 wel weer.
    Het ziekenhuis deklareert het consult van 2012 in 2014 bij de verzekeraar met de omschrijving dat de deklaratie de periode 1 september 2012 – 1 september 2013 betreft.
    Nu brengt Achmea me de kosten van het consult in 2012 als zijnde eigen risico 2013 in rekening met als argument dat een eigen risico-jaar een periode van 365 dagen telt en
    niet gelijk aan een kalenderjaar is en omdat de bovenvermelde deklaratie-periode ook
    gedeeltelijk in 2013 ligt, is 2013 het bepalende eigen risico jaar.
    Is dit correct?
    Volledigheidshalve merk ik op dat ik in 2012 m’n eigen risico bij lange niet heb volgemaakt.

  8. Beste Wiekenaar,
    Het is gebruikelijk dat als een consult in 2012 plaats vindt, het eigen risico van dat jaar wordt aangesproken. Het komt wel voor dat wanneer er een vervolgbehandeling is in een nieuw jaar dit kan worden verrekend met het jaar daarvoor. Er wordt dan gekeken naar de startdatum van het behandeltraject. Maar hier lijkt het juist andersom gebeurd te zijn. Ik raad aan om het toch nog goed uit te laten zoeken door Achmea.

  9. erik schreef op 

    het komt er gewoon op neer zodat de kans er is je gewoon heel je eigen risico moet betalen!
    krijg nu een rekening eigen risico van 280 euro van een de claratie van maart 2014.Is mij gezegd dat men tot 3 jaar terug eigen risico kuinnen laten betalen.hoe je het went of keert,betalen betalen betalen!!

  10. Carina schreef op 

    Is het mogelijk dat er na een afgeronde behandeling in 2013 dat de verzekering mij alsnog de eigen risico van 2013 in rekening brengt in januari 2015.

  11. Hoi Carina,
    Dat is inderdaad mogelijk. Soms duurt het lang voordat de kosten bij de verzekeraar gedeclareerd worden. Daarna kan het ook nog een tijd duren voordat de verzekeraar het eigen risico in rekening brengt. Een verzekeraar mag declaraties tot drie jaar terug door berekenen.

  12. Henk van Olst schreef op 

    Hallo,

    Het eigen risico is nu dus 375 euro, maar de eigen bijdrage die is toch niet op alle behandelingen van toepassing, naar ik meen niet op specialisten hulp ? Hoe kan ik dat weten ? Het betreft hier een behandeling i.v.m. een cardioversie-DBC Zorgproduct. Misschien wordt dit ook weer gesplitst in verschillende behandelingen ?
    Ik begrijp het niet.

  13. Beste Henk,
    Het eigen risico moet betaald worden over bijna alle zorg dat vanuit de basisverzekering vergoed wordt. Medisch specialistische zorg valt hier ook onder. Meer informatie over het eigen risico lees je hier.

  14. Wim Sant schreef op 

    Op 22 november iets geschreven over declaraties van apothekers, helaas nog geen antwoord.

  15. Carina schreef op 

    Iets specifieker over mijn vraag van 6 februari, het was een behandeling in een oogkliniek. Betaal ik dan toch de eigen risico voor een oogarts of voor een oogkliniek. Waarover betaal ik dan de eigen risico?

  16. Het eigen risico betaal je over de zorg die je krijgt. In dit geval de oogarts. Dit valt onder medisch specialistische zorg. En hier betaal je eigen risico voor. Het maakt hierbij niet uit of je naar een kliniek of ziekenhuis gaat.

  17. Aniek schreef op 

    Ben sinds 2013 overgestapt naar een andere zorgverzekering. Nu in 2015 wordt er in een keer iets van mijn rekening afgeschreven van mijn zorgverzekering die ik in 2012 had. Het gaat hierbij om een medicatie die ik in 2012 heb gekregen, waarvan ik nu nog eigen risico moet betalen. Hoe kan het dat ik 3 jaar later nog eigen risico moet betalen van een verzekering waar ik niet meer bij zit?

    1. Beste Aniek,

      Verzekeraars mogen tot 3 jaar terug nog zorgkosten in rekening brengen die van het eigen risico afgaan. Dit is inderdaad erg laat maar ze staan wel in hun recht.

  18. Marjo schreef op 

    Dochter heeft lymfe-oedeem in benen. Al enkele jaren onder behandeling in Ny Smellinghe Drachten. Een maal per jaar controle, omvang benen meten, 10 minuten. Van zorgverzekeraar onlangs verrekening eigen risico gekregen, volledige bedrag, over 2013 en 2014. Daarvoor nooit. Valt dit niet onder een doorlopende behandeling? En als ziekenhuizen pas laat declareren bij zorgverzekeraars, hoe kan dan nu al eigen risico 2014 worden geïnd?

    1. Beste Marjo,

      Is er iets veranderd in de situatie van uw dochter in 2013? Is zij bijvoorbeeld 18 jaar geworden dan wordt het eigen risico met terugwerkende kracht in rekening gebracht.

      1. Marjo schreef op 

        Nee, ze is 25. Verder geen enkele verandering.

        1. Hoi Marjo,
          Het is in deze situatie niet echt duidelijk waarom er eigen risico voor 2013 en 214 in rekening is gebracht. De verzekeraar kan hier meer duidelijkheid over geven.

  19. Annemiek schreef op 

    Jaarlijks ga ik voor borstcontrole na borstkanker naar het ziekenhuis. Ik 2014 ben ik niet 1 keer geweest. Omdat ik in januari 2015 wel ben geweest krijg ik nu ineens een eigen risico reken voor de behandeling over periode van 31 jan 2014 tot 30 jan 2015. Kan dat zomaar? Het argument van het ziekenhuis is dat het een doorlopende dbc is.

  20. Dirk schreef op 

    Ook wij hebben het zelfde probleem, behandeling in okt 2013, nagesprek in januari. In 2014 de rekening van de behandeling en nu in 2015 de rekening van het nagesprek. Dus twee jaar op een rij volledige eigen bijdrage.

    Nu duidelijkheid voor alle lezers. Je zorgaanbieder, ziekenhuis, huisarts, specialist enz. is verplicht volgens de Nederlandse zorgautoriteit (NZa) om je te informeren over je behandeling EN kosten. Dit staat beschreven in de “Beleidsregel TH/BR-012 ” artikel 4.1 en 4.2 zie website: http://www.nza.nl/regelgeving/beleidsregels/TH_BR_012__Transparantie_zorgaanbieders

    Als je voor één behandeling gaat, maakt niet uit welke dan zijn hier kosten aan verbonden. Een deel van deze kosten moet je zelf betalen, je eigen risico of te wel eigen bijdrage. Bij het eerste gesprek maakt de behandelaar een DBC aan, deze DBC is voor de gehele behandeling en start vanaf dat moment, en word voor dat jaar in rekening gebracht.
    De truck zit een regeltje dat voor sommige behandelingen de DBC 90 dagen geldig is en andere behandelingen 365 dagen. Dit betekend dat je voor een nagesprek zoals bij mij het geval was, er een nieuwe DBC gemaakt word en je hier een rekening van krijgt.
    Nu mag dit wel, MAAR ze hadden ons moeten informeren dat dit betekend, dat er een nieuwe rekening gemaakt gaat worden en wat de kosten hier van zijn. Dit laatste word waarschijnlijk zelden of nooit gedaan.
    Wij gaan iig op basis van de regelgeving een klacht indienen bij het ziekenhuis.

  21. Lillian schreef op 

    Ook ik heb een rekening voor mijn eigen risico ontvangen terwijl ik in 2014 geen gebruik heb gemaakt van medische hulp vallend onder het eigen risico. (In 2013 voor een laatste controle bij de dermatoloog en in januari 2015 voor een nieuwe controle)
    Het ziekenhuis komt ook hier met het verhaal van vervolg DBC. Het ziekenhuis ook gewezen op de “beleidsregel TH/BR-012. Maar m.b.t. deze regeling moest ik maar een klacht indienen. De zorgadministratie regelt alleen de DBC en aan die regels houden zij zich.
    Een antwoord op de vraag hoelang een DBC open mag blijven staan en wie het vervolg DBC bepaald heb ik niet gekregen.
    Antwoord op mijn klacht kan minimaal 6 weken duren.

  22. MacSchulte schreef op 

    Wat zijn de regels voor het toerekenen aan het eigen risico van het ene of het volgende jaar? Stel een DBC start in december 2014 en loopt af eind november 2015. De eerste kosten worden gemaakt in december 2014, maar alle volgende in 2015. Voor 2014 stond nog het hele eigen risico open. Mag de verzekeraar dan toch alle kosten toerekenen naar 2014 om dat eigen risico vol te laten lopen?

    1. Dirk schreef op 

      Hoi MacSchulte, van openen tot sluiten is altijd maar 1 rekening. Deze word gefactureerd voor het jaar dat deze geopend werd. In jou voorbeeld dus 2014.

      1. MacSchulte schreef op 

        Dit klopt niet, want een ziekenhuis mag pas factureren na afsluiten van een DBC en dat betekent dat de verzekeraar ook pas dan mijn account kan belasten. Maar dat men dan met terugwerkende kracht mijn eigen risico mag laten vollopen, vind ik merkwaardig. Precies zols ook a.aalders hieronder betoogt.

