Veel gestelde vragen over je zorgverzekering in januari
Tip een vriend:

Veel gestelde vragen over je zorgverzekering in januari

Ben je in december overgestapt naar een andere zorgverzekeraar? Dan heb je misschien nog wat vragen. Hoe zit het met de premie? Of wanneer krijg ik mijn zorgpas? Wij hebben de meest gestelde vragen voor je op een rij gezet.

Wat als je bent afgewezen?

Er zijn twee redenen waarom een verzekeraar je afwijst voor een zorgverzekering.

  • Ze wijzen je af als je een betalingsachterstand hebt bij je huidige verzekeraar. Je moet dan eerst de achterstand inhalen voordat de nieuwe verzekeraar je accepteert. Hier vraagt de nieuwe verzekeraar altijd een bewijs van.
  • Een verzekeraar accepteert je niet voor een pakket met een hoge vergoeding. Denk hierbij aan de tandartsverzekering of de orthodontist. Je wordt dan echter niet helemaal afgewezen. Stel: je vraagt een pakket aan met een tandartsvergoeding van € 1000 en de verzekeraar beslist dat ze je niet gaan verzekeren voor die  € 1000. Ze schrijven je dan automatisch in voor een pakket met een lagere vergoeding, bijvoorbeeld € 500. Wil je dit niet? Dan kan je binnen 14 dagen annuleren en een andere verzekering afsluiten.

Wat als er nog geen premie is afgeschreven?

Stel dat de nieuwe verzekeraar nog geen premie heeft afgeschreven. Dat betekent niet dat je niet bent verzekerd. Als je eind december een aanvraag hebt gedaan kan het sowieso even duren voordat de verzekeraar de premie incasseert.

Twijfel je toch? Log dan altijd even in op de website van de verzekeraar. Daar zie je alle informatie die met jouw zorgverzekering te maken heeft: bevestigingsmails, polisbladen, welkomstbrieven enzovoort. Zie je daar niets staan? Neem dan even telefonisch contact op met de zorgverzekeraar.

Wat als je vorige zorgverzekeraar nog premie heeft afgeschreven?

Het gebeurt best vaak dat de oude verzekeraar nog premie incasseert terwijl jij al bent overgestapt. Dit komt doordat veel verzekeraars begin december al opdracht voor automatisch incasso moeten geven aan de bank. Als je dan eind december overstapt, ligt de opdracht van je oude verzekeraar dus al bij de bank. Op het moment dat je nieuwe verzekeraar je aanvraag accepteert, sturen ze een bericht naar je oude verzekeraar. Deze schrijft je dan uit en stort de teveel betaalde premie terug op je rekening. Als je het bedrag echt niet kunt missen, kun je het laten storneren door de bank. Dit kan gemakkelijk online via internetbankieren. Je krijg het dan na een paar dagen teruggestort.

Wat als je nu nog iets wilt wijzigen?

Bij sommige verzekeraars kan je in de maand januari nog een wijziging doorgeven. Dit kan helaas niet bij alle verzekeraars. Als je je verzekering nog wilt wijzigen, kun je het beste even bellen met je verzekeraar. Zij kunnen je direct vertellen of je nog mag wijzigen en eventueel de wijziging direct doorvoeren.
Bij een aantal verzekeraars kun je het hele jaar door wijzigingen doorgeven. Dat kan echter alleen in bepaalde situaties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan dat je onverwachts zwanger wordt, gaat scheiden of je baan verliest. Deze meegroeiservice wordt aangeboden door CZ, OHRA en Delta Lloyd.

Wanneer krijg ik mijn zorgpas?

Het duurt vaak even voordat je de zorgpas ontvangt. Je krijgt eerst je polisblad opgestuurd en daarna pas de zorgpas. Dit kan in sommige gevallen wel een maand duren. Maar maak je geen zorgen. Ook zonder zorgpas kun je terecht in het ziekenhuis. Als je je burgerservicenummer en geboortedatum doorgeeft, kan het ziekenhuis je terugvinden in het landelijk systeem. Tip: schrijf je polisnummer op een briefje schrijven of zet deze in je telefoon.

Heb je verder nog vragen over je zorgverzekering? Bel gerust met onze zorgexperts op 035- 626 55 44. Een mail sturen mag ook. Je kunt je vraag mailen naar info@independer.nl

 

Lees meer over: zorgverzekering

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"Tot zover. het was duidelijk. Ik moet natuurlijk nog ondervinden of alles werkelijk is."

Mevrouw Gunst - de Boer uit HOORN NH
2019-07-15, zorgverzekering

"handig"

Anoniem uit VOORSCHOTEN
2019-07-15, zorgverzekering

"alles was duidelijk"

Meneer Rimon uit AMSTERDAM
2019-07-15, zorgverzekering

"overzichtelijk, duidelijk"

Mevrouw Mark-Alkemade uit 'S-GRAVENHAGE
2019-07-15, zorgverzekering

"Zorgvuldig , duidelijk, snel geregeld "

Meneer van Beekveld uit PAPENDRECHT
2019-07-15, zorgverzekering

"kort bondig duidelijk en snel geregeld"

Mevrouw van Beekveld uit PAPENDRECHT
2019-07-15, zorgverzekering

"Gemakkelijk om af te sluiten"

Meneer Bui uit AMSTERDAM
2019-07-15, zorgverzekering

"korte wachttijd, kundige medewerkers, wordt goed geholpen."

Meneer Schaper uit OPMEER
2019-07-14, zorgverzekering

"DUIDELIJK"

Anoniem uit AMSTERDAM
2019-07-13, zorgverzekering

"Goed overzicht, veel reviews, hopelijk heb ik nu de goede keuze gemaakt na terugkeer uit het buitenland!"

Mevrouw Breedveld uit ALMERE
2019-07-13, zorgverzekering

"Alles duidelijk"

Anoniem uit BAARLO LB
2019-07-13, zorgverzekering

"Makkelijk en goede aanbiedingen"

Anoniem uit KRUININGEN
2019-07-12, zorgverzekering

"Zeer helder en overzichtelijk!"

Meneer Koelewijn uit MEEDEN
2019-07-11, zorgverzekering

"heb goed kunnen kiezen!"

Anoniem uit DORDRECHT
2019-07-10, zorgverzekering

"Heel goed om te regelen, fijn dat het ook zelf kan geregeld worden."

Mevrouw Burul uit OSS
2019-07-10, zorgverzekering