Zo werkt medische acceptatie bij een aanvullende zorgverzekering
Tip een vriend:

Zo werkt medische acceptatie bij een aanvullende zorgverzekering

Ben je op zoek naar een zorgverzekering met een hoge vergoeding voor bijvoorbeeld fysiotherapie of de tandarts? In sommige gevallen moet je dan eerst een medische verklaring invullen. Aan de hand van je antwoorden beslist de verzekeraar dan of ze je accepteren.

Hoe werkt het?

Zorgverzekeraars zijn verplicht je te accepteren voor de basisverzekering. Het maakt hierbij niet uit wat je leeftijd is en of je gezond bent. Voor een aanvullende verzekering mogen ze je wel weigeren. Er is een aantal pakketten waarbij dat kan gebeuren. De verzekeraar wil dan eerst weten waarom je dat pakket aanvraagt. Dit geldt voor pakketten waarbij je bijvoorbeeld een volledige vergoeding voor fysiotherapie krijgt of € 1500 voor tandartskosten.

Als je een verzekering aanvraagt waar medische acceptatie op zit, zijn er twee mogelijkheden:

  1. Je moet zelf online een aantal vragen invullen. Dit zijn bijvoorbeeld vragen als: ‘heb je afgelopen jaar gebruik gemaakt van je tandartsverzekering?’ of ‘verwacht je nu al dat je komend jaar tandartskosten maakt?”
  2. In sommige gevallen wil de verzekeraar dat je zorgverlener een verklaring afgeeft. Vraag je een pakket met een hoge vergoeding voor de tandarts aan? Dan wil de verzekeraar in sommige gevallen dat de tandarts wat vragen over je gebit beantwoordt.

Niet geaccepteerd. En nu?

Word je niet geaccepteerd voor het aanvullende pakket van je keuze? Dan schrijft de verzekeraar je automatisch in voor een pakket met een lagere dekking. Je hoeft dit pakket niet te nemen. Wil je verder zoeken? Dan kun je de verzekering gewoon opzeggen en een nieuwe aanvragen.

Wacht niet te lang

Ga je een verzekering met medische acceptatie aanvragen? Wacht dan niet te lang. Het kan namelijk een paar dagen duren voordat de verzekeraar je laat weten of je bent geaccepteerd. Stel dat de verzekeraar je niet accepteert voor het pakket en je wilt het alternatief niet, dan moet je weer opnieuw op zoek naar een passende verzekering. Wacht dus niet tot het laatste moment.

Tip: Wil je langer de tijd hebben? Zeg dan je oude verzekering op vóór 31 december. Je hebt dan tot 1 februari de tijd om een nieuwe verzekering uit te zoeken. Vergeet niet de verzekering op tijd aan te vragen, je krijgt namelijk een boete als je onverzekerd bent.

Overzicht aanvullende verzekeringen met medische acceptatie

In onderstaand overzicht zie je voor welke aanvullende verzekering een medische acceptatie geldt.

ZorgverzekeraarAanvullend pakket
Avéro AchmeaT Royaal / T Excellent / Excellent
CZUitgebreide tandarts
De AmersfoortseTand Extra / Tand Uitgebreid / Tand Optimaal / Optimaal
De Friesland ZorgverzekeraarAV Tand Optimaal
De GoudseTandarts Uitgebreid Pakket / Tandarts Totaal Pakket / Tandarts Top Pakket
Delta LloydTandengaaf 100% tot € 1.000,-
Interpolis ZorgActiefGebitActief (€ 1.000,-) / GebitActief (€1.250,-)
ONVZTandfit B / Tandfit C / Vrije Keuze Optifit / Vrije Keuze Topfit + Tandfit D
OZF AchmeaTand Royaal
PNO ZorgTandarts Extra / Tandarts Compleet / Extra / Compleet
Pro LifeTand Large
ZorgdirectTandTop
Salland zorgverzekeringenTandTop
United ConsumersVGZ Tand Beter / VGZ Tand Best
UnivéTand Beter Pakket / Tand Best Pakket
VGZVGZ Tand Beter / VGZ Tand Best
Zilveren KruisAanvullend Tand 3 sterren / Aanvullend Tand 4 sterren
Studenten Goed VerzekerdAanvullend Tand 3 sterren / Aanvullend Tand 4 sterren

Lees meer over: zorgverzekering

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"MAKKELIJK"

Anoniem uit DE RIJP
46 minuten geleden, zorgverzekering

"Eftin si bun!"

Mevrouw Maricica Axentii uit ARNHEM
2019-05-24, zorgverzekering

"Ben snel geholpen en kan een keuze maken uit de selectie. Efficiënt ... "

Anoniem uit ACHEL
2019-05-23, zorgverzekering

"hoeveel sterren kan ik geven? ik wil het maximale aantal sterren geven vanwege de duidelijke en snelle service, mijn dank is groot "

Anoniem uit CAPELLE AAN DEN IJSSEL
2019-05-23, zorgverzekering

"Vanuit het buitenland tot aan aankomst in Nederland heeft Independer ons goed geadviseerd bij het selecteren van onze nieuwe verzekering. De Customer Service is van grote kwaliteit."

Anoniem uit ZEGVELD
2019-05-23, zorgverzekering

"duidelijk, snel en goede hulp via what's app"

Mevrouw de Bruijn uit OUD-BEIJERLAND
2019-05-23, zorgverzekering

"Duidelijk en makkelijk te doen."

Mevrouw Barendregt uit MAARSSEN
2019-05-22, zorgverzekering

"Snel en makkelijk geregeld"

Meneer Mulder uit BOVENSMILDE
2019-05-22, zorgverzekering

"Heel handig!"

Anoniem uit ROTTERDAM
2019-05-22, zorgverzekering

"gewoon"

Mevrouw de Gunst uit ARNHEM
2019-05-22, zorgverzekering

"Vriendelijk contact aan de telefoon. Duidelijk en overzichtelijk op de site."

Mevrouw Strijker uit COEVORDEN
2019-05-21, zorgverzekering

"Prima service."

Anoniem uit DRIEL
2019-05-21, zorgverzekering

"Thanks for everything "

Meneer Mustapha Zaabta uit HEERLEN
2019-05-21, zorgverzekering

"Praktisch en efficiënt"

Meneer Douglas Batista Silva uit AMSTERDAM
2019-05-20, zorgverzekering

"Alles waar zeer duidelijk. geen moeilijke uit;eg, korte stappen. Alles werkt soepel."

Anoniem uit WIJK BIJ DUURSTEDE
2019-05-20, zorgverzekering