  23. a.aalders schreef op 

    Dat de facturen gefactureerd worden vanaf de startdatum van de behandeling is al enigzins krom in mijn geval in 2014 en in 2015(eind controle) naar dermatoloog geweest maar het complete bedrag met de eigen risico van 2014 verrekend.dit terwijl ik ook in 2015 voor consult ben geweest.in mijn ogen zouden de controles per betreffend jaar moeten worden verwerkt.nu hou ik een hoger open staand bedrag over voor 2015 terwijl ik dus ook dit jaar ben geweest maar het consult is verrekend in 2014.hoe hou je als burger geld over als de zorg verzekeraar zo on transparant mag handelen

    1. Dirk schreef op 

      Tranparant is het helaas wel, je kan alles vinden op internet. Dit sluit natuurlijk niet uit dat ziekenhuis en zorgverzekeraar duidelijker konden zijn naar hun klanten. En informatie over kosten en werkwijzen voor het behandelen vertellen.

      @MacSchulte, wat het lastig maakt is dat ze inderdaad pas mogen gaan factureren als de DBC is afgesloten. Maar de facturering gebeurd voor het jaar dat de DBC is worden geopend.
      Dit is ook maar goed, om dan gelijk een antwoord te geven op a.aalders.
      Bij elke nieuwe DBC worden er “standaard” kosten in rekening gebracht door de behandelaar. Als ze voor jou de rekening in 2014 hadden gemaakt, en weer een nieuwe voor 2015, dan waren de kosten bij elkaar opgeteld meer geweest. Nu ben je voordeliger uit.
      Alhoewel voordelig niet bestaat in het huidige systeem.

      1. MacSchulte schreef op 

        Je hebt gelijk. Ben er inmiddels achter. Bedankt.

  24. A.aalders schreef op 

    Ok ook al zou je duurder uit zijn.voor mensen met een kleine beurs is het toch prettiger om 2 x een kleiner bedrag te moeten betalen als in1 x een groot bedrag.in mijn ogen zou het veel prettiger zijn om de 365 dagen regeling af te schaffen en de gemaakte kosten per jaar af te rekenen.zo voorkom je volgens mij ook dat de zorgverzekeraars het openstaand eigen risico van het jaar er voor vol laat lopen. Dat is voor hun een mooie manier om zelf minder uit eigen kas te hoeven betalen.waarom zou dit niet kunnen ,voor het overstappen naar een andere zorgverlener zijn we immers ook aan een vaste periode verbonden.veel mensen uit mijn omgeving gaan nu al zelf dokteren en niet naar de huisarts om kosten te besparen

    1. Dirk schreef op 

      Zelf doktoren lijkt me nooit een goed idee, en volgens mij zit huisarts bezoek in elk basis pakket.
      Je kan ook bij elke zorgverzekeraar al een betalings regeling treffen voor eigen bijdrage, dan kan je nog kleinere bedragen per maand aflossen. De meeste verzekeraars hebben hier geen enkele moeite mee.

  25. Jeroen schreef op 

    Vorig jaar op 3-12-2014 een eerste gesprek gehad omdat ik last had van mn oren.
    Toen zijn er rontgenfotos gemaakt en wat verdere onderzoekjes gedaan. Hieruit is direct gebleken dat ik een behandeling zou krijgen.

    Deze behandeling heeft echter plaatsgevonden op 20-01-2015. Betrof een dagopname met verdovingen. Nu blijkt dat dit gehele bedrag van mn eigen risico in 2014 is afgegaan.
    Mijn vraag is dus; is dit terecht en staat een zorgverzekeraar in het recht om dit te doen?

    1. dirk schreef op 

      Dit is lastig uit te leggen. Als je naar een andere specialist word door verwezen mag deze een nieuwe DBC maken, deze zou worden gefactureerd in 2015. Als je bij de zelfde specialist was dan niet, en hoort de behandeling bij de eerste aangemaakte DBC. De factuur geld dan voor 2014.
      Dus als ze jou de gehele behandeling op 2014 gezet hebben dan klopt dit.

  26. Jeffrey schreef op 

    Beste,

    In 2014 geheel mijn eigen risico gebruikt als gevolg van een opgelopen whiplash door röntgen foto’s ect. In 2015 rekeningen ontvangen van orthopedie behandelingen in 2014 deze rekeningen worden verrekend met het eigen risico van 2015 is dit juist?

    1. Dirk schreef op 

      @ jeffrey, volgens mij niet.

  27. Dirk schreef op 

    Update van mijn klacht bij ziekenhuis. Een 40 min telefonische discussie met iemand van de klachten commissie, uitkomst “Wij kunnen er niks aan doen!, wij volgen alleen de regels.”. Daar moet je het dan maar mee doen. Wel hopen ze dat ik via mijn zorgverzekeraar, NZa of zelfs gerecht dat ik in mijn gelijk word gesteld?!, want ook zij vinden het een zorgwekkend probleem.
    Dus nu een stapje verder.

  28. jos schreef op 

    zelf ben ik in 2015 geopereerd in het ziekenhuis .Herstel zal 1 jaar duren .Elke keer moet ik terugkomen voor controle ,vandaar dus ook de reden dat ik de rekening van het eigen risico nog niet heb mogen ontvangen .Ook in 2016 zal ik nog terug moeten voor controle ,en pas bij volledig herstel wordt “de behandeling afgesloten .Wat ik nu dus begrijp is dat het ziekenhuis dan pas de rekening stuurt naar de zorgverzekeraar .Maar valt de controle in 2016 dan nog onder het eigen risico van 2015 omdat de behandeling toen is gestart ?.Wel heb ik het eigen risico in 2015 al voor 200 euro gebruikt ,maar voor andere (medicijnen)..Ik hou dus nog 175 euro over die ik moet betalen voor 2015 .Maar worden nu de consulten in 2016, van mijn behandeling in 2015 ,na afsluiten nu verrekend met het eigen risico van 2016 ?

    1. Beste Jos,

      Het jaar waarin het ziekenhuis de behandeling (inclusief intakegesprekken/ operatie) start is het ook jaar waarin het eigen risico wordt belast. Uw behandeling is gestart in 2015. Vallen alle behandelingen en controles in 2016 onder de behandeling die gestart is in 2015? Dan wordt alleen het eigen risico van 2015 belast. Start u in 2016 met een nieuwe behandeling dan komt deze ten laste van het eigen risico van 2016.

      1. jos schreef op 

        jammer dat vele mensen dit niet weten ,en dat de zorgverzekeraar zich hier niet aan houd .Bij navraag bij MENZIS (ik had dit verhaal al eerder gehoord ) wordt mij gewoon verteld dat de nacontroles in het ziekenhuis in 2016 gewoon verrekend worden met mijn eigen risico van 2016 ook al heeft de operatie (behandeling) in 2015 plaatsgevonden .Dit is helaas de harde werkelijkheid die gebeurt .Sterker nog in 2014 ben ik voor het eerst geopereerd (ernstig ongeval) maar moest wederom dus in 2015 weer geopereerd worden voor de zelfde kwaal (de eerste operatie is niet succesvol geweest) en dus de zelfde behandeling die nog steeds niet was afgesloten en ik ga nu dus het 2de jaar in .Maar Menzis rekent gewoon de volle mep eigen risico over 2015 ,en nu dus zoals ze zeggen bij navraag ook in 2016 ,voor een behandeling die in 2014 is gestart.

        1. Dirk schreef op 

          Als je behandeling is gestart in 2014 dan heb je max 365 dagen en dan moet de DBC worden afgesloten. Dit betekend voor jou idd volle bak eigen risico. De behandeling gaat vervolgens verder in 2015 met een nieuwe DBC, dus 365 dagen later word deze afgesloten. Dit is in 2016, maar er bestaat dus de kans dat de factuur pas 1-1-2017 word gemaakt/verstuurd en je dus voledige eigen bijdrage van 2015 in 2017 mag betalen.
          Als je geluk hebt word deze verrekend in 2016.

          Mijn advies is om nu al een regeling te maken dat je je eigen bijdrage maandelijks gaat betalen verbruikt of niet, zo voorkom je volle bak rekeningen.

    2. Dirk schreef op 

      Zoals Steve al zegt, zal je waarschijnlijk de overgebleven kosten €175,- in 2016 moeten betalen, dit zijn de kosten van de behandeling van 2015. Mijn advies is om er zelf voor te zorgen dat je laatste controle (mits medisch ok) binnen 365 vanaf de start datum is, dit is de dag waar je het aller eerste gesprek hebt gehad. Dan voor kom je dat er een nieuwe DBC word gemaakt in 2016 voor bv 1 malige controle, want deze word weer verrekend waarschijnlijk in 2017 met de eigen bijdrage van 2016. Natuurlijk als je behandeling veel langer gaat duren, dan maakt het niet zoveel meer uit, maar dan weet je wel wat je te wachten staat in 2016.

  29. m broeders schreef op 

    Ik kom al meer dan 30 jaar bij dezelfde pedicure . Vandaag heb ik te horen gekregen dat haar rekeningen niet meer zullen worden vergoed in het volgende kalenderjaar. Ervaring heeft blijkbaar geen enkele waarde voor de zrogverzekering . Alleen regeltjes tellen. Regeltjes die elke keer weer gewoon maar veranderen! De pedicure word verplicht dure cursussen te volgen en dan een examen te doen pas dan kunnen haar klanten hun rekening vergoed krijgen. Die cursus moet ook gevolgd worden door beginnende pedicures halen, dat kan ik nog begrijpen. Waarom is er geen regeling voor mensen met ervaring?

    1. Dirk schreef op 

      @m broeders
      Dit is vervelend om te horen, maar als je veel ervaring hebt dat zal je pedicure zo’n cursus met gemak behalen. Kosten voor studie zijn volgens mij via de belastingdienst weer terug te vorderen al is dat misschien maar gedeeltelijk. Het zal zeker vervelend zijn voor je pedicure, maar het is toch ook fijn om te weten dat ze blijven bijleren in dit vakgebied?

  30. D. van Rhenen schreef op 

    Beste Allemaal,

    Ik heb een kwestie die ik in de groep wil gooien, want ik wordt er inmiddels dol van;
    In 2011 heeft mijn vriend zijn meniscus afgescheurt, hier is hij voor geopereerd. In juni 2013 gebeurt hetzelfde (zelfde knie, geen voetbal :) ) Hij is in juni 2013 gelijk nog geopereerd, daarna is hij nog voor controle geweest in aug. 2013. Nu gebeurd in februari dit jaar hetzelfde. Hij wordt niet meer geopereerd en moet aan de fysio. Nu krijgen wij een declaratie van de verzekeraar (namens het ziekenhuis) voor de fysio van begin dit jaar (2015) wat valt onder 2014. Wij moeten dus onze eigen risico van 2014 betalen omdat het ziekenhuis het boekt onder een DBC die loopt van 3-8-2014 t/m 03-08-2015. Wij zijn in heel 2014 niet in het ziekenhuis geweest dus kan er in ons optiek ook geen DBC meer lopen. Anders ben je toch altijd je eigen risico kwijt?

  31. Diana Gaus (Independer.nl) schreef op 

    Beste D. van Rhenen,

    Vervelend dat hij er steeds last van blijft houden. Hopelijk gaat het snel beter met zijn knie!

    Zoals ik je verhaal lees, is dit inderdaad vreemd. In deze situatie zou er pas een nieuwe DBC geopend moeten worden in februari 2015. Als hij inderdaad niet in het ziekenhuis is geweest in 2014, dan adviseer ik je om toch even contact op te nemen met zijn zorgverzekeraar. Zij kunnen je hier misschien een uitleg voor geven.

  32. Bart schreef op 

    Mijn vrouw heeft dit jaar een keizersnede gehad. Zij is verzekerd bij VGZ. Bij de 20 weken echo konden ze bij de eerstelijns echo niet goed alles zien, wij zijn toen doorverwezen naar 2e lijns in een ander ziekenhuis, daar hadden ze betere apparatuur denk ik en een gespecialiseerde echoscopist.

    Nu wordt er bijna 200 euro in rekening gebracht door het ziekenhuis waar de 2e lijns echo is gedaan en wil VGZ bijna 200 euro gaan incasseren op haar eigen risico.

    Ik dacht dat 20 wekenecho’s die medisch nodig zijn en waar we zijn doorverwezen door de verloskundigenpraktijk niet van het eigen risico afgaan? De echoscopist was trouwens geen gynaecoloog.

    Kan iemand me vertellen of het klopt dat dit van de eigen risico afgaat, of dat hier een fout is gemaakt door het ziekenhuis/VGZ. De omschrijving van het bedrag dat ingediend is door het ziekenhuis omschrijft dat het gaat om een poliklinisch iets, er stond geen 20 weken echo bij..

  33. Diana Gaus (Independer.nl) schreef op 

    Beste Bart,

    Echo’s die zijn voorgeschreven door de huisarts, verloskundige of gynaecoloog vallen niet onder het eigen risico.

    Het kan zijn dat de zorgverzekeraar contracten heeft met zorgverleners. En dat zij deze kosten alleen volledig vergoeden als je naar een gecontracteerde zorgverlener gaat. Daarvoor kun je het beste contact opnemen met je zorgverzekeraar.

    Ook gebeurt het wel eens dat een zorgverzekeraar een fout maakt en toch het eigen risico bij jou in rekening brengt. Neem gerust even contact op met je zorgverzekeraar. In de meeste gevallen zullen ze het direct voor je herstellen.

  34. Bart schreef op 

    Mijn vrouw heeft een restitutiepolis, ze kan overal terecht. Maar het ziekenhuis waar de 2e lijnse echo is gemaakt heeft wel een contract met VGZ.

    Ik kijk nu even in haar pagina van VGZ, en bij details staat er: “Diagnostiek met 1 of 2 polikliniekbezoeken bij begeleiding zwangerschap”.

    Dit was dus die 2e lijns echo, want wij zijn alleen maar voor die echo naar dat specifieke ziekenhuis gegaan.

    Dus het klopt niet dat dit van het eigen risico afgaat? Het ziekenhuis heeft misschien een verkeerde omschrijving ingediend voor dit notabedrag? “diagnostiek”?

  35. Diana Gaus (Independer.nl) schreef op 

    Beste Bart,

    Het lijkt mij inderdaad niet juist.

    Een 2e lijns echo is een medische echo die je krijgt op indicatie. Je krijgt een verwijzing van de verloskundige, huisarts of gynaecoloog. Deze echo’s worden vergoed vanuit de basisverzekering en komen niet ten laste van je eigen risico.

    Je kunt het beste even bellen naar VGZ.

  36. Erik schreef op 

    Mag een zorgverzekeraar een medische handeling die pas in april 2015 is gedaan verrekenen met het eigen risico van 2014?

    1. Dirk schreef op 

      Als de behandeling niet gestart is in 2014 dan mag dit niet.

  37. Beste Erik,

    Het is mogelijk dat een medische behandeling uit 2015 het eigen risico belast van 2014. Dit komt omdat het van belang is wanneer de behandeling start. Het jaar waarin de behandeling wordt gestart is ook het jaar waarin het eigen risico wordt belast. Is het een behandeling over meerdere jaren, dan wordt alleen het eigen risico belast van het startjaar. Dit wordt ook wel een DBC (Diagnose Behandel Combinatie) genoemd. Dit is een code die in het ziekenhuis wordt gebruikt om de diagnose en behandeling van gezondheidsklachten vast te leggen. De DBC omvat elke stap in de behandeling. Het jaar waarin de DBC start is ook het jaar waarin het eigen risico wordt belast.

  38. Ronald Ostermeier schreef op 

    Mijn dochter ouder dan 18 jr was tot 31-12-14 meeverzekert op mijn polis en hierna overgestapt naar andere verzekeraar. Nu krijg ik op 23-12-15 een rekening van eigen risico over de periode 13-11-14 t/m 12-11-15 omdat ze onder behandeling was en nog is.
    Voor mij is dit vreemd. Ik zou toch alleen de periode 13-11-14 t/m 31-12-14 moeten betalen en zij zelf voor de andere maanden eigen risico pro rato een rekening moeten krijgen?
    We zijn bij Zilveren Kruis verzekert en voordat ik ga bellen wil ik weten hoe het hoort te zijn aangezien je bij deze organisatie normaal niet kan overleggen.

  39. Beste Ronald,

    Het klopt dat het eigen risico wordt belast in het jaar waarin uw dochter nog bij u verzekerd was. De reden hiervoor is dat het jaar waarin een behandeling start ook het jaar is waarin het eigen risico wordt belast. Duurt een behandeling meerdere jaren? Dan wordt alsnog alleen het eigen risico belast van het jaar waarin de behandeling is gestart. Is het eigen risico van het startjaar volledig benut? Dan belast de verzekeraar niet het eigen risico van de jaren erna.

  40. vivian schreef op 

    Hoi hoi,
    Ik ben in 2015 geopereerd aan mn kaak (botopbouw) paar maanden later 6 implantaten geplaatst en krijg in 2016 mijn klik prothese. Dit is dus een traject van ruim een jaar. Dit jaar zit ik natuurlijk aan mn eigen risico maar moet ik dit in 2016 nog een keer betalen omdat het een nieuw jaar is terwijl het bij 1 behandeltraject hoort??

  41. Hoi Vivian,
    Het hangt hierbij even af van de start- en einddatum. Ik wil dit graag voor je uitzoeken. Kan je mij vertellen wanneer de eerste operatie was en wanneer de klik-prothese geplaatst gaat worden?

  42. Anneke schreef op 

    Ik heb een rekening van mijn zorgverzekeraar ontvangen voor psychologische zorg.
    Ik heb eind december 2014 en intakegesprek gehad bij de behandelaar, de behandeling is in 2015 gestart (de brief van de huisarts met het behandelplan dateert van 23-21-2015) Nu ontvang ik een rekening van € 815 eigen risico. In 2014 had ik een eigen risico van € 500, in 2015 was dit €375. Ik krijg de indruk dat het eigen risico van twee jaar voor dezelfde behandeling is gebruikt. Mag dit zomaar?

  43. Hi Anneke,
    Dit heeft te maken met de DBC (Diagnose Behandel Combinatie). Als in 2014 de DBC is geopend vallen alle behandelingen die binnen de DBC vallen over het eigen risico van 2014. Een DBC mag maximaal 120 dagen open staan. Als deze dus in 2015 is gesloten en er is een nieuwe DBC geopend. Dan gaat alles binnen die DBC over het eigen risico van 2015.

    Je zorgverzekeraar kan je precies vertellen waarvoor zij het eigen risico in rekening hebben gebracht. Ik raad je aan even met je verzekeraar te bellen en dit na te vragen.

  44. Ronald schreef op 

    Ik heb ben gehandeld voor kanker en moet jaarlijks op controle komen. Door fouten van het ziekenhuis zit ik nu met de problemen . Dan word je doorverwezen naar de chirurgie die verwijst je door naar de dermatoloog en conclusie geen uitslag, want ze weten gewoon niet wat het is. Ik kreeg een eigen risico van 2014 210,- euro en in sept 2015 en in okt 2015 339,- euro en op zondag 3 jan 2016 149,- euro . Mag dit zo maar, want ik krijg het gevoel dat wij als verzekeraars genaaid worden waar we bijstaan. Vraag je bij het ziekenhuis om de behandeling dan kloppen ze niet met de dagen dat je geweest bent en wil je gespreid betalen bij de verzekeraar hebben ze zoveel eisen dat ze niet met je betalingsvoorstel akkoord gaan. Dus je word ziek , je moet leren te overleven , je komt niet meer aan de bak qua werk , je beland in uitkering en van je uitkering kun je amper rondkomen en dan gaan de zorg kosten omhoog . Hoe kunnen wij als burger nog de zorgkosten betalen!!!! Dit heet de graaicultuur van de zorgautoriteiten die dit concept volkomen uitmelken.

  45. Daphne schreef op 

    In 2014 heb ik zorgkosten gemaakt die van mijn eigen risico afgingen , ik heb in dat jaar mijn volledige eigen risico opgemaakt en betaald.
    Afgelopen november kreeg ik van mijn zorgverzekeraar een brief waarin eerder in rekening gebrachte kosten werden gecorrigeerd en kreeg ik tot mijn verbazing een aanzienlijk bedrag terug.
    Mijn blijdschap was echter van korte duur want gisteren , 7 januari, kreeg ik wederom een brief waarin stond dat er zorgkosten over 2014 waren gedeclareerd waardoor ik datzelfde bedrag weer moet betalen.
    Kan dit zomaar? Ik had immers in 2014 alles al netjes voldaan.

  46. Hi Daphne,
    Ik kan me voorstellen dat dit verwarrend is. Ik vermoed dat je zorgverzekeraar een foutje heeft gemaakt door het bedrag terug te storten. Ik weet dit echter niet zeker. Helaas mag ik dit niet voor je navragen omdat het om privégegevens gaat. Daarom raad ik je aan om contact op te nemen met je zorgverzekeraar en te vragen wat er precies gebeurd is.

  47. S.van der Wal schreef op 

    Ik ben in 2013/2014 behandelt voor kanker. (chemo/bestralen) 2015 om de 3 mnd controlefoto en gesprek specialist. Nu kreeg ik in 2015 opeens een rekening voor een van die controles. Ik heb unive gebeld en gezegd dat ik dit niet eerder hoefde te betalen. Antwoord was, we zagen dat U nog niets gebruikt had en dan doen we dat wel vaker. Nu kreeg ik 9januari 2016 weer een rekening(van 2015) waarin stond U heeft nog 157 euro eigen risico open staan(2015), we hebben een rekening van 175 betaald dus we incasseren de 157 euro. Klopt dit?

  48. Beste,
    Het is voor mij heel lastig om je hierover goed advies te geven. Ik kan namelijk je rekeningen niet inzien en mag hier helaas ook niets over navragen.

    Specialistische zorg in het ziekenhuis valt onder het eigen risico. Pas als je eigen risico op is, wordt het restant van de rekeningen helemaal vergoed door je zorgverzekeraar. Dit wordt wel vaker aan het eind van het jaar berekend. Ook gebeurt het vaker dat je een rekening van het eigen risico krijgt van een jaar (of meer) terug.

    Je zorgverzekeraar kan je precies een overzicht geven van waar je in 2014 en 2015 je eigen risico voor betaald hebt.

  49. Laura schreef op 

    Vraag:
    Ik heb een eigen risico rekening gekregen
    van het ziekenhuis waar ik in 2015 geweest ben.
    in 2015 heb ik eigen risico vol. (2016 nog niet)
    nu was 2014 nog niet op en word het daar afgetrokken.
    is dit normaal?
    Zo kom je toch nooit door je eigen risico?

  50. Hi Laura,
    Dit klopt inderdaad niet. Je betaalt je eigen risico altijd alleen over het jaar waarin je naar het ziekenhuis bent geweest. Het eigen risico van 2014 betaal je dus alleen als je in 2014 een vergoeding uit de basisverzekering hebt gekregen.

    Ik raad je aan om contact op te nemen met je verzekeraar en een specificatie op te vragen. Zij kunnen je precies vertellen waar de rekening voor is.

  51. Edwin schreef op 

    Mijn vrouw is bevallen dec 2014 , kreeg daarna veel hoofdpijn en dat bleek na onderzoek een bijwerkingen van de ruggeprik te zijn. Hierdoor moest zij een bloedpatch, die heeft zij ondergaan in 2015 en heeft de zorgverzekeraar dit ook van de eigenrisico van 2015 afgetrokken. Kan dit of is dit omdat het direct in verband staat met de bevalling niet mogelijk omdat dat in 2014 was.

  52. Beste Edwin,

    Als de behandeling in 2015 heeft plaats gevonden en deze heeft een andere DBC code dan gaat dit van het eigen risico van 2015 af.
    Valt deze onder dezelfde DBC code dan zou dit niet van het eigen risico af moeten gaan. Hiervoor kun je even contact opnemen met de zorgverzekeraar.

  53. patrick ultee schreef op 

    Ik heb 3 jaar geleden contact gehad met agis/achmea wat betreft zorgkosten declaratie wat van mijn eigenrisico af ging .
    Het was een vrijblijvend gesprek over medicijnen die in Amerika gebruikt worden voor otosclerose . Dat medicijn zou hier bij mij getest worden toen bleek dat niet vergoed tekorten door agis.
    Ik ben met het onderzoek gestopt .
    Uiteindelijk hebben 500 Euro gedeclareerd voor dat vrijblijvende gesprek dat koste me dus mijn eigenrisico.
    Ik agis gebeld met de vraag of er gecontroleerd worden door zorgverzekeraars of de ziekenhuis declaraties gecontroleerd worden .
    Zij van de agis beaamde dat dat niet het geval is en dat ze de ziekenhuizen vertrouwen.
    In hoeverre kan er een instelling komen die alle declaraties van ziekenhuizen controleerd op waarheid . En vergelijken met patiënt gegevens.
    In theorie kunnen ze gewoon alles declareren ook als er niet naar het ziekenhuis gegaan word.

  54. Hi Patrick,
    Het is de taak van de verzekeraar om de declaraties van ziekenhuizen te controleren. Ziekenhuizen sturen hun rekening naar de zorgverzekeraar. Voordat ze de rekening doorsturen naar jou als klant controleert de verzekeraar de rekening op een aantal dingen:
    – de declaratiecode
    – het gedeclareerde bedrag
    – de naw-gegevens
    – de doorverwijzing
    – het recht op een vergoeding
    De instantie die dit controleert is de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA). Als je meer vragen hebt over dit onderwerp kun je ook het beste contact op nemen met de NZA.

  55. ruud schreef op 

    Goede avond
    Heb netjes mijn eigen risico betaald in 2015 van 375 euro
    Ik heb het volle bedrag nog open staan bij vgz dus niets verbruikt
    Mijn vraag is krijg ik dit bedrag terug met jaar afrekening en wanneer is dat??
    En mocht ik nu in dit jaar 2016 wel ziek worden of wat dan ook kunnen ze en mogen ze dan aan je eigen risico komen van 2015 zolang je de terug gaaf nog niet heb gehad want neem aan dat ik het nog niet verbruikte 375 terug krijg
    Gr ruud

  56. Hi Ruud,
    U heeft uw eigen risico van tevoren betaald? Dan krijg je dit bedrag inderdaad terug. Ik durf je alleen niet te zeggen wanneer ze het geld terugstorten.
    Wat de regels zijn rondom het vooruitbetalen van het eigen risico is verschillend per zorgverzekeraar. Als je kosten hebt gemaakt die ten koste gaan van je eigen risico kan het zijn dat de verzekeraar dit verrekent met het eigen risico van 2015. Dit scheelt namelijk twee transacties. Eén waarbij ze het geld naar jou terug moeten storten en nog één waarbij jij weer de kosten naar ze moet overmaken. Of ze dit doen kan ik u niet vertellen. Ik raad je aan hiervoor contact op te nemen met VGZ.
    Groet Annemarie

  57. Peter schreef op 

    Dag,

    Op 3 december 2014 is een DBC geopend voor Otitis Media, hiervoor heb ik een operatie ondergaan begin 2015. Het eigen risico over 2014 heb ik hiermee volledig betaald. Vandaag kreeg ik echter een rekening van het eigen risico van 2015. Na de rekening beter bekeken te hebben lijkt het erop dat het niet kan kloppen. In de rekening staat: Afleggen van (een) herhaal-polikliniekbezoek(en) bij een lopende diagnose-behandel-combinatie(26-8-2015 en 22-10-2015), daarnaast heb ik nog een MRI ondergaan ter controle(07-11-2015), onder dezelfde DBC. In mijn ogen zouden deze behandelingen onder dezelfde DBC vallen als de DBC welke gestart is op 3 december 2014.

    Klopt het dat ze mijn eigen risico van 2015 in rekening hebben gebracht? Mij lijkt het van niet.

    1. Beste Peter,
      Een DBC kan maximaal maar 120 dagen lopen. Na de 120 dagen wordt de DBC automatisch gesloten en wordt er een nieuwe geopend. In uw geval is er in 2015 een nieuwe DBC geopend. Hierdoor geldt dit dus ook voor uw eigen risico van 2015.

      Voor meer vragen kunt u ook altijd contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Zij hebben een duidelijker overzicht van uw rekeningen en kunnen u altijd meer uitleg geven.

  58. Dennis schreef op 

    30 december 2014 geopereerd aan mijn achillespees en hiervoor ook de eigen bijdrage betaald (Menzis). Per 1 januari 2015 ben ik overgestapt naar een andere zorgverzekeraar. Nu ontvang ik van deze zorgverzekeraar een factuur eigen bijdrage betreffende de nabehandeling februari t/m juni 2015 van mijn achillespees. Klopt dit? Want mijn DBC is eind 2014 geopend onder Menzis.

    1. Hi Dennis,
      Dit klinkt inderdaad alsof alle kosten onder 1 DBC horen. Een DBC kan maximaal 120 dagen lopen. Na 120 dagen wordt de DBC automatisch gesloten en wordt er een nieuwe geopend. Het lijkt er echter op of al jouw kosten onder de eerste DBC vallen omdat ze niet over de 120 dagen heen gaan.

      Ik raad je aan met je zorgverzekeraar te bellen. Zij hebben een duidelijker overzicht en kunnen je beter uitleggen waarom je deze rekening ontvangt.

      1. Dennis schreef op 

        Hallo Annemarie, hartelijk dank voor je snelle reactie!
        Vandaag gebeld met zowel de zorgverzekeraar als het ziekenhuis waar ik ben behandeld. Maar volgens het ziekenhuis is bij opname/operatie het dossier max. 40 dagen geopend (wettelijk bepaald)???? En bij poliklinische behandeling 120 dagen?? Er is dus na die 40 dagen een nieuw DBC geopend (nieuwe zorgverzekeraar) waarbij ik nu opnieuw begin met mijn eigen risico. Is dit wel correct?
        Hoor graag nog van je.

  59. Hi Dennis,
    Ik heb het nog even nagezocht en voor een operatie geldt inderdaad 42 dagen. Voor een poliklinische behandeling geldt 120 dagen. Het is dus correct dat je opnieuw een rekening van het eigen risico hebt ontvangen.

  60. Dennis schreef op 

    Hoi Annemarie,
    Het is niet anders. Hartelijk dank voor het meedenken en uitzoeken.

  61. Jan Bosveld schreef op 

    Ik ben in 2014 verzekerd geweest bij Zorg & Zekerheid, goede voordelige premie.
    Maar nu ben ik in 2015 toch overgestapt op Ditzo, betere voorwaardes en zorg.
    ook dit jaar ben ik bij Ditzo gebleven.
    Nu krijg ik vrijdag j.l. 5 februari een rekening van Zorg en zekerheid gedateerd mei 2014??
    Mijn vraag, is er iemand die mij kan vertellen dat dit kan na bijna 2 jaar nog een rekening sturen?!

    gr. Jan

  62. Bart schreef op 

    Hallo,

    We zijn in 2015 naar het ziekenhuis geweest en hebben het volledig eigen risico betaald voor 2015. Nu krijgen we een rekening uit 2015 en willen hiervoor het eigen risico uit 2016 aanspreken. Staan ze hiermee in hun recht?

    Mvg

    Bart

    1. Beste Bart,

      Voor zorg die je gebruikt hebt in 2015 mogen zij niet het eigen risico van 2016 gebruiken. Heb je ook zorg in 2016 gehad en valt dit onder het eigen risico dan gaat dit uiteraard van het eigen risico van 2016 af.

  63. WASZINK schreef op 

    Ik heb in juni 2015 een knieoperatie ondergaan. De eerste 20 fysiobehandelingen uit eigen zak betaald via een rekening van fysiotherapeut. Nu krijg ik weer een rekening van Menzis aan 375 euro eigen risico terwijl mijn aandoening chronisch is en vergoed hoort te worden. Dit is toch oneerlijk en geld klopperij of zie ik het verkeerd?

    Basisverzekering toch zonder eigen risico?

    Hoe zit dat?

    mvg d.waszink

  64. Beste Waszink,

    Bij een chronische aandoening zijn de eerste 20 behandelingen voor eigen rekening. Daarna gaan de behandelingen van je eigen risico af. Als het eigen risico op is krijg je de behandelingen volledig vergoed.

    Ben je al langer chronisch ziek en heb je hiervoor ook fysiotherapie in 2015 gehad dan zouden alle behandelingen vergoed moeten worden. Bij het overstappen wordt dit vaak niet goed gecommuniceerd tussen de verzekeraars. Je kunt het beste dan even contact opnemen met je verzekeraar.

  65. Anton schreef op 

    De vraag omtrent eigen risico. Ik heb een hoge (maximaal) risico in 2015 gehad maar toch hetzelfde jaar met diagnostiek begonnen. In 2015 had ik een consult en een test. Ook, toen gevraagd het ziekenhuis de volgende behandelingen te verschuiven naar 2016 i.v.m. te hoge eigen risico wat ze ook hebben gedaan. In 2016 nog een paar tests uitgevoerd. Onlangs kreeg ik een rekening van de zorgverzekeraar dat eigen risico van 2015 volledig betaald moet worden. Op mijn vraag wat was de reden hiervoor en waarom ze de behandelingen van 2016 als 2015 hebben geincasseerd, kwamen ze met argument naar voren dat ze wettelijk dit mogen doen. Ze beschouwen alle andere behandelingen aansluitend op de behandeling die werd gestart in 2015. Zoals ik weet mag je als consument/klant op eigen risico van het vorige jaar niet aanspreken in het nieuwe jaar en ook niet andersom maar ze wel dus. Ik vind het wel dat je belazerd wordt gezien ik toen mij heel goed informeerde. Dit soort informatie wordt ook nergens vermeld. Wat zou ik in dit situatie kunnen/mogen (wettelijk) doen? Iemand ervaring mee en/of advies hierover?

  66. Hi Anton,
    Dit is een lastige situatie. Ik vermoed dat de medewerker van de zorgverzekeraar het heeft over een DBC(Diagnose Behandel Combinatie). Op het moment dat je een behandeling start in het ziekenhuis wordt er een DBC geopend. Deze wordt pas gesloten als de gehele behandeling klaar is of na 120 dagen. Alles wat binnen de DBC gebeurt, valt onder het eigen risico van het jaar dat de DBC is geopend. Als je dus in 2016 verder gaat met de behandeling valt dit nog steeds onder je eigen risico van 2015.

  67. A. Bolks-Brink schreef op 

    Op 25-08-2014 ben ik bij een specilast geweest in het ziekenhuis is keurig van mijn eigen risico afgegaan voor 2014. Vervolgens moest ik in maart 2015 weer naar dezelfde specialist. En nu hebben ze deze voor 2014 gedeclareerd….en…hebben ze er zelf een nieuwe datum van gemaakt, 23-11-2014. Terwijl ik op die datum nooit bij de specilist ben geweest. ( was maart 2015) Dit gemeld dat de datum niet klopt, maar dat was volgens de zorgverzekeraar een ” indicatie” datum…. Mag dit? En mogen ze mijn behandeling van maart 2015 declareren in 2014??

    Hoe zit dit??

    Vr gr Annalies Bolks-Brink.

  68. marleen (Independer.nl) schreef op 

    Beste mevrouw A. Bolks-Brink,

    Specialisten werken met DBC codes (Diagnose Behandel Combinatie). Bij een begin van een behandeling opent de specialist een DBC code. Alle declaraties worden dan ook verhaald op het jaar dat de code is geopend.

    Het is dus mogelijk dat u nog eigen risico uit 2014 betaalt voor een afspraak in maart 2015.

    De specialisten openen en sluiten de DBC codes. U kunt dan ook het beste bij het ziekenhuis navragen waarom 23 november een indicatie op uw naam is gezet.

  69. Rian de Heus schreef op 

    Mijn zoon is vorig jaar maart 2015 naar een specialist in het ziekenhuis geweest. Hij zat toen nog niet aan het bedrag van zijn eigen risico. Er was geen vervolgbehandeling. Nu, in maart 2016 krijgt hij een rekening van 149,50 voor de datum van 23 maart 2015. Ik heb het ziekenhuis waar hij vorig jaar behandeld is gebeld, en zij zeggen dat de verzekeraar deze rekening vorig jaar in rekening had moeten brengen. Hoe krijgt mijn zoon nu die 149,50 terug. Bij de verzekeraar zeggen ze dat ‘NORMAAL’ is en bij het ziekenhuis zeggen ze dat dit ‘VERBODEN’is. Graag uw mening over deze corruptie

    1. dsie (Independer.nl) schreef op 

      Beste Rian,

      Vervelend dat uw zoon nu pas voor die behandeling de rekening krijgt van de zorgverzekering.

      Het is afhankelijk per zorgverlener hoe snel de kosten gedeclareerd worden bij de zorgverzekeraar. In dit verband komt het helaas vaak voor dat ziekenhuizen pas laat de kosten in rekening brengen. Dit heeft er onder andere mee te maken dat zij wachten tot is vastgesteld dat de behandeling is afgerond. Dat leidt ertoe dat de zorgverzekeraar ook pas laat weer de kosten bij uw zoon in rekening kan brengen.
      Zorgverzekeraars hebben maximaal vijf jaar de tijd om het eigen risico te innen. Dit blijkt ook uit de website van de consumentenbond.

  70. Anneke schreef op 

    Mijn man is 10 augustus 2015 geopereerd aan een gebroken enkel. 16 februari jl. is hij voor de laatste keer op controle geweest bij de chirurg. Valt deze controle onder de dbc van vorig jaar of wordt daar een nieuwe voor geopend. Dit vraag ik i.v.m. het feit of hij het dan uit het eigen risico moet betalen.

  71. marleen (Independer.nl) schreef op 

    Beste Anneke,

    Het kan heel goed dat de controle na de operatie nog onder dezelfde DBC code valt als de operatie van 10 augustus 2015. De specialist opent en sluit de DBC codes. Wat er is gebeurd met de code van uw man kunt u het beste in het ziekenhuis navragen.

    Als de code nog dezelfde is als die uit 2015 dan gaat het inderdaad van het eigen risico van 2015 af.

  72. Monique schreef op 

    Blijkbaar ben ik niet de enige die tegen een muur oploop van het zorgstelsel.
    Sinds 2011 jaarlijkse controle op borstkanker, geen probleem mee, snap dat de eigen risico dan in rekening wordt gebracht. Declaraties komen pas een jaar later, of nog langer, niet fijn, maar ben ik ook gewend aan geraakt. Om de kosten van eigen risico in de toom te houden, heb ik met het ziekenhuis afgesproken de controles binnen 1 jaar te laten plaatsvinden, of een maand na het kalenderjaar was geen probleem. Controles hebben plaatsgevonden in december 2014 en in januari 2016. Schets mijn verbazing een rekening eigen risico over 2015. Ja DBC periode is opnieuw vastgesteld in november 2015 was het verhaal. Jarenlang wordt er pas gedeclareerd een jaar later, nu geen behandelkosten in 2015, behandeling in januari 2016, en nu als de kippen zijn ze er bij, onder het mom van DBC periode is weer in gegaan. Hoe onrechtvaardig kan het zijn, ziek.

    1. Monique schreef op 

      Toevoeging: Inmiddels kopie declaratie van het ziekenhuis gekregen. DBC periode 5-11-2015 t/m 3-3-2016. Het kan er bij mij niet in, dat ik nu ineens na behandeldatum 21-1-2016 de nota eigen risico krijg. Dan kan het wel snel ? Vind het zeer dubieus wat hier gebeurt op zijn minst gezegd. Kan iemand mij dit uitleggen? Of wat hier tegen te doen?

  73. Marleen Schepers (Independer.nl) schreef op 

    Beste Monique,

    De startjaar van uw DBC is het jaar waar het eigen risico wordt gevraagd. Voor meer informatie kunt u het beste met uw zorgverzekeraar contact opnemen. De zorgverzekeraar kan dan inzien uit welk jaar de nota van het eigen risico komt. Ook kan de zorgverzekeraar u een overzicht sturen waar die declaraties precies over gaan.

    Het ziekenhuis opent en sluit de DBC codes. De specialist kunt u dan ook uitleg geven wat de reden is waarom er ineens in november weer een nieuwe code is gestart.

    Ik hoop dat zij u hier snel meer duidelijkheid over kunnen geven.

  74. Marsha schreef op 

    Zojuist een factuur ontvangen voor mijn bezoek aan een specialist in december 2015, daar valt nu ineens ook de mri onder die ik in januari 2016 heb laten maken en de vervolgafspraak hiervan. Ik ben overgestapt in december 2015 op een andere zorgverzekering ivm hoog eigen risico en de kosten die zouden gaan zitten aan een mri en evt vervolgtraject. Ik betaal daarom nu meer per maand aan een nieuwe zorgverzekering tov 2015. Erg geschrokken van deze factuur omdat ik dus een hoog eigen risico had vorig jaar en ik verwacht had dat dit van mijn nu lagere eigen risico af zou gaan. Kunnen ze dit maken? Niemand laat dit je van te voren weten!

    Hoe zit het nu met de afspraak die in augustus 2016 ingepland staat bij deze specialist? Wordt dit dan ook verrekend met het eigen risico van vorig jaar?
    En als ik nu onder controle blijf de rest van me leven gaat dit dan ook verrekend worden op 2015?

    Ik heb in januari 2016 dus ookal me nieuwe zorgverzekering betaald terwijl dus de afspraken die ik in januari 2016 had op mijn oude zorgverzekering verhaald worden. Dit lijkt me dus erg krom!

    Ik hoop dat jullie me meer advies en/of antwoorden kunnen geven. Onwetende mensen worden hier bewust uitgebuit. Het eigen risico voor dit jaar is dus nog niet aangebroken en zal ik dus OOK nog moeten betalen bij nieuwe gezondheidsproblemen etc.

    Alvast bedankt.

  75. Dianne Sie (Independer.nl) schreef op 

    Beste Marsha,

    Helaas is landelijk vastgesteld dat de datum waarop de DBC wordt geopend leidend is. Dit kunt u terugvinden onder het kopje ‘Financieringsverschuiving’ op de volgende website:

    https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2009/09/23/termijn-eigen-risico

    Vanaf 2015 is de maximale vastgestelde periode waarin de zorg geleverd is voor een DBC-traject 120 dagen. In dat verband lijkt het erop dat u ook binnen die maximum periode een DBC-traject heeft doorlopen en daarom het eigen risico van 2015 van toepassing is verklaard. Zie ook:

    http://werkenmetdbcs.nza.nl/ziekenhuiszorg-artikelen/dbc-systematiek-3/wat-is-een-dbc/menu-ID-1368

    Als de start van de DBC in december 2015 is geweest, dan is een behandeling in augustus 2016 ruim voorbij de 120 dagen termijn. We adviseren u contact op te nemen met de behandelaar om te vragen of er inderdaad opnieuw een DBC-traject wordt gestart en of zij kunnen inzien of uw huidige zorgverzekering wordt aangesproken.

    Hopelijk geeft deze uitleg wat meer duidelijkheid!

  76. Jolanda schreef op 

    Factuur van Unive gekregen van 760,00.
    Eigen risico 385,00 van 2016 voor medicijnen, dit is correct.

    Moet ook eigen risico betalen van 375,00 over 2015 voor 3 dagen dagbehandeling van begin januari 2016.
    Mijn dossier is 12 november 2015 geopend.(volgens unive en ziekenhuis)
    Ik ben in heel 2015 niet bij neuroloog geweest. Heb alleen op 26 februari en 3 augustus 2015 een belafspraak gehad met MS verpleegkundige.
    Ik heb hier nooit een rekening van gekregen en dus nooit iets over hoeven betalen.

    hoe is het mogelijk dat ik nu alsnog het eigen risico van 2015 moet betalen? Zonder 1 stap in het ziekenhuis te hebben gezet in 2015!!!

  77. Marleen Schepers (Independer.nl) schreef op 

    Wat een vervelende situatie. Het is wel goed om nog een specificatie op te vragen bij uw zorgverzekeraar van de inhoud van de DBC code(s).

    Helaas geldt een bel afspraak ook als een consult. Als er bij de bel afspraak in 2015 een nieuwe DBC code is geopend waar de dagbehandelingen ook onder vallen wordt er over 2015 eigen risico gerekend. Ondanks dat u geen stap in het ziekenhuis heeft gezet.

    Ik hoop dat de verzekeraar meer inzicht kan geven van uw codes want het is veel geld in één keer.

  78. R AS schreef op 

    In februari 2016 heb ik een intakegesprek gehad bij de huidtherapeut. Voorafgaand aan het gesprek heb ik meerdere malen gevraag of deze (10 minuut durende) intake vrijblijvend was en zonder andere kosten. Het antwoord hierop was ja. Ik bedoelde hier natuurlijk ook mee dat zij geen nota naar mijn zorgverzekering zouden sturen, want ik ben immers niet behandelt. Ik ontvang nu een nota voor mijn eigen risico van 150 euro voor dat 10 minuut durende gesprek. Ik ben na de intake niet meer bij die huidtherapeut in behandeling geweest en heb voor een andere huidtherapeut gekozen die overigens geen nota naar mijn zorgverzekering heeft gestuurd voor de intake. Ik ben nu erg in de war en snap het allemaal ook niet zo goed. Ik weiger eigenlijk 150 euro te betalen voor een gesprek van 10 minuten. (Let wel, ik was doorverwezen door de huisarts.) Kunt u mij duidelijkheid geven en wat ik hier precies aan kan doen? of kan ik hier niks mee.
    Groet

  79. Ras schreef op 

    In februari 2016 heb ik een intakegesprek gehad bij de huidtherapeut. Voorafgaand aan het gesprek heb ik meerdere malen gevraag of deze (10 minuut durende) intake vrijblijvend was en zonder andere kosten. Het antwoord hierop was ja. Ik bedoelde hier natuurlijk ook mee dat zij geen nota naar mijn zorgverzekering zouden sturen, want ik ben immers niet behandelt. Ik ontvang nu een nota voor mijn eigen risico van 150 euro voor dat 10 minuut durende gesprek. Ik ben na de intake niet meer bij die huidtherapeut in behandeling geweest en heb voor een andere huidtherapeut gekozen die overigens geen nota naar mijn zorgverzekering heeft gestuurd voor de intake. Ik ben nu erg in de war en snap het allemaal ook niet zo goed. Ik weiger eigenlijk 150 euro te betalen voor een gesprek van 10 minuten. (Let wel, ik was doorverwezen door de huisarts.) Kunt u mij duidelijkheid geven en wat ik hier precies aan kan doen? of kan ik hier niks mee.

  80. Marleen Schepers (Independer.nl) schreef op 

    Beste meneer/mevrouw Ras,

    Dat is ook niet netjesvan de therapeut. Als er eerst wordt beloofd dat er helemaal geen kosten aan zijn verbonden en dat u later een rekening van €150,- euro krijgt. Deze rekening heeft zij ingestuurd bij de zorgverzekeraar en zij hebben het betaald en vragen het nu aan u. U kunt bij uw zorgverzekeraar navragen of deze rekening echt alleen van het intake gesprek was. Als dit het geval is zou ik wel bij de eerste huidtherapeut navragen wat de reden is dat zij de rekening heeft ingestuurd.

    In sommige gevallen valt een behandeling bij de huidtherapeut onder de basisverzekering en soms onder de aanvullende verzekering. Dit is afhankelijk van bijvoorbeeld de behandeling of diagnose. Bij een aanvullende verzekering hoef je geen eigen risico te betalen. Ik denk wel dat de nieuwe therapeut een tarief rekent voor de intake. Het kan zijn dat de nota nog niet is ingeleverd of dat de behandeling toch onder de aanvullende verzekering valt. U kunt dit alles navragen bij uw zorgverzekeraar.

  81. Geert klooster schreef op 

    In 2015 onder behandelijng Neuroloog. Hernia geconstateerd. In 2016 door gestuurd naar Neuro chirurg voor gesprek operatie. Nu krijg Ik rekening van 385 euro eigen risico. Mag dat . Ik dacht als je onder behandelijng bent niet weer eigen risico moet betalen?

  82. Dianne Sie (Independer.nl) schreef op 

    Beste Geert,

    Er zijn een aantal mogelijke verklaringen voor het eigen risico:

    Het kan zijn dat de maximale periode van het DBC-traject is overschreden (120 dagen) of dat de neuro chirurg een nieuw DBC-traject is gestart.

    Zie ook: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2009/09/23/termijn-eigen-risico

    Voor meer informatie hierover kunt u ook terecht bij uw zorgverzekeraar en/of uw behandelaar.

  83. Ronald van Onselen schreef op 

    In maart/april 2012 heb ik een ijzerinfuus gehad van mijn zorgaanbieder. De zorgverzekeraar vermeldt in een overzicht dat de datum van de ingezonden nota 18 april 2014 is gedateerd. Op 23 juni 2016 ontvang ik een nota waarin ik op basis van het eigen risico zoals ik dat had in 2014 (860,- euro) 500 euro moet betalen. Vraag 1 waarom wacht de ziektekostenverzekeraar 2 jaar en 2 maanden om mij nu een rekening te sturen obv eigen risico 2014 en kan deze geantedateerd zijn ivm hoge eigen risico dan mijn lage e.r in 2015/16?.Heb ik hier een punt?
    Waarom heeft

  84. ilona schreef op 

    vorig jaar zijn mijn man en ik een traject in gegaan om zwanger te worden.
    na paar kleine onderzoeken, bleek het probleem bij mij te liggen.
    hierna heb ik hormonen moeten slikken en na een paar pogingen ben ik zwanger geworden. super fijn.
    alleen krijgen we nu de afrekeningen en hebben ze alle consulten op mij en mijn man gedeclareerd. onder de noemer. zwanger worden doe je samen.
    terwijl mijn man vorig jaar al klaar was, omdat er bij hem niks aan de hand was.
    mag dit?

    1. jrios (Independer.nl) schreef op 

      Beste Ilona,

      Allereerste is het fijn om te horen dat het gelukt is!
      Dit is ook een hele logische vraag.
      Het zou kunnen dat het eigen risico van uw partner nu pas in rekening wordt gebracht omdat het traject nu pas afgelopen is.
      Verder durven wij hier geen andere antwoorden op te geven, dit betreft een hele specifieke situatie.
      U kunt het beste daarom contact opnemen met de zorgverzekeraar voor een duidelijke uitleg.

  85. Wilma schreef op 

    Goede middag. Mijn vraag is hoe vaak mag een ziekenhuis een DBC vervolg traject openen? Ik ben sinds 24-05-2013 onder behandeling in het ziekenhuis. Er is toen een een DBC van 90 dagen geopend dus tot 21-8-2013 met een vervolg traject van een jaar, tot 21-08-2014 en tot 21-08-2015. Ik ben voor een controle gesprek geweest op 19-06-2015. Mijn eerstvolgende bezoek zou op 08-01-2015 zijn
    Nu is er een vervolg gestart van 22-08-2015 tot 19-12-2015 ( zonder ziekenhuisbezoek) en weer een vervolg van 20-12-2015 17-04-2016
    Hoe vaak kan er een vervolg DBC gestart worden?

  86. Marleen Schepers (Independer.nl) schreef op 

    Beste Wilma,

    De DBC is sinds januari 2015 verkort van 365 dagen naar 120 dagen. In wezen wordt de periode op geknipt naar 120 dagen, gaat de behandeling dan door dan wordt een nieuwe DBC gestart. Het is bij ons niet bekend hoe vaak een vervolg DBC gestart kan worden.

    U kunt het beste contact opnemen met uw ziekenhuis om navraag te doen waarom er in de periode 22-08-2015 tot 19-12-2015 een nieuwe DBC is geopend zonder dat er een ziekenbezoek is geweest.

    Voor meer informatie kunt u ook de site van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen bekijken. https://www.nvz-ziekenhuizen.nl/onderwerpen/verkorting-doorlooptijden-dbc

  87. Anneke schreef op 

    Mag er bij het afleggen van (een) herhaal-polikliniekbezoek(en) bij een lopende diagnose-behandel-combinatie in februari 2016 eigen risico voor 2016 in rekening worden gebracht?

    Er staat bij dat de behandeldatum op 1 februari 2016 gestart is en loopt t/m 30 mei 2016.

    Mijn man is 16 februari nog een keer op polikliniek geweest bij de de chirurg die hem in augustus 2015 geopereerd heeft.

    10 november 2015 was hij voor het laatst geweest en toen liep de behandelperiode van 4 oktober 2015 t/m 31 januari 2016.

    Over 2015 hebben wij het volledige eigen risico betaald.

    Ik zou zeggen, de dbc loopt, dus daar hoef je dan niet opnieuw voor te betalen.

  88. Beste Anneke,

    De DBC is sinds januari 2015 verkort van 365 dagen naar 120 dagen. De periode wordt dus opgeknipt naar 120 dagen, gaat de behandeling dan door dan wordt een nieuwe DBC gestart.

    U kunt het beste contact opnemen met het ziekenhuis voor een overzicht van het DBC traject.

  89. fred schreef op 

    hallo
    mijn vader is op 8 -dec 2016 naar een specialist geweest, moest een operatie ondergaan, deze werd uitgevoerd op 11-jan 2017, en nu een factuur gekregen van 385 euro eigen risico 2016 . wat is nu eigenlijk bepalend de operatie datum of de eerst ontmoeting met de specialist.. ? gr.

    1. Hallo Fred,
      Dat is een hele goede vraag!
      De datum dat uw vader bij de specialist is geweest is bepalend voor het eigen risico.
      Als u hier nog andere vragen over heeft, dan hoor ik het graag.

      1. fred schreef op 

        hallo Christie

        bedankt voor je snelle reactie, maar hij is op 2 datums bij specialist geweest.
        8 dec 2016 voor gesprek en 11-jan 2017 voor operatie (op de dag van de operatie zijn de kosten gemaakt in het ziekenhuis) tenminste zo werkt dat in het bedrijfsleven.. of is het misschien zo dat de verzekeraar, uitzoekt wat het meeste opbrengt. gr

        1. Beste Fred,
          Bepalend is de eerste afspraak. Die was in december. Dat is het moment waarop het zogenoemde DBC wordt geopend. Dat de operatie in 2017 is gedaan maakt niet uit. Het blijft vallen onder het eigen risico van 2016. Tot 90 dagen na opening van deze DBC. Daarna wordt deze gesloten. Mocht de behandeling nog niet klaar zijn wordt er een nieuwe geopend en wordt het ER van 2017 in rekening gebracht.

  90. Moussa schreef op 

    Ik heb een vraag die ik wil weten of het waar is elk jaar VGZ gaat uitbetalen 150 euro p Onze bankrekening is dit waar of klien bedrag klop dat. Maar moet aanvullende verzekering tand beste of maak niet uit antwoord geven alsblieft dankuwel

  91. Susanne Boogers (Independer.nl) schreef op 

    Beste Moussa,

    Dit zoeken wij graag voor u uit. Ik raad u aan om telefonisch contact met ons op te nemen via 035-6265544.

  92. Helen Pater schreef op 

    Ik heb begin 2017 een ‘eindafrekening’ voor zorgkosten/eigen risico over het jaar 2015 ontvangen, mag dat?
    En ben ik verplicht deze kosten nog te betalen?

  93. Marleen Schepers (Independer.nl) schreef op 

    Beste mevrouw Pater,

    Zorgaanbieders kunnen tot drie jaar naar dato de rekening declareren bij de zorgverzekeraar. Als het eigen risico nog niet is opgemaakt gaat de verzekeraar dit declareren bij de klant. Helaas moet je de rekening nog wel betalen.

    1. Helen Pater schreef op 

      Bedankt voor de snelle reactie. 🙂

      Beetje gek dat zorgaanbieders zo lang de tijd nodig hebben om een rekening te sturen. 🤔
      Hoe komt het dat dit zo lang kan duren? Hebben hun geen eindejaarsafrekening?

  94. Marleen Schepers (Independer.nl) schreef op 

    Dit heeft onder andere te maken met bepaalde behandeltrajecten die soms een aantal maanden kunnen duren. Ziekenhuizen declareren aan de hand van DBC codes. Voor een precieze uitleg waarom deze specifieke rekening zo laat op jouw deurmat valt kan je het beste navraag doen bij de verzekeraar.

  95. H. Veenswijk schreef op 

    het kan wellicht nog vreemder.
    Het blijft nog een vermoeden..
    maar ik had een betaalregeling getroffen voor een ziekenhuis declaratie voor gehoortest.
    iets wat vroeger gewoon via huisarts ging,moest nu ineens zonodig bij een ziekenhuis gebeuren.
    Resultaat,een belachelijke 311 euro voor een feitelijk simpele gehoortest.

    enfin,met radiologie foto’s van eerder,kwam ik op een totaal van 328,die ik geheel moest betalen. Omdat er al een stuk eigen risico was afgehandeld,kwam ik hierdoor dus over eigen risico heen.

    Hierdoor werd medicatie voor luchtwegaandoening,die ik daarna in verloop van tijd kreeg,wel vergoed in eerste instantie.

    Ook de daaropvolgende medicatie zou dus vergoed hebben moeten worden.

    Echter,aan het eind van het jaar besloot zorgverzekeraar ineens te gaan rommelen met de declaratie gegevens.

    De zieknhuis rekening was ineens verlaagd naar 160 euro.
    (noemden zij gecrediteerd,was zogezegd door ziekenhuis zelf gedaan volgens hen)
    terwijl er nog steeds een betaalregeling liep voor de volledige oorspronkelijke declaratie van 311..
    Hierdoor besloot men mij vreemd genoeg,het gedeelte van de oorspronkelijke ziekenhuis declaratie terug te bezorgen.
    Vervolgens viel er dus daardoor wel weer een heel stuk eigen risico open,waardoor de medicatie ineens wel uit eigen zak betaald moest gaan worden.(via dat opengevallen risico)
    Dit hebben zij gortendeels voldaan van het terug te bezorgen bedrag,daarna het resterende bedrag,kreeg ik dus terugbetaald.

    die vernieuwde verlaagde ziekenhuis declaratie van 160 euro,stond echter nu nog wel open.

    Waarom hebben ze van dat resterende gedeelte wat ik terugkreeg wat 218 euro was,deze rekening dan niet gelijk afgehouden.
    Dan had ik het kleine restbedrag wat overbleef wel teruggekregen,maar dan was dat hele gedoe tenminste gelijk afgehandeld.

    En nu dan ?

    Moest ik nu dit terugebezorgde geld dan maar gewoon bewaren,voor het geval dat men volgend jaar toch nog terugkomt op die rekening? (en het liefst zo onverwachts mogelijk, kan nog maanden duren dus)

    Ik heb dit nagevragd,maar de medewerkster gaf niet aan dat dit zo kon gebeuren,alsof ik helemaal geen verdere rekening daarvan hoefde te verwacten.
    Tenslotte ,zei ze,had ik voor dit jaar nog maar zo weinig eigen risico overgehouden.
    correctie,zei ik,dat staat nu weer op een paar honderd euro open?
    Maar ja,die betaalregeling, plus medicatiekosten (van wat ze eerder al wel vergoed hadden,maar door dit geschuif ik nu alsnog zelf moet gaan betalen) dat gaat er dan nog wel vanaf.
    Enfin, dan blijft er inderdaad niet genoeg over om die verlaagde open ziekenhuisdeclaratie mee te voldoen. Waarscijnlijk 50 euro eroverheen.
    Dus,als ze het nog dit jaar zouden declareren,dan zou ik slechts 110 van die 160 euro zelf moeten bekostigen,want die 50 euro kunnen ze dan niet meer verhalen.
    Echter,door dit gedoe,ben ik wel alerter geworden uiteraard.

    Het kan zomaar zijn, dat men wacht ,tot er weer vers eigen risico aanwezig is van 2019,om mij vervolgens dan alsnog die volledige ziekenhuisdeclaratie van 160 euro in rekening te kunnen brengen.zodat men zich niet hoeft te schikken naar 50 euro minder.
    .
    Alles bij elkaar, door zo’n stunt heb ik dan vooralsnog alles zelf bekostigd,inclusief datgene wat feitelijk vergoed had moeten worden,omdat ik in eerste instantie allang over eigen risico was.

    En zo voorkomt mijn zorgverzekeraar blijkbaar dus,dat ze ook maar iets hoeven te vergoeden.
    Gewoon aan het eind van het jaar bekijken wat ze zoal in eigen belang kunnen verschuiven,en niet schuwen om eventueel hiernaast, ook nog gebruik te gaan maken van eigen risico van het nieuwe jaar,om rekeningen van het oude jaar mee in te dekken.

    Wel,als dit een gewoonte gaat worden…

    Dat word dan wat volgend jaar.
    Ik heb een nieuwe medium tandverzekering afgesloten,omdat ik problemen met sommige delen van mijn gebit begin te krijgen.
    Als het aan de tandarts ligt,komt deze waarschijnlijk met een scala aan behandelingen (omwegen bewandelen) die waarschijnlijk voor een kostenplaatje gaan zorgen die( veel) hoger uitvallen dat de vergoeding die ervoor staat.
    Uiteraard zal ik dit zeker bevechten,want ik ben niet van de omwegen.

    Zelfs al vergoed mijn zorgverzekeraar in eerste instantie tot aan mijn medium verzekerings limiet.
    Als zij er een gewoonte van maken aan het eind van het jaar te gaan stunten met declaraties en gegevens,om zoveel mogelijk eerder vergoedde behandeling ineens weer ongedaan te kunnen maken, en eventueel eigen risico van het opvolgend jaar desnoods ook te gaan misbruiken hiervoor.
    Dan betaal je feitelijk elk jaar(al of niet met terugwerkend kracht) toch al je kosten op zo’n wijze zelf. Ongeacht je recht op vergoedingen.
    Tja,zegt men nog,dat tand verzekering niet voor eigen risico valt.Dan komen ze wel opdraven met ‘eigen bijdrage’ excuses.

    en ik vraag me dus niet voor niets af,of dit zomaar kan en mag. Want zo word een zorgverzekeraar die niet schroomt om te sjoemelen er zeker altijd beter van, en de client nooit.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"Goed"

Mevrouw Joanna Monica uit LEIDERDORP
1 uur geleden, zorgverzekering

"Vind het goed"

Meneer Achalhi uit 'S-GRAVENHAGE
2019-09-18, zorgverzekering

"Very satisfied"

Mevrouw Huang uit UTRECHT
2019-09-18, zorgverzekering

"Makkelijk en snel"

Anoniem uit ARKEL
2019-09-18, zorgverzekering

"makkelijk!"

Anoniem uit RAALTE
2019-09-17, zorgverzekering

"The CS number I was prompted to call during the process of taking out an insurance did not have any info on what to press for English, small thing as I was able to use the whatsapp function (super excellently amazing btw) to find the answers I needed"

Meneer French uit MAASTRICHT
2019-09-17, zorgverzekering

"Gewoon lekker duidelijk en overzichtelijk "

Anoniem uit NIEUWAAL
2019-09-17, zorgverzekering

"Alles was overzichtelijk"

Anoniem uit ROTTERDAM
2019-09-17, zorgverzekering

"Alles is duidelijk aangegeven en de site help je goed met uitkiezen wat je nodig hebt."

Meneer Riddle uit ZWOLLE
2019-09-16, zorgverzekering

"raar dat ik geen kopie kon maken van iets wat ik net heb afgesloten"

Anoniem uit MUIDERBERG
2019-09-16, zorgverzekering

"ging makkelijk"

Anoniem uit EINDHOVEN
2019-09-16, zorgverzekering

"Ik kon nergens een collectiviteitsnummer ingeven? Verder een duidelijk invulformulier."

Anoniem uit BRASSCHAAT
2019-09-16, zorgverzekering

"GOOD"

Mevrouw Joy Ehighalua uit AMSTERDAM
2019-09-15, zorgverzekering

"goede website"

Mevrouw Brugmann uit APELDOORN
2019-09-15, zorgverzekering

"goede informatie echt een aanrader voor studenten . prima en duidelijke service"

Mevrouw Schut uit AMSTERDAM
2019-09-14, zorgverzekering